هنر
علیرضا طاهری؛ سمیرا نصراصفهانی
چکیده
در تمدنهای پیش از تاریخ و پیش از اسلام در ایران، بشر برای بیان نیازها و اعتقادات خود از ساخت پیکره و شمایلنگاری بهره برده است. این آثارِ باقیمانده نشان از نگرش، فرهنگ، پوشش، مذهب، و پیشرفت در حیات اعصار گذشته در ایران باستان دارند. این پیکرکها شامل حیوانات، انسانها، و حتی مجسمههای اساطیری و مذهبی بودهاند ...
بیشتر
در تمدنهای پیش از تاریخ و پیش از اسلام در ایران، بشر برای بیان نیازها و اعتقادات خود از ساخت پیکره و شمایلنگاری بهره برده است. این آثارِ باقیمانده نشان از نگرش، فرهنگ، پوشش، مذهب، و پیشرفت در حیات اعصار گذشته در ایران باستان دارند. این پیکرکها شامل حیوانات، انسانها، و حتی مجسمههای اساطیری و مذهبی بودهاند که در هر دورهای باتوجهبه دانش روز آن عصر با مواد، مصالح، و شیوههای خاص خود تولید شدهاند. هرکدام از این آثار مصرف و کاربرد ویژۀ خود را، باتوجهبه نیاز بشر در همان دوران، داشتند و تغییرات در نگرش، مذهب، عقیده، و زندگی روزمرۀ آن زمان باعث میشد پیکرکها با پوشش، آرایش، تزئینات، اغراقها، و تأکیدات متفاوت ساخته شوند. کتاب تندیسگری و شمایلنگاری در ایران پیش از اسلام ترجمهای از دو مقالۀ اورلی دیمز، پژوهشگر و باستانشناس بلژیکی، است که علیاکبر وحدتی آن را در سال 1388 ترجمه و نشر ماهی آن را چاپ و منتشر کرده است. هرچند کتاب مذکور اطلاعات بسیار مفید و ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران و باستانشناسان قرار میدهد، همانند هر اثر مکتوب علمی دیگر کاستیهایی را شامل میشود. لذا مترجم کتاب میتواند درصورت صلاحدید پیشنهادها و تغییراتی را که در متن به آن اشاره میشود موردتوجه قرار دهد.