مدیریت و سیاستگذاری
سمیه قراگوزلو؛ فائزه ناطقی؛ مهناز جلال وندی
چکیده
هدف از این تحقیق ارائۀ الگوی توسعۀ توانمندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامهریزی درسی آموزش عالی بود. تحقیق حاضر، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت کیفی بهروش دادهبنیاد گلیزری بود. جامعۀ آماری در پیشینۀ مطالعاتی را کلیۀ متون نظری و پژوهشی داخلی و خارجی دردسترس، مراجع مرتبط، و اسناد بالادستی نظام آموزشوپرورش کشور ...
بیشتر
هدف از این تحقیق ارائۀ الگوی توسعۀ توانمندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامهریزی درسی آموزش عالی بود. تحقیق حاضر، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت کیفی بهروش دادهبنیاد گلیزری بود. جامعۀ آماری در پیشینۀ مطالعاتی را کلیۀ متون نظری و پژوهشی داخلی و خارجی دردسترس، مراجع مرتبط، و اسناد بالادستی نظام آموزشوپرورش کشور جمهوری اسلامی ایران تشکیل داد. روش نمونهگیری از این جامعه هدفمند بود و در بخش مصاحبه با خبرگان جامعۀ تحقیق شامل پانزده نفر متخصص حوزۀ برنامۀ درسی و کارآفرینی بود که بهروش گلولهبرفی و درحد اشباعنظری انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که در بخش پیشینۀ تحقیق در قالب هشت عامل تعداد 46 مؤلفه استخراج و در بخش مصاحبه با خبرگان 71 مؤلفه و در قالب دوازده عامل استخراج شد که درنهایت، موارد تکراری و مشابه حذف و موارد نهایی، که شامل صد مؤلفه در قالب دوازده عامل بودند، استخراج شدند که در شرایط عِلی عواملی چون خلاقیت و نوآوری، رهبری، تجربۀ کارآفرینانه، و آموزش و همچنین، در شرایط مداخلهگر، پنج عامل کار گروهی، پشتکار، ریسکپذیری، استقلالطلبی، و مثبتاندیشی و در شرایط زمینهای سه عامل اصلی آشناسازی با صنعت، ویژگیهای دانشگاه، و پشتیبانی و زیرساخت مؤثر در الگوی برنامههای درسی براساس شاخصهای کارآفرینی شناسایی و تعیین شدند.