هنر
موسیقی عرفانی: گسترۀ معنایی و مصادیق در متون سنتی

احسان ذبیحی فر؛ سید شاهین محسنی

دوره 21، شماره 5 ، مرداد 1400، ، صفحه 121-148

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.31924.1921

چکیده
  موسیقیِ عرفانی اصطلاحی است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از معنا را در بر بگیرد و درطول تاریخ پس از اسلام، مصادیق بسیاری از موسیقی به وصف عرفانی متصف شده‌اند و برخی از آن‌ها تا امروز موجودند. این تحقیق برآن است که معنیِ موسیقی عرفانی را نه از طریق واکاوی معانی لغوی یا ریشه‌شناسی، بلکه از طریق معناداریِ آن در زیستِ جهان فرهنگی و پیداکردن ...  بیشتر

هنر
نقدی درون‌رشته‌ای بر کتاب انسان‌‌شناسی موسیقی

محمد علی مراتی

دوره 21، شماره 5 ، مرداد 1400، ، صفحه 373-395

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.32056.1930

چکیده
  این مقاله به کتاب انسان‌شناسی موسیقی الن مریام (۱۹۲۳-۱۹۸۰) نگاهی منتقدانه دارد، درحالی‌که روند تاریخ موسیقی‌شناسی قومی (ethnomusicology) این اثر را ‌به‌عنوان یکی از مبانی این رشته موردتوجه قرار می‌دهد. دانش موسیقی‌شناسی و ارتباط آن با انسان‌شناسی بعد از نیمۀ دوم قرن بیستم به‌نوعی با موسیقی و انسان به‌تدریج گره خورده است. این مقاله قصد ...  بیشتر

هنر
بررسی و نقد کتاب مبانی آفرینش ملودی در آهنگ‌سازی

احسان ذبیحی فر

دوره 19، شماره 5 ، مرداد 1398، ، صفحه 61-84

https://doi.org/10.30465/crtls.2019.4297

چکیده
  کتاب مبانی آفرینش ملودی در آهنگ‌سازی را نشر مرکز در سال ۱۳۹۵ منتشر کرده است. مؤلف کتاب کوشیده است تا در هشت فصل مجزا از تمامی جوانب به موضوع ملودی بپردازد. متن اثر دارای نثری روان و قابل‌فهم است و طرح جلد کتاب نیز مزین و بی‌پیرایه است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب می‌توان به رویکرد موسیقی‌شناسانۀ‌ مؤلف در پرداختن به موضوع، استفاده ...  بیشتر