هنر
ملیحه صالحیه یزدی؛ زینب صابر
چکیده
هنر پارچهبافی بهمنزلۀ هنری اصیل و سنتی در دورۀ قاجار از اهمیت شایانی برخوردار بود. کتاب هنر پارچهبافی در دورۀ قاجار، تألیف زهره روحفر، به این موضوع اختصاص دارد. این کتاب در ۱۳۹۱ در انتشارات آرمانشهر بهچاپ رسید. در این مقاله این کتاب از لحاظ محتوایی و فرمی نقد میشود. مؤلف در این کتاب با نگاه تحلیلی انواع منسوجات دورۀ قاجار ...
بیشتر
هنر پارچهبافی بهمنزلۀ هنری اصیل و سنتی در دورۀ قاجار از اهمیت شایانی برخوردار بود. کتاب هنر پارچهبافی در دورۀ قاجار، تألیف زهره روحفر، به این موضوع اختصاص دارد. این کتاب در ۱۳۹۱ در انتشارات آرمانشهر بهچاپ رسید. در این مقاله این کتاب از لحاظ محتوایی و فرمی نقد میشود. مؤلف در این کتاب با نگاه تحلیلی انواع منسوجات دورۀ قاجار را معرفی میکند و با طبقهبندی پارچهها ویژگیهای شاخص آنها را برمیشمارد. در نقد و تحلیل محتوایی نشان داده میشود که نگاه تحلیلی نویسنده در توصیف آثار با استناد به منابع دستاول است. همچنین، رویکرد علمی او در طبقهبندی اصولی از انواع منسوجات این کتاب را درجایگاه منبع پژوهشی معتبری درزمینۀ هنر صنعت طراحی و تولید پارچه قرار میدهد. البته غافلماندن از برخی بخشها و ارائهنکردن مستندات کافی و تحلیلهای قانعکننده در آنها را میتوان از نقاط منفی کتاب دانست. در بخش تحلیل و نقد فرمی نیز نقاط ضعف کتاب درخصوص کمبود منابع تصویری، درج تصویرهای سیاه و سفید در انتهای کتاب، ایرادهای صفحهآرایی، و ویراستاری مطالب بررسی میشود.
زبانهای خارجی
رضا طاهرخانی؛ هاشم شرفی
چکیده
باتوجهبه اینکه کتابهای درسی از اصلیترین منابع یادگیری در هر برنامة آموزشی بهشمار میروند، نقد و ارزیابی آنها بهمنظور بهرهمندی هرچه بیشتر نویسنده و مخاطبان، و تأثیرگذاری آنها در عملکرد دانشآموزان، بسیار حیاتی و ارزشمند است. مقالة پیشِرو کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشتة طراحی پارچه و لباس و تکنولوژی دوخت، ...
بیشتر
باتوجهبه اینکه کتابهای درسی از اصلیترین منابع یادگیری در هر برنامة آموزشی بهشمار میروند، نقد و ارزیابی آنها بهمنظور بهرهمندی هرچه بیشتر نویسنده و مخاطبان، و تأثیرگذاری آنها در عملکرد دانشآموزان، بسیار حیاتی و ارزشمند است. مقالة پیشِرو کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشتة طراحی پارچه و لباس و تکنولوژی دوخت، تألیف اکرم ناشر (۱۳۹۵)، را از مجموعه کتابهای زبان انگلیسی تخصصی (ESP) ارزیابی میکند. به همین منظور، کتاب براساس مدل محمودی و احمدیصفا (۱۳۹۳) ارزیابی شد. همچنین، براساس مدل یادشده، پژوهشگران برای آگاهی از دیدگاه متخصصان رشتة طراحی پارچه و لباس دربارة محتوای کتاب، با سه تن از متخصصان رشتة طراحی پارچه و لباس از دانشگاههای هنر، الزهرا، و علموفرهنگ شهر تهران مصاحبة نیمهساختاریافتهای انجام دادند. نتایج حاکی از آن بود که باوجود مشکلات و کاستیها در متون، تمرینها، و فعالیتها، کتاب کفایت آموزشی لازم را دارد و میتواند بهمنزلة منبع زبان تخصصی استفاده شود. درعینحال، به بازبینی و اصلاح جدی بهمنظور رفع کاستیهای موجود نیاز دارد که پژوهشگران و متخصصان پیشنهادهای مفیدی را برای رفع کاستیهای آن ارائه میدهند.