زبان و ادبیات فارسی
مالک شعاعی
چکیده
ادبیّات کودک باید بهترین افکار و ایدآلترین اهداف و مفاهیم را با روشی لذّتبخش به مخاطب خود آموزش دهد. شعر به عنوان بخشی از ادبیات کودکان، به دلیل لذت شنیداری و ظرفیت فوقالعادهاش، ابزار مناسبی برای این منظور است. این مقاله با هدف بیان نابسامانیهای محتوایی و ساختاری اشعار شش کتاب فارسی دورهی ابتدایی ...
بیشتر
ادبیّات کودک باید بهترین افکار و ایدآلترین اهداف و مفاهیم را با روشی لذّتبخش به مخاطب خود آموزش دهد. شعر به عنوان بخشی از ادبیات کودکان، به دلیل لذت شنیداری و ظرفیت فوقالعادهاش، ابزار مناسبی برای این منظور است. این مقاله با هدف بیان نابسامانیهای محتوایی و ساختاری اشعار شش کتاب فارسی دورهی ابتدایی تدوین شده نتایج بررسی نشان میدهد درونمایهی اشعار بیشتر تکرار طبیعتگرایی و حماسه بدون توجه به پیام است. حضور برخی از مؤلفین در پایههای مختلف، استفاده مکرر از اشعار یک شاعر، تکرار مضامین، تکرار در قالب و موسیقی اشعار، عدم توجه به نیازهای مختلف دانشآموزان، ایرادهای نگارشی، عدم توجه به رشد همهجنبهی کودک و ... مجموعه عواملی است که در این مقاله تشریح شدهاست.این پژوهش کاربردی به روش توصیفی ــ تحلیلی، متون نظم کتب درسی دوره ابتدایی را بررسی نموده واحد مضمون و محتوا، فحوا (زمینه) است. جامعه آماری آن، شامل کتابهای فارسی (بخوانیم) پایه اول تا ششم ابتدایی است و نمونه های آماری بخشهایی از کتب فارسی دوره ابتدایی است که در قالب نظم آمدهاست.روش گردآوری اطلاعات، اسنادی و کتابخانهای است پرسشی که این تحقیق در اندیشهی پاسخ بدان برآمده برشمردن مشکلات بخشی از کتاب فارسی است که با طرح کاستیها، راهکارها تشریح میشود.