زبانشناسی و زبانهای باستانی
امیررضا وکیلی فرد؛ نادیا احمدی خلخالی
چکیده
برای ارزیابی و نقد علمی منبع آموزشی نبض زندگی (1395)، دو گروه شامل 25 نفر مدرس آموزش زبان فارسی و همچنین 32 فارسیآموز غیرایرانی این منبع را براساس گویههای بازبینۀ میکلی (2005) بررسی کردند. دادههای حاصل درمورد رتبهبندی زیربخشهای بازبینه بهشیوۀ آمار توصیفی تحلیل و با یکدیگر مقایسه شدهاند. در بخش نخست، یعنی درسنامه، تمامی ...
بیشتر
برای ارزیابی و نقد علمی منبع آموزشی نبض زندگی (1395)، دو گروه شامل 25 نفر مدرس آموزش زبان فارسی و همچنین 32 فارسیآموز غیرایرانی این منبع را براساس گویههای بازبینۀ میکلی (2005) بررسی کردند. دادههای حاصل درمورد رتبهبندی زیربخشهای بازبینه بهشیوۀ آمار توصیفی تحلیل و با یکدیگر مقایسه شدهاند. در بخش نخست، یعنی درسنامه، تمامی زیربخشهای محتوا، واژهها و دستور زبان، تمرینها و فعالیتها، و جذابیت متن و ساخت فیزیکی از دید مدرسان مطلوباند؛ اما از نظر فارسیآموزان، دو زیربخش واژهها و دستور زبان و زیربخش تمرینها و فعالیتها مطلوب نیستند. برای بخش راهنمای مدرس، سه زیربخش مشخصات کلی، اطلاعات پسزمینه، و راهنمای روششناسی از نظر هردو گروه وضعیت مطلوبی ندارند. درمورد بخش آخر بازبینه، یعنی بافت، هم نظر مدرسان و هم نظر فارسیآموزان مطلوب است. در بخش دوم پژوهش، بخش بافت برای هردو گروه در بهترین رتبه در مطلوبیت قرار دارند. برای مدرسان، زیربخش واژهها و دستور زبان و برای فارسیآموزان، زیربخش محتوا در ردیف دوم بهترین رتبهبندیاند. زیربخش جذابیت متن و ساخت فیزیکی برای هردو گروه از نظر جایگاه در سومین رتبۀ مطلوبیت قرار دارد. پژوهشگران میتوانند از این نتایج برای ارزیابی توانمندیها و کاستیهای نبض زندگی بهره گیرند.
زبانشناسی و زبانهای باستانی
امیررضا وکیلی فرد؛ رقیه حبیبی
چکیده
بهدلیل نقش مهم محتوای آموزشی در امر آموزش زبان، این پژوهش میکوشد ضمن معرفی رویکرد تکلیف محور، ازمیان کتابهای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، جلد دوم و سوم از مجموعة هفتجلدی کتابهای آموزش فارسی به فارسی (زهرایی و فردی 1390) چاپ جامعة المصطفی العالمیة (ص) را ازمنظر چگونگی استفاده از اصول و مبانی تکلیف محور بررسی ...
بیشتر
بهدلیل نقش مهم محتوای آموزشی در امر آموزش زبان، این پژوهش میکوشد ضمن معرفی رویکرد تکلیف محور، ازمیان کتابهای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، جلد دوم و سوم از مجموعة هفتجلدی کتابهای آموزش فارسی به فارسی (زهرایی و فردی 1390) چاپ جامعة المصطفی العالمیة (ص) را ازمنظر چگونگی استفاده از اصول و مبانی تکلیف محور بررسی کند. ابزار پژوهش پرسشنامة زیشنو (2011) با خردهمقیاسهای تعاریف تکلیف، اجزای تکلیف، چهارچوب تکلیف، دشواری تکلیف، مبانی تجربی برای آموزش زبان مبتنیبر تکلیف، و تمرکز بر صورت در آموزش زبان مبتنیبر تکلیف است که به ارزشیابی آن دو کتاب میپردازد. نتایج نظرسنجی از 40 مدرس ایرانی و 40 فارسیآموز غیرایرانی دو مؤسسة آموزش عالی دربارة این دو کتاب نشان میدهد که اصول طراحی درسی برمبنای رویکرد تکلیف محور در این کتابها ازنظر کمی و کیفی در حد متوسطی است و تا حد مطلوب فاصله دارد. نتایج این پژوهش به برنامهریزان آموزشی کمک میکند تا درسهای کارآمدتری برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان طراحی و تولید کنند و به مدرسان نیز برای آموزش توانش ارتباطی در کلاسهای درس یاری میرساند.