علوم اجتماعی
بررسی و نقد کتاب الفاظ و اشیا «باستان‌شناسی علوم انسانی»

علی یعقوبی چوبری؛ سلماز سپهری آزاد

دوره 23، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 149-177

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.44569.2710

چکیده
  الفاظ‌واشیا: باستان‌شناسی علوم انسانی پنجمین و از مهم­ترین آثار میشل فوکوست. هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب الفاظ و اشیا: باستان‌شناسی علوم انسانی فوکو است. روش تحقیق در مقالۀ مزبور «روش تحلیل محتوای کیفی» و گردآوری اطلاعات با مطالعۀ اسنادی است. الفاظ ‌و اشیا درپی تحلیل باستان‌شناسانة دانش و تحلیل اپیستمه است که آن را از ...  بیشتر

مطالعات علم و فناوری
آیا علوم انسانی را می‌توان به‌مثابۀ تکنولوژی فهم کرد؟ معرفی و ارزیابی کتاب علوم انسانی به‌مثابۀ تکنولوژی

سید محمد تقی موحد ابطحی

دوره 21، شماره 7 ، مهر 1400، ، صفحه 361-386

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.36709.2263

چکیده
  در سال‌‌های اخیر موضوعاتی مانند مطالعات فلسفی، تاریخی، جامعه‌‌شناختی دربارۀ علم، علوم انسانی، و تکنولوژی و نقش آن‌ها در فرایند توسعه و پیشرفت کشور با استقبال بسیاری هم‌راه شده است. بحث فلسفی دربارۀ نسبت علم و تکنولوژی و به‌خصوص علوم انسانی و سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌‌ها، و نهادها به‌عنوان تکنولوژی‌‌های نرم/ انسانی/ اجتماعی ...  بیشتر

روش‌شناسی
بررسی انتقادی کتاب روش تحقیق معاصر در علوم انسانی (مباحثی در سیاست‌های روش)

لیلا نامداریان؛ علیرضا ثقه الاسلامی

دوره 21، شماره 7 ، مهر 1400، ، صفحه 387-404

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.34268.2090

چکیده
  هدف این مقاله ارزیابی نقادانۀ کتاب روش تحقیق معاصر در علوم انسانی (مباحثی در سیاست‌های روش)، تألیف احمد محمدپور، است. در این کتاب، بستر شکل‌گیری بسیاری از مهم‌ترین جریان‌های نظری و عملی در علوم انسانی و جنبه‌های هستی‌‌شناختی و معرفت‌شناختی آن‌ها ارائه شده است. از این باب، می‌توان کتاب مذکور را منبعی غنی در این زمینه قلمداد کرد. ...  بیشتر

فقه و حقوق
آسیب‎شناسی علل ارتباط کم دانشجویان رشتۀ حقوق با جامعه

زهرا بابادی عکاشه؛ سیدمحمدصادق طباطبایی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ احمدرضا نصر اصفهانی

دوره 20، شماره 11 ، بهمن 1399، ، صفحه 69-93

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.23255.1457

چکیده
  این پژوهش با هدف آسیب‎شناسی اجرای کارورزی رشتۀ حقوق در مقطع کارشناسی اجرا شده است. روش این پژوهش ترکیبی است. در بخش کیفی با 28 نفر از متخصصان، اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان، شاغلان حوزۀ حقوق، و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مصاحبه شد. جامعۀ آماری بخش کمّی دانشجویان سال تحصیلی 1396 تا 1397 و دانش‎آموختگان سال‎های 1393 تا 1396 رشتۀ حقوق بودند ...  بیشتر

علوم تربیتی
علوم انسانی در سپهر نسل سوم دانشگاه تحلیلی پدیدارشناسانه بر موانع علوم انسانی کارآفرین

فاطمه خوشنویسان؛ عباس عباس پور؛ نعمت الله فاضلی؛ محمدرضا نیستانی

دوره 20، شماره 10 ، دی 1399، ، صفحه 71-96

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.17725.1281

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی پدیدارشناسانۀ موانع کارآفرینی علوم انسانی در دانشگاه انجام شده است. روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسانه بوده است. جامعۀ پژوهش را متخصصان موضوعی حوزۀ علوم انسانی تشکیل دادند. روش نمونه‌گیری هدف‌مند متجانس بود که با دوازده نفر به‌حد اشباع نظری داده‌ها رسید. اطلاعات از طریق مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته گردآوری ...  بیشتر

مدیریت و سیاست‌گذاری
ارزش‌یابی عملکرد شورای بررسی متون در توسعۀ فرهنگ نقد متون و کتب علوم انسانی براساس اسناد بالادستی شورا

حسین مقیسه؛ اسمعیل کاوسی؛ عبدالرحیم رحیمی

دوره 20، شماره 10 ، دی 1399، ، صفحه 399-417

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.5890

چکیده
  هدف پژوهش حاضر ارزش‌یابی عملکرد شورای بررسی متون در توسعۀ فرهنگ نقد متون و کتب بود. لذا از روش ترکیبی استفاده شد. جامعۀ آماری شامل تمام صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران و نقدهای شورای بررسی متون و هم‌چنین سایر نهادها و نشریات در دهۀ 1390 بود که در بخش نقدها، حداکثر ممکن مقالات و کتاب‌های نقدشده و در بخش صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران، 24 رئیس، ...  بیشتر

انسان شناسی
نقدی بر کتاب Not by Genes Alone ناکافی‌بودن ابتنای انسان‌‌شناسی بر ژن‌ها

علی متولی زاده اردکانی

دوره 20، شماره 7 ، مهر 1399، ، صفحه 293-312

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.5582

چکیده
  نوشتار حاضر به نقد و بررسی کتاب ناکافی‌بودن ابتنای انسان‌‌شناسی بر ژن‌ها، نوشتۀ پروفسور پیتر ریچرسون و پروفسور رابرت بوید، اختصاص دارد. در این مقاله، با مقدمه‌‌ای بر ‌‌مسئلۀ علوم انسانی در جهان و ایران به بررسی ابعاد مختلف این موضوع می‌پردازیم و نقش عوامل زیستی و ژنتیک در شکل‌‌‌گیری رفتار و فرهنگ را مطرح می‌کنیم و سپس به نقد ...  بیشتر

فقه و حقوق
اعتباریات و نقد نظریۀ حقیقی‌بودن گزاره‌های علوم انسانی با تأکید بر فقه و حقوق

محمدرضا اسدی؛ سید سعید لواسانی

دوره 18، شماره 5 ، مرداد 1397، ، صفحه 1-17

چکیده
  اعتباریات پایۀ علوم انسانیِ اسلامی است، درصورتی‌که نگاه جامع و فلسفی به آن داشته باشیم و آن را جزئی از مباحث وجودی بدانیم. درواقع، انسان موجودی تکوینی و حقیقی است که امور خود را در زیست دنیوی و با زبان اعتبار بیان می‌کند. بنابراین، اعتباریات رابطۀ تنگاتنگی با انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی دارد و به این علت است که پایۀ علوم انسانی قرار ...  بیشتر

تاریخ
علوم انسانی در ایران؛ وضعیت کنونی و راه‌کارهای ارتقای آن با بهره‌گیری از الگوی تحلیل درونی/ محیطی

سیّد حسین حسینی؛ روح‌الله شهابی

دوره 18، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 101-126

چکیده
  هدف از نگارش پژوهش حاضر شناسایی وضعیت کنونی علوم انسانی در ایران و پیش‌نهاد راه‌کارهایی برای ارتقای آن با بهره‌‌گیری از الگوی «SWOT» است. روش پژوهش حاضر کیفی است و برای جمع‌‌آوری اطلاعات، از مطالعة کتاب‌خانه‌ای و مصاحبه با صاحب‌نظران استفاده شده است. هم‌چنین برای تحلیل داده‌‌ها از الگوی تحلیل درونی/ محیطی (SWOT) استفاده شده ...  بیشتر

روش‌شناسی
آسیب‌شناسی نقد علوم انسانی (نمونۀ موردمطالعه: داوران شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی)

سیّد حسین حسینی

دوره 17، شماره 2 ، خرداد 1396، ، صفحه 37-51

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر آسیب‌شناسی چگونگی نقد متون علوم انسانی در کشور ازنگاه پاره‌ای استادان و منتقدان این حوزه بوده است. بدین‌منظور، نمونه‌ای از داوران حوزۀ علوم انسانی که درزمینۀ نقد کتاب با «شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی» هم‌کاری داشتند به‌صورت دردست‌رس انتخاب شدند و ابزار سنجش در اختیار آنان قرار گرفت. این ابزار را محقق ...  بیشتر

روش‌شناسی
بررسی و نقد کتاب پارادایم اجتهادی دانش دینی

سید محمدتقی موحد ابطحی

دوره 17، شماره 2 ، خرداد 1396، ، صفحه 115-138

چکیده
  کتاب پارادایم اجتهادی دانش دینی از کتاب‌های تأثیرگذار درزمینۀ علم دینی است. در این کتاب باتوجه‌به ظرفیت‌‌ها و محدودیت‌‌های مفهوم پارادایم در ادبیات فلسفۀ علم کوهن و مقایسۀ آن با واژگانی هم‌چون مدرسه، مکتب، و حوزه در ادبیات علوم حوزوی تعریف جدیدی از پارادایم ارائه شده است و نظریه‌‌ای برمبنای آن عرضه گردیده و تلاش شده تا در مقایسه ...  بیشتر

زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی
بررسی جایگاه زبان‏‏شناسی در برنامه‏‏ های درسی رشته‏‏ های علوم انسانی

آتوسا رستم ‏بیک تفرشی

دوره 14، شماره 32 ، آذر 1393، ، صفحه 51-72

چکیده
  چکیده علوم انسانی را می‏‏توان یکی از شیوه‏‏های گوناگون پردازش و ثبت تجاربِ انسانی دانست. ماهیت چند‏‏بعدی انسان موجب می‏‏شود که هیچ حوزه‏‏ای از علوم انسانی نتواند به‏تنهایی از وجود او رمزگشایی کند. در این پژوهش، بعد از اشاره به ماهیت زبان و زبان‏‏شناسی و علوم انسانی و ارائۀ تاریخچۀ مختصری از شکل‏‏گیری رشتۀ ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد کتاب قواعد کاربردی زبان عربی

حسین کیانی

دوره 12، شماره 25 ، آبان 1391، ، صفحه 91-104

چکیده
  چکیدهنقد و بررسی کتاب‌‌های درسی دانشگاهی نقش بسیار مؤثری در پیشبرد هدف‌‌های تعریف ‌شدۀ آموزشی و نیز بازنگری در شیوه‌‌های آموزش، با توجه به نیاز مخاطب، دارد و باعث می‌‌شود کتاب‌‌های آموزشی به هدف‌های تعریف‌شده نزدیک‌تر شود. کتاب‌های درسی دانشگاهی به دلیل مخاطبان خاص خود اهمیت ویژه‌ای دارند و نگارش آن‌ها دقت فراوانی می‌طلبد. ...  بیشتر