دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
کلیدواژهها = روششناسی
تعداد مقالات: 30
نقد و تحلیل کتاب نامههای زینب تربیت فطری در اسارت تربیت رسمی
دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 63-84
چکیده
تفاوت تعلیموتربیت رسمی با تعلیموتربیت مبتنیبر فطرت الهی انسانی و سازوکارهای هریک همواره از مهمترین مباحث در حوزة فلسفة تعلیموتربیت و قلمرو علومتربیتی و تحلیل ویژگیهای نظام آموزشی بوده است. هدف از این مقاله تحلیل کتاب نامههای زینب است (که به ابعادی از این تفاوتها میپردازیم)، تا به ارائة برداشتهایی مبنایی ... بیشترنقدی بر کتاب آشنایی با فلسفۀ علم
دوره 17، شماره 5 ، آبان 1396، ، صفحه 273-286
چکیده
مقالة حاضر مروری نقادانه بر کتاب آشنایی با فلسفة علم است. اهمیت این کتاب از این جهت است که شاید اولین کتاب تألیفی در این زمینه باشد و نیز آنچه در مقدمة کتاب آمده است میتواند بر اهمیت بررسی آن بیفزاید: میتوان از این کتاب درقالب کتاب درسی استفاده کرد و حتی این کتاب میتواند خودآموز نیز باشد. در این مرور، درابتدا، به مطالب کتاب ازنظر ... بیشترنقدی بر دیدگاه «رئالیسم مفهومی خلاقانه» در کتاب روششناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان
دوره 17، شماره 2 ، خرداد 1396، ، صفحه 19-36
چکیده
هدف از مطالعۀ حاضر نقد «رئالیسم مفهومی خلاقانه» بهمنزلۀ مدلی روششناختی از علم اسلامی است. این مدل ساختار علم متداول را در قوارۀ مدرنیته و پسامدرنیته نمیپذیرد و ساختار جدیدی از علم را، متناسب با جهانبینی اسلامی، درقالب یک پارادایم ارائه میکند که درصدر آن اصالت جهانبینی و سنتهای لایتغیر الهی قرار دارد. از محاسن این ... بیشتربررسی و نقد کتاب روششناسی تحقیقات کیفی
دوره 17، شماره 2 ، خرداد 1396، ، صفحه 157-185
چکیده
روش تحقیق از دروس بنیادی در همۀ رشتههای علمی است. در این میان، روشهای کیفی تحقیق در دهههای اخیر رشد چشمگیری یافتهاند و مورداقبال بیشتری قرار گرفتهاند، اما متأسفانه سهم متون دانشگاهی ما در این حوزۀ نوپدید بسیار ناچیز است. کتاب روششناسی تحقیقات کیفی تألیف محمدتقی ایمان دراینباره نگاشته شده و توانسته است بسیاری ... بیشتربررسی و نقد کتاب «روششناسی پژوهش در مطالعات ترجمه»
دوره 16، ویژهنامه زبانشناسی و زبانهای خارجی ، مرداد 1395، ، صفحه 121-136