مقالة حاضر مروری نقادانه بر کتاب آشنایی با فلسفة علم است. اهمیت این کتاب از این جهت است که شاید اولین کتاب تألیفی در این زمینه باشد و نیز آنچه در مقدمة کتاب آمده است میتواند بر اهمیت بررسی آن بیفزاید: میتوان از این کتاب درقالب کتاب درسی استفاده کرد و حتی این کتاب میتواند خودآموز نیز باشد. در این مرور، درابتدا، به مطالب کتاب ازنظر ...
بیشتر
مقالة حاضر مروری نقادانه بر کتاب آشنایی با فلسفة علم است. اهمیت این کتاب از این جهت است که شاید اولین کتاب تألیفی در این زمینه باشد و نیز آنچه در مقدمة کتاب آمده است میتواند بر اهمیت بررسی آن بیفزاید: میتوان از این کتاب درقالب کتاب درسی استفاده کرد و حتی این کتاب میتواند خودآموز نیز باشد. در این مرور، درابتدا، به مطالب کتاب ازنظر محتوایی توجه میکنیم: نحوة ورود و وزنی که به هریک از مباحث نظیر استقرا، روششناسیها، و واقعگرایی، ابهام یا روشنی آنها داده شده است مدنظر است. پسازآن، نکاتی را مطرح میکنیم که برای کتاب درسی لازم است و این کتاب فاقد آن است؛ نظیر نیاز به مثالهایی از تاریخ علم، خلاصة هر فصل، سؤالاتی برای تأمل بیشتر، و برخی نکات شکلی دیگر. درنهایت، کتاب و اهداف آن را جمعبندی و ارزیابی کلی میکنیم.