کوئنیتن اسکینر بههمراه گروهی از نویسندگان و استادان جریان موسوم به مکتب کمبریج در بازکاوی انتقادی تاریخ اندیشۀ اروپایی و بازنشر انتقادی متون کلاسیک اندیشۀ سیاسی مدرن نقش قابلتوجهی داشت. اسکینر با تلفیق رویکرد زمینهگرایانه و قصدگرایانه در پژوهشهای گستردۀ خود نشان میدهد که ارزشهای تثبیتشده در شیوۀ زندگی امروز و شیوههای ...
بیشتر
کوئنیتن اسکینر بههمراه گروهی از نویسندگان و استادان جریان موسوم به مکتب کمبریج در بازکاوی انتقادی تاریخ اندیشۀ اروپایی و بازنشر انتقادی متون کلاسیک اندیشۀ سیاسی مدرن نقش قابلتوجهی داشت. اسکینر با تلفیق رویکرد زمینهگرایانه و قصدگرایانه در پژوهشهای گستردۀ خود نشان میدهد که ارزشهای تثبیتشده در شیوۀ زندگی امروز و شیوههای تفکر ما دربارۀ آن ارزشها بازتاب مجموعهای از گزینشهایی است که در زمانهای متفاوت و ازمیان امکانهای تاریخی متفاوت صورت پذیرفتهاند. یکی از حوزههای اصلی علاقۀ اسکینر کاوش در ریشههای سنتِ جمهوریخواهی است. بررسی سرنوشت فکر سیاسی رومی و تحلیل ریشههای تاریخی نظریۀ نئورومی بخشی از پروژۀ بازشناسی سنت جمهوریخواهی انگیسی است که اسکینر توجه ویژهای به آن مبذول داشته است. کتاب آزادی مقدم بر لیبرالیسم بخشی از سهم اسکینر در مطالعۀ نظریۀ نئورومی آزادی مدنی است. این مقاله در چهار قسمت به بازخوانی این کتاب میپردازد و سنجش ابعادی از ترجمۀ فارسی و ابعادی از رویکرد اسکینر را در قرائت فکر سیاسی و مفاهیم سیاسی در بستر تاریخ در بر میگیرد. پرسش اصلی این است که کوئنتین اسکینر بهمنزلۀ مشهورترین متفکر جریان نوجمهوریخواهی تا چهاندازهای از قلمرو «تاریخنگاریِ» مفاهیم فلسفۀ سیاسی غرب فراتر رفته است؟ آیا او یک «فیلسوف»ِ سیاست است؟