زبان و ادبیات عربی
بررسی نگرش دانش ‏آموزان شهر کرمان در پایۀ دوازدهم رشته ‏های علوم انسانی، علوم تجربی، و ریاضی به درس عربی

دانش محمدی رکعتی؛ یوسف نظری؛ علی نوبهار؛ زینب شجاعی

دوره 22، شماره 8 ، آبان 1401، ، صفحه 155-171

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.36368.2241

چکیده
  آموزش زبان عربی در مدارس به‏دلایل فرهنگی، سیاسی، و نوع نگاه خانواده‏ها و دانش‏آموزان از چند دهه پیش تاکنون، نسبت به سایر دروس، با چالش بیش‏تری مواجه بوده است. بررسی نگرش دانش‏آموزان به یادگیری این زبان گام مؤثری در سیاست‏گذاری و تألیف کتاب‏های آموزشی خواهد بود. در این پژوهش با روش توصیفی ـ پیماشی به بررسی نگرش دانش‏آموزان ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
آسیب‌‌شناسی برنامۀ درسی رشتۀ «آموزش زبان عربی» مطالعۀ موردی: دانشگاه فرهنگیان

هدایت الله تقی زاده

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، ، صفحه 47-73

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.38754.2404

چکیده
  برنامه‌ریزان آموزشی همواره به‌دنبال‌‌ بازنگری محتوای برنامه‌های درسی‌اند. برنامۀ درسی «آموزش زبان عربی» سال 1395 توسط دانشگاه فرهنگیان بازنگری و جای‌گزین برنامۀ درسی «دبیری زبان و ادبیات عربی» شد. نظر به تأثیری که برنامۀ درسی در ارتقای سطح دانش، مهارت، و نگرش دانشجومعلمان دارد، بررسی آن ضروری است. ازاین‌رو، پژوهش ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
نقد و ارزیابی کتاب مداخل تعلیم اللغة العربیة: رؤیة تحلیلیة (رویکردهای آموزش زبان عربی: نگرشی تحلیلی)

ساجد زارع

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، ، صفحه 125-144

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.38216.2354

چکیده
  چکیدهآموزش زبان عربی در سال‌های اخیر در داخل و خارج از کشور موردتوجه پژوهش‌گران بسیاری قرار گرفته است و در این زمینه تاکنون کتاب‌ها‌‌ی زیادی به‌رشتۀ تحریر درآمده است؛ از جملة این کتاب‌ها‌‌ می‌توان به کتاب مداخل تعلیم اللغة العربیة: رؤیة تحلیلیة به‌تألیف گروهی از نویسندگان اشاره کرد. این کتاب به برخی از جدیدترین و مهم‌ترین ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
نگاهی نقادانه به کتاب تعلیم اللغة العربیة لغیر الناطقین بها؛ النظریة و التطبیق ازمنظر تحلیل محتوا

سجاد اسماعیلی

دوره 17، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 23-45

چکیده
  جستار حاضر با هدف نقد و شناسایی موارد قوّت و ضعف معیارهای شکلی و محتوایی کتاب تعلیم اللغة العربیة لغیر الناطقین بها؛ النظریة و التطبیق، اثر مؤلفان علی احمد مدکور و ایمان احمد هریدی، انجام شده است. به‏‌همین‌‏منظور، پس‏ از معرفی شاخص‏‌های استاندارد نگارش کتاب آموزشی، میزان بهره‌‏مندی کتاب مذکور از آن شاخص‏‌ها با استفاده ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد کتاب نحو تعلیم اللغة العربیة وظیفیاً

مریم جلائی

دوره 17، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 61-72

چکیده
  کتاب "نحو تعلیم اللغة العربیة وظیفیاً، اثر داود عبده، از جمله تألیفات نادر و پیش‌تاز در زمینه آموزش زبان عربی با رویکرد نقش گرا/کارکردگرا در جهان عرب به شمار می‌رود؛ از‌این‌رو، نگارنده، در پژوهش حاضر با روش توصیفی ــ‌تحلیلی، به معرفی این کتاب و نیز بررسی و نقد آن بر مبنای اصول رویکرد نقش گرا پرداخته است. به این منظور، پس از مقدمه‌ای ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
آسیب‌شناسی روش‌های تدریس درس آزمایشگاه زبان ازنظر استادان و دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات عربی

عیسی متقی‌زاده؛ سجاد اسماعیلی؛ محمدرحیم خالی‌زاده؛ داوود ایکدری

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، ، صفحه 183-200

چکیده
  آموزش مهارت‌های زبانی همواره به‌مثابة یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های برنامه‌ریزان و متخصصان آموزش در نظام آموزشی به‌شمار می‌رود. اگرچه آموزش زبان عربی در ایران کاستی‌ها و مشکلات بی‌شماری دارد، این مشکلات بیش‌تر در بخش مهارت‌های زبانی و به‌ویژه در درس آزمایشگاه زبان به‌چشم می‌خورد. این جستار با استفاده از روش پیماشی بر آن است ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد النحو الغائب

محمد اجاقی؛ سیدمحمد‌رضا ابن‌الرسول

دوره 15، شماره 34 ، خرداد 1394، ، صفحه 1-19

چکیده
  چکیده النحو الغائب اثری است دربارة نحو زبان عربی که پدید‌آورندة آن تلاش دارد با رویکردی متفاوت و روز‌آمد به توصیف نحو زبان عربی بپردازد، به طوری که این توصیف مناسب و برآورندة نیاز‌های عربی‌آموزان عربی‌زبان و به‌ویژه غیر عربی‌زبان باشد. این کتاب، چنان‌که خود نویسنده هم چنین باوری دارد، دارای سه ویژگی است که در دیگر آثار هم‌نوع ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
آموزش نهج ‎البلاغه در دانشگاه‌ها و ارائۀ راهکاری مناسب برای تدریس آن در مقطع کارشناسی (بررسی موردی دانشگاه تهران و علامه طباطبایی)

کبری روشنفکر؛ فرناز طاهری؛ سجاد اسماعیلی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، ، صفحه 53-76

چکیده
  آموزش نهج‎البلاغه به عنوان یکی از شاخه‎های مهم متون اسلامی در قالب واحدهای درسی اصلی و اختیاری، بیش از سه دهه در دانشگاه‎های ایران مورد توجه قرارگرفته‎است. یکی از شیوه‎های مطرح و تقریباً سنّتی آموزش این متنِ عظیم، بیان آموزه‌‌های دینی، معرفتی، اعتقادی و تربیتی نهج‎البلاغه است. این در حالی است که نهج‎البلاغه در تقسیم‎بندی ...  بیشتر