مدیریت و سیاستگذاری
فاطمه براتلو
چکیده
مقاله حاضر در بررسی انتقادی کتاب «اخلاق مدیریت» نگاشته تامسکلیکاور (2010)، رویکرد کلی نویسنده، ابزارهای مفهومی به کارگرفتهشده و نیز شیوة استدلال را مورد توجه قرار دادهاست. به زعم نویسنده، مدیریت خصوصاً مدیریت کسب و کار بدلیل اهمیتی که برای بقای سازمان قائل است، اصل بنیادین خود را بر افزایش نفع و کسب سود قرار داده، از این ...
بیشتر
مقاله حاضر در بررسی انتقادی کتاب «اخلاق مدیریت» نگاشته تامسکلیکاور (2010)، رویکرد کلی نویسنده، ابزارهای مفهومی به کارگرفتهشده و نیز شیوة استدلال را مورد توجه قرار دادهاست. به زعم نویسنده، مدیریت خصوصاً مدیریت کسب و کار بدلیل اهمیتی که برای بقای سازمان قائل است، اصل بنیادین خود را بر افزایش نفع و کسب سود قرار داده، از این رو اخلاقمندی مسألة بنیادینش نبوده و حتی میتواند در مواردی بنا به ضرورت تمایلات و گرایشهای غیراخلاقی هم پیشهکند. نویسنده به عنوان نظریهپرداز حوزة اخلاقِ مدیریت از منظری تاریخی هم تلاش کرده تا نشان دهد مدیریت کسبوکار همواره با تجارب غیراخلاقی همراه بوده، تجربهای که به صورت نوعی بردگی مدرن تا عصر حاضر ادامهدار بودهاست. او بر این اعتقاد است که اخلاق مدیریت به عنوان میانرشتهای که از حیث موضوع شاخهای از دانش مدیریت محسوب میشود در عمل ناگزیر باید با فلسفه عجینتر باشد. در نهایت گرچه نویسنده توانسته مغایرت ذاتی مدیریت بویژه مدیریت کسب وکار را با اخلاق نشان دهد و بر این مبنا راهکاری هم ارائه کند، اما اینکه نویسنده موفق به ارائه نظریة متفاوتی در حوزه «اخلاقِ مدیریت» شدهباشد، محل تردید و تأمل است.
مدیریت و سیاستگذاری
علی آقا صفری؛ عبد الله توکلی
چکیده
مدیریت اقتضایی، مدعی است که در مدیریت، چیزی به نام بهترین اصول جهانشمول وجود ندارد. با عنایت به رهآوردهای رهیافت اقتضایی، ضروری است که معرفتشناسی آن، از منظر قرآن با بهرهگیری از روش استنطاقی، مورد تحلیل قرار گیرد؛ تاضمن بیان گزارههای کلام وحی در رد، تأیید، اصلاح و تکمیل معرفتشناسی مدیریت اقتضایی، با تمسک به آنها کاستیهای ...
بیشتر
مدیریت اقتضایی، مدعی است که در مدیریت، چیزی به نام بهترین اصول جهانشمول وجود ندارد. با عنایت به رهآوردهای رهیافت اقتضایی، ضروری است که معرفتشناسی آن، از منظر قرآن با بهرهگیری از روش استنطاقی، مورد تحلیل قرار گیرد؛ تاضمن بیان گزارههای کلام وحی در رد، تأیید، اصلاح و تکمیل معرفتشناسی مدیریت اقتضایی، با تمسک به آنها کاستیهای معرفتی شناسی آن را برطرف نمود. یافتهها نشان میدهد که معرفتشناسی در مدیریت اقتضایی مبتنی بر معرفت عینی و حسی بوده و علل و عوامل فرا طبیعی را در تبیین گزارههای طبیعی نادیده گرفته است. قرآن ضمن اشاره به کاستیهای مدیریت اقتضایی موضوع معرفت را خدا، انسان، طبیعت و درک چگونه وابستگی و پیوستگی آنها دانسته و تأکید میکند که انسان و محیط به شکل پیدا و پنهان از همدیگر تأثیر گرفته و بر یکدیگر اثر میگذارند و در نتیجه انسان میبایست با بهرهگیری از ابزار شبکهای از طریق ترکیب نگاه افقی به رابطه پدیدهها با هم و نگاه عمودی و طولی و رابطه آنها با خالقشان سهم خود را اخذ نماید. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که قرآن علاوه بر عقل و یافتههای تجربی، تأکید دارد که نمیتوان بدون وحی بهترین روشهایی را که منتهی به بهرهوری بیشتر میگردد ارائه نمود.
مدیریت و سیاستگذاری
علیرضا بناگر؛ زهرا سعیدی رامیانی؛ نادی علیزاده؛ فرانک پایدار
چکیده
هدف مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی؛ ابزارها و روشهای بهبود، اثر مهدی ابراهیمی بلانی، ویدا رشیدی، و سعید شهبازمرادی، است. این اثر در حوزۀ مدیریت و فرهنگ سازمانی بهرشتۀ تحریر درآمده و در چهار فصل و یک پیشگفتار تنظیم شده است. در فرایند نقد و ارزیابی این کتاب، از معیارها و شاخصهای نقد مطابق با الگوی ...
بیشتر
هدف مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی؛ ابزارها و روشهای بهبود، اثر مهدی ابراهیمی بلانی، ویدا رشیدی، و سعید شهبازمرادی، است. این اثر در حوزۀ مدیریت و فرهنگ سازمانی بهرشتۀ تحریر درآمده و در چهار فصل و یک پیشگفتار تنظیم شده است. در فرایند نقد و ارزیابی این کتاب، از معیارها و شاخصهای نقد مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده شده است. به همین منظور، کتاب حاضر از نظر روش و سپس از نظر محتوا و ساختار موردارزیابی قرار گرفته است. همچنین، نقاط قابلبهبود بهمنظور غنیترشدن کتاب و بازکردن زمینههای دیگر تحقیق آورده شده است. نتیجۀ مطالعه اثر حاضر نشان داد که نویسندگان کتاب با رعایت اصول ارجاعدهی درقبال مطالب، جدولها، و نیز با ترکیب اثر با متون اسلامی میتوانند به اعتبار اثر بیفزایند و با بازنگری ساختاری و محتوایی هم میتوانند به غنای آن بیفزایند.
مدیریت و سیاستگذاری
رسول رنجبریان؛ زینب دلربائی
چکیده
مدیریت دانش یکی از بهترین روشها برای حفظ و بهرهوری از سرمایههای دانشی است. مدیریت دانش ابزاری مدیریتی و فرایند ایجاد ارزش از داراییهای نامرئی سازمان است. هدف این مقاله نقد و بررسی انتقادی کتاب مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دینبنیان و کاربردهای آن، اثر حسنعلی نعمتی شمسآباد، است. در این مقاله، تلاش میشود تا با رویکرد ...
بیشتر
مدیریت دانش یکی از بهترین روشها برای حفظ و بهرهوری از سرمایههای دانشی است. مدیریت دانش ابزاری مدیریتی و فرایند ایجاد ارزش از داراییهای نامرئی سازمان است. هدف این مقاله نقد و بررسی انتقادی کتاب مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دینبنیان و کاربردهای آن، اثر حسنعلی نعمتی شمسآباد، است. در این مقاله، تلاش میشود تا با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، با ذکر شواهد، مستندات، و برمبنای معیارهای ارزیابی معرفیشده توسط شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بدون سوگیری کتاب مذکور پرداخته شود. ابزار نقد کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. نقدها از دو نظرگاه شکلی و محتوایی ارائه شدند. بر این اساس، نقاط قوت اصلی کتاب جامعیت محتوا، نگرش سیستمی، دیدگاه منسجم و ساختارمند به موضوعات، سازواری اثر با حکمت اسلامی، و الگوبرداری در منابع علمی ـ دانشگاهی، باتوجهبه منابع اسلامی، است. از کاستیها و نقاط قابلارتقا در کتاب این است که اثر رویکرد نظری دارد تا کاربردی. این مقاله با نگاه انتقادی بر ابعاد صوری و محتوایی اثر و با اتکا به استنادات پژوهشی سعی کرده است تا بر غنای مباحث کتاب بیفزاید.
مدیریت و سیاستگذاری
محمد شیخ زاده
چکیده
یکی از آسیبهای جدی آموزش مدیریت در ایران ضعف محتوای کتب درسی و بیتوجهی به بعد کاربردی و مهارتافزایی در نگارش آنهاست. هدف از این مقاله بررسی و مقایسۀ محتوای برخی کتب درسی مدیریت در حوزۀ رفتار سازمانی در داخل و خارج از کشور است. پس از بررسی کتابهای مختلف رفتار سازمانی که در دانشکدههای مدیریت داخل و خارج از کشور تدریس میشوند، ...
بیشتر
یکی از آسیبهای جدی آموزش مدیریت در ایران ضعف محتوای کتب درسی و بیتوجهی به بعد کاربردی و مهارتافزایی در نگارش آنهاست. هدف از این مقاله بررسی و مقایسۀ محتوای برخی کتب درسی مدیریت در حوزۀ رفتار سازمانی در داخل و خارج از کشور است. پس از بررسی کتابهای مختلف رفتار سازمانی که در دانشکدههای مدیریت داخل و خارج از کشور تدریس میشوند، چهار عنوان کتاب درسی رایج شامل دو کتاب داخلی از انتشارات سمت و دو کتاب خارجی از انتشارات مکگراهیل انتخاب شدند. سپس، با استفاده از روش تحقیق تطبیقی موردمحور و توافق و تفاوت این چهار کتاب براساس شاخصهای ظاهری و محتوایی تحلیل و بررسی شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که دو کتاب درسی داخلی عمدتاً با رویکردی نظری نگاشته شدهاند و محتوای آنها بهروز نیست، درحالیکه دو کتاب درسی خارجی با رویکرد کاربردی و مهارتافزایی تدوین شدهاند و از محتوایی منعطف، بهروز، و یکپارچه برخوردارند. درادامه، سرفصلها و محتوای یکی از کتابهای خارجی بهعنوان الگو با تفصیل بیشتری موردبررسی قرار میگیرد و درپایان، چهارچوبی برای تدوین و بازنگری کتب درسی مدیریت در ایران ارائه میشود.
هنر
مریم کهوند
چکیده
با توسعۀ دیزاین در عصر حاضر، برنامهریزی و مدیریت فرایند آن بهمنظور بهرهبرداری از خدمات و محصولات دیزاین از اهمیتی فزاینده برخوردار شده است. مقالۀ حاضر با هدف بازشناسی ویژگیهای متون دیزاین براساس الگوی نقد کتاب به بررسی و نقد کتابی در زمینۀ تدوین و برنامهریزی دیزاین میپردازد. کتاب دیزاینبریف مجموعهای از چکیدۀ بحثها ...
بیشتر
با توسعۀ دیزاین در عصر حاضر، برنامهریزی و مدیریت فرایند آن بهمنظور بهرهبرداری از خدمات و محصولات دیزاین از اهمیتی فزاینده برخوردار شده است. مقالۀ حاضر با هدف بازشناسی ویژگیهای متون دیزاین براساس الگوی نقد کتاب به بررسی و نقد کتابی در زمینۀ تدوین و برنامهریزی دیزاین میپردازد. کتاب دیزاینبریف مجموعهای از چکیدۀ بحثها و سخنرانیها و سمینارهای مدیر و مشاور راهبردهای دیزاین در عرصۀ بینالمللی است که در برخی موارد با گزیدهمقالاتی از دیگر نویسندگان همراه شده است. محتوای کتاب در دو بخش کلی دیزاینبریف و مدیریت دیزاین نگاشته شده است. نکات مهم در این بررسی توصیفی ـ تحلیلی توجه به ویژگیهای شکلی و فنی کتاب است. نتایج این بررسی نشان میدهد ترکیب رنگی جلد، حروفچینی، و صفحهآرایی کتاب با درنظرگرفتن سواد بصری مخاطبان آن نیازمند تجدیدنظر و ویرایش است و استفادهنکردن از ابزارهای بصریسازی و تصویر از جذابیت و کارکرد مناسب کتاب میکاهد. همچنین، یافتههای تحقیق در بررسی متن گویای این است که محتوای کتاب فاقد رویکرد تحلیلی و استدلالی است و ارتباط موضوعی میان محتوای برخی فصول انسجام کافی ندارد، هرچند دربردارندۀ برخی نکات کلیدی در تدوین دیزاینبریف و مدیریت دیزاین است.
مدیریت و سیاستگذاری
محمد محمدی؛ فاطمه لعلی
چکیده
باتوجهبه ویژگیهای خاص سازمانهای دولتی، تولید متون و آثار علمی متناسب با مقتضیات این سازمانها یک ضرورت اجتنابناپذیر است. یکی از متونی که بهمنظور رفع این نیاز بهرشتۀ تحریر درآمده است، کتاب مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی بهقلم دکتر درویش و دکتر الماسیفرد است. در این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی به نقد این ...
بیشتر
باتوجهبه ویژگیهای خاص سازمانهای دولتی، تولید متون و آثار علمی متناسب با مقتضیات این سازمانها یک ضرورت اجتنابناپذیر است. یکی از متونی که بهمنظور رفع این نیاز بهرشتۀ تحریر درآمده است، کتاب مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی بهقلم دکتر درویش و دکتر الماسیفرد است. در این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی به نقد این کتاب پرداخته شده است. در این جهت، ابتدا به معرفی پدیدآورندگان و توصیف شکلی و محتوایی اثر پرداخته شده و سپس در سه بُعد شکل ظاهری، ساختاری، و محتوایی موردارزیابی و تحلیل واقع شده است. ارزیابی بهعملآمده نشان میدهد که این کتاب، ضمن دارابودن محاسن و نقاط قوت خاص خود، نیازمند بازنگری و اصلاح در ابعاد سهگانۀ مذکور در مقاله و بهویژه تولید محتوای متناسب با مدیریت منابع انسانی بخش دولتی است.
علم اطلاعات و دانششناسی
غلامرضا فدائی
چکیده
کتاب معرفتشناسی علمسنجی در 240 صفحه و با قطع وزیری در شش فصل چاپ شده است. فهرست مندرجات، شکل، و منابع دارد، ولی نمایه ندارد. در این مقاله بهنقد این کتاب پرداخته میشود و ناقد ضمن تشریح موقعیت علمسنجی بیان میکند که علمسنجی اصالتاً مرتبط با شمارش، سنجش، و نمایش است و بحث ایجاد یا نسبت معرفتشناسی به آن توجیه کافی ندارد. روش نگارش ...
بیشتر
کتاب معرفتشناسی علمسنجی در 240 صفحه و با قطع وزیری در شش فصل چاپ شده است. فهرست مندرجات، شکل، و منابع دارد، ولی نمایه ندارد. در این مقاله بهنقد این کتاب پرداخته میشود و ناقد ضمن تشریح موقعیت علمسنجی بیان میکند که علمسنجی اصالتاً مرتبط با شمارش، سنجش، و نمایش است و بحث ایجاد یا نسبت معرفتشناسی به آن توجیه کافی ندارد. روش نگارش کتاب کتابخانهای است. علمسنجی درواقع تکنیک و روشهایی درخدمت ارزیابی است که آنهم درمورد مدیریت است. بدیهی است هر انسانی و سپس سازمانهای پژوهشی و آموزشی برای تعیین درجۀ اهمیت خود، که بیارتباط با مسائل اقتصادی و مدیریتی هم نیست، سعی در گسترش علمسنجی کردهاند و شاخصهایی برای مقایسۀ تولیدات علمی در نظر گرفتهاند که برپایۀ کمیت شکل گرفته است.
باستان شناسی
رقیه رحیمی سرخنی
چکیده
متکلم را تا کسی عیب نگیرد سخنش صلاح نپذیرد. [i](سعدی)این جستار با هدف نقد و شناسایی موارد قوّت و ضعف معیارهای شکلی و محتوایی کتاب باستانشناسی ایران بهقلم مؤلفان بزرگوار کریم حاجیزاده و پرویز پورکریمی انجام شده است. این کتاب از نظر محتوا ازجمله تألیفهای نادر و پیشرو در زمینۀ ارتباط باستانشناسی و گردشگری در ایران بهشمار میرود ...
بیشتر
متکلم را تا کسی عیب نگیرد سخنش صلاح نپذیرد. [i](سعدی)این جستار با هدف نقد و شناسایی موارد قوّت و ضعف معیارهای شکلی و محتوایی کتاب باستانشناسی ایران بهقلم مؤلفان بزرگوار کریم حاجیزاده و پرویز پورکریمی انجام شده است. این کتاب از نظر محتوا ازجمله تألیفهای نادر و پیشرو در زمینۀ ارتباط باستانشناسی و گردشگری در ایران بهشمار میرود و پیشگامی در طرح مباحث جدید موجب بروز برخی کاستیها و نقصها خواهد شد. هدف نگارندۀ این مقاله آن است که ویژگیها و کاستیهای محتوایی و نگارشی کتاب را بیان کند. محورهای اصلی این بررسی نقادانه ارزیابی کتاب بهمنزلۀ منبع درسی براساس معیارهای منابع درسی، انطباق مطالب کتاب با سرفصل مصوب شورای عالی برنامهریزی، درستی یا نادرستی ارتباط مطالب با عنوان کتاب، کیفیت استفاده از منابع معتبر و جدید، و بررسی اشتباههای چاپیِ غیرقابلچشمپوشی است. نظر نگارنده در این مقاله آن است که کتاب یادشده باوجود محتوای غنی و تأثیر زیادی که در کاربردیکردن هرچه بیشتر دانش باستانشناسی در حوزۀ باستانشناسی و گردشگری دارد، اما کاربرد آن بهمنزلۀ منبع تدریس در واحد درسی «باستانشناسی ایران» نیازمند بازنگری است. [i]. جناب بهاءالدین خرمشاهی در ابتدای مقالۀ خود در مجموعۀ نقد کتاب و کتاب نقد به کلام سعدی اشاره کرده و نگارنده نیز این ایده را اقتباس کرده است (خرمشاهی 1386).