علوم اجتماعی
ابراهیم توفیق
چکیده
هدف این نوشتار بررسی جایگاه آنچه مهمترین اثر ماکس وبر نامیده شده، یعنی اقتصاد و جامعه، در اندیشۀ اوست. در نقد خوانش پارسونزی (talcott parsons) و یکپارچهسازِ وبر، گفته شده که گسستی میان وبرِ متقدم ـ وبرِ تأملاتِ روششناختی دربارۀ مفهومپردازی «فرد تاریخی» (historical individual) و اخلاق پروتستان و روح سرمایهداری (The Protestant Ethic and The Spirit of ...
بیشتر
هدف این نوشتار بررسی جایگاه آنچه مهمترین اثر ماکس وبر نامیده شده، یعنی اقتصاد و جامعه، در اندیشۀ اوست. در نقد خوانش پارسونزی (talcott parsons) و یکپارچهسازِ وبر، گفته شده که گسستی میان وبرِ متقدم ـ وبرِ تأملاتِ روششناختی دربارۀ مفهومپردازی «فرد تاریخی» (historical individual) و اخلاق پروتستان و روح سرمایهداری (The Protestant Ethic and The Spirit of Capitalism) و وبر متأخر ـ وبرِ اقتصاد و جامعه (Economy and Society) و جامعهشناسی تفهمی (Interpretive Sociology) دیده میشود؛ گسستی مبتنیبر گذار از فردیت تاریخی به جامعهشناسی بهمثابۀ علمی انتزاعی، گونهشناختی (typological)، و جهانشمول. این نوشتار نشان میدهد که خصلت این گذار نه گسست، بلکه یک تداوم پرتنش است و اینکه اندیشۀ وبر، چه متقدم و چه متأخر، متمرکز است بر صورتبندیهای متفاوتِ فردِ تاریخیِ «سرمایهداری مدرن» و «قفس آهنین» (iron cage). به این منظور، درابتدا، نگاهی خواهیم انداخت به تاریخچه و ساختارِ «اقتصاد و جامعه». سپس، گذارِ پیشگفته بررسی خواهد شد. درپایان، به تأمل در تنشِ گریزناپذیر در اندیشۀ وبر پرداخته میشود تا از این طریق حدود و ثغور یک گفتوگوی انتقادی و مولّد با او ترسیم شود.
علوم اجتماعی
غلامرضا صدیق اورعی؛ محمدصادق طلوع برکاتی
دوره 13، شماره 29 ، اسفند 1392، ، صفحه 91-117
چکیده
چکیده در این مقاله، هدف نگارنده این است که گزارههای اصلی ماکس وبر در کتاب اخلاق پروتستان و روح سرمایهداری مشخص شود و پس از آن نکات مورد توجه به صورت انتقاد مطرح شود. در کتاب با جملهها و استدلالهایی جزئی روبهرو میشویم که در گام اول با ادعای کلی مطرحشدة وبر متناقض یا متضاد به نظر میرسند و یا به نوعی آن را محدود میکنند ...
بیشتر
چکیده در این مقاله، هدف نگارنده این است که گزارههای اصلی ماکس وبر در کتاب اخلاق پروتستان و روح سرمایهداری مشخص شود و پس از آن نکات مورد توجه به صورت انتقاد مطرح شود. در کتاب با جملهها و استدلالهایی جزئی روبهرو میشویم که در گام اول با ادعای کلی مطرحشدة وبر متناقض یا متضاد به نظر میرسند و یا به نوعی آن را محدود میکنند و از دایرة شمول آن میکاهند. به این معنی که وبر ادعا کرده است که باورهای مذهبی کالوینی، از طریق تجاذب و رشد روح سرمایهداری، تسهیلکنندة پیدایش و رشد نظام سرمایهداری غربی شدهاند، اما در برخی از جملهها و استدلالها مواردی به چشم میخورد که به نظر میرسد این رابطه همیشه برقرار نبوده است. در این مقاله سعی میشود به طور خلاصه برخی از این مضامین مرور و جایگاه آنها در زمینۀ کلی استدلال وبر یافت شوند و با دقت بیشتری دربارة آنها اظهار نظر شود. نکتة دیگر اینکه در تحلیل وبر مؤلفة «زمان» نقش مهمی دارد و نباید بدون درنظرگرفتن آن به ارزیابی پرداخت؛ یعنی باید توجه داشت که روحیة سرمایهداری و اخلاق پروتستانی به طور همزمان با هم وجود داشتند و تعامل و تجاذب بین این دو عامل برقرار بوده است. بدون درنظرگرفتن این نکته برخی از خوانندگان در دام این اشتباه میافتند که محقق دچار خطای منطقی شده و گاه و بیگاه علت را معلول فرض کرده است. وبر در مواضع متعددی از کتاب، عبارتهایی نوشته است که شبهۀ اندیشة تکعلتی را بزداید؛ چه آن تکعلت مادی باشد و چه علل ذهنی و فرهنگی. به نظر نگارنده، اگر محتوای کتاب با ترتیب کاملاً منطقی بازنویسی شود، تا حد بسیاری از ابهام آن کاسته خواهد شد.