دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
کلیدواژهها = %D9%BE%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86%DB%8C%D8%B3%D9%85
تعداد مقالات: 6
نقد کتاب تبیین پستمدرنیسم: شکگرایی و سوسیالیسم از روسو تا فوکو
دوره 21، شماره 11 ، بهمن 1400، ، صفحه 227-249
چکیده
استوین آر. لی هیکس در کتاب تبیین پستمدرنیسم به بررسی ریشههای تاریخی و فکری جریان پستمدرن میپردازد و تأثیر آرای روسو، کانت، و فلاسفۀ دیگر را در ایجاد و رشد این جریان نشان میدهد. وی از موضع دفاع از غرب و نظام سرمایهداری حملات سختی متوجه جریان پستمدرن میکند و آن را نخستین بیان منسجم و قاطع ضد خردگرایی از کانت به بعد میداند ... بیشتربررسی انتقادی کتاب مقدمهای بر تاریخنگاری
دوره 20، شماره 5 ، مرداد 1399، ، صفحه 289-306
چکیده
کتاب مقدمهای بر تاریخنگاری نوشتۀ راجر اسپالدینگ و کریستوفر پارکر است که در هفت فصل به مسائل مختلفی درزمینۀ تاریخنگاری پرداختهاند و مباحثی مرتبط با فلسفۀ تاریخ و روش تحقیق در تاریخ را نیز موردبررسی قرار دادهاند. نویسندگان تأکید خود را بر علم تاریخ (تاریخ بهمثابۀ گزارش) قرار داده و مؤلفۀ اساسی در جستارهای تاریخی را ... بیشتربررسی انتقادیِ پژوهشهای هرمنوتیکی ـ پستمدرنیستی درباب تاریخ
دوره 18، شماره 10 ، دی 1397، ، صفحه 29-43
چکیده
دانش تاریخ، تاریخنگاری، و معرفت تاریخی همواره یکی از موضوعات تحقیقاتی و مطالعاتی بسیار موردعلاقة صاحبنظران و اندیشمندان پستمدرن در غرب و برخی شارحان آنها در ایران بوده است. اندیشههای پستمدرنیستی، که برآمده از نحلههای فکری هرمنوتیکی بود، جنبشی علیه دیدگاههای بهشدت پوزیتیویستی، قطعیتگرا، و عینیتباور بهویژه در ... بیشترنقدی بر کتاب History: What and Why?
دوره 18، شماره 7 ، مهر 1397، ، صفحه 63-76
چکیده
نوشتار حاضر به نقد و بررسی کتاب تاریخ: چیستی و چرایی آن، نوشتة بِوِرلی ساوث گیت اختصاص دارد. در این مقاله نشان دادهایم که این اثر نه کتابی اجتهادی و نوآورانه، که صرفاً متن درسی تألیفی است درباب یکی از مهمترین پرسشهای فلسفة تاریخ، یعنی این پرسش که آیا تاریخ از عینیت برخوردار است یا نه؟ مؤلف بهخوبی توانسته است دیدگاه متقدمان ... بیشترنهادینهسازی فرهنگ نقد در جامعة علمی با کدام پارادایم یا بنیان علمی: مدرنیسم، پستمدرنیسم، یا آشوب ـ پیچیدگی؟
دوره 17، شماره 7 ، دی 1396، ، صفحه 29-53
چکیده
اگرچه نقد زیربنای رشد، توسعه، و بالندگی فردی و اجتماعی است، اما این امر به فرهنگ مسلط و فرایند منطقی جامعة علمی تبدیل نشده است. چنین وضعیتی دلایل گوناگونی دارد. یکی از این دلایل مفروضات زیربنایی یا پارادایم حاکمبر جامعة علمی است. بنابراین، هدف از نگارش این مقاله تحلیل فرهنگ نقد و تبیین این فرهنگ براساس سه پارادایم مسلط علمی، یعنی ... بیشتربررسی و نقد کتاب شرقشناسی، پستمدرنیسم، و جهانیشدن
دوره 17، شماره 5 ، آبان 1396، ، صفحه 255-272