دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
کلیدواژهها = آموزش عالی
تعداد مقالات: 5
بستر و روند تاریخی تأسیس علوم تربیتی بهعنوان یک رشتۀ دانشگاهی در ایران
دوره 22، شماره 5 ، مرداد 1401، ، صفحه 181-205
چکیده
تأسیس و توسعۀ رشتههای دانشگاهی را میتوان محصول مجموعهای از تأثیرات اجتماعی و تاریخی دانست. علوم تربیتی بهعنوان یک رشتۀ دانشگاهی از مهر 1311 در دانشسرای عالی تأسیس شد، اما سؤال اساسی آن است که این آغاز بر بستر کدام تحولات تاریخی شکل گرفته و در توسعۀ خود چه روندی را طی کرده است؟ بهنظر میرسد که شکلگیری علوم تربیتی در ایران ... بیشترنقد و تحلیل محتوای کتاب راهنمای تدریس در دانشگاهها
دوره 20، شماره 10 ، دی 1399، ، صفحه 289-307
چکیده
مقالۀ حاضر با هدف نقد و تحلیل محتوا و ساختار کتاب راهنمای تدریس در دانشگاهها تدوین شده است. روش پژوهش کاوشگری انتقادی است. کتاب از بُعد شکلی (امتیازات و کاستیها) و نیز بُعد محتوایی (درونساختاری) موردنقد و تحلیل قرار گرفته است. عمدهترین موارد نقد اثر عبارتاند از نثر ساده و روان، بیان اهداف کتاب، استفاده از اصطلاحات فنی ساده ... بیشتررشتۀ حقوق بشر در ایران ازمنظر نسبت آن با اندیشههای اسلامی (بررسی مقطع زمانی 1382 - 1395 ش)
دوره 19، شماره 12 ، اسفند 1398، ، صفحه 105-125
چکیده
رشتۀ کارشناسی ارشد حقوق بشر در ایران در چهاردهم اسفند 1379 تصویب شد و از سال 1382 ش در این رشته در چهار دانشگاه کشور دانشجو پذیرش شد. یکی از پرسشهایی که پس از گذشت چند سال از اجرای این رشته در کشور مطرح میشود آنکه نسبت این رشته با اندیشههای اسلامی چگونه بوده است؛ آیا وضعیت واحدهای درسی، دانشجویان، تحقیقات، مدرسان، و منابع حاکی از ... بیشترنقد و تحلیل محتوا در تراز کتابهای درسی دانشگاهی مطالعۀ موردی: کتاب قواعد و متون عربی
دوره 18، شماره 4 ، تیر 1397، ، صفحه 217-233
چکیده
کتاب درسی دانشگاهی در فرایند یاددهی و یادگیری نقش تعیینکنندهای دارد. کتاب درسی مناسب ویژگیها و شاخصهایی دارد که آن را از کتابهای غیردرسی متمایز میکند. نقد و تحلیل محتوای کتابهای دانشگاهی سبب میشود در طراحی و سازماندهی مناسب آن دقت کافی بهعمل آید. در این پژوهش با هدف دستیافتن به شاخصهای کتابهای درسی دانشگاهی از ... بیشترارزیابی و رتبهبندی دانشگاههای شهر تهران با تأکید بر جایگاه این دانشگاهها در نظامهای مطرح رتبهبندی
دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 1-20