زبان و ادبیات عربی
لیلا جمشیدی؛ عیسی زارع درنیانی؛ خدیجه حسن پور
چکیده
نقد و بررسی آثاری که به گونههای خاص انواع ادبی پرداخته و در میان اهل زبان مقبولیت بسیاری یافتهاند از ارزش بالایی برخوردار است. در این میان بررسی و نقد آثاری چون مجمعالأمثال ابوالفضل میدانی که در دورههای آغازین ادبیات عربی تدوین شده، قابل توجه میباشد؛ چه آنکه با هدف جلوگیری از تحریف و نابودی میراث ارزشمند ضربالمثل و تبیین ...
بیشتر
نقد و بررسی آثاری که به گونههای خاص انواع ادبی پرداخته و در میان اهل زبان مقبولیت بسیاری یافتهاند از ارزش بالایی برخوردار است. در این میان بررسی و نقد آثاری چون مجمعالأمثال ابوالفضل میدانی که در دورههای آغازین ادبیات عربی تدوین شده، قابل توجه میباشد؛ چه آنکه با هدف جلوگیری از تحریف و نابودی میراث ارزشمند ضربالمثل و تبیین آن گردآوری شده است. در این راستا پژوهش حاضر بر آن است تا در قالب نقد ساختاری و با شیوهای توصیفی – تحلیلی، شناخت عمیقتر و علمیتری از این اثر ارائه دهد. نتایج پژوهش از وجود طرحی منسجم در چارچوببندی ساختار درونی و متناسب با موضوع، حکایت دارد. همچنین شرح و تبیین ضربالمثلها با استفاده از شواهد قرآنی، اشعار، روایت، داستان و معاجم لغوی، گویای قوت جنبهی علمی و استنادی کتاب میباشد و بیانگر تألیفی مبتنی بر تخصص زبانی در متناسب ساختن آن با تنوع سلایق مخاطبان است که با بهرهگیری از بنمایههای زبانی و فرهنگی نقش قابل توجهی در استحکام میراث زبانی، تاریخی و فرهنگی قوم عرب ایفا نموده است. علیرغم این امتیازات، کاستیهایی همچون: وجود ابهام در شرح برخی ضربالمثلها و تکرار مکررات، اهتمام به تحقیق و تعلیقی علمی متناسب با تحولات زبانی بر چنین اثری را ضروری میسازد.
علوم تربیتی
سارا کشکر
چکیده
کتاب «ورزش و رسانه با رویکرد کاربردی» منبع درسی دانشجویان تربیت بدنی و کتابی مناسب برای علاقمندان حوزه ارتباطات ورزشی است. مؤلفین کتاب دکتر حمید قاسمی و دکتر لقمان کشاورز هستند. روش تحقیق، کاوشگری فلسفی انتقادی با تکیه بر روش نقادی آموزشی است. ویژگی مؤلفین کتابها بر نحوه ارزشگذاری مخاطبان نقش دارد. تجربه و تخصص نویسندگان این ...
بیشتر
کتاب «ورزش و رسانه با رویکرد کاربردی» منبع درسی دانشجویان تربیت بدنی و کتابی مناسب برای علاقمندان حوزه ارتباطات ورزشی است. مؤلفین کتاب دکتر حمید قاسمی و دکتر لقمان کشاورز هستند. روش تحقیق، کاوشگری فلسفی انتقادی با تکیه بر روش نقادی آموزشی است. ویژگی مؤلفین کتابها بر نحوه ارزشگذاری مخاطبان نقش دارد. تجربه و تخصص نویسندگان این کتاب، ضامن اطمینان و اعتماد خوانندگان به محتوای آن است. این کتاب، اثر ارزشمندی برای خوانندگان و عمدتا دانشجویان کارشناسی تربیت بدنی می باشد. قلم شیوا و ساختار ساده جملات برای تسهیل انتقال پیام از نکات ارزشمند این کتاب است. مطالب کتاب که با ارائه مفاهیم اولیه و تعاریف و مبانی آغاز شده و به تدریج به مطالب تخصصی و کاربردی و در نهایت به اثرات محیطی، شامل فرهنگ، قوانین و سیاستگذاران بر عملکرد رسانه منتهی شده است، حاکی از نظم مطلوب و ارتباط منطقی مطالب کتاب است که در بردارنده دامنه موضوعی، مفهومی و کاربردی رسانهها در ورزش است. اما کتاب مذکور دارای اشکالات شکلی و ظاهری و همچنین مشکلات نگارش دستور زبان فارسی است که در صورت رفع این مشکلات، می تواند کتابی منحصر به فرد، نه تنها برای دانشجویان بلکه برای تمام علاقمندان حوزه ورزش و رسانه باشد.
هنر
مهران هوشیار
چکیده
تألیف و معرفی منابع دانشگاهی برای ارتقاء سطح علمی دانشجویان یکی از مهّمترین وظایف مدرسین دانشگاه میباشد. در این میان رشتههایی همچون صنایعدستی و هنرهای اسلامی که پس از انقلاب به عنوان رشتهای متناسب با فرهنگی ایرانی- اسلامی مورد تأیید شورای انقلاب فرهنگی قرار گرفت این کمبود را بیش از دیگر رشتههای علوم انسانی ...
بیشتر
تألیف و معرفی منابع دانشگاهی برای ارتقاء سطح علمی دانشجویان یکی از مهّمترین وظایف مدرسین دانشگاه میباشد. در این میان رشتههایی همچون صنایعدستی و هنرهای اسلامی که پس از انقلاب به عنوان رشتهای متناسب با فرهنگی ایرانی- اسلامی مورد تأیید شورای انقلاب فرهنگی قرار گرفت این کمبود را بیش از دیگر رشتههای علوم انسانی و هنر احساس نموده است. طی دو دههی اخیر برخی از استادان، در فعالیتهایی پراکنده و بدون نظارتی جامع، اقدام به نگارش متون آموزشی و کتابهایی نمودند تا بخشی از بار این معضل را سبک کنند. در این میان، نقد علمی و تحلیل کتابهای آموزشی یکی از راههای مؤثر به منظور راهنمایی برای نگارش منابعی اصیل، با اعتبارسنجی و پایایی قابلقبول خواهد بود. در این مقاله تلاش میشود کتاب "آشنایی با هنرهای سنتی (3)" معرفی و به لحاظ ساختار شکلی و تحلیل محتوا مورد نقد و بررسی قرار گیرد. نتیجه این نگاه انتقادی نشان میدهد که بیتوجهی به روشهای نوین پژوهش، بیدقتی در شیوهی نگارش، تکرار محتوای مطالب بر اساس متون پیشین و منابع مشابه و در نهایت نگاه سطحی به مفاهیمی که نیازمند رویکردی مبتنی بر تحلیل محتوا بودند، این کتاب را برای استفاده دانشجویان در حوزه منابع معتبر دانشگاهی قرار نمیدهد.
زبان و ادبیات عربی
عسکر بابازاده اقدم؛ حسین تکتبار فیروزجایی؛ محمدمهدی روشن چسلی
چکیده
اندیشه نقد و نقد اندیشه به یونان باستان و بوطیقای ارسطو میرسد، نقد بر آن است تا ذوق عامه را تهذیب و فکر نویسنده را تربیت کند؛ در این میان نقد کتابهای تألیفشده میتواند به تقویت کیفی محتوا و زیبایی شکلی اثر منجر شود. این پژوهش، تحلیل و نقد شکلی و محتوایی کتاب «تحلیل همانندناپذیری (اعجاز) قرآن در آموزههای قرآن و سنت» ...
بیشتر
اندیشه نقد و نقد اندیشه به یونان باستان و بوطیقای ارسطو میرسد، نقد بر آن است تا ذوق عامه را تهذیب و فکر نویسنده را تربیت کند؛ در این میان نقد کتابهای تألیفشده میتواند به تقویت کیفی محتوا و زیبایی شکلی اثر منجر شود. این پژوهش، تحلیل و نقد شکلی و محتوایی کتاب «تحلیل همانندناپذیری (اعجاز) قرآن در آموزههای قرآن و سنت» را با روش تحلیلیـتوصیفی دنبال میکند. بر پایه یافته های پژوهش، این کتاب دارای نقاط قوتی از جمله حروفنگاری زیبا و فونت خوب، حاشیهنگاری و پاورقیهای بسیار است که گاه در شرح و توضیح واژهها و اصطلاحات مبهم خودنمایی میکند. غنای اطلاعاتی و ارزش آموزشی کتاب و قوت بعد پژوهشی آن و همچنین کیفیت منابع مورد استفاده و میزان امانتداری در ارجاعات کتاب نیز از دیگر نقاط قوت اثر به شمار میرود. با این همه انتخاب طرح جلد نامناسب، رعایت نکردن معیارهای اصولی طراحی جلد، تکرار مطالب، بیتوجهی به اطلاعات و سابقه پیشینی مخاطبان، فقدان تناسب میان عنوان و محتوا، فقر نوآوری در محتوا و غفلت از وجوه مختلف اعجاز قرآن و دیدگاههای صاحبنظران این عرصه و به طور کلی فقدان نگاه تخصصی به اعجاز قرآن، از مهمترین نقاط ضعف آن به شمار میرود.
زبان و ادبیات عربی
عبدالرزاق رحمانی
چکیده
روش تحقیق از دروس بنیادی است که در دهههای اخیر رشد مناسبی داشته و مورد اقبال خوبی قرار گرفته؛ اما متاسفانه با وجود تأکیدی که امروزه بر روش تحقیق و به کارگیری صحیح آن در حوزههای مختلف علوم وجود دارد، شاهد بیتوجهی و کمتر پرداخته شدن به این مبحث و شیوهها و اصول آن در تحقیقات دانشجویی هستیم. از آنجا که اغلب دانشگاهها به پژوهش ...
بیشتر
روش تحقیق از دروس بنیادی است که در دهههای اخیر رشد مناسبی داشته و مورد اقبال خوبی قرار گرفته؛ اما متاسفانه با وجود تأکیدی که امروزه بر روش تحقیق و به کارگیری صحیح آن در حوزههای مختلف علوم وجود دارد، شاهد بیتوجهی و کمتر پرداخته شدن به این مبحث و شیوهها و اصول آن در تحقیقات دانشجویی هستیم. از آنجا که اغلب دانشگاهها به پژوهش و برنامههای پژوهشی میپردازند، سعی بر آن دارند که آگاهی و شناخت دانشجو نسبت به روشهای تحقیق در زمینههای تخصصی افزایش دهند. کتاب «الموجز فی المنهج البحث العلمی فی التربیة و العلوم الإنسانیة» نوشتة دکتر سیف الاسلام سعد، کتابی است که در آن سعی شده است تا روش پژوهش علمی و اصول پایاننامهنویسی برای دانشجویان تبیین شود. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی و نقد این کتاب پرداخته و برخی از امتیازها و کاستیهای آن را برشمرده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، توانایی نویسنده در تبیین مطالب، انسجام و ترتیب موضوعات، تأکید لزوم استفاده از رایانه در پژوهشهای علمی و رعایت علائم نگارشی از جمله مهمترین نقاط قوت کتاب مذکور است. اما ایراداتی چون، کم توجهی به ارجاعدهی درونمتنی، عدم استفاده از منابع، و جامع نبودن برخی مطالب و عدم تبیین تفاوت روششناسی و روش پژوهش از کاستیهای کتاب میباشد.
هنر
مرتضی صدیقیفرد؛ هدیه خزایی؛ مهدی مقیمنژاد
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال تحلیل و بررسی کتاب «عکاسی؛ هنر میانمایه» به روشی ساختارمند است که با روشی توصیفی-تحلیلی بخشهای مختلف کتاب را از منظرهای مختلف بررسی مینماید. این پژوهش با بررسی خاستگاه اثر و میزان تاثیرگذاری مطالب آن پس از گذشت بیش از نیم قرن از تالیفش، با مد نظر قرار دادن نسخه ترجمه فارسیِ کتاب، به فواید و کاستیهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال تحلیل و بررسی کتاب «عکاسی؛ هنر میانمایه» به روشی ساختارمند است که با روشی توصیفی-تحلیلی بخشهای مختلف کتاب را از منظرهای مختلف بررسی مینماید. این پژوهش با بررسی خاستگاه اثر و میزان تاثیرگذاری مطالب آن پس از گذشت بیش از نیم قرن از تالیفش، با مد نظر قرار دادن نسخه ترجمه فارسیِ کتاب، به فواید و کاستیهای آن میپردازد. همچنین با مطابقت ترجمه فارسی با نسخه انگلیسی، به بررسی ترجمه اثر پرداخته شد که نهایتاً با این رویارویی مشخص گردید که کتاب در بخشهایی دارای نزول کیفیت ترجمه است و اشتباهاتی را در خود دارد. علاوه بر این نتیجه شد که با توجه به گذشت زمان طولانی از انتشار کتاب و سرعت تغییر حوزههای مورد مطالعه در آن، یعنی جامعهشناسی و عکاسی، امروز دیگر بخش اعظمی از کتاب، همانند سالهای ابتدایی مورد توجه نیست و میزان ارجاع به مطالب آن کاسته شده است. همچنین به این دلیل که کتاب شامل مقالاتی ناپیوسته بوده و به تبع آن دارای نتیجهگیری مشخصی نیست، در حالت کلی وحدت مناسبی ندارد که ماحصل این شیوه چنین شده که هر بخش مستقل از سایر بخشها قابل مطالعه است.کلیدواژهها:
مدیریت و سیاستگذاری
شیما صفرمحمدلو؛ ناهید فتحی؛ علیرضا کوشکی
چکیده
در زمینه مدیریت استراتژیک، منابع متعددی تدوین شده که در کشور ایران یکی از محبوبترین آنها، کتاب "مدیریت استراتژیک" فرد آر.دیوید(Fred R. David) ترجمه دکتر اعرابی و پارساییان است. هدف این پژوهش، بررسی و نقد این کتاب میباشد. پژوهش حاضر، دارای رویکرد انتقادی بوده و از ابزار کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم ...
بیشتر
در زمینه مدیریت استراتژیک، منابع متعددی تدوین شده که در کشور ایران یکی از محبوبترین آنها، کتاب "مدیریت استراتژیک" فرد آر.دیوید(Fred R. David) ترجمه دکتر اعرابی و پارساییان است. هدف این پژوهش، بررسی و نقد این کتاب میباشد. پژوهش حاضر، دارای رویکرد انتقادی بوده و از ابزار کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی استفاده شده است. بررسی انتقادی در تحقیق، شامل نویسنده، شکل ظاهری، ساختار و محتوای کتاب بود. براساس یافتهها، در جامعه دانشگاهی بینالمللی، دیوید بهعنوان یک متفکر در حوزه استراتژیک شناخته نمیشود. کتاب دیوید دارای ساختار منطقی خوبی است و از نظر یک کتاب علمیمیتوان وزن مناسبی برای آن قائل شد. ضمنا، فصلبندی کتاب براساس محتوای آن خوب است و نویسنده سعی کرده سرفصلهای اصلی مدل خود را در فصلهای مختلف کتاب بگنجاند. از نظر کیفیت محتوا نیز کتاب از دیدگاه خواننده (نه از دیدگاه یک فرد اجرایی)، مطلوب است. مزیت اصلی کتاب، رویکرد انتفاعی ابزارهای ارائه شده و ضعف اصلی کتاب را میتوان در عدمبیان مبانی علمیو دیدگاه افراد صاحبنظر در زمینه مدیریت استراتژیک در فصول کتاب، و نیز اشکالاتترجمه متن اصلی و اشکال در ادبیات و نگارش فارسی دانست.
اقتصاد
وهاب قلیچ
چکیده
امروزه چالشهای خلق پول بدون پشتوانه در برهم زدن تعادلهای اقتصادی و ایجاد شکاف طبقاتی محل بحث محافل کارشناسی قرار دارد. ناظر به این چالشها، برخی از محققین پیشنهاد جایگزینی «پولطلا» بهجای پول اعتباری را مطرح کردهاند. کتاب «درآمدی بر نظریه پولطلا: نظام پولی تمدن نوین اسلامی» مهمترین کتاب نگارش شده در تبیین نظریه پولطلا ...
بیشتر
امروزه چالشهای خلق پول بدون پشتوانه در برهم زدن تعادلهای اقتصادی و ایجاد شکاف طبقاتی محل بحث محافل کارشناسی قرار دارد. ناظر به این چالشها، برخی از محققین پیشنهاد جایگزینی «پولطلا» بهجای پول اعتباری را مطرح کردهاند. کتاب «درآمدی بر نظریه پولطلا: نظام پولی تمدن نوین اسلامی» مهمترین کتاب نگارش شده در تبیین نظریه پولطلا در بازار نشر ایران است. مقاله حاضر سعی داشته با رویکردی علمی و با نگاهی به کتاب مذکور، به نقد و بررسی نظریه پولطلا بپردازند. این مقاله چنین نتیجه میگیرد که علیرغم وجود دغدغه ارزشمند مولفان در رفع چالشهای نظام پولی و بانکی و هدف قرار دادن معضل «خلق بیضابطه پول» و تبیین مناسب ابعاد نظریه، درنهایت نتوانستهاند به ابهامها و پرسشهای اساسی پیرامون نظریه، پاسخ علمی و قانعکنندهای ارائه نمایند. بهنظر میرسد استفاده موازی از طلا در مبادلات اقتصادی در کنار پول اعتباری ضابطهمند (و نه حذف کامل پول اعتباری) گزینه معقولتری برای پیشنهاددهی به نظام پولی کشور باشد.
تاریخ و تمدن
فرشید نادری
چکیده
آگاهیهای ما دربارۀ ایرانِ اشکانی در دهههای اخیر روبهفزونی است. کتاب فشرده اما پربار مبانی تاریخ پارتیان نوشتۀ کلاوس شیپمان، باستانشناس آلمانی، در سال 1980 منتشر شد. مسئلۀ اساسی این جستار نقد محتوایی و شکلی کتاب و دیدگاههای نویسندۀ آن است. کتاب براساس روش تحلیلی و انتقادی بررسی شده است. فصل مربوط به تاریخ سیاسی، بهویژه تحلیلهای ...
بیشتر
آگاهیهای ما دربارۀ ایرانِ اشکانی در دهههای اخیر روبهفزونی است. کتاب فشرده اما پربار مبانی تاریخ پارتیان نوشتۀ کلاوس شیپمان، باستانشناس آلمانی، در سال 1980 منتشر شد. مسئلۀ اساسی این جستار نقد محتوایی و شکلی کتاب و دیدگاههای نویسندۀ آن است. کتاب براساس روش تحلیلی و انتقادی بررسی شده است. فصل مربوط به تاریخ سیاسی، بهویژه تحلیلهای سیاسی و حقوقی آن در گزارش مناسبات میان روم و ایران، از فصلهای درخشان و نقطۀ عطف کتاب محسوب میشود. تلاش نویسنده در پاسداشت میراث فرهنگی اشکانیان و معرفی جایگاه واقعی آنان در چهارچوب تاریخ باستانی ایران از دیگر نکات برجستۀ اثر شیپمان است. فشردگی آزاردهندۀ بخشهای اجتماعی، هنری، و اقتصادی و خودداری نویسنده در ارائۀ آگاهیها و توضیحات تکمیلی از نقاط ضعف کتاب بهشمار میرود. از دیگر کاستیهای کتاب باید به فقدان تصاویر، کمبود نقشههای مرتبط، و نیز خودداری نویسنده از ارائۀ گزیدههایی از متن سکهها، کتیبهها، و منابع مکتوب اشاره کرد. کتاب حروفچینی، صفحهآرایی، و صحافی باکیفیتی دارد. در زمینۀ ترجمه، گذشته از نثر دشوار و گاه رسمیِ مترجم، برخی اشتباهات در نام اشخاص، برخی معادلیابیهای مبهم، و نیز سالشمار نادرست رویدادها، کتاب نمرۀ قابلقبولی دریافت میکند.
زبان و ادبیات فارسی
امیرحسین زنجانبر؛ ایوب مرادی
چکیده
کتاب ادبیات کودک در ایران درسنامهای دانشگاهی است که اکثر سرفصلهای وزارت علوم را برای دو واحد درس «ادبیات کودک» در مقطع کارشناسی پوشش میدهد. نویسندۀ کتاب مذکور، محمد دهریزی، از مؤلفان کتاب «نگارش» دورۀ متوسطه، دانشآموختۀ ادبیات و از شاعران و نویسندگان حوزۀ کودک و نوجوان است که آثارش برندۀ جایزههای متعددی ...
بیشتر
کتاب ادبیات کودک در ایران درسنامهای دانشگاهی است که اکثر سرفصلهای وزارت علوم را برای دو واحد درس «ادبیات کودک» در مقطع کارشناسی پوشش میدهد. نویسندۀ کتاب مذکور، محمد دهریزی، از مؤلفان کتاب «نگارش» دورۀ متوسطه، دانشآموختۀ ادبیات و از شاعران و نویسندگان حوزۀ کودک و نوجوان است که آثارش برندۀ جایزههای متعددی شده است. کتاب یادشده نخستینبار در سال 1388 با عنوان ادبیات کودکان و نوجوانان ایران و ویرایش جدید آن در سال 1399 منتشر شد. کتاب مذکور وجوه مثبت بسیاری دارد، اما بهدلیل ضعفهای روششناختی مشترکی که با بسیاری از کتابهای تألیفی ادبیات کودک دارد پژوهش حاضر ترجیح میدهد، بیش از اینکه از منظر استحسانی به این کتاب نگاه کند، از منظری انتقادی آن را در بوتۀ نقد قرار دهد. کتابها بهاندازهای که بـتـوانند پارادایمهای یک نظریه را بهصورت سلسلهمراتب نظاممند به خواننده ارائه بدهند، کارکرد علمی دارند. ازهمینرو، هدف اصلی این مقاله بررسی روش نظاممندسازی الگووارههای نظری معرفیشده در کتاب است. در همین جهت، کتاب موردنظر در شش محور نقد و بررسی میشود: آموزش، روشمندی، محتوا، ویرایش، فصلبندی، و زیباییشناسی. این پژوهش برای نخستینبار در ایران کتابی را از حوزۀ ادبیات نظری کودک و نوجوان موردنقد قرار میدهد.
اقتصاد
حسن حیدری؛ حسن میرزایی
چکیده
ترجمه یکی از ابزارهای مهم انتقال دانش بهویژه برای جامعۀ دانشگاهی است. ازاینرو، ترجمۀ یک کتاب مانند اصل آن دارای ارزش و اهمیت خاصی است، یکی از این کتابهای بسیار ارزشمند دانشگاهی کتاب تحلیل اقتصاد خرد (Microeconomic Analysis) اثر هال رونالد واریان است که یکی از منابع علمی برتر اقتصاد خرد بهشمار میرود. نشر نی این کتاب را با ترجمۀ آقای رضا ...
بیشتر
ترجمه یکی از ابزارهای مهم انتقال دانش بهویژه برای جامعۀ دانشگاهی است. ازاینرو، ترجمۀ یک کتاب مانند اصل آن دارای ارزش و اهمیت خاصی است، یکی از این کتابهای بسیار ارزشمند دانشگاهی کتاب تحلیل اقتصاد خرد (Microeconomic Analysis) اثر هال رونالد واریان است که یکی از منابع علمی برتر اقتصاد خرد بهشمار میرود. نشر نی این کتاب را با ترجمۀ آقای رضا حسینی منتشر کرده است و اکنون در دانشگاهای ایران یکی از منابع آموزشی اقتصاد خرد در تحصیلات تکمیلی بهشمار میرود. باتوجهبه جایگاه ارزشمند کتاب، ترجمۀ آن به یک بررسی انتقادی نیاز دارد و این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر تحلیل کمی و کیفی، یعنی بررسی ویژگیهای ظاهری، نگارشی، ویرایشی، برگردانهای اصطلاحی، و بررسی متن ترجمه کوشیده است تا نقاط ضعف و قوت آن را بررسی کند و به این نتیجه رسیده است که ترجمۀ این کتاب از لحاظ کمی قابلقبول مینماید، اما از لحاظ کیفی ایرادهایی دارد که مناسب با ترجمۀ یک کتاب علمی دانشگاهی نیست. پیشنهاد میشود باتوجهبه چاپهای متعدد ترجمۀ کتاب و اهمیت آن، چاپهای بعدی این ترجمه بازبینی شود و موارد اصلاحی پیشنهادی مدنظر قرار گیرد.
اقتصاد
حمیدرضا عبداللهیان
چکیده
کتاب امکانسنجی انتشار اوراق صکوک در اقتصاد ایران، مطالعۀ موردی بخش معدن و صنایع معدنی حاصل گزارشی از طرح تحقیقاتی است که در پژوهشکدۀ اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس توسط امیرحسین مزینی اجرا شده است. این اثر به چگونگی تأمین مالی بخش معدن از طریق انتشار صکوک استصناع پرداخته است. این مقاله، ضمن معرفی کلی اثر، به بررسی و نقد آن از جنبههای ...
بیشتر
کتاب امکانسنجی انتشار اوراق صکوک در اقتصاد ایران، مطالعۀ موردی بخش معدن و صنایع معدنی حاصل گزارشی از طرح تحقیقاتی است که در پژوهشکدۀ اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس توسط امیرحسین مزینی اجرا شده است. این اثر به چگونگی تأمین مالی بخش معدن از طریق انتشار صکوک استصناع پرداخته است. این مقاله، ضمن معرفی کلی اثر، به بررسی و نقد آن از جنبههای صوری و محتوایی پرداخته است. یافتههای این مقاله نشان میدهد باآنکه کتاب مدنظر روشی برای بررسی امکان استفاده از صکوک در بخشهای مختلف اقتصادی را ارائه میدهد و تاحدودی یک اثر کاربردی است، از حیث ویژگیهای صوری و محتوایی دارای اشکالاتی است. ویرایشنشدن ادبی و علمی اثر سبب شده است که علاوهبر ضعف در نظم و توالی منطقی مطالب، مباحث استحکام لازم را نداشته باشند. نادیدهگرفتن منابع دستاول و آشفتگی در نحوۀ ارجاعدهی از اشکالات دیگر این اثر بهشمار میآید. مؤلف در کتاب به نقش و تأثیر سیاستهای بانک مرکزی ایران، بهویژه نقش آن در نرخگذاری دستوری صکوک، هیچ اشارهای نکرده است که این موضوع از مهمترین دلایل استقبالنکردن بخشهای مختلف اقتصادی از صکوک بهمنزلۀ ابزار تأمین مالی اسلامی است.
اقتصاد
وهاب قلیچ
چکیده
تأثیرات ناگوار شیوع بیماری کرونا در اقتصاد کشورهای جهان اقتصاددانان را به فکر ارائۀ تحلیلها و نظرهای کارشناسانه واداشته است. اثر اقتصاد کرونا؛ اقتصاد مقاومتی در عصر ویروس کرونا اولین کتاب قابلتوجه در این حوزه است که با هدف شناخت مسیرهای بهینۀ برونرفت اقتصاد ایران از بحران کرونا با رویکرد اقتصاد مقاومتی منتشر شده است. این مقاله ...
بیشتر
تأثیرات ناگوار شیوع بیماری کرونا در اقتصاد کشورهای جهان اقتصاددانان را به فکر ارائۀ تحلیلها و نظرهای کارشناسانه واداشته است. اثر اقتصاد کرونا؛ اقتصاد مقاومتی در عصر ویروس کرونا اولین کتاب قابلتوجه در این حوزه است که با هدف شناخت مسیرهای بهینۀ برونرفت اقتصاد ایران از بحران کرونا با رویکرد اقتصاد مقاومتی منتشر شده است. این مقاله با تحلیل و بررسی این اثر در دو محور شکلی و محتوایی به این نتیجه میرسد این کتاب که حاصل نظرها و تحلیلهای جمعی از صاحبنظران اقتصادی است، علیرغم امتیازات زیادی همچون جدید و نوآورانهبودن موضوع و نگارش روان و رسا، به دلایلی همچون فقدان انسجام و نظم در پرداخت به موضوع، تعجیل در چاپ پیش از روشنشدن ابعاد اقتصادی و اجتماعی شیوع بیماری، انتخاب قالب نامناسب در ارائۀ مباحث، عدم استفادۀ کافی از تجربۀ اقتصادهای جهانی، و درنهایت ضعف در جامعیت و عمق تحلیلها و راهکارها نتوانسته است به اهداف مدنظر دست یابد. این مقاله سعی دارد تا نکاتی را بهمنظور تقویت اثر از جنبۀ نگارشی و محتوایی پیشنهاد کند.
مدیریت و سیاستگذاری
رسول استادی؛ روح اله تولایی
چکیده
مدیریت اسلامی علمی است که در جمهوری اسلامی ایران اجراییشدن آن بیشتر موردانتظار است. محققان دینی ـ مدیریتی نیز در این حوزه تحقیقات بیشتری انجام دادهاند. یکی از این محققان حجۀالاسلام ولیالله نقیپورفر است که در دهۀ 1370 کتابی با عنوان اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن نوشت. این پژوهش به نقد و بررسی این کتاب ارزشمند میپردازد ...
بیشتر
مدیریت اسلامی علمی است که در جمهوری اسلامی ایران اجراییشدن آن بیشتر موردانتظار است. محققان دینی ـ مدیریتی نیز در این حوزه تحقیقات بیشتری انجام دادهاند. یکی از این محققان حجۀالاسلام ولیالله نقیپورفر است که در دهۀ 1370 کتابی با عنوان اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن نوشت. این پژوهش به نقد و بررسی این کتاب ارزشمند میپردازد تا محاسن و کاستیهای آن را موردبررسی قرار دهد. در این پژوهش بعد از معرفی نویسنده و خلاصهای از کتاب به پیشینۀ تحقیقات انجامشده در حوزۀ مدیریت اسلامی پرداخته میشود تا با استفاده از تحقیقات پیشین نقد و بررسی دقیق این کتاب انجام گیرد. از نظر شکلی و ساختاری کتاب محاسنی دارد، مانند استفاده از مقدمات غنی برای آمادهکردن خواننده برای مطالب اصلی و همچنین نگارش سادۀ اصول پنجگانه. از معایب آن وجود ایرادهای نگارشی، علائم سجاوندی، نداشتن بخش فهرست اَعلام، و ... است. از منظر محتوایی نیز کتاب از روش استناد به آیات و روایات برای اثبات مطالب خود استفاده کرده و تنها به پنج اصل عدم تقدم بر خدا و رسول، آخرتگرایی، وحدت و هماهنگی، اِعمال مدیریت براساس اختیار نیروها، و اعمال مدیریت براساس بصیرت نیروها اکتفا کرده که بهصورت مفصل به نقد این اصول پرداخته میشود.
مدیریت و سیاستگذاری
صادق حسنی مقدم؛ روح الله تولایی؛ غلامرضا گودرزی؛ میثم بابایی
چکیده
در سالهای اخیر به دلایل مختلف، ازجمله مطرحشدن مدیریت در غرب بهعنوان یک دانش مستقل و ضرورتهای اجتماعی جوامع اسلامی برای بهرهگیری از مدیریت اسلامی در ادارۀ جامعه و سازمانها، برخی از دانشمندان اسلامی کوشیدهاند تا کتابهایی را با محتوای مدیریت اسلامی با درنظرگرفتن پیشفرضهای نظریهای گوناگون تألیف کنند. یکی از کتابهای ...
بیشتر
در سالهای اخیر به دلایل مختلف، ازجمله مطرحشدن مدیریت در غرب بهعنوان یک دانش مستقل و ضرورتهای اجتماعی جوامع اسلامی برای بهرهگیری از مدیریت اسلامی در ادارۀ جامعه و سازمانها، برخی از دانشمندان اسلامی کوشیدهاند تا کتابهایی را با محتوای مدیریت اسلامی با درنظرگرفتن پیشفرضهای نظریهای گوناگون تألیف کنند. یکی از کتابهای ارزشمند در این زمینه مدیریت اسلامی نوشتۀ افجهای است. در این مقاله، ضمن بررسی اجمالی کتاب حاضر و با بیان نوع نگاهها به مدیریت اسلامی و همچنین نگاههای فرانظریهای متفاوت به مدیریت اسلامی، به نقد شکلی، نظری، و محتوایی از طریق کاربرد تکنیک فراتئوری و استفاده از روش تحلیل محتوای اثر به این کتاب پرداخته شده و درپایان پیشنهاد شده که ضمن ویرایش فنی و ادبی کتاب، به غنای محتوایی آن توجه بیشتر شود و موضوع تکلیفگرایی در فصول مربوط به برنامهریزی و نظارت و کنترل موردبحث قرار گیرد.
مدیریت و سیاستگذاری
محمد جواد نائیجی؛ سید مصطفی عالم نجفی
چکیده
محتوای کتاب نگاهی نو به باورهای کارآفرینی و مدیریت بنگاهها شامل سه بخش و سیزده فصل با محوریت کارآفرینی و مدیریت بنگاههاست. باتوجهبه اهمیت باورها در کارآفرینی، موضوع کلی کتاب جذاب و سودمند است و بهویژه به مخاطبان غیرتخصصی دیدگاه مناسبی ارائه میکند. در این اثر تلاش شده است تا بازتعریفی از کارآفرینی و باورهای مرتبط با آن ارائه ...
بیشتر
محتوای کتاب نگاهی نو به باورهای کارآفرینی و مدیریت بنگاهها شامل سه بخش و سیزده فصل با محوریت کارآفرینی و مدیریت بنگاههاست. باتوجهبه اهمیت باورها در کارآفرینی، موضوع کلی کتاب جذاب و سودمند است و بهویژه به مخاطبان غیرتخصصی دیدگاه مناسبی ارائه میکند. در این اثر تلاش شده است تا بازتعریفی از کارآفرینی و باورهای مرتبط با آن ارائه شود که این تلاش تا حد زیادی با عدم بهکارگیری منابع بهروز و جدید بیثمر مانده است. البته ساختار کتاب خبری است و بیشتر به گزارشهای دهۀ قبل میلادی اتکا کرده و از گزارشهای داخلی بیبهره بوده است. این اثر اگرچه توانسته است اطلاعات جامعی را از کارآفرینی و مدیریت کسبوکار ارائه کند، بهعلت استفاده از آمارهای یک دهه قبل، در تحلیل روابط کسبوکار و کارآفرینی چندان موفق نبوده است و بیشتر قضاوت خواننده را درمورد مطلب جویا شده است. همچنین، در موارد متعددی با عبارتهای بدون استناد، استدلالهایی ارائه شده است که استفاده از کتاب را بهعنوان یک مرجع کامل بهخصوص در زمینۀ ارائۀ الگوی بومی کارآفرینی زیرسؤال میبرد. درمجموع، کتاب از نظر موضوعی افق جدیدی به مباحث کارآفرینی میگشاید، هرچند از نظر محتوایی ضعفهای آشکاری دارد.
زبان و ادبیات عربی
فرهاد رجبی
چکیده
هنر نمایشنامه، رهآورد زندگی اجتماعی انسان، بیش از دیگر انواع هنر در ارتباط با انسان اجتماعی است و بر همین اساس میتوان گرهخوردگی آن را با مدنیت جدید بیش از دیگر مؤلفهها موردتأکید قرار داد. نمایشنامه، در دورۀ جدید، چه بهعنوان یک متن و چه بهعنوان مجموعۀ روایتی که بهوسیلۀ بازیگران در صحنه اجرا میشود، یکی از ...
بیشتر
هنر نمایشنامه، رهآورد زندگی اجتماعی انسان، بیش از دیگر انواع هنر در ارتباط با انسان اجتماعی است و بر همین اساس میتوان گرهخوردگی آن را با مدنیت جدید بیش از دیگر مؤلفهها موردتأکید قرار داد. نمایشنامه، در دورۀ جدید، چه بهعنوان یک متن و چه بهعنوان مجموعۀ روایتی که بهوسیلۀ بازیگران در صحنه اجرا میشود، یکی از موضوعات مهم برای مباحث نقد است؛ تاجاییکه کتب نقدی و تاریخی این نوع از هنر گسترهای بهوسعت قدیمیترین انواع هنر را بهخود اختصاص داده است. از جدیدترین آثار از این دست کتاب نشأة المسرح فی المشرق است که نویسندهاش پیدایش و سیر دگردیسی این هنر را در مشرقزمین و با تمرکز بر لبنان، سوریه، ترکیه، و ایران موردبررسی قرار داده است. این مقاله برآن است تا با اتخاذ شیوة توصیفی خوانشی نقدگونه از آن را ارائه دهد. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که گرچه وجه نقدی کتاب موردنظر اندک است، نویسنده توانسته است با استفاده از شیوهای دقیق در بررسی سیر تحول و با بهرهمندی از اسناد و منابع موثق اثرش را بهمنزلۀ یک کتاب تاریخی ـ تحلیلی معرفی کند.
زبان و ادبیات عربی
صابره سیاوشی؛ مریم علیپور
چکیده
بررسی کتابهای درسی و دانشگاهی درجهت بهبود وضعیت آموزشی و با هدف بازنمایی کاستیها و نقاط پنهان این آثار صورت میپذیرد. یکی از کتابهای انتشاریافته در حوزة ادبیات تطبیقی الأدب المقارن فی ایران و العالم العربی (1903-2012) از حیدر خضری است که در انتشارات سمت بهچاپ رسیده است. این کتاب، از این نظر که به معرفی و بررسی مکاتب جدید ادبیات ...
بیشتر
بررسی کتابهای درسی و دانشگاهی درجهت بهبود وضعیت آموزشی و با هدف بازنمایی کاستیها و نقاط پنهان این آثار صورت میپذیرد. یکی از کتابهای انتشاریافته در حوزة ادبیات تطبیقی الأدب المقارن فی ایران و العالم العربی (1903-2012) از حیدر خضری است که در انتشارات سمت بهچاپ رسیده است. این کتاب، از این نظر که به معرفی و بررسی مکاتب جدید ادبیات تطبیقی پرداخته، دارای اهمیت است. ازهمینرو، پژوهش حاضر به بررسی این کتاب در دو بخش شکلی و محتوایی میپردازد و در هر قسمت امتیازات و کاستیها را موردبررسی قرار میدهد. ازجملۀ نتایج بهدستآمده به این قرار است: این اثر بهجهت شناساندن مکاتب و نظریههای جدید در حوزۀ ادبیات تطبیقی نسبت به آثار مشابه گامی تازه برداشته و ضمن خودداری از تکرار مکررات دست به نوآوری زده است؛ اگرچه باتوجهبه ماهیت آموزشی کتاب میتوانست در تعریف و شناساندن چهارچوب و روش مکتبها و نظریههای جدیدی همچون تصویرشناسی، پسااستعماری، و آلمانی تعمق و درنگ بیشتری کند و روش و چگونگی پژوهش هر مکتب و شیوۀ انجام تطبیق برپایۀ آن را به خواننده بیاموزد.
زبان و ادبیات عربی
صادق عسکری
چکیده
نقد و تحلیل انتقادی تولیدات علمی نقاط قوت و ضعف نویسندگان را برجسته میکند و تقویت نقاط قوت و اجتناب از نقاط ضعف را بهدنبال خواهد داشت. رسیدن به کمال مطلوب در تدوین منابع دانشگاهی پس از نقدهای صریح و سازنده میسر است. در این نوشتار کتاب البحث العلمی؛ أسسۀ، مناهجۀ و أساسیبۀ، إجراءاتۀ، اثر ربحی مصطفی علیان، با استفاده از روش توصیفی ـ ...
بیشتر
نقد و تحلیل انتقادی تولیدات علمی نقاط قوت و ضعف نویسندگان را برجسته میکند و تقویت نقاط قوت و اجتناب از نقاط ضعف را بهدنبال خواهد داشت. رسیدن به کمال مطلوب در تدوین منابع دانشگاهی پس از نقدهای صریح و سازنده میسر است. در این نوشتار کتاب البحث العلمی؛ أسسۀ، مناهجۀ و أساسیبۀ، إجراءاتۀ، اثر ربحی مصطفی علیان، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی موردنقد و بررسی قرار گرفته است. نتایج بهدستآمده از بررسی این کتاب نشان میدهد که کتاب حاضر، علیرغم برخی نکات قوت از قبیل استفاده از منابع فراوان و متنوع، استفاده از تمرینها، جدولها، و نمودارها که در تبیین و آموزش مفاهیم نقش مؤثری داشته است، متأسفانه نواقص شکلی و محتوایی فراوانی دارد. مهمترین نواقص شکلی عبارتاند از رعایتنکردن دقیق قواعد عمومی نگارش، خطاهای لغوی، رعایتنکردن قواعد صرف و نحو، خطاهای تعبیری و انشایی ناشی از عدم استعمال درست واژهها و ترکیبها، فقدان جامعیت صوری ناشی از فقدان مقدمۀ روشمند، و فقدان خاتمه در پایان فصلها و پایان کتاب. مهمترین نواقص محتوایی هم شامل تکراریبودن موضوع، تنظیم و فصلبندی ناقص، بررسی سطحی و شتابزده، تکیه بر تدوین و جمعآوری، و درنتیجه فقدان نقد و نوآوری است.
جامعه شناسی
سیداحمد عسکری؛ احسان شاهقاسمی
چکیده
ظهور «فضای مجازی» و گسترش صنعت همزمان اطلاعات و ارتباطات بسیاری از مفاهیم کلاسیک و ساختارهای فرهنگی و اجتماعی را دچار دگردیسی کرده است. یکی از آثاری که به این موضوع و مسائل فضای مجازی در ایران پرداخته، کتاب فضای مجازی؛ اجتماع و فرهنگ اثر سیدابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی و یکی از سیاستگذاران فضای مجازی کشور، ...
بیشتر
ظهور «فضای مجازی» و گسترش صنعت همزمان اطلاعات و ارتباطات بسیاری از مفاهیم کلاسیک و ساختارهای فرهنگی و اجتماعی را دچار دگردیسی کرده است. یکی از آثاری که به این موضوع و مسائل فضای مجازی در ایران پرداخته، کتاب فضای مجازی؛ اجتماع و فرهنگ اثر سیدابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی و یکی از سیاستگذاران فضای مجازی کشور، است. این مقاله تلاش میکند این اثر را با روش مرور انتقادی کتاب موردنقد شکلی و محتوایی قرار دهد. مقالۀ حاضر، پس از معرفی اثر و طرح مباحث بنیادین در حوزۀ فضای مجازی، فرهنگ، و قدرت، به نقد و بازخوانی این اثر میپردازد و ضرورتهای نظری و روشی برای بهبود آن را با ذکر دلایل و مصادیق توضیح میدهد. فهرست ناقص، عدم نتیجهگیری پایانی، و روزآمدنبودن منابع و اطلاعات ازجمله اشکلات شکلی اثر است. عدم دقت و اهتمام لازم در تدوین ساختار محتوا و رعایت نظم منطقی جزو اشکالات محتوایی است که موردنقد مرکزی این مقاله قرار گرفته است.
علوم تربیتی
بتول سبزه
چکیده
هدف این مقاله ارزشیابی، نقد، و تحلیل کتابی در حوزۀ تدریس است. در ارزشیابی کتاب از روش تحلیلی استفاده شده است. نمونۀ بررسیشده کتاب مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس) جلد اول، تألیف حسن شعبانی، است. کتاب موردمطالعه براساس شاخصهای ظاهری و محتوایی فرم نقد کتب درسی دانشگاهی، شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی موردبررسی ...
بیشتر
هدف این مقاله ارزشیابی، نقد، و تحلیل کتابی در حوزۀ تدریس است. در ارزشیابی کتاب از روش تحلیلی استفاده شده است. نمونۀ بررسیشده کتاب مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس) جلد اول، تألیف حسن شعبانی، است. کتاب موردمطالعه براساس شاخصهای ظاهری و محتوایی فرم نقد کتب درسی دانشگاهی، شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی موردبررسی قرار گرفته است. براساس یافتههای تحقیق، کتاب مدنظر امتیازات و نکات مثبتی دارد، مانند بیان مقدمه و اهداف در ابتدای هر فصل، استفاده از جداول و نمودارها، ارائۀ مدل مفهومی در ابتدای هر بخش، سلیس و قابلفهمبودن اثر، مرتبطبودن عنوان کتاب با نیازهای حرفهای دانشجومعلمان. همچنین کاستیها و نقاط ضعف آن عبارت است از فاقد الگوی آموزشی اقناعکننده، بهرهنبردن از یافتههای علمی جدید، عدم تناسب در ارائۀ مطالب، عدم طرح سؤالهای مبتنیبر ایجاد انگیزه و تفکر انتقادی، تکرار مخل برخی از مباحث کتاب با سایر دروس وابسته و کاستیهایی در نحوۀ استناددهی، بهرهنبردن از منابع جدید، تنظیم چکیده و حجم و طرح جلد نامناسب کتاب.
زبانهای خارجی
محمد هادی محمودی
چکیده
نقد بهمعنای جداکردن خوب از بد و پرداختن به نقاط ضعف و قوت چیزی است. نقد و ارزیابی کتابهای آموزشی، بهعنوان حلقة کوچکی از زنجیرة مراحل و اجزای فرایند آموزش و یادگیری میتواند به مخاطبان آثار علمی، بهویژه استادان و دانشجویان، برای انتخاب کتاب متناسب با نیازها و علائقشان کمک کند. در این مقاله، ویراست سیزدهم کتاب روانشناسی تربیتی ...
بیشتر
نقد بهمعنای جداکردن خوب از بد و پرداختن به نقاط ضعف و قوت چیزی است. نقد و ارزیابی کتابهای آموزشی، بهعنوان حلقة کوچکی از زنجیرة مراحل و اجزای فرایند آموزش و یادگیری میتواند به مخاطبان آثار علمی، بهویژه استادان و دانشجویان، برای انتخاب کتاب متناسب با نیازها و علائقشان کمک کند. در این مقاله، ویراست سیزدهم کتاب روانشناسی تربیتی (نسخة جهانی) نوشتة آنیتا وولفوک تحلیل و ارزیابی شده است. این مقاله تحلیلی است کیفی مبتنیبر تحلیل محتوا و براساس تجربة چندینسالة نویسنده در تدریس این کتاب در مقاطع تحصیلات تکمیلی و برمبنای بررسی مشخصات شکلی و محتوایی اثر و میزان کامیابی آن در رسیدن به اهدافی که نویسنده در مقدمة کتاب بر آنها تأکید کرده است. باتوجهبه نتایج این تحلیل نقادانه، امید است این نقد باعث شود علاقهمندان این حوزه با این کتاب بیشتر آشنا شوند و جامعة علمی ایران از آن بهتر بهره ببرد.
روششناسی
سیدمحمدرضا تقوی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، نقد کتاب روششناسی مطالعات دینی (تحریری نو)، تألیف احد فرامرز قراملکی (1392)، است. کتاب از دو بعد شکلی و محتوایی ارزیابی شده است. کتاب از نظر شکلی بیشتر شرایط مدنظر را دارد و مطلوب ارزیابی شد. بهلحاظ محتوایی در اکثر گفتارهای کتاب حائز نکات فنی است که میتواند خواننده را برای انجام پژوهش، با رویکرد علم رایج، آماده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، نقد کتاب روششناسی مطالعات دینی (تحریری نو)، تألیف احد فرامرز قراملکی (1392)، است. کتاب از دو بعد شکلی و محتوایی ارزیابی شده است. کتاب از نظر شکلی بیشتر شرایط مدنظر را دارد و مطلوب ارزیابی شد. بهلحاظ محتوایی در اکثر گفتارهای کتاب حائز نکات فنی است که میتواند خواننده را برای انجام پژوهش، با رویکرد علم رایج، آماده کند. آنچه در محتوای اثر یافت میشود تنقیحی از اصول موردقبول در روشهای تحقیق علم رایج است. مؤلف تلاش زیادی کرده است تا با استفاده از متون دینی این اصول را مستندسازی کند، اما شاکلۀ بحث همان شاکلۀ علوم رایج است. بهنظر میرسد، برای تحول در مبحث روششناسی مطالعات دینی، تبیین سلسلهمراتب دستگاه علم دینی و سپس تنظیم دستگاهی روششناختیِ متناسبِ با نظام جهانبینی، هستیشناسی، و معرفتشناسی اسلام از ضروریات جدی این مرحله از تلاشهای اندیشمندان حوزۀ علم دینی برای نیل به علوم انسانی ـ اسلامی فاخر و تمدنساز است.
روششناسی
خدیجه حسینزاده؛ سیداحمد موسوی؛ رضا حبیبی
چکیده
کتاب درسی مناسب با ویژگیها و شاخصههای خود از کتاب غیردرسی متمایز میشود. ازآنجاکه کتب درسی در فرایند یادگیری تأثیر کلیدی و تعیینکننده دارند، نقد و تحلیل محتوایی کتابهای درسی اهمیت ویژهای دارد. ازاینرو، این مقاله درصدد تبیین حدود انطباق کتاب روش تفسیر قرآن با استانداردهای کتاب درسی است. سؤال اساسی اینکه این کتاب ...
بیشتر
کتاب درسی مناسب با ویژگیها و شاخصههای خود از کتاب غیردرسی متمایز میشود. ازآنجاکه کتب درسی در فرایند یادگیری تأثیر کلیدی و تعیینکننده دارند، نقد و تحلیل محتوایی کتابهای درسی اهمیت ویژهای دارد. ازاینرو، این مقاله درصدد تبیین حدود انطباق کتاب روش تفسیر قرآن با استانداردهای کتاب درسی است. سؤال اساسی اینکه این کتاب تا چه اندازه با ملاکهای کتاب درسی منطبق است؟ روش پاسخگویی به این سؤال توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر تکنیک تحلیل محتواست. بررسی کتاب و تطبیق آن با ملاکهای کتاب درسی بیانگر آن است که این اثر بهلحاظ ملاکهای محتوایی کتاب درسی با معیارهای تازگی اتقان محتوایی مطابقت دارد، اما اشکالات محتوایی مانند استفاده از عناوین انتزاعی و مبهم، اصلیشمردن مطالب پشتیبان، و نامناسببودن ساختار برخی دروس در آن مشهود است. ازسویی از حیث ملاکهای صوری کتاب درسی 67% اهداف، 65% تمارین، 50% پیشسازمانها، و 63/10% از خلاصهها وضعیت مطلوبی ندارند.
روششناسی
مصصطفی همدانی
چکیده
کتاب روش تحقیق آمیخته تألیف دکتر علی دلاور و دکتر شیرین کوشکی مدتی است که در حوزة نوپدید روشهای ترکیبی (آمیخته) بهمنزلۀ متن درسی در رشتههای علوم اجتماعی و انسانی تدریس میشود. این کتاب برخی نقیصهها دارد که نقد فرارو بهتصحیح این نقیصهها پرداخته است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی نوشته شده و علاوهبر نقد ساختاری، ملاحظات ...
بیشتر
کتاب روش تحقیق آمیخته تألیف دکتر علی دلاور و دکتر شیرین کوشکی مدتی است که در حوزة نوپدید روشهای ترکیبی (آمیخته) بهمنزلۀ متن درسی در رشتههای علوم اجتماعی و انسانی تدریس میشود. این کتاب برخی نقیصهها دارد که نقد فرارو بهتصحیح این نقیصهها پرداخته است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی نوشته شده و علاوهبر نقد ساختاری، ملاحظات متعددی نیز در نقد صوری و محتوایی این کتاب ارائه کرده است.انتخاب نادرست عنوان کتاب، ضعف مفهومکاوی دربارة عنوان «روشهای آمیخته»، ضعف جدی ساختاری و عنوانبندی نارسا، بندهای طولانی، پارهای از اغلاط املایی و ویرایشی، اقتباسهای متعدد از منابع بیگانه بدون ارجاع، غیرمنطقیبودن برخی عناوین بهجهت انطباقناپذیری با محتوا، استفاده از اصطلاحات مبهم، ترسیم نادرست نمودارها و اشکالات متعدد در دلالت تصویری آنها، ضعف در تبیین و تثبیت مبنای پارادایمی روشهای آمیخته، و درنهایت استفاده از عنوان «تألیف» برای یک اثر ترجمهای ـ تألیفی از مهمترین نقدهای نگارنده به این کتاب است.