دوره 24 (1403)
دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
کلیدواژهها = جامعهشناسی
تعداد مقالات: 6
دوقلوهای دو انقلاب جامعهشناسی حقوقی دین و دانش در ایران و فرانسه
دوره 22، شماره 6 ، شهریور 1401، ، صفحه 333-357
چکیده
دولتها درخصوص حقوق طبیعی افراد متعهدند. حق بر دین و حق بر دانش، دو حق طبیعی شهروندان است. این دو، از موضوعات حقوق اساسی دو انقلاب ایران و فرانسهاند. در وقوع دو انقلاب، بهنوعی سلبی یا ایجابی، ایمان و ایدئولوژی از چنان اهمیتی برخوردار بوده است که پس از انقلاب، ساحتهای مختلفی را تحتتأثیر قرار داده است. مفروض این تحقیق آن است که ... بیشترتحلیل و بررسی کتاب عکاسی؛ هنر میانمایه
دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، ، صفحه 349-370
چکیده
این پژوهش بهدنبال تحلیل و بررسی کتاب عکاسی؛ هنر میانمایه به روشی ساختارمند است که بخشهای مختلف کتاب را با روشی توصیفی ـ تحلیلی از منظرهای مختلف بررسی میکند. این پژوهش با بررسی خاستگاه کتاب و میزان اثرگذاری مطالب آن پس از گذشت بیش از نیم قرن از تألیفش، با مدنظر قراردادن نسخة ترجمة فارسی، فواید و کاستیهای آن را بررسی میکند. ... بیشتربررسی انتقادی کتاب تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام؛ از آغاز تا دورۀ معاصر
دوره 22، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 379-403
چکیده
نقد آثار دانشگاهی بهویژه آثاری که با رویکردی اسلامی در حوزۀ علوم اجتماعی تدوین شدهاند، از این جهت که بهعنوان منبع درسی در دانشگاهها و مراکز علمی ارائه و معرفی میشوند، به تقویت این آثار و زدودن ابهامات متون، کشف قابلیتها و ویژگیهای آنها، و نیز تولید اندیشۀ اجتماعی در چهارچوب تفکر اسلامی خواهد انجامید. در این مقاله، ... بیشترمعنابخشی به امر ظاهراً بیمعنا بازخوانی و نقد کتاب معنابخشی به زندگی روزمره
دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، ، صفحه 215-230
چکیده
هدف از نگارش مقالۀ حاضر معرفی، بازخوانی، و نقد کتاب معنابخشی به زندگی روزمره است که در سال ۲۰۰۹ توسط سوزی اسکات، نویسندۀ انگلیسیتبار، بهرشتۀ تحریر درآمده است. کتاب تلاش میکند که در ده فصل تمامی سرفصلها و ابعادِ مفهوم «زندگی روزمره» بهمنزلۀ مفهومی جامعهشناسانه را، که تاکنون در این عرصه مغفول مانده بوده، بکاود و آنها ... بیشتربررسی نقادانة کتاب جامعهشناسی و آموزش و پرورش
دوره 18، شماره 12 ، اسفند 1397، ، صفحه 133-156
چکیده
در این مقاله سعی شده است تا براساس دیدگاههای نظری و معیارهای علمی رایج و پذیرفته شده درباب کارکردها و ویژگیهای مطلوب یک کتاب درسی تخصصی دانشگاهی به بررسی نقادانة شکلی، محتوایی، فنی، و ادبی کتاب جامعهشناسی و آموزش و پرورش پرداخته شود. نتایج حاصل از بررسی حاکی از آن است که این کتاب، درمجموع بهلحاظ ارزشگذاری براساس معیارهای ... بیشتربررسی و نقد کتاب شرقشناسی، پستمدرنیسم، و جهانیشدن
دوره 17، شماره 5 ، آبان 1396، ، صفحه 255-272