اقتصاد
فرهاد ترحمی؛ محسن بهمنی
چکیده
مقاله حاضر به نقد کتاب اقتصاد کلان جونز که توسط جهانگرد و کرامت فر ترجمه شده است، می پردازد. در این راستا کوشش شده است که با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی، کتاب از نظر محتوا و ترجمه مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل محتوای اثر بیانگر مفید بودن آن جهت تدریس در دانشگاه است. معرفی مدل DSGE به صورت روان و ساده برای دانشجویان مقطع کارشناسی که به ...
بیشتر
مقاله حاضر به نقد کتاب اقتصاد کلان جونز که توسط جهانگرد و کرامت فر ترجمه شده است، می پردازد. در این راستا کوشش شده است که با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی، کتاب از نظر محتوا و ترجمه مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل محتوای اثر بیانگر مفید بودن آن جهت تدریس در دانشگاه است. معرفی مدل DSGE به صورت روان و ساده برای دانشجویان مقطع کارشناسی که به همراه یک نمونه کاربردی تشریح شده است، مهم ترین دستاورد کتاب محسوب می شود. همچنین مفاهیم اقتصاد کلان به سادگی و با توجه به حقایق آشکار شده ارائه گردیده است. عدم توجه به حل مثال های عددی و همچنین بیان مکاتب مختلف اقتصادی و نقش کتاب در این خصوص، از کاستی های متن اصلی به شمار می آید. انتشار کتاب به زبان فارسی به دلیل تحلیل های رویکرد کینزی های جدید، امری ارزشمند است. لیکن، ترجمه کتاب دارای نقائص بسیاری است که در برخی موارد، خوانش و فهم آن را با مشکل مواجه می کند. ضمن این که بخش هایی از نسخه اصلی که برای فهم مطالب ضروری است، ترجمه نشده است. لذا، پیشنهاد می گردد که متن ترجمه شده مجددا مورد ویراستاری قرار گیرد.
زبانشناسی و زبانهای باستانی
عالیه کرد زعفرانلوکامبوزیا
چکیده
هدف از نگارش این مقاله نقد و بررسی کتابِ آواشناسی: بررسی علمی گفتار، اثر گلناز مدرسی قوامی، دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، است. بدین منظور به سه شاخصۀ اصلی در نقد و بررسی توجه شده است: الف) معرفی اثر و ارزیابی شکلی آن، شامل تعداد فصلها، ویژگیهای فنی اثر، ویرایش ادبی، و رعایت اصول علمی ارجاعدهی؛ ب) تحلیل ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله نقد و بررسی کتابِ آواشناسی: بررسی علمی گفتار، اثر گلناز مدرسی قوامی، دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، است. بدین منظور به سه شاخصۀ اصلی در نقد و بررسی توجه شده است: الف) معرفی اثر و ارزیابی شکلی آن، شامل تعداد فصلها، ویژگیهای فنی اثر، ویرایش ادبی، و رعایت اصول علمی ارجاعدهی؛ ب) تحلیل و ارزیابی محتوایی اثر، شامل ابعاد آموزشی کتاب باتوجهبه اهدافِ درسی، مطابقت آن با آخرین سرفصلهای مصوبِ رشتۀ زبانشناسی، تناسبِ مطالب با سطح علمی مخاطبان، میزان استفاده از ابزارهای علمی مانند تمرین، نمودار، جدول، و تصویر، پاسخگویی به نیازهای علمی و کاربردی کشور، نظم منطقی و انسجام درونیِ بخشهای مختلف کتاب، دقت در کاربردِ اصطلاحاتِ تخصصی و معادلسازی برای واژههای تخصصی خارجی، و استفاده از منابع روزآمد؛ ج) ارزیابی نهایی اثر، شامل اظهارنظر دربارۀ نقاطِ قوت و ضعف کتاب. درپایان، با هدف رفع و اصلاح برخی کاستیها و تکمیل برخی فصلها، پیشنهادهایی ازسوی ناقد ارائه شده که عبارتاند از اصلاح و یکدستکردن معادل فارسیِ واژههای تخصصی، تکمیلِ مبحث مربوط به «واکۀ مرکب»، و اضافهکردن مبحث مربوط به «همتولیدیها و توالیها و انواع هرکدام».
اقتصاد
سیدنظامالدین مکیان؛ عزتالله لطفی؛ محمدجواد پاک فطرت
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1392، ، صفحه 83-105
چکیده
چکیده پویایی هر علمی در گرو نقد منصفانة آثار منتشرشده در آن زمینه است. بیتردید نگارش و پدیدآوردن یک اثر جدید در هر زمینه به بررسی و ارزیابی آثار منتشرشدة قبل از آن و بررسی کاستیها و نقاط قوت آنها بستگی بسیار دارد. این ارزیابیها منجر به آن میشود تا تجدید چاپ و انتشار کتابهای جدید با کاستی کمتر و نوآوری بیشتری انجام پذیرد. ...
بیشتر
چکیده پویایی هر علمی در گرو نقد منصفانة آثار منتشرشده در آن زمینه است. بیتردید نگارش و پدیدآوردن یک اثر جدید در هر زمینه به بررسی و ارزیابی آثار منتشرشدة قبل از آن و بررسی کاستیها و نقاط قوت آنها بستگی بسیار دارد. این ارزیابیها منجر به آن میشود تا تجدید چاپ و انتشار کتابهای جدید با کاستی کمتر و نوآوری بیشتری انجام پذیرد. یکی از نهادهای رسمی کشور که بررسی کتابها و متون آموزشی و کمکآموزشی حوزة علوم انسانی را با مشارکت داوران دانشگاهی و متخصص در این زمینه عهدهدار است، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است که از طریق شورای بررسی متون به آن میپردازد. در حوزة علوم اقتصاد، مدیریت، و حسابداری درس «پول، ارز و بانکداری» یکی از دروسی است که دانشجویان این رشته باید آن را فرا گیرند و در مجموعة دروس آموزشی کارشناسی و همچنین کارشناسی ارشد قرار دارد. این مطالعه بر آن است که با شاخصهای تعیینشدة شورای بررسی متون و ارزیابیهای داوران، و با روش تحلیل محتوا، پانزده اثر منتشرشده در زمینة پول، ارز و بانکداری را به دو صورت جداگانه و جمعی و در قالب ارزیابی شکلی و محتوایی مطالعه کند. نتایج حاکی از آن است که برای هر دو صورت ارزیابی شکلی و محتوایی به طور متوسط در اکثر کتابهای بررسیشده نمرة بین 3 - 99/3 از 5 در نظر گرفته شده است.