مطالعات علم و فناوری
سید سعید زاهد زاهدانی؛ علی فتوتیان
چکیده
رخداد عمدۀ فرهنگی و تمدنی امروز جهانْ تقابل دو فرهنگ و تمدن اسلامی و مدرن است. عامل طراحی و تحلیل هر فرهنگی علم و معرفت در آن فرهنگ است. ازاینرو یکی از مسائلی که در محافل علمی به آن توجه میشود تحلیل ماهیت علم در فرهنگهای مختلف است. نویسندگان متعددی دراینباره قلم زدهاند. این مقاله بهدنبال فهم نظر نویسندۀ کتاب تحلیل هویت ...
بیشتر
رخداد عمدۀ فرهنگی و تمدنی امروز جهانْ تقابل دو فرهنگ و تمدن اسلامی و مدرن است. عامل طراحی و تحلیل هر فرهنگی علم و معرفت در آن فرهنگ است. ازاینرو یکی از مسائلی که در محافل علمی به آن توجه میشود تحلیل ماهیت علم در فرهنگهای مختلف است. نویسندگان متعددی دراینباره قلم زدهاند. این مقاله بهدنبال فهم نظر نویسندۀ کتاب تحلیل هویت علم دینی و علم مدرن در این مورد و بهخصوص ملاحظۀ نوع تحلیل او از تقابل علم دینی و علم مدرن است. ازاینرو، ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺪ و ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﻜﻠﻲ و ﻣﺤﺘﻮاﻳﻲ این ﻛﺘﺎب ﭘﺮداﺧﺘﻪ است. در بررسی محتوایی، پس از بیان خلاصهای از بخشهای کتاب، نقد مربوط به هر بخش آمده و در نتیجهگیری نقد ساختاری و محتوایی آن بیان شده است. نویسندۀ کتاب معتقد است هیچ حرکت و تغییر و بهتبع آن هیچ رشد و تکاملی بدون غایت و جهتگیری معین ممکن نخواهد بود؛ بنابراین، غایت جهانشناسی و علم در همة جریانهای علمی متناسب با تفسیری است که هریک از این جریانها از رسالت خود و اهداف کلان زندگی فردی و اجتماعی دارند. او باتوجهبه تعبیر «جهتداربودن علوم» معتقد است علم مدرن در کلیت خود نهتنها در تولید نرمافزار تمدن اسلامی کارآمد نیست، بلکه در این مسیر مانع جدی ساختاری و محتوایی خواهد بود. این کتاب با نقد پایگاه معرفتشناختی علم مدرن و تحلیل روندهای تاریخی آن در سه دورة انقلاب علمی، پوزیتیویسم، و پساپوزیتیویسم قائل به هویت بنیادین و جهتدار علم مدرن است و مشخصهها و ویژگیهای آن را بیان میدارد. این کتاب به مطالب دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم رویکردی تفصیلی دارد که در کتب دیگر در سطوح دیگری به آنها اشاره شده و درواقع خلاصهشدۀ آن آثار است.
مطالعات علم و فناوری
محمود مختاری
چکیده
این مقاله به معرفی و بررسی انتقادی کتاب رابطۀ دین و فناوری نوشتۀ آقای دکتر حسین مطیع (استادیار محترم دانشگاه صنعتی اصفهان) میپردازد. تلاش اصلی کتاب، چنانکه خود مؤلف نیز تصریح میکند، بررسی تعامل فناوری و دین در متن جهانبینی اسلامی و نیز ارائۀ نظریهای برای رسیدن به فناوری اسلامی است. مقالۀ حاضر ابتدا خاستگاه کتاب و جایگاه آن ...
بیشتر
این مقاله به معرفی و بررسی انتقادی کتاب رابطۀ دین و فناوری نوشتۀ آقای دکتر حسین مطیع (استادیار محترم دانشگاه صنعتی اصفهان) میپردازد. تلاش اصلی کتاب، چنانکه خود مؤلف نیز تصریح میکند، بررسی تعامل فناوری و دین در متن جهانبینی اسلامی و نیز ارائۀ نظریهای برای رسیدن به فناوری اسلامی است. مقالۀ حاضر ابتدا خاستگاه کتاب و جایگاه آن را دربین آثار دیگر مؤلف و سپس روششناسی پژوهش را واکاوی میکند و آنگاه به ارزیابی دقیق پروژۀ مؤلف درباب فناوری اسلامی میپردازد. ادعای این مقاله آن است که کتاب در مسیر دستیابی به نظریهای منسجم درباب فناوری اسلامی به موفقیت زیادی نائل نمیشود و این کوشش نیازمند اصلاح و تکمیل است. درواقع، دیدگاه مؤلف متمرکز بر مقاصد طراحان و کاربران مصنوعات فناورانه است و نه متوجه ساختار و ویژگیهای فیزیکی این مصنوعات، و بنابراین مفهوم «فناوری دینی» به آنچه مؤلف «فناوری غیردینی» (درمقابل ضددینی) مینامد تقلیل مییابد.
مطالعات علم و فناوری
سید محمد تقی موحد ابطحی
چکیده
در سالهای اخیر موضوعاتی مانند مطالعات فلسفی، تاریخی، جامعهشناختی دربارۀ علم، علوم انسانی، و تکنولوژی و نقش آنها در فرایند توسعه و پیشرفت کشور با استقبال بسیاری همراه شده است. بحث فلسفی دربارۀ نسبت علم و تکنولوژی و بهخصوص علوم انسانی و سیاستگذاریها، برنامهها، و نهادها بهعنوان تکنولوژیهای نرم/ انسانی/ اجتماعی ...
بیشتر
در سالهای اخیر موضوعاتی مانند مطالعات فلسفی، تاریخی، جامعهشناختی دربارۀ علم، علوم انسانی، و تکنولوژی و نقش آنها در فرایند توسعه و پیشرفت کشور با استقبال بسیاری همراه شده است. بحث فلسفی دربارۀ نسبت علم و تکنولوژی و بهخصوص علوم انسانی و سیاستگذاریها، برنامهها، و نهادها بهعنوان تکنولوژیهای نرم/ انسانی/ اجتماعی میتواند ما را در چگونگی سیاستگذاری و برنامهریزی بهینۀ علمی و فناوری در عالم انسانی و اجتماعی یاری دهد. کتاب علوم انسانی بهمثابۀ تکنولوژی میکوشد به این پرسش اساسی پاسخ دهد که آیا علوم انسانی را میتوان بهمثابۀ تکنولوژی فهم کرد؟ و از این فهم در سیاستگذاری علوم انسانی و تکنولوژیهای انسانی و اجتماعی بهره برد؟ و این بحث را با انجام مطالعاتی موردی در عرصۀ فناوریهای اطلاعاتی و فقه، با بهرهگیری از رویکرد عقلانیت نقاد، بهشکل ملموسی شرح و بسط میدهد. در این مقاله، پس از معرفی کتاب، ملاحظاتی انتقادی درمورد برخی از مدعیات اصلی کتاب مطرح میشود، بهویژه این دیدگاه که فقه را باید بهمثابۀ تکنولوژی فهم کرد. در پایان پیشنهاداتی برای اصلاح و تکمیل این کتاب و تبدیل آن به کتابی درسی ارائه میشود.