علوم تربیتی
نقدی بر کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشتۀ آموزش‌وپرورش تطبیقی: آموزش‌وپرورش ابتدایی و آموزش‌وپرورش پیش‌دبستان

ویدا رحیمی‌نژاد

دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 159-178

چکیده
  آموزش‌وپرورش تطبیقی نظامی تحقیقی است که به‌منظور دست‌یابی به شناخت جدید در زمینه‌های نظری و عملی، ازطریق مقایسة دو یا چند نظام تربیتی در کشورها و مناطق مختلف یا ادوار تاریخی متفاوت، ما را یاری می‌دهد. مراد از تطبیق بررسی و تحلیل مشابهت‌ها و تفاوت‌های موجود بین سیستم‌های مختلف تربیتی در زمینه‌های سازمانی، تشکیلاتی، شیوه‌های ...  بیشتر

علوم تربیتی
تأثیر برنامة درسی پنهان در رفتار هنرجویان هنرستان‌های تربیت بدنی

پروین صمدی؛ رقیه حیدری

دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 203-216

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامۀ درسی پنهان در رفتار هنرجویان تربیت بدنی و دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر تهران انجام شده است و روش پژوهش توصیفی ــ‌تحلیلی است. جامعۀ آماری در این پژوهش دانش‌آموزان و هنرجویان متوسطۀ شهر تهران است و حجم نمونۀ آن که به‌ روش کوکران و به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شده است دویست نفر ...  بیشتر

علوم تربیتی
ارزش‌یابی کیفیت درون‌داد‌های رشتة مدیریت آموزشی در دورة‌ کارشناسی ارشد

بیژن عبدالهی؛ مریم عینی؛ یاسین سعیدی

دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 217-242

چکیده
  هدف از نگارش این مقاله ارزش‌یابی کیفیت درون‌دادهای رشتة مدیریت آموزشی در دورة کارشناسی ارشد است. این پژوهش به‌لحاظ روش از نوع پیمایشی است. جامعة آماری را همة اعضای هیئت‌علمی، مدیران گروه‌های آموزشی، و دانشجویان ورودی سال تحصیلی 1392- 1393 (ترم‌های سوم و چهارم) دانشگاه‌های دولتی شهر تهران تشکیل می‌دهند. ابزار تحقیق مصاحبة نیمه‌ساختاریافته ...  بیشتر

علوم تربیتی
نقد کتاب آموزش و پرورش فرهنگ‌ها و جوامع

علیرضا عصاره

دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 243-255

چکیده
  لوتان کوی در کتاب آموزش و پرورش فرهنگ‌ها و جوامع نظریه‌ای عمومی و جهان‌شمول از آموزش و پرورش ارائه کرده است. این کتاب در دو بخش «بیان مسئله» شامل سه فصل (نظریه و مفاهیم، کلیت و پیچیدگی، و فهم و توضیح) و «ارائۀ الگویی عمومی و جهان‌شمول از آموزش و پرورش» در هفت فصل (مردم، زبان‌ها و قوم‌ها، محیط طبیعی، نظام تولیدی، افکار و ...  بیشتر

علوم تربیتی
درآمدی انتقادی بر «دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک‌ها)»

معصومه مطور؛ خدیجه علی‌آبادی؛ ناصر مزینی؛ علی دلاور؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی

دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 257-280

چکیده
  هدف از نگارش این مقاله معرفی و نقادی دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک‌ها) است. برای تحقق این هدف، از روش پژوهش «کاوش‌گری فلسفی انتقادی» استفاده شد. جامعة آماری دربرگیرندة همة منابع اعم از کتاب‌ها، مقالات، مطالعات، و پژوهش‌های مرتبط با موضوع بود که حداکثر ممکن منابع به‌روش نمونه‌گیری هدف‌مند به‌منزلة نمونه انتخاب شدند. داده‌های ...  بیشتر

علوم تربیتی
نقدی بر کتاب آموزش‌وپرورش تطبیقی: رویکردها، روش‌ها، و اصول

عباس معدن دار آرانی

دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 281-297

چکیده
  طی چند دهة اخیر رقابت‌های آموزشی باعث توجه روزافزون اندیشمندان به درک تحولات و نوآوری‌ها و شیوه‌های حل‌وفصل چالش‌های آموزش‌وپرورش در دیگرجوامع شده است. در این زمینه، رسالت اصلی علم آموزش‌وپرورش تطبیقی مطالعة انتقادی شباهت‌ها و تفاوت‌های آموزشی شایع دربین جوامع و فرهنگ‌هاست. در ایران مباحث آموزش‌وپرورش تطبیقی به‌صورت یک ...  بیشتر

علوم تربیتی
بررسی و نقد کتاب «آموزش ‌و پرورش مقایسه‌ای»

محمد آرمند

دوره 15، شماره 37 ، اسفند 1394، ، صفحه 1-15

چکیده
  آموزش ‌و پرورش تطبیقی از مباحث مهم در علوم تربیتی است. دستاوردهای آموزش ‌و پرورش تطبیقی در اصلاح نظام‌های آموزشی کاربرد بسیاری دارد، به همین دلیل به این موضوع در اغلب کشورها توجه شده است. در زبان فارسی کتاب‌های متعددی در این ‌باره نوشته ‌شده که یکی از این کتاب‌ها آموزش ‌و پرورش مقایسه‌ای تألیف شراره حبیبی است که می‌تواند به عنوان ...  بیشتر

علوم تربیتی
بایسته‌های ترسیم و تحلیل منطقی نظام فضایل و رذایل اخلاقی (نقد و تحلیل کتاب اخلاق اسلامی؛ مبانی و مفاهیم)

سید حسین حسینی

دوره 15، شماره 37 ، اسفند 1394، ، صفحه 17-45

چکیده
  تبیین فضایل و رذایل اخلاقی در اسلام همواره یکی از دغدغه‌های مؤلفان کتاب‌های اخلاق اسلامی بوده است، اما باید بتوان این مهم را همراه با تحلیل و ترسیم «نظام اخلاقی» در اسلام پیش برد تا نهایتاً به توضیح معقولی از آن دست یافت؛ در غیر این صورت نمی‌توان ادعا کرد مکتب اسلام در ارائة مجموعة وسیعی از دستورات و احکام اخلاقی الهی از برنامه ...  بیشتر

علوم تربیتی
نقد و بررسی کتاب «تعلیم و تربیت در نهج البلاغه»

عباسعلی رستمی‌نسب

دوره 15، شماره 37 ، اسفند 1394، ، صفحه 69-85

چکیده
  اهمیت این نقد به لحاظ موضوع تعلیم و تربیت در نهج‌البلاغه و گنجانده شدن آن در واحدهای درسی دورة کارشناسی ارشد و دکتری فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی است. هدف نقد پژوهشی این اثر شناسایی نقاط قوت و ضعف آن به منزلة کتاب دانشگاهی و اصلاح موارد پیش‌نهادی و کامل‌تر شدن آن برای استفاده در دوره‌های آموزشی و پژوهشی تحصیلات تکمیلی است. روش نقد استنادی ...  بیشتر

علوم تربیتی
بررسی و نقد کتاب «طراحی آموزش اثربخش»

سید عباس رضوی

دوره 15، شماره 37 ، اسفند 1394، ، صفحه 87-107

چکیده
  با توجه به اهمیت طراحی آموزش و نقش آن در ایجاد محیط یادگیری مؤثر، امروزه سازمان‌های مختلف تجاری، صنعتی، خدماتی و بسیاری از مراکز آموزشی به طراحی آموزشی توجه خاصی مبذول داشته‌اند. به‌ رغم گسترش روزافزون طراحی آموزشی در مجامع علمی جهانی، منابع علمی و متون درسی معتبر به زبان فارسی که نیازهای متخصصان و دانشجویان را برآورده کنند انگشت‌شمارند. ...  بیشتر

علوم تربیتی
نقدی بر کتاب «نگرشی کاربردی بر: روشهای تدریس و هنر معلمی»

حسین عبداللهی

دوره 15، شماره 37 ، اسفند 1394، ، صفحه 109-129

چکیده
  هدف این مطالعه ارزش‌یابی، نقد و تحلیل کتابی در حوزة تدریس و تربیت ‌معلم است. در ارزش‌یابی کتاب از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. نمونة بررسی‌شده کتاب نگرشی کاربردی بر: روش‌های تدریس و هنر معلمی تألیف غلامعلی سرمد است. متن کتاب به زبانی ساده و روان تدوین شده است. محتوا بین فصول پانزده‌گانة کتاب نسبتاً خوب و متعادل توزیع شده است. ...  بیشتر

علوم تربیتی
بررسی و نقد نظریه «نظارت آموزشی در راستای رشد حرفه‌ای معلمان»

بیژن عبداللهی

دوره 15، شماره 37 ، اسفند 1394، ، صفحه 131-148

چکیده
  نظارت آموزشی مفهوم گسترده‌ای است که فعالیت‌های یادگیری ضمن خدمت را در بر می‌گیرد. این مقاله به توصیف کلی اثر و مبانی فکری نظریة نظارت آموزشی و نقد و ارزیابی آن پرداخته است. در تحلیل این نظریه، بهشکاف بیننظریه و دنیای واقعی مدرسه اشاره شده است. کاربرد نظریه به این معنی نیست که باید چیزی فراتر از تجارب روزانة مدیران انجام شود؛ بلکه ...  بیشتر

علوم تربیتی
طراحی درس «اخلاق فناوری اطلاعات» برای دانشجویان علوم تربیتی

سمانه سادات موسویان؛ محمدرضا نیلی؛ حسن ملکی

دوره 15، شماره 37 ، اسفند 1394، ، صفحه 149-166

چکیده
  هدف این پژوهش طراحی درس «اخلاق فناوری اطلاعات» با استفاده از نیازسنجی دانشجویان و تعیین سرفصل‌های درس مربوطه است و در این راستا به طراحی این درس برای دانشجویان علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد پرداخته است. روش پژوهش به این ترتیب بوده است که نخست با مطالعة همه‌جانبة منابع، به‌ویژه اسناد بالادستی، مؤلفه‌های ...  بیشتر

علوم تربیتی
بررسی و نقد کتاب «انگیزش در یادگیری و آموزش: نظریه‌ها و کاربردها»

احد نویدی

دوره 15، شماره 37 ، اسفند 1394، ، صفحه 167-180

چکیده
  اهتمام به تأمین ویژگی‌های مطلوب کتب دانشگاهی بسیار مهم تلقی می‌شود. هدف نقد حاضر، فراهم ساختن بازخوردهای ضروری و شناخت کاستی‌ها و نقاط قوت اثر یادشده است. برای ارزش‌‌یابی این اثر از چهارچوب شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی استفاده شد. نتیجة ارزیابی نشان داد که اغلب فصول مقدمه، خلاصه، تمرین، آزمون، تصویر و جمع‌بندی نهایی ندارند. ...  بیشتر

علوم تربیتی
تحلیل انتقادی الگوهای تغییر برنامه‌ درسی

سید محمدحسین حسینی؛ محمود مهرمحمدی؛ غلامرضا حاج حسین‌نژاد؛ نادر سلسبیلی

دوره 15، شماره 37 ، اسفند 1394، ، صفحه 199-235

چکیده
  هدف این مقاله تحلیل انتقادی الگوهای تغییر برنامه‌های درسی بود. برای تحقق این هدف، از روش پژوهش «کاوشگری فلسفی انتقادی» استفاده شد. جامعه آماری دربرگیرنده کلیه منابع اعم از کتابها، مقالات، مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با موضوع بود که حداکثر ممکن منابع به روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های موردنیاز از طریق ...  بیشتر

علوم تربیتی
جایگاه تعلیم و تربیت اسلامی در علوم انسانی

محمدرضا نیلی احمدآبادی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، ، صفحه 171-186

چکیده
  چکیده در نظام آموزشی ما علوم انسانی، با وجود فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی، کاستی‌های فراوانی دارد. علوم تربیتی که شاخه‌ای از علوم انسانی است، به دنبال پرورش انسان‌‌های مؤثر و کارآمدی است که استعدادهای آن‌ها شکوفا شده است. در تعلیم و تربیت اسلامی تربیت انسان کامل با بهره‌گیری از معارف دینی امکان‌پذیر است. موفقیت نظام‌های آموزشی، ...  بیشتر

علوم تربیتی
بررسی و نقد کتاب اصول برنامه‌ریزی درسی

شراره دالوندی

دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1392، ، صفحه 19-32

چکیده
  چکیده هدف از نقد کتاب‌ها بالابردن کیفیت آن‌ها و آگاهی بیش‌تر و بهتر دانشجویان و خوانندگان آن‌هاست. برنامه‌ریزی درسی یکی از درس‌های تخصصی گروه علوم تربیتی است، ولی متأسفانه در این زمینه منابع زیادی نداریم؛ اکثر کتاب‌هایی که در این زمینه چاپ شده‌اند به علت حجم زیاد، ثقیل‌بودن، یا ناهم‌خوانی با سرفصل‌های شورای عالی برنامه‌ریزی ...  بیشتر