زبان و ادبیات عربی
نقد و بررسی الفنون الأدبیة و أعلامها فی النهضة العربیة الحدیثة

دانش محمدی؛ خلیل پروینی

دوره 14، شماره 33 ، اسفند 1393، ، صفحه 109-125

چکیده
  چکیدهالفنون الأدبیة و أعلامها فی النهضة العربیة الحدیثة از جمله مهم‌ترین آثار أنیس الخوری المقدسی است که در آن به تحلیل فنون نثری و أعلام آن در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم می‌پردازد. این جستار می‌کوشد با بررسی این کتاب بر اساس معیارهای تألیف کتاب آموزشی، نقاط مثبت و منفی این اثر را به عنوان پژوهشی در حوزة تاریخ ادبیات ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
تحلیل انتقادی الاتجاهات والحرکات فی الشعر العربی الحدیث

فرامرز میرزایی؛ حسین ابویسانی

دوره 14، شماره 33 ، اسفند 1393، ، صفحه 147-169

چکیده
  چکیدهتألیف کتابی فراگیر دربارة شعر امروز عرب کاری بس دشوار می‌نماید، زیرا گسترة جغرافیایی، تاریخی و موضوعی آن امکان چنین آفرینشی را فراهم نمی‌آورد. از این رو هر کتابی که در این زمینه نوشته شده است فقط بخشی از نیاز فراگیران و خواهندگان را در سطوح گوناگون برآورده می‌کند. کتاب الاتجاهات والحرکات فی الشعر العربی الحدیث نوشتة «سلمی ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
نقد و بررسی مناهج النقد الأدبیّ الحدیث: رؤیة إسلامیّة

سیّد فضل‌الله میرقادری

دوره 14، شماره 33 ، اسفند 1393، ، صفحه 127-141

چکیده
  آثار منتشرشده در زمینة نقد ادبی دو دسته‌اند: دستة اول آثاری است که جنبة پژوهشی دارد و با بررسی زوایای گوناگون نقد ادبی و بر اساس یکی از شیوه‌های نقد ادبی به ارزیابی آثار می‌پردازد. دستة دوم کتاب‌هایی است که با طرح بعضی از مباحث اصولی و اساسی نقد ادبی صبغة آموزشی دارد. مناهج النقد الأدبی الحدیثاز نوع دوم است که در این مقاله، به سبب ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
آموزش نهج ‎البلاغه در دانشگاه‌ها و ارائۀ راهکاری مناسب برای تدریس آن در مقطع کارشناسی (بررسی موردی دانشگاه تهران و علامه طباطبایی)

کبری روشنفکر؛ فرناز طاهری؛ سجاد اسماعیلی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، ، صفحه 53-76

چکیده
  آموزش نهج‎البلاغه به عنوان یکی از شاخه‎های مهم متون اسلامی در قالب واحدهای درسی اصلی و اختیاری، بیش از سه دهه در دانشگاه‎های ایران مورد توجه قرارگرفته‎است. یکی از شیوه‎های مطرح و تقریباً سنّتی آموزش این متنِ عظیم، بیان آموزه‌‌های دینی، معرفتی، اعتقادی و تربیتی نهج‎البلاغه است. این در حالی است که نهج‎البلاغه در تقسیم‎بندی ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد آموزه‌های مبحث «بیان» کتاب جواهرالبلاغة در مقایسه با کتب قدیم آموزش بلاغت

سید‌محمد‌رضا ابن الرسول؛ مریم جلائی

دوره 12، شماره 25 ، آبان 1391، ، صفحه 1-18

چکیده
  چکیدهعلوم بلاغی همانند صرف و نحو در آغاز به ‌منظور فهم اسرار و رموز قرآن کریم و وجوه اعجاز بیانی آن و با محوریت آیات نورانی قرآن و نیز اشعار جاهلی صورت گرفت، ولی رفته‌رفته به سایر متون نظم و نثر عربی راه یافت و به‌ صورت قواعدی منسجم تدوین شد و به ظهور تألیفات ارزش‌مندی در این زمینه انجامید. یکی از این تألیفات ارزش‌مند کتاب جواهرالبلاغة ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
تحلیل و نقد شبه‌جمله در مغنی علامه ‌ابن هشام انصاری

مریم دلاور

دوره 12، شماره 25 ، آبان 1391، ، صفحه 19-36

چکیده
  چکیده«شبه‌جمله» در نحو عربی بر ظرف و جارومجرور اطلاق می‌شود. ظرف و جارومجرور از مصداق‌های ترکیب‌اند و از دو اسم مانند «عندک» یا یک اسم و یک حرف مانند «فی ‌الدّار» پدید آمده‌اند؛ جزء حرفی و ظرفی آن‌ها شایستگی مسند یا مسندالیه شدن را ندارند؛ و نیز هیچ‌گونه ‌اسناد و نسبتی ندارند؛ تنها یک مشابهت صوری و ظاهری در شکل ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد ترجمه و شرح مبادی العربیة 4 (قسمت نحو) شرح سیدعلی حسینی

جواد دهقانیان؛ صدیقه جمالی

دوره 12، شماره 25 ، آبان 1391، ، صفحه 37-56

چکیده
  چکیدهمبادی ‌العربیة اثر استاد رشید شرتونی در دو بخش صرف و نحو و در چهار جلد از سطوح مقدماتی تا پیشرفته به بیان قواعد زبان عربی می‌پردازد. شرح و ترجمه‌‌های متعددی که تا کنون بر این اثر نوشته شده گویای جامعیت و اهمیت آن در یادگیری قواعد زبان عربی است. ترجمه و شرح مبادی‌ العربیة 4، بخش نحو، اثر سید‌علی حسینی از جملة همین آثار است. وجود ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد ترجمۀ کتاب تاریخ ادبیات عربی

صابره سیاوشی

دوره 12، شماره 25 ، آبان 1391، ، صفحه 57-68

چکیده
  چکیدهزبان عربی با قدمتی به درازای جاهلیت تا کنون همواره کانون توجه ادیبان و نویسندگان ملل مختلف بوده است. ریشۀ روابط، چالش‌ها، و مبادلات زبان و قوم عرب با زبان پارسی و قوم ایرانی آن‌چنان ژرف و عمیق است که نیازی به یادآوری تاریخ پیوند آن دو نیست. اهتمام و علاقۀ فراوان به تاریخ ادبیات زبان عربی در میان دانشجویان و پژوهش‌گران ایرانی ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
نحوة به‌کارگیری آرایه‌های ادبی عربی در زبان فارسی

صغرا فلاحتی

دوره 12، شماره 25 ، آبان 1391، ، صفحه 69-89

چکیده
  چکیدهمحسنات بدیعی یا آرایه‌های بلاغی ابزار‌هایی‌اند که ادبا با به‌کارگیری آن‌ها به آرایش زبان خود می‌پردازند. این آرایه‌ها همزاد زبان نیستند ولی زادۀ زمان و محیطی‌اند که زبان در آن رشد و نمو می‌کند و به بالندگی می‌رسد. با توجه به قرابت‌های موجود میان زبان فارسی و عربی و با استناد به شواهد موجود می‌توان گفت اکثر قریب به اتفاق ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد کتاب قواعد کاربردی زبان عربی

حسین کیانی

دوره 12، شماره 25 ، آبان 1391، ، صفحه 91-104

چکیده
  چکیدهنقد و بررسی کتاب‌‌های درسی دانشگاهی نقش بسیار مؤثری در پیشبرد هدف‌‌های تعریف ‌شدۀ آموزشی و نیز بازنگری در شیوه‌‌های آموزش، با توجه به نیاز مخاطب، دارد و باعث می‌‌شود کتاب‌‌های آموزشی به هدف‌های تعریف‌شده نزدیک‌تر شود. کتاب‌های درسی دانشگاهی به دلیل مخاطبان خاص خود اهمیت ویژه‌ای دارند و نگارش آن‌ها دقت فراوانی می‌طلبد. ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد سرفصل‏‏ درس‌های رشتة کارشناسی زبان و ادبیات‏ عربی

حسن مجیدی؛ منصوره سهرابی

دوره 12، شماره 25 ، آبان 1391، ، صفحه 105-125

چکیده
  چکیدهما در دنیایی زندگی می‏کنیم که سرعت زندگی و تحول در آن بسیار زیاد است؛ به‏ گونه‏ای ‌که هر روز اختراعات و اکتشافات جدیدی پدید می‏آید و به ‌تبع ‌آن شیوه‏ها و عملکردهای زیستی نیز تغییر می‏کند. همگام شدن انسان با چنین دنیایی که هر روزِ آن با روز قبل متفاوت است به معنی همراه شدن با علم و پیشرفتِ علمی است و چشم برهم نهادن و ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
نقد کتاب صرف ساده

معصومه نعمتی قزوینی؛ سیده‌اکرم رخشنده‌نیا

دوره 12، شماره 25 ، آبان 1391، ، صفحه 127-137

چکیده
  امروزه جایگاه و اهمیت نقد صحیح و عالمانه در بهبود سطح کیفی علوم و فنون مختلف بر کسی پوشیده نیست. به‌ویژه آن‌جا که نقد، متوجه ارکان مهم و زیربنایی جامعه نظیر بخش‌های آموزشی نیز باشد، از اهمیتی دوچندان برخوردار می‌شود. بر این ‌اساس نقد کتاب‌‌های درسی و متون آموزشی نیز به‌دلیل دامنۀ وسیع کاربردی و نقش آن در ارتقای سطح علمی کشور، ضرورتی ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بازتاب مفاهیم و تعابیر قرآن در آثار امین‌الریحانی

حامد صدقی

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، ، صفحه 5-20

چکیده
  چکیده سرچشمه­های جوشان و زلال کلام وحی دیرزمانی است که با طلوع فجر اسلام بر پیکرة عطشناک اندیشة بشری جاری شده است. مصحف جاودانی، که باگذر قرون متمادی نه تنها هرگزگرد نقصان و زوال بر آیات الهام­بخش و روشنگرش ننشسته بلکه همچنان به­عنوان برترین­و­کامل­ترین­کتاب هدایتگر بشر، گوی سبقت را از هر آنچه در این ره بدان مفتخرند، ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
دورنمای تحوّلات شعر معاصر عربی

تورج زینی وند

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، ، صفحه 21-29

چکیده
  آیندة هر ادبیاتی، از گذشته و معاصر آن جدا نیست؛ زیرا در بیشتر موارد، ادبیات هر ملّتی به گذشته‌ای نظر دارد که اساس پیشرفت و فلسفة وجودی حال خود را بر آن بنا می‌نهد. سخن از دورنمای شعر معاصر عربی و یا اینکه به گذشتة خویش تکیه خواهد کرد، به معنای ایستایی در اندیشه نیست و یا تعیین مرزهای مشخّص مبنی بر اینکه «این است» و «جز این نیست»؛ ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب «اعراب‌القرآن‌الکریم»

سیدرضا نجفی

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، ، صفحه 31-40

چکیده
  «اعراب­القرآن­الکریم» درسی است که در طی آن، آیات قرآنی تجزیه و ترکیب می­شوند و دانشجویان ضمن بررسی صرفی و نحوی واژه­های قرآن کریم، در فهم مفاهیم آیات نورانی قرآن کریم توانمند می­شوند. این علم اگرچه درمیان علوم قرآنی پیشینه­ای دیرینه دارد و از دانشمندان قدیم و جدید علوم عربی و قرآنی از دیرباز تألیفات ارزشمندی ­زیرعنوان ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب «ادب‌الامثال والحکم»

وحید سبزیان پور

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، ، صفحه 41-51

چکیده
  نویسنده دراین­­کتاب500 بیت­ازاشعار عرب راکه متأثر و  مأخوذ ازکلام علی(ع) است، برگزیده و برای هر بیت شاهدی از کلام علی (ع) نقل کرده است.از آنجا که این تلاش بسی مغتنم و ارزشمند و گامی بلند در تبیین عمق و اعتلای کلام علی (ع) و میزان تأثیر اندیشه­های آن حضرت(ع) در آثار ادبی است، به­نظر می­رسد اگر نقد و ارزیابی شود، در رسیدن به هدف ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب «الأدب‌العربی والایرانیون»

صغری فلاحتی

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، ، صفحه 53-68

چکیده
  ایرانیان، در طول تاریخ، در پیشبرد ادبیات عربی، سهم زیادی به خود اختصاص داده­اند، به­طوری که در صرف و نحو، علوم بلاغی، لغت، شعر، کتابت و ... نام ادیبان و علمای ایرانی بر تارک علوم می­درخشد. نقش ایرانیان در تولید شعر و انواع نثر از چنان اهمیتی برخوردار است که نویسندگان بسیاری انگیزة ایرانیان را در روی­آوردن به زبان عربی بررسی کرده ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب «المجانی من‌النصوص‌العرفانیه

سودابه مظفری

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، ، صفحه 69-87

چکیده
  چاپ اول کتاب المجانی من­النّصوص­العرفانیة(تألیف آقایان دکتر عبّاس اقبالی و سیدرضا میراحمدی) با هدف تدریس درس «قرائت متون عرفانی»به ارزش دو واحد در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات عربی تهیه و تدوین شده و در انتشارات دانشگاهی سمت به­ چاپ رسیده است. در این اثر، نگارندگان ابتـدا برخی ­واژه­ها و اصطلاحـات معـمول عرفانی را تعریف­کرده ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب «مبادیءالعربیة(2)

سید احمد امام زاده

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، ، صفحه 89-101

چکیده
  یادگیری زبان عربی، جهت فهم قرآن کریم ــ میراث مکتوب فرهنگ و علوم اسلامی ــ بر همة مسلمانان واجب است .برای یادگیری زبان عربی، کتاب­های زیادی با روش­های مختلف در گذشته و حال نوشته شده است.یکی­ازکتاب­های آمـوزش زبان­عـربی(صـرف­ونحو)، کتاب مبادیءالعربیة، تألیف رشید شرتونی، است. این کتاب در چهار جلد، برای چهار سطح نوشته شده ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب «مبادیءالعربیة(4)»: قسم‌الصرف

سیدعدنان اشکوری

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، ، صفحه 103-118

چکیده
  مقالة حاضر، با هدف نقد، بررسی و اصلاح کتاب مبادئ العربیة (جلد چهارم، قسم الصرف) به قلم رشید الشرتونی و ویرایش حمید محمدی به نگارش درآمده است. البته در این زمینه تلاش بر آن بوده است که این کتاب در آغاز از دیدگاهی کلی بررسی و نقاط قوت و ضعف آن به عنوان یکی از منابع مهم تدریس دانشگاهی و حوزوی در شاخة صرف عربی آشکار و اصلاح شود ؛ سپس بررسی ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی‌‌‌انتقادی‌کتاب«الترجمة بین‌النظریة والتطبیق‌ من‌العربیةالی‌الفارسیة

محمود شکیب انصاری

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، ، صفحه 119-138

چکیده
  ازجمله مهارت­های لازم در ترجمة دقیق و صحیح، یکی درک و فهم متن در زبان مبدأ و دیگری توان برگردان آن در زبان مقصد است؛ و مترجم گذشته از درک و فهم متن در زبان مبدأ باید در زبان مقصد قدرت و مهارت نویسندگی داشته و      به­عبارت دیگر در زبان مقصد نویسنده باشد. مترجمان و خبرگان در این مورد تأکید دارند که ترجمة برتر ترجمة برابر ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی تصحیح و ترجمة «جواهرالبلاغه

حسین کیانی

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، ، صفحه 139-149

چکیده
  بررسی ­­وضعیت فعلی شیوه‌های سازماندهی مواد و محتوای درسی رشته‌های علوم انسانی در نظام آموزشی نشان­دهندة این است­که این شیوه، جایگاه علمی مناسبی ندارد. نقدو بررسی­کتاب­های تخصصی علوم انسانی و بیان ویژگی‌ها و کاستی‌های ­آن می‌تواند نقش مؤثری درسازماندهی این کتاب‌ها داشته باشد.دراین­مقاله، بعدازمقدمه‌ای کوتاه درضرورت ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب «نتکلم»

علی أسودی

دوره 10، شماره 20 ، شهریور 1389، ، صفحه 151-160

چکیده
  باتوجه به اهمیت کتاب­های آموزشی، در مقایسه با کتاب­های دیگر، دقت در تألیف و علمی­بودن روش آموزشی، رابطه­ای مستقیم با میزان کارآیی آن دارد متأسفانه باید خاطرنشان کرد که به مسئلة مکالمة عربی آن­چنان­که باید توجه نشده است و جز تعدادی اندک، کمتر نویسندگانی به تألیف اثر در این زمینه همت گماشته­اند که از موفق­ترین آنها می­توان ...  بیشتر