زبان‌های خارجی
ارزیابی فرهنگی یک مجموعه کتاب فارسی بیاموزیم و یک مجموعه کتاب تاپ ناچ (Top Notch) به ‌عنوان زبان خارجی: براساس الگوی جامع هاتِس

غلامحسین شاهینی؛ مجتبی نظری

دوره 22، شماره 10 ، اسفند 1401، ، صفحه 253-282

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.39570.2479

چکیده
  با توجه به نقش فرهنگ در آموزش زبان دوم/خارجی، پرداختن به محتوای فرهنگی کتاب‌های آموزش زبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، چگونگی نمود موضوعات فرهنگی در دو مجموعه فارسی بیاموزیم و تاپ ناچ  (Top Notch) براساس الگو و فهرستگان 20 پرسشی فرهنگی هاتِس (Hatoss, 2004) که دربردارنده طیف گسترده ای ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
ایضاح سیاست‌های رفاه عمومی و تأمین اجتماعی در مواجهه با چالش‌های جهانی

رضا کیانی

دوره 22، شماره 10 ، اسفند 1401، ، صفحه 283-301

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.40799.2578

چکیده
  نظام رفاه و تامین اجتماعی در روزگار ما، با توجه به تحولات و شرایط جهانی، با بحران­ها و چالش­های متنوع و متعددی روبرو شده است. به همین سبب، شناخت از بحران­ها و آسیب­ های نظام تامین اجتماعی و اتخاذ سیاست­ های مقابله ­ای با آن بحران­ها از جمله موضوعات مهم و اساسی در مطالعات رفاه اجتماعی قلمداد می­شود. برخورداری از سطح مطلوبی ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
پرده‌ی کژکوک: بررسی دست‌کاری‌های بافتاری در دو ترجمه از نمایش‌نامه‌ی «سالومه»

عباس مهرپویا؛ نگار نوروززاده

دوره 22، شماره 10 ، اسفند 1401، ، صفحه 303-328

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.41057.2604

چکیده
  این جستار کاوشی کارسنجانه در دو ترجمه‌ی فارسی از نمایش‌نامه‌ی «سالومه» آسکر وایلد می‌باشد که از نگره‌گاهی بافت‌شناختی به بررسی موضوع دست‌کاری‌های بافتاری در ترجمه‌ی نمایش‌نامه‌ی یادشده می‌پردازد. گفتنی است که گزینش دو ترجمه‌ی مورد بررسی که یکی به قلم عبدالله کوثری و دیگری از ابوالحسن تهامی است بر پایه‌ی ویژگی شناخته‌شدگی ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
متون التقاطی، ادبیات چیکانو و نقش مترجم به عنوان کنشگر اجتماعی در فرایند ترجمه‌ی آ‌ن‌ها

جیران مقدم چرکاری

دوره 22، شماره 9 ، آذر 1401، ، صفحه 135-156

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.39016.2428

چکیده
  امروز، یکی از راه های مبارزه فرهنگی علیه انقیاد پسا استعماری، استفاده ازادبیات التقاطی است که در آن خالقان و بازنویسان این نوع متن، در کنار هم در چالشی مدام برای جلوگیری از حذف گفتمانی هستند که متعلق به اقلیت زبانی، فرهنگی و گفتمانی در بافتاریست که در آن اکثریتی صاحب ثروت و قدرت گفتمان نمادین در تلاش برای حذف دیگری و تثبیت خویشتن خویش ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
ارزیابی انتقادی برنامۀ درسی بازنگری‌‌شدۀ دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ آموزش زبان انگلیسی: یک مطالعة کیفی

ابوطالب ایرانمهر؛ سید علی استوار نامقی؛ حسین داوری

دوره 22، شماره 6 ، شهریور 1401، ، صفحه 145-170

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.33791.2056

چکیده
  رشتة آموزش زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد از رشته‌‌های پرطرف‌دار در جامعة دانشگاهی ایران است که حدود پنج ‌دهه از عمر آن سپری شده و تاکنون سه برنامه را آزموده است. جدیدترین برنامة درسی این رشته، که مصوب سال 1396 در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی است، از آغاز سال تحصیلی 1396-1397 و پس از گذشت سه دهه از اجرای برنامة دوم اجرا شد که قرار ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
بررسی ساختمان افعال فارسی و اسپانیایی با تأکید بر کتاب دل‌بستگی‌ها

فاطمه بیات فر؛ نجمه شبیری؛ عباسعلی وفایی

دوره 22، شماره 6 ، شهریور 1401، ، صفحه 171-192

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.37955.2344

چکیده
  فعل از ارکان مهم دستوری است که دربارۀ ساختمان آن بین دستورنویسان اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. ازاین‌رو، بررسی برای زدودن گرد ابهام از آن به یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های دستور زبان بدل شده است. در این مقاله، با بررسی تطبیقی ساختمان فعل در دو زبان فارسی و اسپانیایی، با نظر به افعالِ کتاب دل‌بستگی‌ها، اثر گاله آنو و ترجمۀ فارسی آن از نازنین ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
بررسی مقایسه‌ای دو کتاب پرکاربرد زبان تخصصی در رشتۀ پرستاری از انتشارات آکسفورد و سمت انگلیسی آکسفورد برای مشاغل: پرستاری 1 و انگلیسی برای دانشجویان رشتة پرستاری سمت

سیمین ستارپور؛ آصف خلیلی؛ مریم زین العابدینی

دوره 22، شماره 6 ، شهریور 1401، ، صفحه 193-219

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.37479.2312

چکیده
  از بایسته‌های تدوین یا تداوم چاپ کتاب‌های آموزشی ارزش‌یابی آن‌هاست. با به‌کارگیری انگارة ارزش‌یابی کتاب‌های انگلیسی با اهداف ویژه، دوازده ‌تن از استادان دانشگاهی برگزیده با روش نمونه‌گیری هدف‌مند و دردست‌رس دو کتاب زبان تخصصی رشتة پرستاری از انتشارات «سمت» و «آکسفورد» را ارزیابی مقایسه‌ای کردند. تحلیل کیفی ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
نقد و ارزیابی کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشتة طراحی پارچه و لباس و تکنولوژی دوخت

رضا طاهرخانی؛ هاشم شرفی

دوره 22، شماره 6 ، شهریور 1401، ، صفحه 221-243

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.31686.1896

چکیده
  باتوجه‌به این‌که کتاب‌‌های درسی از اصلی‌‌ترین منابع یادگیری در هر برنامة آموزشی به‌شمار می‌روند، نقد و ارزیابی آن‌ها به‌منظور بهره‌مندی هرچه بیش‌تر نویسنده و مخاطبان، و تأثیرگذاری آن‌ها در عملکرد دانش‌‌آموزان، بسیار حیاتی و ارزش‌مند است. مقالة پیشِ‌رو کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشتة طراحی پارچه و لباس و تکنولوژی دوخت، ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
براندازی گفتمان استعماری و سیاست پایداری در اشعار منتخب ویلیام باتلر ییتس: خوانش پسااستعماری

محمد امین مذهب

دوره 22، شماره 6 ، شهریور 1401، ، صفحه 245-263

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.37811.2331

چکیده
  اوایل قرن بیستم در اروپا، به‌ویژه هنگام جنگ ‌جهانی اول و پس از آن، قدرت‌‌های استعماری هم‌چون بریتانیا شاهد مبارزه و اعتراض مستعمره‌‌ها علیه حاکمیت استعماری بودند. در این میان، در ایرلند، در آوریل ١٩١۶، قیام سراسری به‌نام خیزش عید پاک علیه سلطة استعماری بریتانیا در آن کشور رخ داد. استعمارگان خیزش را سرکوب کردند، اما پس‌‌لرزه‌‌های ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
نقد و ارزیابی کتاب آزمون در زبان انگلیسی: نظریه‌ها و کاربردها

نسیمه نوحی جدسی؛ علیرضا راستی

دوره 22، شماره 6 ، شهریور 1401، ، صفحه 265-282

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.33445.2021

چکیده
  پژوهش پیش‌ِرو حاصل تحلیل محتوای کتاب آزمون در زبان انگلیسی: نظریه‌ها و کاربردها، نوشتة حسین فرهادی، عبدالجواد جعفرپور، و پرویز بیرجندی، است که از مهم‌ترین و فراگیرترین منابع درس آزمون‌سازی گرایش‌های گوناگون رشتة زبان انگلیسی به‌شمار می‌رود. در این پژوهش، با به‌کارگیری چهارچوب ارزیابی کتاب مک دانه، شاو، و ماسوهارا، به بررسی ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
نقد و بررسی کتاب Quantitative Data Analysis for Language Assessment (Fundamental Techniques and Advanced Methods) (تحلیل داده‌های کمی در سنجش زبان: تکنیک‌های بنیادین و روش‌های پیشرفته)

رجب اسفندیاری

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 1-25

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.31987.1926

چکیده
    باتوجه‌به‌‌ اهمیت و نقش داده‌‌های کمی در سنجش زبان، چاپ کتابی که بتواند روش‌‌های تحلیل داده‌‌ها را معرفی کند حیاتی به‌نظر می‌‌رسد. کتاب دوجلدی تحلیل داده‌‌های کمی در سنجش زبان: تکنیک‌‌های بنیادین و روش‌های پیشرفته به‌‌منظور پرکردن این ‌خلأ از سوی وحید آریادوست (Vahid Aryadoust) و میشل راکوئل (Michelle Raquel) گردآوری شده است و انتشارات ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
نقد و بررسی مکتب ادبی رئالیسم انتقادی در ایران (براساس داستان‌های «فارسی شکر است» و «گیله‌مرد»)

ناهید اکبرزاده؛ جان‌اله کریمی‌مطهر

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 27-51

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.37523.2316

چکیده
  اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم زمان شکل‌‌گیری مکاتب هنری جدید در اروپا بود. ظهور رئالیسم ناشی از تغییرات اساسی در فهم جهان و تجدیدنظر بنیادی در رابطۀ بین انسان و جهان بود. در اروپا بعد از جنبش‌‌های کارگری رویکرد نویسندگان و شاعران، که تا پیش از این برپایۀ عقل و استدلال (کلاسیک‌‌ها) یا تخیلات فردی (رمانتیک‌‌ها) بود، به‌ناگاه ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
بررسی و نقد کتاب سرود نیبلونگن

حمیده بهجت

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 53-78

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.33953.2071

چکیده
  با نگاهی به تاریخ ادب اقوام و ملت‌‌های کهن درمی‌‌یابیم که حماسه‌‌ها بنیادی‌‌ترین و تأثیرگذارترین آثار پهنۀ ادبیات‌اند. بزرگ‌‌ترین نقش‌‌آفرینان این حماسه‌‌ها قهرمانانی‌اند که در ناخودآگاه جمعی بشر ریشه دارند و وجود و حضورشان پاسخی به آرزوها، آرمان‌‌ها، و نیازهای انسان است. ازاین‌رو، قهرمان‌‌سازی پدیده‌‌ای خفته ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
بررسی تطبیقی نظام ارزشی گفتمان رمانس ماه لورکا و ترجمۀ فارسی شاملو از آن

فاطمه بیات فر؛ نجمه شبیری

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 79-102

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.33037.1983

چکیده
  ارزیابی کیفیت ترجمۀ متون ادبی همواره قاعده‌‌گریز بوده است، چنان‌که برخی نظریه‌پردازان ترجمۀ وفادار به متن اصلی را امکان‌ناپذیر می‌‌دانند. ازاین‌رو، به‌مرور زمان، نظریه‌‌های مختلفی برای سنجش متون ادبی پدید آمده است. در این مقاله، با بررسی تطبیقی نظام ارزشی گفتمان رمانس ماه لورکا و ترجمۀ فارسی شاملو از آن، از طریق بررسی عواملی ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
تبیین و بررسی محتوایی افشاگری‌های اقبال در منظومۀ «مجلس ابلیس»

علی بیات

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 103-123

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.38374.2371

چکیده
  یکی از منظومه‌‌های مجموعۀ ارمغان حجاز «مجلس ابلیس» نام دارد؛ منظومۀ مشهوری از علامه اقبال که عموماً در دروس مقطع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات اردو تدریس می‌شود. در این شعر، اقبال به‌خوبی پرده از دسیسه‌‌های پشت‌پردۀ نظام ابلیسی علیه مسلمانان برداشته است. تبیین و بررسی محتوایی این منظومه نه‌تنها مقاصد شوم دشمنان اسلام را ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
نقد و بررسی روش‌های آموزش افعال حرکتی زبان روسی در دانشگاه‌های ایران

رضوان حسن زاده

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 125-146

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.32004.1927

چکیده
  مقالۀ حاضر به نقد و بررسی روش‌های آموزش افعال حرکتی زبان روسی و ارائۀ راه‌کارهای کیفیت‌بخش به آموزش این مقولۀ زبان روسی در دانشگاه‌های کشورمان در چهارچوب دورۀ آموزش زبان روسی، به‌منزلۀ زبان خارجی، می‌پردازد. نتایج مقالۀ حاضر، که حاصل مطالعۀ روش‌های نوین آموزش زبان روسی است، نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین اقداماتی که مدرس، به‌ویژه ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
بررسی و نقد کتاب سعدی و جانسون؛ دو ناهم‌زبان هم‌دل

مصطفی حسینی

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 147-166

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.37376.2307

چکیده
  کتاب سعدی و جانسون؛ دو ناهم‌زبان هم‌دل، به‌قلم هلن اولیایی‌‌نیا، اثری است در قلمرو ادبیات تطبیقی (فارسی ـ انگلیسی) که به تأثیرپذیری کتاب سرگذشت راسلاس، شا‌ه‌زادۀ حبشیِ (1759) ساموئل جانسون از گلستان سعدی می‌‌پردازد. کتاب حاضر در چهارچوب ادبیات تطبیقی، خاصۀ مکتب فرانسوی، قرار می‌‌گیرد، زیرا اولیایی‌‌نیا براساس منابع معتبر ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
ارزیابی و نقد برنامۀ درسی بازنگری‌شدۀ رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی

حسین داوری؛ سعید نورزاده؛ آیلین فیروزیان پوراصفهانی؛ قدرت حسنی

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 167-190

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.29020.1687

چکیده
  بعد از گذشت نزدیک به سه دهه از اجرای برنامۀ دورۀ کارشناسی مترجمی مصوب سال 1369 و طرح انتقادهایی جدی به ناکارآمدی و کاستی‌های پرشمار آن، بالأخره در سال 1396 شاهد تصویب و سپس اجرایی‌شدن برنامۀ بازنگری‌شدۀ این رشتۀ پرطرف‌دار دانشگاهی بوده‌ایم؛ برنامه‌ای که هدف آن تقویت مهارت‌های زبانی، تقویت توانش ترجمه، و تخصصی‌ترکردن این رشته ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
ارزیابی درونی و بیرونی کتاب اصول و روش ترجمه

علیرضا راستی

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 191-208

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.27945.1644

چکیده
  چکیده پژوهش فعلی با کاربست روش کتاب‌خانه‌ای انتقادی به‌طور عام و بهره‌گیری از چهارچوب ارزیابی کتب مک‌دانه، شاو، و ماسوهارا (McDonough et al. 2013) به‌طور خاص کوشید جنبه‌های شکلی، محتوایی، و روش‌شناسانۀ کتاب اصول و روش ترجمه ‌تألیف سمت را موردبررسی قرار دهد، کاستی‌ها و برجستگی‌های این اثر را در محدودۀ چهارچوب تحلیلی فوق بنمایاند. یافته‌های ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
بررسی و نقد کتاب انگارة ادبیات: از هنر برای هنر تا نوشتارهای عمل‌گرا

حسن زختاره

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 209-229

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.37973.2345

چکیده
  مقدمة آخرین کتاب الکساندر ژِفِن با نام انگارة ادبیات: از هنر برای هنر تا نوشتارهای عمل‌گرا با اعطای جایزة نوبل ادبی به باب دیلن در سال 2016 آغاز می‌‌شود که واکنش‌‌های متناقضی را برانگیخته است. ژفن خاستگاه مخالفت با این روی‌داد‌‌ را گونه‌‌ای برداشت محدودکننده و زیبایی‌‌شناختی از انگارة ادبیات می‌‌داند که از سدة نوزدهم به این ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
نقد و بررسی فعالیت‌های مربوط به مهارت خواندن و درک مطلب در کتاب‌های زبان انگلیسی با اهداف دانشگاهی: نسل قدیم درمقابل نسل جدید

مودت سعیدی؛ سهیلا نصیری

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 231-253

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.36167.2226

چکیده
  منابع درسی در دوره‌های زبان تخصصی بر توسعه و تقویت مهارت خواندن و درک مطلب دانشجویان تأکید دارند. هدف تحقیق حاضر بررسی و مقایسۀ سؤالات بخش خواندن در کتاب‌های زبان تخصصی قدیمی و جدید چاپ‌شده در سازمان سمت بود. بدین منظور، دسته‌بندی فریمن (Freeman 2014) مورداستفاده قرار گرفت و کلیۀ فعالیت‌های مربوط به این مهارت در پنج کتاب زبان تخصصی قدیمی ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
متن‌پژوهی کتاب زبان فارسی ‌ـ مکاتبات و اسناد بازرگانی (برپایۀ زبان‌های فارسی و روسی)

مریم شفقی؛ اصغر قدرتی

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 255-278

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.37514.2315

چکیده
  مکاتبات اداری از سبک‌‌‌های ادبی معیار زبان فارسی است که ویژگی‌‌‌های نگارشی واژگانی، کلیشه‌‌‌های ثابت ساختاری، و سبکی دارد. آموزش چنین سبکی از کاربرد زبان، به‌ویژه آموزش زبان به‌عنوان زبان خارجی (براساس نمونۀ آموزش زبان فارسی به روس‌‌‌زبانان در موضوع پژوهش) ویژگی‌‌‌ها و راه‌کارهای روشی خود را دارد. خوانش و ترجمۀ متن مکاتبات ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
بررسی موضوع زن در اندیشه‌های آنتوان چخوف براساس آخرین داستان نویسنده Невеста (عروس‌خانم)

زینب صادقی سهل آباد

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 279-293

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.38080.2349

چکیده
  در این مقاله، ضمن بررسی آخرین داستان آنتوان چخوف با‌عنوان عروس‌خانم، دیدگاه‌های نویسنده دربارۀ مسئلۀ زن در آخرین مراحل سیر تحول ادبی وی بررسی شده است. برای درک دیدگاه چخوف در این ‌خصوص، باید به شرایط تاریخی که اثر در آن خلق شده است واقف بود. هم‌چنین، ضمن بررسی داستان، نمادین‌بودن نام اثر و نام قهرمان آن، سرنوشت خاص قهرمان، و علت ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
ارزیابی و نقد کتاب درسی زبان انگلیسی پایۀ هشتم، Prospect 2 (پراسپکت 2)، از لحاظ جنبه‌های فرهنگی

رضا طاهرخانی؛ فاطمه متقی

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 295-321

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.25761.1561

چکیده
  جهانی‌شدن تغییرات زیادی در مفهوم فرهنگ به‌هم‌راه داشته است. یکی از این تغییرات مستقیماً دربارة نگرش به زبان در موقعیت‌های آموزش زبان خارجی منعکس می‌شود. ارزیابی کتاب‌های درسی گامی مهم در زمینة ترسیم و ارتقای ویژگی‌های کتاب‌های آینده است. بنابراین، این مقاله به بررسی و نقد نحوة ارائة فرهنگ در کتاب درسی زبان انگلیسی پراسپکت ۲ ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
تأملی در اندیشه‌های اجتماعی جمعیتی امیرخسرو دهلوی در روایتی واقع‌گرایانه

رضا کیانی

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 323-338

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.34640.2115

چکیده
  درمیان آثار امیرخسرو دهلوی، اندیشمند و ادیب شهیر هندی، اثری وجود دارد که تفاوت‌های جدی با سایر آثار وی دارد و چون نگینی درمیان دیگر کتاب‌ها می‌درخشد. این کتاب با عنوان ‌دولرانی و خضرخان‌، باوجود اهمیت‌های فرهنگی و اجتماعی فراوانی که دارد، اثری ناشناخته در ایران است. امیرخسرو در این اثر ضمن بیان داستانی غنایی، به‌اختصار چگونگی ...  بیشتر