زبانهای خارجی
اسمعیل علی سلیمی؛ یونس تاسه
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1394، ، صفحه 215-230
چکیده
اخیراً کتابهای زبان انگلیسی در ایران بر اساس نظریة هوشهای چندگانه بررسی شدهاند. در مطالعة حاضر با استفاده از سیاهة هوشهای چندگانة بوتلهو کاربرد هوشهای چندگانه را در تمارین کتاب زبان انگلیسی پایة هشتم به نام پراسپکت دو (Prospect Two) بررسی میکنیم که هماکنون برای اولینبار در دورة اول متوسطه در مدارس ایران تدریس میشود. نتایج ...
بیشتر
اخیراً کتابهای زبان انگلیسی در ایران بر اساس نظریة هوشهای چندگانه بررسی شدهاند. در مطالعة حاضر با استفاده از سیاهة هوشهای چندگانة بوتلهو کاربرد هوشهای چندگانه را در تمارین کتاب زبان انگلیسی پایة هشتم به نام پراسپکت دو (Prospect Two) بررسی میکنیم که هماکنون برای اولینبار در دورة اول متوسطه در مدارس ایران تدریس میشود. نتایج نشان دادند که هوشهای کلامی ـ زبانی و میانفردی بیشترین کاربرد را در این کتاب داشتند. هوشهای دیداری ـ فضایی و اندامی ـ جنبشی به میزان بسیار کمتری یافت شدند، اما هوشهای منطقی ـ ریاضیاتی، موسیقیایی، درونفردی، و طبیعتگرا در این کتاب به کار برده نشدند. تحولات آموزشی و پیشنهادهای آتی برای تحقیقات پیشرو در پایان ارائه میشوند.
زبانهای خارجی
حسن ایزانلو
دوره 14، شماره 32 ، آذر 1393، ، صفحه 15-26
چکیده
چکیده تاکنون در زبان فارسی کتابهای گوناگونی با عناوینی چون ضربالمثلهای زبان فارسی، امثال و حکم فارسی، فرهنگ عوام، اصطلاحات زبان فارسی، فرهنگ لغات عامیانه، فرهنگ امثال فارسی، زبان کوچه، و غیره تألیف شده است. به طور کلی، از نقصانها و اشکالهای اساسی و مهم در نگارش این گونه کتابها تفکیکنشدن انواع گونههای ادبی ...
بیشتر
چکیده تاکنون در زبان فارسی کتابهای گوناگونی با عناوینی چون ضربالمثلهای زبان فارسی، امثال و حکم فارسی، فرهنگ عوام، اصطلاحات زبان فارسی، فرهنگ لغات عامیانه، فرهنگ امثال فارسی، زبان کوچه، و غیره تألیف شده است. به طور کلی، از نقصانها و اشکالهای اساسی و مهم در نگارش این گونه کتابها تفکیکنشدن انواع گونههای ادبی مشابه، یا به تعبیر دیگر، تفکیکنشدن انواع گوناگون عبارتهای زبانی و خلط آنها با یکدیگر است. بهنظر میرسد دلیل اصلی این مسئله، مطرحنشدن «علم فرازیولوژی» به عنوان شاخة مستقلی از علم زبانشناسی در بین زبانشناسان فارسیزبان باشد. بر همین اساس، عبارتهای زبانی اشارهشده و گونههای مشابه آنها در زبان فارسی اغلب از دیدگاه فرهنگشناسی، فولکلورشناسی، سبکشناسی، ادبیاتشناسی، مردمشناسی، و غیره بررسی شده و طبعاً صاحبنظران هریک از این رشتههای علمی با نگاه ویژهای که مخصوص آن رشته است عبارتهای زبانی ذکرشده را ارزیابی کرده و هریک از آنان فقط به جنبههای خاصی از آن عبارتها توجه کردهاند. در این کار تحقیقی بر آنیم تا ضمن نقد فرهنگ امثال و حکم روسی ـ فارسی مشکلاتی را که به سبب مطرحنشدن علم «عبارتشناسی» ـ بهمنزلة علمی مستقل در زبان فارسی ـ بر سر راه فرهنگنویسان و پژوهشگران این حوزه قرار دارد بررسی کنیم. این پژوهش به روش کتابخانهای انجام گرفته و درنهایت، علم عبارتشناسی به عنوان معادل فارسی به جای علم فرازیولوژی پیشنهاد شده است.
زبانهای خارجی
علی بیات
دوره 14، شماره 32 ، آذر 1393، ، صفحه 27-50
چکیده
چکیده شاعران اردوزبان که آثار شاعران بلندمرتبۀ فارسیزبان را چه در شکل و چه در محتوای اغلب قالبهای شعری اردو سرمشق خود قرار دادند، پس از گذشت سالهای زیاد و کسب مهارت، نمونههای قابل تأمل و پر مغز و نغزی را از خود به یادگار گذاشتند. در قصیدهسرایی هم از همان آغاز عدۀ زیادی از این شاعران طبعآزمایی کردند. در این بین، ...
بیشتر
چکیده شاعران اردوزبان که آثار شاعران بلندمرتبۀ فارسیزبان را چه در شکل و چه در محتوای اغلب قالبهای شعری اردو سرمشق خود قرار دادند، پس از گذشت سالهای زیاد و کسب مهارت، نمونههای قابل تأمل و پر مغز و نغزی را از خود به یادگار گذاشتند. در قصیدهسرایی هم از همان آغاز عدۀ زیادی از این شاعران طبعآزمایی کردند. در این بین، میرزا محمد رفیع سودا، علاوه بر دیگر موضوعات این قالب شعری چون مدح، ذم، هجو، در تشبیبهای بهاریه و عاشقانه، موضوع نعت رسول خدا، حضرت محمد(ص)، و منقبت ائمۀ اطهار(ع) را هم به طور ویژه سرلوحۀ کار خود قرار داده و قصیدههای ارزشمندی با آرایههای ادبی مناسب و بهجا با محتوای بسیار خوب و جذاب از خود به یادگار گذاشته است. در این مقاله، با روش توصیفی و تحلیلی، اجزای چند قصیدۀ نعتیه و منقبتیۀ او و مهارتش در پرداختن به اجزای گوناگون یک قصیده، از قبیل مطلع، تشبیب، تخلص، تجدید مطلع و مقطع توصیف و تحلیل شده است و مشخص شده که او در مدح ممدوحِ مقدس و دینی به جایگاه و اهمیت او وقوف کامل داشته و اغلب با درنظرگرفتن همین قداست و اهمیت، بهخوبی از عهدة ستایش و تعریف او برآمده است. انکسار و خضوع او در تمام قصیدهها در مقابل این بزرگواران و انتظار کرم و بخشش و شفاعت از آنها به جای چشمداشت مادی، که عموماً از یک ممدوح غیر دینی متصور است، از ویژگی مهم شعر سودا بهشمار میرود.
زبانهای خارجی
جاناله کریمیمطهر؛ مجید رضایی
دوره 14، شماره 32 ، آذر 1393، ، صفحه 101-112
چکیده
چکیدهدر میان آثار یوگِنی زامیاتین، رمان ما اهمیت خاصی دارد. رمان ما در سال 1920 نوشته شد، ولی به سبب دیدگاههای «ضد انقلابی» آن تا سال 1988 در شوروی به چاپ نرسید. این مقاله، ابتدا به موضوعات بررسیشده در آثار زامیاتین میپردازد و سپس به دیدگاههای نویسنده دربارۀ نظام حاکم بر اتحاد شوروی در دوران بعد از انقلاب اکتبر ...
بیشتر
چکیدهدر میان آثار یوگِنی زامیاتین، رمان ما اهمیت خاصی دارد. رمان ما در سال 1920 نوشته شد، ولی به سبب دیدگاههای «ضد انقلابی» آن تا سال 1988 در شوروی به چاپ نرسید. این مقاله، ابتدا به موضوعات بررسیشده در آثار زامیاتین میپردازد و سپس به دیدگاههای نویسنده دربارۀ نظام حاکم بر اتحاد شوروی در دوران بعد از انقلاب اکتبر 1917 اشاره میکند. زامیاتین، در رمان ما، اتحاد شوروی را هزار سال جلوتر میبرد و شرایط اجتماعی و سیاسی آن را در صورت تحقق وعدههای سردمداران و نظریهپردازان حکومت کمونیستی بهتصویر میکشد.رمان ما، اثر زامیاتین، رمانی است انتقادی که نویسنده سعی دارد در آن تأثیر غرقشدن در مادیات و بیتوجهی به ارزشهای معنوی و انسانی را بیان کند. تصویری که زامیاتین از آرمانشهر مورد ادعای نظریهپردازان حکومت شوروی ترسیم میکند، نشانگر آن است که مردم از لحاظ مادی زندگی بسیار مرفهی دارند و به طور یکسان از مادیات برخوردارند، ولی بدون خلاقیت و ارزشهای دینی و انسانی خوشبخت نیستند و خود را در حصار و بند مادیات میبینند.
زبانهای خارجی
محمدهادی محمودی؛ محمد احمدی صفا
دوره 14، شماره 32 ، آذر 1393، ، صفحه 113-133
چکیده
چکیدهآموزش زبان انگلیسی برای اهداف خاص در سیستم دانشگاهی کشورهای غیر انگلیسیزبان، به سبب اهمیت و جایگاه این زبان که همانا زبان رایج علم است اهمیت بسیار دارد. به همین سبب، طراحی و تدوین مطالب آموزشی مناسب و نیز ارزشیابی و ارتقای منابع موجود آموزش این زبان کاملاً ضروری است. از سوی دیگر، ارزشیابی مواد آموزشی، از جمله کتاب ـ از مهمترینِ ...
بیشتر
چکیدهآموزش زبان انگلیسی برای اهداف خاص در سیستم دانشگاهی کشورهای غیر انگلیسیزبان، به سبب اهمیت و جایگاه این زبان که همانا زبان رایج علم است اهمیت بسیار دارد. به همین سبب، طراحی و تدوین مطالب آموزشی مناسب و نیز ارزشیابی و ارتقای منابع موجود آموزش این زبان کاملاً ضروری است. از سوی دیگر، ارزشیابی مواد آموزشی، از جمله کتاب ـ از مهمترینِ این منابع ـ خود نیازمند الگو و چهارچوبی مناسب است. در این مقاله ابتدا الگوهای موجود که برای ارزشیابی کتابهای آموزش زبان ارائه شدهاند نقد و سپس الگویی مناسب برای ارزشیابی کتابهای آموزش زبان انگلیسی برای اهداف خاص معرفی میشود. سرانجام، با استفاده از همین الگو یک نمونه کتاب نقد و ارزشیابی میشود که برای اهداف خاص طراحی و تدوین شده است
زبانهای خارجی
مرضیه یحییپور
دوره 14، شماره 32 ، آذر 1393، ، صفحه 135-154
چکیده
چکیدهآنّا گورنکا که تخلص «آخماتِوا»، نامی تاتاری و کهن، را برای خود برگزید، محبوبترین شاعرۀ معاصر روسیه است که «به زنان سخنگفتن آموخت» و به همراه نیکالای گومیلیوف و چهار شاعر دیگر مکتب آکمهایسم را در روسیه بنیان نهاد. اشعار آخماتِوا دربرگیرندۀ مسائل گوناگون از جمله عشق است. در اشعار عاشقانهاش عشق به وطن در اوج قرار ...
بیشتر
چکیدهآنّا گورنکا که تخلص «آخماتِوا»، نامی تاتاری و کهن، را برای خود برگزید، محبوبترین شاعرۀ معاصر روسیه است که «به زنان سخنگفتن آموخت» و به همراه نیکالای گومیلیوف و چهار شاعر دیگر مکتب آکمهایسم را در روسیه بنیان نهاد. اشعار آخماتِوا دربرگیرندۀ مسائل گوناگون از جمله عشق است. در اشعار عاشقانهاش عشق به وطن در اوج قرار دارد. حوادث سیاسی روسیه (شوروی) سبب شد تا آخماتِوا به شاعرِ ملی و حماسهسرای مرثیهخوان معروف شود. شاعر دیدگاههای دینی ـ فلسفی خود دربارۀ زندگی و معنای آن را در اشعارش بیان میکند. دغدغۀ حفظ خاک وطن سرلوحۀ زندگی قهرمانهای اشعار اوست. آخماتِوا که خود را «دختر شرقی» مینامد صاحب اشعاری با نقشمایههای شرقی است. او در مردمان شرقی معرفت و حکمت مییابد و طبیعت شرق برای او شگفتانگیز است. اشعار آخماتِوا با «دانههای مروارید» کلام شیخ سعدی منور است. در اشعار شرقی او طنین رود و نغمۀ عندلیب شرقی گوشنواز و رایحۀ یاس ایرانی روحنواز است. در این مقاله کوشش شده ضمن معرفی آخماتِوا و بیان ویژگیهای شعری او، با بررسی اشعار شرقی ـ ایرانی او به علل سرودن آنها، دیدگاه شاعر به طبیعت، فرهنگ، حکمت شرق، و اینکه شرق برای آخماتِوا چیست، اشاره شود
زبانهای خارجی
مرضیه یحیی پور؛ زینب صادقی؛ جاناله کریمیمطهر
دوره 12، شماره 24 ، فروردین 1391، ، صفحه 97-116
چکیده
چکیدهآنّا آخماتووا، شاعر سدۀ بیستم روسیه، در اشعار خود به جلوههای مختلف وطن و پایداری پرداخته است. وضعیت اجتماعی دورۀ حیات شاعر در روسیه از عوامل تأثیرگذار در آثار و زندگیاش بود که در اشعارش بازتاب ویژهای داشته است. در اشعار آخماتووا، تاریخ روسیه در دورۀ حکومت استالین منعکس و طنین وطن از مضمونهای خاص اشعار او شده است؛ بهطوری ...
بیشتر
چکیدهآنّا آخماتووا، شاعر سدۀ بیستم روسیه، در اشعار خود به جلوههای مختلف وطن و پایداری پرداخته است. وضعیت اجتماعی دورۀ حیات شاعر در روسیه از عوامل تأثیرگذار در آثار و زندگیاش بود که در اشعارش بازتاب ویژهای داشته است. در اشعار آخماتووا، تاریخ روسیه در دورۀ حکومت استالین منعکس و طنین وطن از مضمونهای خاص اشعار او شده است؛ بهطوری که، بدون وطن، عشق، خانواده، و زندگی برای او معنا نداشت. سرنوشت غمانگیز او با سرنوشت تلخ کشورش در دوران «حکومت وحشت» استالین پیوند خورده بود. در آثار او، انعکاس زندگی پرمشقت و پر فراز و نشیب وی، بهعنوان یک زن، آشکارا قابل مشاهده است. در این مقاله منظومۀ «رکوییم» (Requiem)، یکی از مشهورترین آثار شاعر، بررسی شده است. در این منظومه عناصر شعر حماسی و تغزلی با یکدیگر ادغام شدهاند؛ درحالی که بازتاب سیمای زنانۀ شاعر نیز آشکارا دیده میشود؛ و حماسه با بار عاطفیای که شاعر به پشتوانۀ روح زنانۀ خود به حوادث حماسی بخشیده است، به سبکی خاص و نو در ادبیات روسیه تبدیل شده است. حماسه در اشعار او با رنج و تنهایی، اما با مقاومت و امید، درهم آمیخته است.