@article { author = {Ahmadi, Zahra}, title = {Book Review: 'Traditional Indian Textiles'}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {19}, number = {5}, pages = {1-17}, year = {2019}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2019.4293}, abstract = {India has a long history of textiles. Due to the vastness of the country, the large population and different tribes, access to the oceans, access to the natural resources of fiber and dyes, and ethnic beliefs have led to the variety of textiles. Variety in all types of women's and men's clothing, design, and dyeing methods or embroidery has created a wide variety of traditional textiles. Learning the traditional Indian textiles, due to their variety and breadth, provides us with a lot of valuable information. The traditional Indian textile book has been written to introduce India's textile history to the learners. Due to the lack of Persian sources of traditional world textiles, this book has become a successful source. The content of the book was criticized in different ways. The evaluation results show that the book is precise and the content is relevant to the learner’s needs. With respect to the rational order and greater coherence in the content of the text, the proper use of the images or the avoidance of a slight predisposition to the impact of Indian textiles of the Iranian type, the authenticity of the work can be promoted.}, keywords = {Textiles,Traditional,India,clothing}, title_fa = {نقدی بر کتاب منسوجات سنتی هند}, abstract_fa = {کشور هند تاریخی طولانی در تولید منسوجات خانگی دارد. به‌علت گستردگی کشور، جمعیت زیاد، وجود اقوام مختلف، دست‌رسی به آب‌های آزاد، دست‌رسی به منابع طبیعی الیاف و مواد رنگ‌زا، و باورهای قومی از تنوع منسوجات و روش‌های تولید برخوردار بوده است. تنوع در انواع البسۀ زنان و مردان، روش‌های نقش‌اندازی با چاپ، رنگ‌رزی یا سوزن‌دوزی سبب شده است تا گنجینۀ بزرگی از انواع منسوجات سنتی را دارا باشد. آشنایی با منسوجات سنتی هند، به‌علت تنوع و گستردگی، اطلاعات بسیار ارزنده‌ای را در اختیارمان قرار می‌دهد. کتاب منسوجات سنتی هند با هدف معرفی صنعت نساجی گذشتۀ هند به رشتۀ تحریر درآمده است. باتوجه‌به کم‌بود منابع فارسی که منسوجات سنتی را معرفی و تحلیل کرده باشد، این کتاب توانسته است به‌عنوان یک منبع درسی موفق شناخته شود. محتوای کتاب از جهات مختلف موردنقد و بررسی قرار گرفت. ارزیابی اثر نشان می‌دهد که کتاب جامعیت خوبی دارد و محتوای موجود جواب‌گوی نیاز کاربر بوده است. با رعایت نظم منطقی و انسجام بیش‌تر در محتوای متن، استفادۀ مناسب از تصاویر، یا پرهیز از اندکی پیش‌داوری در تأثیرپذیری منسوجات هندی از نوع ایرانی می‌توان اصالت و اعتبار اثر را ارتقا بخشید.}, keywords_fa = {منسوجات,سنتی,هند,نساجی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4293.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4293_3976f410f86569ac07efde9d9a49bb57.pdf} } @article { author = {Behdani, Majid and Khazayi, Mohammad}, title = {A Critique on Afif Al-bahanssi’s “Islamic Art”}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {19}, number = {5}, pages = {19-37}, year = {2019}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2019.4294}, abstract = {Theoretical studies in Islamic Arts have a long history and in recent decades different studies have been conducted.  More than everyone, orientalists conducted detailed studies in this field resulting in numerous books of Islamic Arts. Some of these books are scientific and documentary, but some others have deficiencies that researchers of Islamic Arts must evaluate them in their reviews. Afif Al-bahanssi’s “Islamic Art” is from the few books in this field from an Arab author. In this book, Afif Al-bahnassi has focused on Arabic art and Arab lands, articulating his biased ideas without historical and scientific documents. He insists on the independence of Islamic art, especially Arab lands, and ignores the effects of Sassanid art and Iranian art on the Islamic art. This paper tries to review some of the key topics of this book and responds to the theories of well - known authorities in the field of Islamic art.  }, keywords = {Islamic Arts,Afif Al-bahanssi,Analysis,Arabesque}, title_fa = {نقدی بر کتاب هنر اسلامی عفیف البهنسی}, abstract_fa = {مطالعات نظری در حوزۀ هنر اسلامی پیشینۀ زیادی دارد و در دهه‌های اخیر پژوهش‌های متعددی در این باب صورت گرفته است. بیش‌ازهمه، شرق‌شناسان در این حوزه تحقیقات مفصلی انجام داده‌اند که ماحصل آن کتاب‌های فراوانی با موضوع هنر اسلامی است. برخی از این کتاب‌ها علمی و مستند و برخی دیگر دارای چالش‌ها و کاستی‌هایی است که می‌بایست پژوهش‌گران و محققان هنر اسلامی با بررسی و نقد آن‌ها به ارزیابی این کتاب‌ها بپردازند. کتاب هنر اسلامی عفیف البهنسی از معدود کتاب‌های هنر اسلامی است که یک عرب‌زبان آن را نوشته‌ است. در این کتاب، البهنسی بیش‌ازهمه بر هنر عربی و سرزمین‌های عرب توجه می‌کند و به‌صورت یک‌جانبه و فاقد مستندات تاریخی و پژوهشی به ارائۀ نظراتی می‌پردازد. او در برخی صفحات بر استقلال هنر اسلامی، مخصوصاً سرزمین‌های عربی، پافشاری می‌کند و از تأثیرات هنر ساسانی و ایرانی در هنر اسلامی چشم‌پوشی می‌کند. در این مقاله قصد داریم برخی از مباحث کلیدی این کتاب را بررسی کنیم و با استناد به نظریات محققان سرشناس حوزۀ هنر اسلامی به آن‌ها پاسخ دهیم.}, keywords_fa = {هنر اسلامی,عفیف البهنسی,نقد و بررسی,نقش عربی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4294.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4294_ef72894b66c4f3bb26d6637ceb673154.pdf} } @article { author = {Khodadadi Motarjemzadeh, Mohammad}, title = {Theatrical Photography Analysis and Critique of the book “Acting the Part: Photography as Theatre”}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {19}, number = {5}, pages = {39-60}, year = {2019}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2019.4295}, abstract = {This essay has attempted to analyze and interpret the form and content determined by the structure of the book “Acting the Part: Photography as Theatre,” (translated to Farsi in 2014). It is a descriptive-analytic study and by referring to four chapters of the book, it tries to deal with origin, effectiveness, benefits, and shortcomings of the book. In the course of analysis and research, it is revealed that the book was published on the occasion of a photo exhibition in Canada, and each of the four chapters of the book has a specific aspect to theatrical photography. Few occasions such as the triple roles of actor, narrator, and artist for the sake of the photographer, the photographer as a storyteller, the explanation of live photography and examples of well-known photos in social documentary scope can be considered as book’s innovations. However, aggregation of diverse opinions expressed in the mold of a book is not homogeneous, and it ends without any final conclusion. The book acts successfully in case-thematic study for stylistic and historical aspects of theatrical photography (Staged Photography), but cannot entirely represent all historical and stylistic aspects of this field of photography. Translation, editing, printing quality, and layout of the book are desirable. In the absence of adequate resources in Farsi, this book is useful for enthusiasts and students of photography.}, keywords = {Photography,Photos,Staged,Theatre,Story}, title_fa = {عکاسی به‌مثابۀ عملی تئاتری تحلیل و بررسی کتاب صحنه‌آرایی در عکاسی}, abstract_fa = {در این متن تلاش شده است، براساس ساختار تعیین‌شده، به تحلیل و تفسیر شکلی و محتوایی کتاب صحنه‌آرایی در عکاسی بپردازیم. روش این نوشتار توصیفی ـ‌ تحلیلی است و با مراجعه به فصول چهارگانۀ کتاب سعی می‌شود خاستگاه، اثرگذاری، فواید، و کاستی‌های کتاب بررسی شود. در مسیر تحلیل و تحقیق مشخص می‌شود که این کتاب به‌مناسبت برگزاریِ نمایشگاه عکسی در کشور کانادا منتشر شده است، و فصل‌های چهارگانۀ‌ کتاب هریک از منظری خاص به موضوع صحنه‌آرایی در عکاسی نگریسته‌اند. مواردی چند مانند نقش‌های سه‌گانۀ‌ بازیگر، روایت‌گر، و هنرمند برای عکاس، و عکاس به‌مثابۀ داستان‌پرداز، توضیحِ عکاسی زنده، و نمونه‌هایی از صحنه‌آرایی برای عکس‌های بسیار معروف در حوزۀ مستند اجتماعی درزمرۀ نوآوری‌های کتاب به‌حساب می‌آید. بااین‌وصف، تجمیع آرای گوناگون مطرح‌شده درقالب یک کتاب هم‌گون نیست، و بدون نتیجه‌گیری نهایی به‌پایان می‌رسد. کتاب به‌صورت مراجعۀ موردی و موضوعی به ابعاد سبکی و تاریخیِ عکاسی صحنه‌آرایی‌شده موفق عمل می‌کند، اما به‌تنهایی نمی‌تواند تمامی موارد تاریخی و سبکیِ این حوزه از عکاسی را نمایندگی کند. ترجمه، ویرایش، کیفیت چاپ، و صفحه‌آراییِ کتاب از وضعیت مطلوبی برخوردار است. در نبود منابع مناسب و کافی از این دست در جامعۀ فارسی‌زبان، این کتاب برای علاقه‌مندان و دانش‌جویان عکاسی مفید است.}, keywords_fa = {عکاسی,عکس,صحنه‌آرایی,تئاتر,داستان}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4295.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4295_b6b49829eb2a8a67e0384b5b272eb8fe.pdf} } @article { author = {Zabihifar, Ehsan}, title = {Reviewing and Criticizing the Book of Basics of Melody Creation in Composition}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {19}, number = {5}, pages = {61-84}, year = {2019}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2019.4297}, abstract = {The Basics of Melody Creation in Composition was published by Markaz publication in 2016. The author of the book attempts to address the subjects of melody in 8 separate chapters. The text is smooth and easy to understand and the book cover design is adorned and unobtrusive. The author's musicologists' approach to address the subject, the use of multiple and varied sources, the multiplicity of text-related examples and illustrations, and the abstract and conclusion presentation at the end of each topic were among the most important features of this book. Considering the topics discussed in the chapters and the educational and analytical process presented, a suitable title was not selected for the book. Also, in general, the first, third, and sixth chapters of the book, the main content of which are more coherently raised in other books, cannot be considered a point in this book. In contrast, the perspective raised by the author in Chapters 2 and 8 is a special and useful discussion about the melody that has not been addressed in other Persian-language books.}, keywords = {Composition,Music,Creation,criticism,Basics,form,Musicology}, title_fa = {بررسی و نقد کتاب مبانی آفرینش ملودی در آهنگ‌سازی}, abstract_fa = {کتاب مبانی آفرینش ملودی در آهنگ‌سازی را نشر مرکز در سال ۱۳۹۵ منتشر کرده است. مؤلف کتاب کوشیده است تا در هشت فصل مجزا از تمامی جوانب به موضوع ملودی بپردازد. متن اثر دارای نثری روان و قابل‌فهم است و طرح جلد کتاب نیز مزین و بی‌پیرایه است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب می‌توان به رویکرد موسیقی‌شناسانۀ‌ مؤلف در پرداختن به موضوع، استفاده از منابع متعدد و متنوع، تعدد نمونه‌ها و تصاویر مرتبط با متن، و ارائۀ جمع‌بندی و چکیده در پایان هر مبحث اشاره کرد. باتوجه‌به مباحث طرح‌شده در فصل‌ها و روند آموزشی و تحلیلیِ ارائه‌شده، عنوان مناسبی برای کتاب انتخاب نشده ‌است. هم‌چنین به‌طور کلی، فصل‌های اول، سوم، و ششم کتاب را که عمدۀ مطالب آن‌ها در دیگر کتاب‌ها با انسجام بیش‌تری طرح شده‌اند نمی‌توان از امتیازات این کتاب به‌حساب آورد. درمقابل، زاویۀ نگاهی که نویسنده در فصل‌های دوم و هشتم ارائه می‌کند مباحث ویژه‌ و سودمندی دربارۀ ملودی است که در کتاب‌های فارسی‌زبانِ دیگر به آن‌ها پرداخته نشده است.}, keywords_fa = {ملودی,آهنگ‌سازی,موسیقی,آفرینش,نقد,مبانی,فرم,موسیقی‌شناسی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4297.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4297_ad44e4a81764419b7d69bcbf9b18587a.pdf} } @article { author = {Rashidi, Sadeq and Amini, Farhad}, title = {Analytical Critique of the Book of Drama and Theatre Semiotics}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {19}, number = {5}, pages = {85-102}, year = {2019}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2019.4299}, abstract = {The purpose of writing this essay is the content critique and the form of the book of Drama and the Semiotics of Theater. The book is one of the most important books of the theater and drama analysis. This book focuses on the theoretical and methodological theories in the context of Structuralism semantic attitudes, and in this regard, the author sought to conceive concepts that somehow can be regarded as the main concepts and underlying themes of theater analysis. An analytical and applied methodology is presented to audiences who are interested in familiarizing themselves with the dynamic world of theater or seeking semantic methods for analyzing the theater. The main issue of this paper is the question of how the semiotics can analyze and interpret the theater and reveal the angles of understanding and comprehending the complexities of the world of theater and drama. The necessity and importance of a critical look at the book of semiotics of theater are for the more precise analysis, as well as the explanation of the mechanisms and functionalities of semiotic science in the analysis of dramatic texts. For this reason, showing the importance of the book of theater and drama semiotics is essential by revealing its analytical functions to guide the audiences and students who are concerned with theater semiotic analysis.}, keywords = {Semiotics,Theater,Drama,Analysis,Theory}, title_fa = {نقد تحلیلی کتاب نشانه‌شناسی تئاتر و درام}, abstract_fa = {هدف از نوشتن این مقاله نقد محتوایی و شکلی کتاب نشانه‌شناسی تئاتر و درام است. کتاب نشانه‌شناسی تئاتر و درام ازجمله کتاب‌های مهم و مبنایی تحلیل تئاتر و درام به‌شمار می‌رود. این کتاب با طرح مباحث نظری در چهارچوب نگرش نشانه‌شناختی ساخت‌گرا به‌دنبال بررسی منطق تئاتر رایج و متعارف است و به‌همین‌منظور نویسنده درصدد بوده است با طرح مفاهیمی که به‌نوعی می‌توان آن‌ها را مفاهیم اصلی و زیربنایی بوطیقای تحلیل تئاتر به‌شمار آورد، روش‌شناسی تحلیلی و کاربردی‌ای را پیش‌روی مخاطبان قرار دهد که مایل‌اند با سازوکار جهان پویای تئاتر آشنا شوند یا به‌دنبال روش‌های نشانه‌شناختی برای تحلیل تئاترند. مسئلۀ اصلی این مقاله طرح این پرسش بنیادی است که نشانه‌شناسی چگونه می‌تواند تئاتر را تحلیل و تفسیر کند و از برایند آن روزنه‌های درک و دریافت پیچیدگی‌های جهان تئاتر و درام را برای ما آشکار کند. ضرورت و اهمیت نگاه نقادانه به کتاب نشانه‌شناسی تئاتر به‌منظور تحلیل دقیق‌تر و نیز تبیین سازوکارها و ویژگی‌های کاربردی علم نشانه‌شناسی در تحلیل متون نمایشی است. به‌ همین ‌علت، نشان‌دادن اهمیت کتاب نشانه‌شناسی تئاتر و درام با آشکارسازی کارکردهای تحلیلی آن با هدف راه‌نمایی مخاطبان و دانشجویانی که دغدغۀ تحلیل‌های نشانه‌شناختی تئاتر را دارند ضروری است.}, keywords_fa = {نشانه‌شناسی,تئاتر,درام,تحلیل,نظریه}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4299.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4299_a620e591183ecc25a29ea6f73582e5dd.pdf} } @article { author = {Soflaei, Masoud}, title = {Literary Foundations of a New Art (Review of the Book: A Companion to Literature and Film)}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {19}, number = {5}, pages = {103-116}, year = {2019}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2019.4300}, abstract = {This text attempts to analyze and interpret the form and content of the book "Literature and Film Guides", based on the predetermined structure. The method of this paper is descriptive-analytical, and by referring to the various chapters of the book and the articles in it, it examines how to formulate the goals of the author (s). During the review of the book, we find that the book is in the form of three books, each of which focuses on the theoretical foundations of cinema and the relationship between cinema and other arts and their impact on cinema. In this way, the author deals with the role of literary adaptations in the cinema by collecting various articles from various authors. The structure of the book is good, and the various articles are classified according to the order of the years of the works to which they are spoken.}, keywords = {Literature,film,adaptation,Theoretical Foundations of Cinema,art,Direct Adaptation}, title_fa = {بنیان‌های ادبی یک هنر جدید (نقد و بررسی کتاب راه‌نمایی بر ادبیات و فیلم)}, abstract_fa = {در این متن تلاش شده است، براساس ساختار تعیین‌شده و مشخص قبلی، به تحلیل و تفسیر شکلی و محتوایی کتاب راه‌نمایی بر ادبیات و فیلم بپردازیم. روش در این نوشتار توصیفی ‌ـ تحلیلی است و با مراجعه به فصول مختلف کتاب و مقالات موجود در آن چگونگی شکل‌گیری اهداف موردنظر نویسنده (نویسندگان) را موردبررسی قرار می‌دهیم. در جریان بررسی کتاب درمی‌یابیم که این کتاب درادامۀ سه کتاب تهیه شده است که هریک به مبانی نظری سینما و ارتباط سینما با دیگر هنرها و تأثیر آن‌ها در سینما می‌پردازد. در این راه، نویسنده با گردآوری مقالات مختلف از نویسندگان گوناگون به نقش اقتباس‌های ادبی در سینما می‌پردازد. ساختار شکلی کتاب خوب است و مقالات مختلف براساس ترتیب ‌‌سال‌های ساخت آثاری که درمورد آن‌ها صحبت شده است دسته‌بندی شده‌اند.}, keywords_fa = {ادبیات,فیلم,اقتباس,مبانی نظری سینما,هنر,اقتباس مستقیم,کهن‌الگو}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4300.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4300_5fbbb62b30492ef4db5743adcfa5bb02.pdf} } @article { author = {Sheikhmehdi, Ali and Moghadas, Arsalan}, title = {A Critical Book Review of Making a Good Script Great}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {19}, number = {5}, pages = {117-136}, year = {2019}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2019.4301}, abstract = {The book “Making a Good Script Great” aims to help its readers develop their skills to express a dramatic story. In this regard, the author, by explaining story structure based on the three-act structure, turning points, climax, and creating characters, introduces the reader the fundamental issues of rewriting the script. But, the author’s main intention is commercially oriented. . Her evaluation system is purely based on selling movies and Hollywood. Besides, reviewing American cinema is not seen in the book. Reducing the whole world of cinema to the Hollywood, putting the three-act structure as the basis, and the ignorance of any other alternative structures in all affairs of script, are considered content problems of the book.}, keywords = {Rewriting of Script,Narrative Structure,Hollywood,Commercialize of Script}, title_fa = {تحلیل انتقادی کتاب بازنویسی فیلم‌نامه}, abstract_fa = {هدف کتاب بازنویسی فیلم‌نامه این است که خوانندگانش را یاری دهد تا مهارت‌های خود را برای بیان داستانی دراماتیک و گیرا پرورش دهند. در این ‌راستا، نویسنده با توضیح ساختار داستان مبتنی‌بر سه پردۀ درام، نقاط عطف و نقطۀ اوج، و پرداخت شخصیت خواننده را با مسائل اساسی بازنویسی فیلم‌نامه آشنا می‌کند؛ اما تمامی تلاش نویسنده به‌منظور منافع تجاری و کسب درآمد از فیلم‌نامه است. نظام ارزش‌گذاری او فروش فیلم و مبنای کار او فقط سینمای تجاری هالیوود است. این در حالی است که قید بررسی سینمای امریکا در هیچ ‌کجای کتاب دیده نمی‌شود.تقلیل سینمای جهان به سینمای هالیوود، مبناقراردادن ساختار سه‌پرده‌ای، و نادیده‌انگاشتن دیگر ساختارهای بدیل در تمامی امور فیلم‌نامه از مشکلات محتوایی کتاب به‌شمار می‌آیند. این مقاله درصدد است با ارائۀ بدیل‌هایی که نگارنده از اشاره به آن‌ها خودداری کرده است به نقد کتاب حاضر بپردازد. این نقد در سطح روایت، سینمای هالیوود، تجاری‌سازی فیلم‌نامه، و مبحث فرم و ساختار انجام می‌گیرد.}, keywords_fa = {بازنویسی فیلم‌نامه,ساختار روایت,هالیوود,تجاری‌سازی فیلم‌نامه}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4301.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4301_561b10b6c69f05f668aadee4f1539976.pdf} } @article { author = {Taheri, Alireza and Zarifian, Roya}, title = {Historicism in the Field of Islamic Art Studies: A Critique of the Book “The Ilkhanid Architecture in Natanz”}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {19}, number = {5}, pages = {137-157}, year = {2019}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2019.4303}, abstract = {Different approaches were taken by scholars in the field of Islamic art studies, each placing their reliance on different concepts. In the meanwhile, historicism is based on two elements of embeddedness and interpretation. In this approach, the center of gravity of studies corresponds to understanding the cultural concepts of objects and the architectural works in the specific time and place embed of producing these works, hence the factors, roots, and embeds of the realization of Islamic art is historically studied and its meaning is investigated as interpretation . Some critics' misinterpretations about the historical approach to Islamic art studies led to the concept and semantic confusion in this approach, therefore, the present study mainly concerns about providing a clear definition of the concept of historicism and its methodology through introducing and criticizing one of the most prominent works written by this approach. The Book of "The Ilkhanid Shrine Complex at Natanz, Iran", written by Sheila Blair is a striking example of the historicism approach that is of particular importance in terms of the methodological understanding of such studies.}, keywords = {Historicism,Islamic Art and Architecture,Ilkhanid Architecture,Natanz}, title_fa = {تاریخ‌گرایی در حوزۀ مطالعات هنر اسلامی نقدی بر کتاب معماری ایلخانی در نطنز}, abstract_fa = {پژوهش‌گران حوزۀ مطالعات هنر اسلامی رویکردهای مختلفی را در این حوزه اتخاذ کرده‌اند و هریک نقطۀ اتکای خود را بر مفاهیمی متفاوت از دیگری قرار داده‌اند. از این ‌میان، رویکرد تاریخ‌گرایی بر دو مؤلفۀ بسترمندی و تفسیر استوار است. در این رویکرد، مرکز ثقل مطالعات منطبق است بر درک مفاهیم فرهنگی اشیا و آثار معماری در بستر زمانی و مکانی خاص تولید این آثار. ازاین‌رو، عوامل، ریشه‌‌ها، و بستر‌‌های تحقق هنر اسلامی به‌طور تاریخی و معنای آن به‌صورت تفسیری موردبررسی و مطالعه قرار می‌‌گیرند.برداشت‌های نادرست برخی از منتقدان دربارۀ رویکرد تاریخ‌گرایی در مطالعات هنر اسلامی موجب خلط مفهوم و اغتشاش معنایی در این رویکرد شده است. بنابراین، دغدغۀ اصلی این پژوهش ارائۀ تعریفی روشن از مفهوم تاریخ‌گرایی و روش‌شناسی آن ازطریق معرفی و نقد یکی از شاخص‌ترین آثار تألیف‌شده با این رویکرد است. کتاب معماری ایلخانی در نطنز، اثر شیلا بلر، نمونه‌ای قابل‌توجه از رویکرد تاریخ‌گرایی است که به‌لحاظ درک روش‌شناسی این‌گونه مطالعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.}, keywords_fa = {تاریخ‌گرایی,معماری اسلامی,معماری ایلخانی,نطنز}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4303.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4303_decdddd220f3cad6442f0ea622fa7d54.pdf} } @article { author = {Arabzadeh, Jamal}, title = {A Critique of the Book "Autodidacts Art, A Naive Art"}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {19}, number = {5}, pages = {159-172}, year = {2019}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2019.4305}, abstract = {The present article tries to criticize the book "Autodidacts Art, A Naive Art". This book is the first Persian compilation in this field, which has been used as a qualified reference and an educational guide text. Therefore, the critical review of this book would not be unnecessary. The main claims of the author are to define the Naive Arts and their categorization and to propose the theoretical debates around these kinds of the arts. In this way, the author intends to achieve several goals, such as drawing a history of the origin and introducing some of the most important artists in this trend. At first, the article explores the content categorization of the book and criticizes the boundaries and the relation of the proposed concepts. By redrawing the author's initial pattern, this article presents a methodological analysis to establish the foundation of the book. The strengths and innovations, as well as the ambiguities and weaknesses of the book would be discussed at the end of the article.}, keywords = {Naive Art,Autodidact,Kids Art,Outsider Art,Art Brut,Primitivism}, title_fa = {نقدی بر کتاب هنر خودآموختگان، هنری فطری}, abstract_fa = {مقالۀ حاضر نقدی بر کتاب هنر خودآموختگان، هنر فطری است. ضرورت بررسی انتقادی این کتاب از آن نظر است که اولین کتاب تألیفی فارسی در این زمینه است و به‌ همین ‌علت به‌عنوان مرجع و متنی کمک‌درسی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ادعای اصلی مؤلف ارائۀ تعریفی از هنرهای فطری و دسته‌بندی آن‌ها و هم‌چنین طرح مباحث نظری‌ای است که حول این‌گونه هنرها وجود دارند. مؤلف در این راه دست‌یابی به اهداف متعددی را در نظر دارد که شامل ترسیم تاریخچه‌ای از خاستگاه و معرفی برخی از مهم‌ترین هنرمندان این گرایش می‌شود.در این مقاله درابتدا به بررسی دسته‌بندی کتاب ازلحاظ محتوایی می‌پردازیم و حدود و ارتباط مفاهیم طرح‌شده را به‌نقد می‌کشیم. سپس، با ترسیم مجدد الگوی اولیۀ مؤلف، برای پی‌ریزی شالودۀ کتاب، تحلیلی از روش‌شناسی ارائه می‌کنیم. درپایان، نقاط قوّت و نوآوری و هم‌چنین ابهام‌ها و نقاط ضعف کتاب به‌بحث گذاشته خواهد شد.}, keywords_fa = {هنر فطری,خودآموخته,هنر کودکان,هنر نائیو,هنر اوتسایدر,هنر خام,بدوی‌گرایی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4305.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4305_c978442797986ae89ca0e3eefce27d93.pdf} } @article { author = {Ghafarpouri, Soraya and Sharifzadeh, Seyed Abdol Majid}, title = {A Criticism on the Book “Recognition of Handicrafts of Iran”}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {19}, number = {5}, pages = {173-188}, year = {2019}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2019.4306}, abstract = {One of the published books in handicraft is the Book “Recognition of Handicrafts of Iran”, which is introduced as a textbook for students of Tourism Management, Hotel Service Management, and Customs Management courses. This paper reviews and criticizes this book. After introducing the book, first formal criticisms and then content criticisms are presented. Research method of this paper is a critical-analytical method through which shortcomings and mistakes are highlighted.   It is shown that the work could not be used as a student textbook and it is not comprehensive as a scientific book. Lack of using scientific and historical resources for expressing the contents, lack of sufficient explanation in specialized titles, lack of appropriate scientific tools and repetitious contents are some weaknesses of this book. These pitfalls have a significant role on the negative impact on the audience’s knowledge, so it is not a suitable bookto be taught in the university. At the end, some suggestions are made to fix the shortcomings.}, keywords = {handicraft,art,Traditional,criticism,Book}, title_fa = {نقدی بر کتاب شناخت صنایع دستی ایران}, abstract_fa = {یکی از کتاب‌های چاپ‌شده در حوزۀ صنایع دستی کتاب شناخت صنایع دستی ایران است که مؤلف آن را به‌عنوان کتاب درسی برای دانشجویان رشته‌های مدیریت جهان‌گردی، مدیریت هتل‌داری، و مدیریت امور گمرکی معرفی کرده است. مقالۀ حاضر بررسی و نقد این کتاب است. پس از معرفی کتاب، نخست نقد شکلی اثر و سپس نقد محتوا صورت گرفته است. در این مقاله، به‌روش نقد و تحلیل کتاب موردارزیابی قرار می‌گیرد و ضمن برشمردن نواقص، کاستی‌ها، و اشتباهات نشان داده می‌شود که اثر یادشده به‌عنوان یک کتاب درسی دانشجویی نمی‌تواند مورداستفاده قرار گیرد و جامعیت یک کتاب علمی را ندارد. ازجمله استفاده‌نکردن از منابع علمی و تاریخی در بیان مطالب کتاب، توضیحات ناکافی در عناوین تخصصی، استفاده‌نکردن از ابزارهای علمی مناسب، تکراری‌بودن محتوا، و ... نقدی است که بر این کتاب ارائه شده است. اشکالات موجود در تأثیر منفی کتاب در دانش مخاطبان نقش قابل‌توجهی دارد و آن را شایستۀ حضور در محیط دانشگاهی نمی‌کند. درپایان، پیش‌نهادهایی برای رفع کاستی‌ها و اشکالات ارائه شده است.}, keywords_fa = {صنایع دستی,هنر,سنتی,نقد,کتاب}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4306.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4306_ef7b97fbc15f4bb59924f9384b2da791.pdf} } @article { author = {Ferdowsizadeh, Mohammad Hassan and Purrezaeian, Mahdi and Afshari, Morteza and Esfandiari, Shahab}, title = {A Critique on the Theological Film Theory: Studying Written and Translated Books of Muslim and Cristian Theorists (1992-2012)}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {19}, number = {5}, pages = {189-210}, year = {2019}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2019.4307}, abstract = {The relationship between cinema and religion has been discussed in Iran and the west. But, due to the perspective diversity of religions, this relationship has been analyzed from different points of view. The main goal of the current research is to find the key differences between the perspectives of Christianity and Islam on cinema and critical analysis of the views of the scholars in this field. To this end, two major common themes, i.e. the relationship between cinema and religion and the possibility of the realization of religious cinema as well as the relationship between form and content in religious cinema, have been discussed from the point of view of the theoreticians of the religious cinema in Iran and America. Among Iranian scholars, we have discussed the views of Seyyed Morteza Avini, Mohammad Madadpour and Nasrollah Tabesh concerning the religious cinema and with regard to the part devoted to the ideas of western scholars, we have referred to the translated works by Robert K. Johnston, Clive Marsh, Bryan Stone and Margaret Miles. This study concludes that despite the attention paid by some Muslim theoreticians to key issues and the emergence of new ideas concerning religious cinema in Christianity, the available theories have numerous deficiencies and no efficient theory has been developed yet. This research is fundamental in terms of objective and is descriptive-comparative in view of its implementation method.}, keywords = {Religious Film,Theological Film,Islamic Film}, title_fa = {نقدی بر نظریۀ سینمای دینی بررسی آرای مکتوب نظریه‌پردازان مسلمان و مسیحی (1370- 1390)}, abstract_fa = {رابطۀ سینما و دین در ایران و غرب همواره محل بحث بوده است، اما به‌واسطۀ تفاوت نگاه ادیان، این رابطه از زوایای متفاوتی تحلیل شده است. هدف اصلی در این پژوهش یافتن اصلی‌ترین تفاوت‌های میان نگرش مسیحیت و اسلام به سینما و تحلیل انتقادی دیدگاه‌های نظریه‌پردازان این حوزه است. به‌این‌منظور، دو محور مهم و مشترک میان نظریات، یعنی رابطۀ سینما و دین و امکان تحقق سینمای دینی و هم‌چنین رابطۀ میان فرم و محتوا در سینمای دینی، در دیدگاه نظریه‌پردازان سینمای دینی ایران و نظریه‌پردازان سینمای دینی امریکا موردبررسی قرار گرفت. از میان متخصصان ایرانی، نظریات سیدمرتضی آوینی، محمد مددپور، و نصرت‌الله تابش درخصوص سینمای دینی بررسی شد و در بخش پژوهش‌گران غربی، باتوجه‌به آثار ترجمه‌شدۀ موجود، از نظریات چهار پژوهش‌گر با نام‌های رابرت کی. جانستن، کلایو مارش، برایان استون، و مارگرت مایلز استفاده شد. در این پژوهش درانتها نتیجه گرفته می‌شود که باوجود توجه برخی نظریه‌پردازان مسلمان به مسائل مبتلاٌبه و رشد دیدگاه‌های ایشان نسبت‌به نظریۀ سینمای دینی در مسیحیتْ نظریات بیان‌شده دارای اشکالات مختلفی است و هنوز نظریه‌ای کارآمد در این حوزه تدوین نشده است. این پژوهش برمبنای هدفْ بنیادین و برمبنای روش اجرایی توصیفی‌ ـ ‌تطبیقی است.}, keywords_fa = {سینمای دینی,سینمای اسلامی,فلسفۀ فیلم}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4307.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4307_801e42d61d7948645ae31863db7d3484.pdf} } @article { author = {Moridi, Mohammadreza}, title = {Introducing and Criticizing the Book of Visual Developments of Iranian Art}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {19}, number = {5}, pages = {211-224}, year = {2019}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2019.4308}, abstract = {In the book Visual Developments of Iranian Art, authored by Siamak Delzand, the author attempted to provide a theoretical explanation of developments in Iranian art in the first half of the thirteenth century SH through a descriptive analysis. Beyond linear narratives, the author has tried to address the dominant anti-discourses. He gained some significant successes along this path, but his effort can be criticized. The author has emphasized that, contrary to the post-colonial perspective, he has pursued another path in this book and criticized the post-colonial perspective that ignores "regional agencies", and he has been looking for regional agencies in Iran. By focusing on the concept of 'exhibition order', the author deals with the external and internal agents that reproduce this order and describes how this process has overwhelmed Iranian art. Such structural perspectives, restricts the author in studying the internal agency, therefore, the author's attention to the anti-discourses lacks an analytical approach and the text has been narrowed to describe the works and introduce the artists. The present article criticized and analyzed the theoretical details of the book. Although there are criticisms of the book, sources like this can provide the basis for introspective and endogenous theorizing about Iranian art.}, keywords = {Modernist Iranian Art,Modern Iranian Art,Post-colonial Approach,Exhibition Order,Decorative outlook}, title_fa = {معرفی و بررسی انتقادی کتاب تحولات تصویری ایران}, abstract_fa = { در کتاب تحولات تصویری ایران، تألیف سیامک دل‌زنده، مؤلف تلاش کرده است با گذر از تحلیل‌های توصیفی به تبیین نظری از تحولات هنر ایران در نیمۀ اول قرن سیزدهم هجری شمسی دست یابد. مؤلف کوشیده است، فراتر از روایت‌های خطی، به پادگفتمان‌های مسلط نیز بپردازد. در این مسیر نیز به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یافته است؛ اما این تلاش قابل‌نقد است.مؤلف تأکید کرده که، برخلاف دیدگاه پسااستعماری، مسیر دیگری را در این کتاب دنبال کرده است و در نقد دیدگاه پسااستعماری که «فاعلیت‌های منطقه‌ای» را نادیده می‌گیرد، به جست‌وجوی عاملیت‌های منطقه‌ای در ایران پرداخته است. مؤلف با در مرکز قراردادن مفهوم «نظم نمایشگاهی» به عاملان بیرونی و عاملان داخلی که بازتولیدکنندۀ این نظم هستند پرداخته و شرح داده که چگونه این جریان بر هنر ایران غلبه یافته است. این دیدگاه ساختاری مؤلف را در مطالعۀ عاملیت‌های داخلی محدود کرده است. ازهمین‌رو، توجه مؤلف به پادگفتمان‌ها فاقد رویکرد تحلیلی است و متن به توصیف آثار و معرفی هنرمندان تقلیل یافته است. در این مقاله، مفصل‌بندی‌های نظری کتاب موردنقد و تحلیل قرار خواهد گرفت. اگرچه نقدهایی بر کتاب وارد است، اما منابعی ازاین‌دست می‌توانند زمینه را برای نظریه‌پردازی درون‌نگر و درون‌زا پیرامون هنر ایران فراهم سازد. }, keywords_fa = {هنر نوگرای ایران,هنر مدرن ایران,رویکرد پسااستعماری,نظم نمایشگاهی,نگرۀ تزئینی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4308.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4308_a83cd4af06052ae934faf327aa4f7781.pdf} }