@article { author = {Tavassoli Naeeni, Manoochehr}, title = {Critical Study of Different Fields of Study in Law: A Comparative Study of Different Fields of Study in Law, in Iran and France}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {10}, number = {21}, pages = {1-205}, year = {2011}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {}, abstract = {Establishing Iran law schools which were of the same style as law schools in Belgium and France during Qajar dynasty, caused Iran legal system to have a tendency to German- Roman legal traditions in addition to Islamic law. The history of law education in Iran shows that at the moment, Iran legal system is far away from legal systems of the developed countries and has lost its dynamic nature. Thus we are in need of pathology of different fields of study in law in academic centers, regarding different dimensions like resources, teaching methods, and curriculum development. This can be done by comparative study of law education in Iran and other countries. In this article, we try to compare the history of law education and teaching method in Iran and France.}, keywords = {Keywords: Fields of Study in Law,Critical study,Comparative study,Iran,France}, title_fa = {آسیب‌شناسی رشته‌های حقوق با توجه به بررسی تطبیقی آموزش رشته‌های حقوق در ایران و فرانسه}, abstract_fa = {احداث مدارس حقوق ایران در زمان قاجاریه به سبک مدارس فرانسه و بلژیک سبب شد که حقوق ایران علاوه بر گرایش به سمت حقوق اسلامی، به سمت سنت‌های حقوقی رومی ـ ژرمنی گرایش پیدا کند. سابقة آموزش حقوق در ایران نشان می‌دهد که در حال حاضر حقوق کشورمان در بسیاری از مسائل از حقوق کشورهای پیشرفته فاصله گرفته و پویایی خود را از دست داده است. بنابراین نیاز به آسیب‌شناسی رشته‌های حقوق در مراکز دانشگاهی در تمامی ابعاد از جمله منابع، روش‌های آموزش و برنامه‌ریزی درسی احساس می‌شود. یکی از راه‌های این آسیب‌شناسی، بررسی تطبیقی آموزش رشته‌های حقوق بین ایران و کشورهای دیگر است. در این مقاله این تطبیق با مقایسۀ سابقه و شیوۀ آموزش حقوق در دو کشور ایران و فرانسه صورت می‌گیرد.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: رشته‌های حقوق,آسیب‌شناسی,بررسی تطبیقی,ایران,فرانسه}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_357.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_357_4f68f114e659ebec2d65204e075e7d04.pdf} } @article { author = {Rostami, Vali}, title = {A Critical Study of Legal Aspects of Starting Work and Permanent Employment in Civil Service Management Act (Chapters Six and Seven)}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {10}, number = {21}, pages = {17-47}, year = {2011}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {}, abstract = {Starting work and Employment which are correlative and interdependent are key subjects and important chapters of employment law. Although there have been some changes, reforms, and innovations regarding the issue in “Civil Service Management Act”, there are still some obscurities and insufficiencies. Introducing general principles of starting work, especially emphasizing on the principle of efficiency and being qualified, principle of equal opportunity, and clarifying and removing obscurities and insufficiencies are some of the positive changes related to starting work principle comparing to the previous version. Presenting new employment policy while emphasizing on permanent employment criterion for governmental positions, determining the conditions and requirements of different types of employment and employing human resources in administrative organizations, and decreasing the negative consequences of permanent employment, are some of the innovations and positive changes of the above said act. If some of the weak points and ambiguities in predicted regulations and rules are revised, a big change will surely occur in the employment system of Iran. However, obscurities and abridgments of the law, and especially not determining the status of previous rules has made the efforts of law makers open to criticisms.}, keywords = {Keyword: Starting Work,Employment,Civil Service Management Act,Permanent Employment,Employment on Contract Basis}, title_fa = {نقد و بررسی حقوقی ورود به خدمت و استخدام در قانون مدیریت خدمات کشوری (فصل‌های ششم و هفتم)}, abstract_fa = {مباحث ورود به خدمت و استخدام که لازم و ملزوم یکدیگرند، از مباحث کلیدی و مهم حقوق استخدامی به‌شمار می‌روند که در قانون مدیریت خدمات کشوری، تحولات و نوآوری‌های بسیاری در آنها صورت گرفته است و در عین حال، ابهامات و نارسائی‌هایی‌ها دارند. بیان اصول کلی ورود به خدمت، به‌ویژه تأکید بر اصل لیاقت و شایستگی و اصل برابری فرصت‌ها، رفع پاره‌ای از نارسایی‌ها و اشکالات شرایط قبلی ورود به خدمت، ازجمله تحولات مثبت مربوط به ورود به خدمت در این قانون است. از سوی دیگر، ارائة سیاست استخدامی جدیدی با تکیه بر معیار استخدام رسمی برای تصدی پست‌های ثابت در مشاغل حاکمیتی، ضابطه‌مندکردن دقیق شرایط و ضوابط انواع استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی و کاهش تبعات منفی استخدام رسمی رایج، از تحولات عمیق و نوآوری‌های مثبت استخدام در قانون مذکور حکایت می‌کند. این تغییر و تحولات درصورت رفع برخی نارسایی‌ها، کاستی‌ها و ابهامات قانونی در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های پیش‌بینی‌شده، قطعاً آثار شگرفی در نظام استخدامی کشور ایجاد خواهد کرد؛ لیکن ابهامات و اجمالات قانون و به‌ویژه عدم تعیین تکلیف قوانین قبلی، تلاش قانونگذار در این زمینه را انتقادآمیز کرده است.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: ورود به خدمت,استخدام,قانون مدیریت خدمات کشوری,استخدام رسمی,استخدام پیمانی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_358.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_358_aea75dd1ae3577ba01fa3e4aa0c7c78c.pdf} } @article { author = {Mousazadeh, Ebrahim}, title = {A Critical Study of Principles of Social Rights}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {10}, number = {21}, pages = {49-75}, year = {2011}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {}, abstract = {Social rights have a critical role not only in political, religious, and legal thinking, but also in social and economic management. Islam from its arising both in Islamic texts and in practice and Imams’ deeds emphasized on social rights for their role in preserving human dignity and providing the hard stones of a healthy religious society and has developed a legal and administrative system. On the contrary, in western systems there are no proper principles, pattern, and framework for social rights. Following the progressive Islamic thought, social rights system in Iran is manifested in different principles of the constitutional law of Islamic republic of Iran including: principle 3, article 4(the insurance of widowed, old and guardianless women), principle 28 (right of work), principle 29 (right of social security), principle 30 (right of education), principle 31 (right of habitation).This article not only introduces philosophical background of social rights but also discusses their role in Islamic and Western thinking.}, keywords = {Keywords: Social Rights,Social justice,General Welfare,Islamic Legal System,Western Legal System}, title_fa = {بررسی مبانی حقوق اجتماعی}, abstract_fa = {حقوق اجتماعی، جایگاه مهمی در اندیشه‌های سیاسی، فقهی، حقوقی و مدیریت‌های اقتصادی و اجتماعی دارد. در دین مبین اسلام، از همان آغاز شکل‌گیری، چه در نصوص و چه در عمل و سیرة پیشوایان دین، اهمیت حقوق اجتماعی به‌لحاظ حفظ کرامت انسانی و تأمین بنیان‌های جامعة سالم دینی یادآور شده و برای آن، نظام خاص حقوقی و اجرایی طراحی شده است. این در حالی است که در نظام‌های غربی، راجع به حقوق اجتماعی، مبانی، الگو و نظام مطلوبی وجود ندارد. به‌تأسی از اندیشة مترقی اسلامی، جلوه‌های نظام حقوق اجتماعی را می‌توان در اصول متعدد، از ‌جمله بند4 اصل3 (بیمة ‌بیو‌گان و زنان سالخورده و بی‌سرپرست)، اصل28 (حق کار)، اصل29 (حق تأمین اجتماعی)، اصل30 (حق آموزش) و اصل31 (حق مسکن) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مشاهده کرد.در این مقاله، ضمن آشنایی با زمینه‌های فکری حقوق اجتماعی، جایگاه این حقوق در اندیشه‌های اسلامی و غربی بررسی می‌شود.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: حقوق‌اجتماعی,عدالت‌اجتماعی,رفاه عمومی,نظام‌حقوقی اسلام,نظام حقوقی‌غرب}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_359.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_359_63ebfea332fa377f3bbc57a05f103f2b.pdf} } @article { author = {Yazdaniyan, Ali Reza}, title = {The Domain of Islamic Jurisprudence in Positive Law of Iran}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {10}, number = {21}, pages = {77-91}, year = {2011}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {}, abstract = {From the beginning of the formation of Law, religion, faith and beliefs were considered as valuable and rich resources and inspiration for the purpose.  For centuries rules defined by the church were both religion and law, the same situation as Iran before constitutional revolution. Legislators have always tried to find the solution for the problems of society in religious rules and system and represent it as law, as well as judges and jurists who were faithful to Islamic jurisprudence in practice, and a lot of judgments and judicial decisions are actually representations of commandments of Islamic jurisprudence. Even in some cases legal doctrine benefits from Islamic jurisprudence to explain and describe law articles.Nevertheless, some parts of our legal rules have kept distance from Islamic jurisprudence and are more close to western and European rules. On the one hand, some principles of constitutional law have made the domain of Islamic jurisprudence unclear. In the constitutional law of Iran, reliable Islamic sources and accredited religious injunctions are to explain and describe the defective or obscure articles, but the domain of Islamic jurisprudence for laws extracted from other legal regimes is in doubt. Thus, it is necessary to provide the framework for the domain of Islamic jurisprudence in positive rights, which we will be discussed in this article.}, keywords = {Keywords: Islamic Jurisprudence,Positive Rights,Explanation,legislation}, title_fa = {قلمرو فقه در حقوق موضوعة ایران}, abstract_fa = {از زمان پیدایش حقوق، دین و مذهب و اعتقادات قلبی منبع عظیمی برای حقوق به‌شمار می‌رفته است. قرن‌های متمادی، مقررات کلیسا هم دین و شریعت بوده است هم حقوق؛ همان وضعیتی که قبل از مشروطه در ایران می‌توان شاهد آن بود. سعی قانونگذاران نیز این بوده است که تاحد ممکن راه‌حل معضلات اجتماعی را از درون نظام شرعی پیدا کنند و به‌صورت قانون جلوه دهند، همچنان‌که قضات و حقوقدانان نیز در عمل به فقه وفادار مانده‌اند و مواردی که احکام فقهی در آرا انعکاس یافته است، کم نیست. حتی دکترین حقوقی نیز درمواردی برای تفسیر و شرح مواد قانونی به دامان فقه پناه آورده است.با وجود این، بخشی از قواعد حقوقی ما از فقه فاصله گرفته و رنگ و بوی اروپایی به خود گرفته است. از سویی، اصولی در قانون اساسی وجود دارد که دامنة کاربرد فقه را در حقوق موضوعه تیره و تار کرده است. در قانون اساسی، تفسیر و شرح مواد ناقص یا مبهم به منابع معتبر اسلامی و فتاوی معتبر واگذار شده درحالی‌که دامنة کاربرد فقه درمورد قوانین مقتبس از رژیم‌های حقوقی دیگر محلّ تردید است. همین امر، تدوین قلمرو فقه در حقوق موضوعه را ضروری ساخته است؛ که در این مقاله بررسی می‌شود.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: فقه,حقوق موضوعه,تفسیر,وضع قانون}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_360.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_360_747b3a1207727b0ff49a4a5dd23c36b9.pdf} } @article { author = {Hosseini, Seyyed Rahim}, title = {A Review on the Standards of “Encyclopedia of Law” Standards}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {10}, number = {21}, pages = {93-106}, year = {2011}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {}, abstract = {Encyclopedia of Law which has been reprinted many times is well known to students and researchers of law. However, this series is open to criticism and for consideration for certain reasons. However, criticizing the form or style of the book is not intended here. In this article, the above said book is analyzed from two points of view: reflective and criticizing. 1.Regarding documents of Islamic jurisprudence and usul, juratory rules, … ; 2. concerning the writer’s criticism to some opinions and comments of jurists and usulin. In other words, in this article, it is tried to criticize some of unscientific and incorrect standpoints of the writer in the domain of juratory thought from the view point of shiite jurisprudence.}, keywords = {Keywords: criticism,Encyclopedia of Law,Shiite Jurisprudence,Usulin}, title_fa = {بازاندیشی معیارهای نگارش دانشنامۀ حقوقی}, abstract_fa = {کتاب دانشنامۀ حقوقی (لنگرودی، 1372) که بارها به حلّۀ طبع آراسته شده، برای اهل تحقیق و دانشجویان رشتۀ حقوق شناخته شده است. درعین حال، این مجموعه از جهت‌هایی قابل تأمل و نقد است؛ البته در اینجا، مراد نقد شکلی یا شیوه‌ای نیست.در این مقاله از دو زاویۀ متأملِّانه و نقادانه به این اثر علمی نگریسته شده است:1.از حیث مستندات فقهی، اصولی، قواعد فقهی و ...؛ 2.از جهت انتقادات و اشکالات مؤلف به برخی آرا و نظریات فقها و اصولیان.به عبارت دیگر در این مقاله در پی آن هستیم که از زاویۀ فقه شیعه مهم‌ترین مواضع غیرعملی و نادرست مؤلف محترم را در حوزۀ اندیشۀ فقهی نقد کنیم.}, keywords_fa = {نقد,دانشنامۀ حقوقی,فقه شیعه,اصولیان}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_361.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_361_2d3a3351fcb1a27a2d600d707615b1d8.pdf} } @article { author = {Javid, Mohammad Javad}, title = {Critical Philosophy to Criticize Iranian Philosophy of Law: A Critical Review of “The Philosophy of Law”}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {10}, number = {21}, pages = {107-137}, year = {2011}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {}, abstract = {It is nearly three decades that modern human being has been thinking about the previous questions raised in its community regarding the philosophy of law, something that goes back to more than three thousand years. Contemporary researchers having the same point of view as Greek philosophers in the domain of Law, intentionally or unintentionally have noticed a key issue which itself lead to lots of deep but abstract and vague literature in facilitating access to peace and equality for all people. It is nearly half of a century that today's philosophy of law discusses "justice", a subject which is neither old nor new. In theory, it goes back to the creation of human beings and universe, but in practice it is just like a fetus. The philosophy of law in Iran seems like a light boat floating and wandering on the ocean of world current philosophy of law. It is very likely that a huge wave demolishes it completely or in the hope of reformation, restructures it. This article is an explanation of the same situation we experience with philosophy of law in Iran. It aims at analyzing "philosophy of law: definition and nature of law" which, in this article, is considered of great interest for the duality of its content.}, keywords = {Keywords: Philosophy of Law,Justice,Law,Positive Law,natural law,Government}, title_fa = {تحلیلی انتقادی از کتاب فلسفۀ حقوق؛ فلسفۀ انتقادی در نقد فلسفۀ حقوق ایرانی}, abstract_fa = {نزدیک به سه دهه است که بشر معاصر بار دیگر به‌سراغ سؤالات سابق جامعة خویش در فلسفة حقوقی رفته است که از قدمت طرح منسجم آن حداقل بیش از سه هزار سال می‌گذرد. محققان معاصر به‌سبک تبار یونانی این دانش، در عرصة فلسفۀ حقوق، خواسته یا ناخواسته، متوجه مسئله‌ای‌کلیدی شده‌اند که به تولید ادبیاتی غنی اما همچنان مبهم و ذهنی‌درتسهیل دسترسی‌همگان به صلح و دستیابی عموم به‌برابری منجر شده است. فلسفة حقوق کنونی نزدیک به نیم قرن است که بازهم از «عدالت» سخن می‌گوید؛ بحثی که نه قدیم است، نه جدید. در نظر، عمری به قدمت عمر عالم و آدم دارد اما در عمل، جنینی سخت نارس است. فلسفة حقوق در ایران نیز همچون قایقی سبک‌وزن بر پهنة دریای مسائل فلسفةحقوق درجهان حاضردرحال دوران است؛ و دور نیست تا یا موجی سهمگین به‌کلی بنیان او را براندازد، یا باز به امید اصلاح، طرحی نو در قالبش دراندازد. مقالة حاضر تفسیری بر همین وضعیت فلسفة حقوق در ایران امروز است. اما در این مختصر قصد دارد تا تحلیل خویش را براساس مطالعة موردی اثری گرانسنگ در فلسفة حقوق فارسی زبانان رقم زند. با مفروض‌قلمدادکردن الگو، نوشتار حاضر بر این فرضیه استوار است که کتاب فلسفة حقوق: تعریف و ماهیت حقوق (کاتوزیان، 1385) نوشته‌ای درخور توجه در این حوزه است، از آن روی که زبانی دوگانه در محتوا دارد.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: فلسفة حقوق,عدالت,قانون,حقوق تحققی,قانون طبیعی,دولت}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_362.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_362_f36271c8b6493abcef9b348b14b4a6fb.pdf} } @article { author = {Naeeni, Ahmad Reza Naeeni}, title = {A Review on "Civil Law in Current Legal System"}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {10}, number = {21}, pages = {139-168}, year = {2011}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {}, abstract = {Expurgation of rules and regulations is one of the issues which academic societies are increasingly interested in. One of the categories in the field is examination and identification of the "implied abrogation" of the approved laws.In this article, we try just to discuss some aspects of abrogation (not implicit abrogation and changes but explicit abrogation and changes).You may think that abrogation, modification and explicit annexation are clear and there is no need to discuss them. However, in this article it is tried to discuss such issues and not the implied abrogation which there may be some disagreements upon.Jurists’ main concern is the implied abrogation or changes of rules and regulations. However, books like this one makes us also concerned about explicit changes and abrogation.In this book there are a lot of faults both in content and form.  In this article, we discuss the approved laws which have been explicitly abrogated, modified and in some cases underwent annexation and interpretation before the first or later publications of the above mentioned book. One of the examples of these approved laws is the executive regulation about urban land approved in 6/7/1988.This executive regulation which was more than 26 pages in the first publication and 24 pages in 18th publication is explicitly abrogated according to article 40 approved in 14/5/1992. It should be noted that this executive regulation was explicitly abrogated 6 years before the first publication of the book in 1998, but you can find it even in the 18th publication in 2008.}, keywords = {Keywords: Modification,Annexation,Expurgation of rules and Regulations,Collection of laws,Abrogation,Explicit Abrogation}, title_fa = {تأملی بر کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی}, abstract_fa = {بحث تنقیح قوانین و مقررات، از مباحثی است که درحال حاضر محافل علمی را بیش از پیش به خود مشغول کرده؛ و یکی از مباحث مهم تنقیح قوانین و مقررات، بررسی و تشخیص«نسخ ضمنی» مصوبات است.در این مقاله به گوشه‌هایی از مبحث نسخ (آن هم نه نسخ و تغییرات ضمنی، بلکه نسخ و تغییرات صریح)، اکتفا می‌شود. شاید تصور شود که نسخ، اصلاح و الحاق صریح معلوم است و نیازی به بیان آن نیست، اتفاقاً در این تحقیق، دایرة بحث، بیشتر پیرامون همین موضوع دور خواهد زد و از بحث دربارۀ نسخ ضمنی که بعضاً‌ ممکن است پیرامون آن اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد، پرهیز شده است. نگرانی همیشگی حقوقدانان، نسخ یا تغییرات ضمنی قوانین و مقررات است؛ ولی به‌نظر می‌رسد با مشاهدة کُتبی از این قبیل باید نگران نسخ یا تغییرات صریح نیز بود.در کتاب مورد بررسی با عنوان  قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی (کاتوزیان، 1377) ایرادات عدیده‌ای ازجهت شکلی (و بعضاً ماهوی) وجود دارد. آنچه در این مقاله به آن اشاره می‌شود، مصوباتی است که قبل از چاپ اول یا چاپ‌های مجدد کتاب مذکور، به‌طور صریح نسخ یا اصلاح و در مواردی با الحاق و تفسیر مواجه شده‌اند. یکی از نمونه‌های بارز این مصوبات، آیین‌نامة اجرایی قانون زمین‌شهری مصوب 15/4/1367 است. این آیین‌نامة اجرایی که بیش از 26 صفحه از چاپ اول و بیش از24 صفحه از چاپ هجدهم کتاب مورد بحث را به خود اختصاص‌داده، به‌موجب ‌مادة40 آیین‌نامۀ اجرایی قانون زمین‌شهری مصوب‌24/3/1371 به‌طورصریح نسخ شده است.شایان ذکراست که آیین‌نامة اجرایی مذکور که شش سال قبل از چاپ جلد اول کتاب (تابستان 1377) به‌طور صریح منسوخ بوده است، تا چاپ هجدهم (تابستان 1387) آن کتاب نیز همچنان به‌چشم می‌خورد.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: اصلاح,الحاق,تنقیح قوانین,قانون,مجموعه‌های قوانین,نسخ,نسخ صریح}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_363.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_363_b8c30c4b958696f4907385b42c051f57.pdf} } @article { author = {Nazari Nejad Kiyashi, Mohammad Reza}, title = {Book Review and Criticism: A Review on: "Crime Policy in Islam and Islamic Republic of Iran"}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {10}, number = {21}, pages = {169-185}, year = {2011}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {}, abstract = {Before discussing important issues regarding crime policy in Islam and Islamic Republic of Iran, it is better to introduce the basis and objective of Law in general, and Islamic Law in particular.  In fact, without learning about and researching on important issues in the field, discussing crime policy in Islam and Islamic republic of Iran is no more than just plunging in religious injunctions without identifying their role and functions in achieving the fundamental goal of crime policy which is reasonable social discipline. So, first, it is necessary to determine what law is and how it is different from ethics and religion. Second, what is the necessity of law and why its rules are obligatory; and third, what are the objective and output of law and its norms. Thus, In other words, confusing the concepts of religion, ethics, and law, and not discussing basic and philosophical issues concerning law and its objectives have caused contradictions in the book which questions the possibility of “developing and presenting a framework compatible with scientific logic” claimed by the writer in the preface of the book.}, keywords = {Keywords: Rule of Law,Basis of Law,Output of Law,Social Discipline,Sovereignty}, title_fa = {بررسی و نقد کتاب سیاست جنایی در اسلام و جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {در راستای ورود به بحث بسیار مهم «سیاست جنایی در اسلام و جمهوری اسلامی ایران»، (لنگرودی، 1372) شایسته بود که مطالب منبایی پیرامون هدف و مبنای حقوق، به‌طور عام، و حقوق اسلامی به‌طور خاص مطرح شود؛ چه، بدون تحقیق در این‌باره که اولاً حقوق چیست و چه تفاوتی با اخلاق و دین دارد، ثانیاً مبنای حقوق و الزام‌آوری قواعد آن، ناشی از چیست، ثالثاً حقوق با هنجارهای خود چه هدف و کارکردی را دنبال می‌کند، طرح بحث «سیاست جنایی در اسلام و جمهوری اسلامی ایران» تنها غوطه‌ورشدن در آرا و فتاوای فقهی است، بدون اینکه مشخص باشد در راستای یک نظم اجتماعی معقول که هدف بنیادی سیاست جنایی است، این آرا چه نقش و جایگاهی دارند. به سخن دیگر، خلط مباحث دین، اخلاق و حقوق، با یکدیگر، و عدم طرح مباحث مبنایی و فلسفی پیرامون حقوق و اهداف آن، تعارض‌گویی‌هایی را در کتاب موجب شده است که امکان «تهیه و ارائة چهارچوبی سازگار با منطق علمی» را که نویسنده در پیشگفتار اثر خود ادعای آن را دارد، منتفی کرده است.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: قاعدة حقوقی,مبنای حقوق,کارکرد حقوق,نظم اجتماعی,حاکمیت}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_364.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_364_5c1be5ce343aee56588e2c5b004bb4c9.pdf} }