@article { author = {asghari, behzad and Dalir, Nayereh}, title = {A Critique and Review on the Book “Seljuks from the Beginning to the End”}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {1-19}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.5037}, abstract = {In the fifth century AH, the Seljuk dynasty extended beyond the borders of the present-day Iran, and they linked the history of Iran with neighboring territories. Therefore, the study of the history of this dynasty is very pivotal. In this regard, the work of "Seljuks from the Beginning to the End" by Abolghasem Forouzani in seventeen chapters is an attempt to examine all aspects of the Seljuk government. The question that arises is to what extent the author has been able to analyze and explain the various aspects of the Seljuk government based on the publication objectivesof this textbook. Therefore, in this article, the critical and analytical approaches and the book validity are investigated. According to the conducted research, various relevant findings can be pointed out. Despite the variety of topics covered by this work on the Seljuk dynasty, it is a highly valid resource, especially in regard to the civilization and cultural aspect, which are considered among its most significant advantages. However, the application of the narration method in this work is majorly prevalent. Being used as an academic textbook, it will therefore be difficult to make an analytical understanding of the Seljuk era.}, keywords = {Seljuks,Narrative history,political developments,Textbook}, title_fa = {بررسی و نقد کتاب سلجوقیان از آغاز تا فرجام}, abstract_fa = {در قرن پنجم هجری، گسترة سلسلۀ سلجوقیان فراتر از مرزهای ایران کنونی را در بر می‌گرفت وآنان موجب پیوند تاریخ ایران با قلمروهای همسایه شد‌ند. ازاین‌رو، بررسی تاریخ این سلسله از اهمیت دوچندان برخوردار است. در همین راستا، اثر سلجوقیان از آغاز تا فرجام، نوشتة ابوالقاسم فروزانی، در هفده فصل، تلاشی درجهت بررسی تمام جنبه‌های حکومت سلجوقی است. پرسشی که در این خصوص مطرح می‌شود این‌ است که نویسنده تا چه‌اندازه براساس اهداف تألیف این کتاب مبنی‌بر ارائة متنِ درسی توانسته جنبه‌های مختلف حکومت سلجوقی را تحلیل و تبیین کند. بنابراین، در این مقاله با رویکرد انتقادی، شیوۀ تحلیلی و روایی کتاب بررسی شده است. براساس پژوهش صوت‌گرفته می‌توان به این یافته‌ها اشاره کرد؛ به‌رغم موضوعات متنوعی که این اثر دربارۀ سلسلۀ سلجوقیان پوشش می‌دهد، به‌خصوص وجه تمدنی و فرهنگی که از مزایای مهم آن است، شیوة روایی در این اثر نمود غالب دارد، به‌گونه‌ای‌که درجایگاه کتاب‌ آموزشی دانشگاهی فهم تحلیلی دورۀ سلجوقیان براساس آن دشوار خواهد بود.}, keywords_fa = {سلجوقیان,تاریخ روایی,تحولات سیاسی,متن درسی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5037.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5037_2812f5b8f917d1814b9378f86c12dfa8.pdf} } @article { author = {Bahrami, Rohullah}, title = {Evolution and Technological Process (A Review of Methodological Approaches and the Creative Evolution in Historiographic Thought of Vere Gordon Childe)}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {21-42}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.5038}, abstract = {Vere Gordon Childe, an Australian archaeologist and historian, was one of most spectacular figures in archaeology and history in the first half of the 20th century. He took a methodologically synthetic approach to offer particular issues which are still given attention by pre-historians and historians. In this respect, his influential book History, targeting a survey of current theories on the history and historiography, was so given attention by academics in Iran that has been translated and published for several times. In this paper, it is attempted to review the Persian version of the book and that the methodological synthetic approach taken by its author about the historical order and the variables of such interpretation on the history.}, keywords = {Vere Gordon Childe,Archaeology,History,criticism,method,Technology,Creative historical evolution}, title_fa = {تکامل خلاق و نظم فناورانۀ تاریخ واکاوی ره‌یافت روش‌شناسی و نگرش تکامل خلاق در اندیشۀ تاریخ‌نگاری ویر گوردون چایلد}, abstract_fa = {ویر گوردون چایلد، باستان‌شناس و مورخ استرالیاییِ نیمۀ نخست قرن بیستم، از شخصیت‌های علمی و خلاق در عرصۀ مطالعات باستان‌شناسی و تاریخ است. چایلد با اتخاذ ترکیب روش‌شناسانۀ علمی موردنظر خویش در حوزۀ دانشِ تاریخ و باستان‌شناسی دیدگاه‌ها و مفاهیمی خاص در این عرصه تولید کرد که هنوز هم موردتوجه محافل علمیِ باستان‌شناسانِ پیشاتاریخی و مورخان تاریخ است. این نگرش در کتاب کم‌حجم، ولی مفید، تاریخ وی بازتاب خاصی پیدا کرده است. کتاب تاریخ، که به نقد و بررسی نظریه‌های رایج دربارۀ تاریخ و تاریخ‌نگاری می‌پردازد، از همان آغاز موردتوجه محافل علمی در جامعۀ ایران قرار گرفت و تاکنون چندبار ترجمه و به‌دست چاپ سپرده شده است. در این نوشتار، ضمن بررسی و نقد شکلی و محتوایی ترجمۀ فارسی اثر مذکور، تلاش می‌شود که رویکرد علمی و ره‌یافت روش‌شناسانۀ ترکیبی چایلد با تأکید بر نگرش مطلوب و موردنظر وی، مبنی‌بر تکامل فناورانه و خلاق در نظم تاریخی پسندیده، مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد و مؤلفه‌های اساسی چنین تفسیری از تاریخ را ازدیدگاه ایشان بشناساند.}, keywords_fa = {ویر گوردون چایلد,بررسی تاریخ,روش تاریخ‌نگارانه,تکامل خلاق,نظم فناورانۀ تاریخ}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5038.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5038_e3d3491950495e2551a59bd396635faa.pdf} } @article { author = {Peighambari, Hamidreza and Alahyari, Hasan}, title = {A Critical Review on the Book “The Atlas of Ports and Maritime History of Iran”}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {43-66}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.5039}, abstract = {The study of marine history is one of the important cases in historical research. However, insufficient research has been done in this field in Persian language, and it was frequently investigated by non-academic writers. “The Atlas of Ports and Maritime History of Iran” is compiled by a group of researchers supervised by two professors in the history field. In general, this article, as a review paper, tries to identify and scrutinize the strengths and weaknesses of the book in addition to improving its scientific quality for the future issues. To sum up, the comprehensiveness and utilization of various sources and research by using useful maps, clear illustrations, and sufficient tables can be proposed as the strengths of the book, while the dispersion and heterogeneity of the content and disaffiliation of the Persian Gulf and the Oman Sea section with the Caspian Sea section are the major weaknesses of the book.}, keywords = {Historical Geography,Persian Gulf,Caspian Sea,Shipping,Seafaring}, title_fa = {بررسی و نقد اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران}, abstract_fa = {مطالعات تاریخ دریایی از زمینه‌‌‌های مهم پژوهش‌‌های تاریخی است. با‌این‌حال، تاکنون در زبان فارسی تحقیقاتی پراکنده و اندک در این زمینه انجام شده ‌و اغلب نویسندگانی غیرمتخصص به این مهم دست یازیده‌‌اند. اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران اثر تازه و مفصلی است که آن را گروهی از محققان دانشگاهی به‌سرپرستی دو تن از محققان رشتۀ تاریخ تألیف کرده‌اند. مقالۀ حاضر می‌کوشد تا در چهارچوب نقد اثر، نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی و بررسی کند و در اصلاح ایرادات و بهبود کیفیت علمی این اثر در چاپ‌های بعدی یاری کند. درکل، ارزیابی و نقد کتاب نشان می‌دهد که نقطۀ قوت این اثر جامعیت و استفاده از منابع و تحقیقات گوناگون درکنار بهره‌گیری از نقشه‌ها، تصاویر، و جدول‌های گویاست. درحالی‌که پراکندگی و ناهم‌گونی مطالب و عدم توازن علمی میان بخش خلیج‌ فارس و دریای عمان با بخش دریای مازندران ضعف عمدۀ آن است.}, keywords_fa = {جغرافیای تاریخی,خلیج‌ فارس,دریای مازندران,کشتی‌رانی,دریانوردی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5039.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5039_58fe82a41709a9b8e7f8d1ae88fb512f.pdf} } @article { author = {Hosseini, Sayyed Mohammad Reza}, title = {A Critique on the Book "Socioeconomic Situation of Malaali at the Beginning of Islam" Sayyed Mohammad Reza Hosseini}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {67-87}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.5040}, abstract = {One of the books published on the history of the early Islamic era is by Jamal Jawdah "Socioeconomic Situation of Malaali at the Beginning of Islam". This book deals with the critical ear of early Islam and treats the clash of the Omavids with the Malaali. This book has a number of shortcomings, such as lack of innovation, lack of organization, having no definite conclusion, lack of proper sources, disregarding modern methods of research, etc. These drawbacks have embattled the writer, and he has not been successful in explaining the socio-economic conditions of Malaali in early Islam. The mentioned book has logical-critical and library-based methods and was criticized in an unbiased way. Some parts have been reviewed briefly.  }, keywords = {criticism,social,Economy,Malaali,Beginning of Islam}, title_fa = {بررسی و نقد کتاب اوضاع اجتماعی ـ اقتصادی موالی در صدر اسلام}, abstract_fa = {یکی از کتاب‌های انتشار‌یافته در حوزۀ تاریخ صدر اسلام اوضاع اجتماعیـ اقتصادی موالی در صدر اسلام جمال جوده است که حساس‌ترین مقاطع تاریخی، یعنی صدر اسلام، و موضوع بحث‌برانگیزِ برخورد امویان با موالی را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است. با درنظرگرفتن اهمیت مقطع تاریخی و موضوع، این کتاب به‌دلیل نارسایی‌های متعدد، ازجمله فقدان نوآوری، ناهماهنگی عنوان و محتوا، نبود نتیجه در پایان، بهره‌نبردن از منابع جامع و لازم، به‌کارنگرفتنِ تحقیقات جدید، و رعایت‌نکردن موازین علمی در بی‌طرفی و حتی نگارش هدف‌مند، از نیل به تبیین و توصیف و تشریح مناسب اوضاع اجتماعی ـ اقتصادی موالی در صدر اسلام ناکام مانده است. کتاب پیش‌گفته‌شده در این مقاله با روش انتقادی ـ استدلالی، در حوزۀ مطالعات کتاب‌خانه‌ای، به‌دور از هرنوع تعصبات و با رعایت انصاف مورد نقد و بررسی قرار گرفته و مواردی از آن به تحقیق و تفصیل بیان شده است.}, keywords_fa = {نقد,اجتماعی,اقتصادی,موالی,صدر اسلام}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5040.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5040_cb07386377a0a5d301d7cae131b45ad4.pdf} } @article { author = {dolatabadi, Hadi}, title = {A Critique on the Book ‘L’Histoire des Relations entre l’Iran et la France du Moyen Âge à nos Jours’ (The History of the Relationships Between Iran and France from the Middle Ages to the Present)}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {89-109}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.24755.1505}, abstract = {L’Histoire des relations entre l’Iran et la France Du Moyen Âge à nos jours (The history of Iranian-French relations from the Middle Ages to the present) is a book that describes the ups and downs of the history of Iran-France relations from its starting point in connection with the French court with the Mongol kings in Iran in the Middle Ages, until 2018, when it was published in France by L’Harmattan Publications. This book is the first work written in French by an Iranian researcher on Iran-France relations. On the other hand, in some cases, the Iranian approach towards these relations has damaged the reading of this book, and it quotes these relations in French from the Iranian point of view, which includes the historical references. This can confuse the international audience with confusion and misunderstanding of the time of the events. The author pays more attention to the political and cultural aspects of the relations between the two countries and has almost ignored the economic aspects of recent decades. Some writing considerations, such as spelling, grammar, and punctuation, as well as the unity of the way certain nouns are written, need to be reviewed in this work, which can make the book a valuable reference after revision.}, keywords = {Iran-France relations,political relations,economic relations,cultural exchanges,Literature}, title_fa = {معرفی و نقد کتاب L’Histoire des Relations entre l’Iran et la France du Moyen Âge à nos Jours (تاریخ روابط ایران و فرانسه از قرون وسطی تا امروز)}, abstract_fa = {کتاب L’Histoire des Relations entre l’Iran et la France du Moyen Âge à nos Jours(تاریخ روابط ایران و فرانسه از قرون وسطی تا امروز) اثری است که به فرازونشیب تاریخ روابط ایران و فرانسه از نقطة آغازین آن در ارتباط دربار فرانسه با شاهان مغول در ایران در قرون وسطی تا سال ۱۳۹۷، زمان چاپ آن در فرانسه در انتشارات لارماتان، می‌پردازد. این کتاب نخستین اثر به زبان فرانسوی است که محققی ایرانی درمورد روابط ایران و فرانسه نوشته است. اما نگرش ایرانی به این روابط در برخی موارد به خوانش این کتاب ضربه زده است و این روابط را از زاویه‌ای ایرانی، ازنظر ارجاعات تاریخی، به زبان فرانسوی نقل می‌کند؛ امری که می‌تواند مخاطب بین‌المللی را با سرد‌رگمی و عدم فهم صحیح زمانی مواجه کند. نویسنده به جنبه‌های سیاسی و فرهنگی روابط دو کشور بیش از موارد دیگر اهمیت داده است و جنبۀ اقتصادی دهه‌های اخیر را تقریباً نادیده گرفته است. برخی ملاحظات نگارشی ازقبیل موارد املایی، گرامری، و نقطه‌گذاری به‌‌‌هم‌راه وحدت شیوۀ نگارش کلمات خاص نیازمند به بازبینی در این اثر هستند که درصورت اصلاح می‌توانند کتاب را به مرجعی مناسب تبدیل کنند.}, keywords_fa = {روابط ایران و فرانسه,روابط سیاسی,روابط اقتصادی,تبادلات فرهنگی,ادبیات}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5264.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5264_14213ae57fc9379104aecb2d4ec137e7.pdf} } @article { author = {Doalatraftar Haghighi, Maryam and Sepehri, Mohammad}, title = {Historiography in Samanid’s Period}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {111-125}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2019.5043}, abstract = {The works written in Samanid’s period in the field of history are partly the continuation of simple writing in the late second century A.H. The prose by a number of historians in the Samanid Period is artifact and the authors just tried to praise the ruler’s emirs and ministers exaggeratedly. They counted them as the right kings of time. Historiography in this period was mostly based on personal observation, and for this reason access to the documents belonging to this period is very important. The main questions of this research are as follows: what are the essential features of historiography in the Samanid’s Period? What are the strengths and weaknesses of the best historical sources in this Period? This research explains the strong and weak points of historiography in the Samanid’s Period and also tries to identify the main features of historical sources within this era. Among the important features of Islamic historiography in this Period, the cultural and civilizational attitude of historians, holistic historiography, the appearance of rationalist analytical and educational attitude, combining various sciences such as History, Geography, Astronomy, and knowledge about different science and fields can be mentioned. Some other things that we can see in the historical compilations of this period are: starting to translate (Balamy historiography), avoiding the methods of news compilation based on the principles and traditions of Hadith records and also the appearance of new methods of historiography (local history like history of Bokhara). In general, the boom of historiography and the appearance of some important historical works in the period of Samanid are achieved through a variety of factors in the realm of this Iranian Family.}, keywords = {Islam,Iran,SAMANIDs,Historiography,History of Bokhara,HEDOUD–al- ALAM,BALAMY historiography,NARSHAKHI}, title_fa = {تاریخ‌نگاری دورۀ سامانیان}, abstract_fa = {تاریخ‌نگاری سامانیان تاحدودی ادامة ساده‌نویسی اواخر قرن دوم هجری قمری است، اما نثر مصنوع شماری از مورخان و نویسندگان، در ستایش امیران و وزیران، مبالغه‌آمیز بوده است و آنان را پادشاهانِ برحق دانسته‌اند. تاریخ‌نویسی این دوره بیش‌تر برمبنای مشاهدات شخصی و اسناد بوده و از این نظر مهم است. تبیین ویژگی‌های عمدة تاریخ‌نگاری و نقاط ضعف و قوت برجسته‌ترین منابع تاریخی سامانیان اولویت این پژوهش است؛ ازجمله بیان نقش امیران و وزیران سامانی در تاریخ‌نگاری و شناسایی شاخصه‌های مهم منابع تاریخی. از مشخصه‌های عمدة تاریخ‌نگاری این دوره رویکرد فرهنگی تمدنی مورخان، تاریخ‌نگاری کل‌نگر، نگرش عقل‌گرایانه، و تلفیق دانش‌های متعدد ازجمله تاریخ، جغرافیا، نجوم، و آگاهی از علوم و حوزه‌‌های گوناگون است. از دیگر مشخصه‌ها، روی‌آوری به ترجمه و تهذیب، گریز از روش‌های تدوین اخبار برپایة اصول و سنت‌های ثبت و نقل حدیث، و پیدایش شیوه‌های نو در تاریخ‌نگاری است. رونق تاریخ‌نگاری و پیدایش آثار مهم تاریخی در دورة سامانیان دستاورد گوناگونیِ عوامل در روزگار و قلمرو این خاندان است.}, keywords_fa = {اسلام,ایران,سامانیان,تاریخ‌نگاری,تاریخ بخارا,حدود العالم,تاریخ بلعمی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5043.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5043_5d931d8e29d06ef14d1224891c18f460.pdf} } @article { author = {Rabbanizadeh, Seyyed Mohammad Rahim and Mohammad Zadeh, Sayed Hesam}, title = {A Critique on the Book “Discourse Evolution of the Report of Karbala Event” with Laklau and Muffes Discourse Approach.}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {127-149}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.5041}, abstract = {This research has utilized a critical method based on Lalau and Muffes discourse approach to scrutinize the book of “Discourse Evolution of the Report of Karbala Event”. The main question of this research is that based on which sort the discourses (emotional, transcendental, and historical) mentioned in this book are set. The conclusion indicates that the Karbala event has not been investigated as a historical and objective event so that it has not been referred to the historical facts of the Karbala event, but the writers’ positions in various discourses have been checked out in the psychological aspect of the event, so the statistical measures in this book cannot be valid. The sign and motto of the discourses under consideration is unclear, and ignores the power ratio in the incident report, and makes no mention of competing discourses in the report of the Karbala event.}, keywords = {Karbala event,Laklau and Muffe,discourse evolution,emotional,Transcendental,Historical}, title_fa = {نقد کتاب تحول گفتمانی در گزارش واقعۀ کربلا با رویکرد گفتمانی لاکلائو و موفه}, abstract_fa = {تحقیق پیش‌رو با رویه‌‌ای انتقادی و مبتنی‌بر رویکرد گفتمانی لاکلائو و موفه به نقد و بررسی کتاب تحول گفتمانی در گزارش واقعۀ کربلا پرداخته است و سؤال اصلی پژوهش این است که گفتمان‌‌های (عاطفی، ماورایی، و تاریخی) مطرح‌شده در کتاب مذکور بر چه پایه‌‌ای سنخ‌بندی شده‌اند. یافته‌‌های پژوهش حاکی از این است ‌که واقعۀ کربلا هم‌چون رخدادی تاریخی و عینی بررسی نشده است، به‌طوری‌که به امر واقع‌های تاریخیِ واقعۀ کربلا اشاره‌ای ندارد، اما مواضع نویسندگان در گفتمان‌های مختلف در بُعد روانی آن دربارۀ این واقعه مورد‌بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، سنجه‌‌های آماری کتاب نمی‌تواند اعتبار زیادی داشته باشد و این‌که دال و مدلولِ گفتمان‌های مورد‌بررسی مشخص نیست و نسبت قدرت در گزارش این واقعه نادیده گرفته شده و به گفتمان‌‌های رقیب در گزارش واقعۀ کربلا اشاره‌ای نشده است.}, keywords_fa = {واقعۀ کربلا,تحول گفتمانی,گفتمان عاطفی,تاریخی,ماورایی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5041.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5041_70b62efaa6854d23c0fc4d1037f115b0.pdf} } @article { author = {Razavi, Sayyed Abolfazl}, title = {A Critique of Manz's Epistemological View on the Book “Power, Politics and Religion in Timurid Iran”}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {151-169}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.5042}, abstract = {This present paper criticizes the interpretive approaches of Beatrice Forbes Manz’s, a researcher of Mongol and Timurid era, on the book "Power, Politics and Religion in Timurid Period in Iran". Manz survey “Shahrokh's Era History” and specially relations between society and government by different viewpoints and come up with new horizons. Thus, after introducing each chapter briefly about the Timurid surveying arena, it criticizes epistemological basics and author’s model theory through which the author interprets relations between society and government. The mentioned criticisms honor author’s viewpoint in coming up with new horizons in Timurid historiography, provoke readers to see Timurid’s successor’s  society and government’s structure in a different way, pay attention to her attitude about Shahrokh Era History.}, keywords = {Iran,Timurid,Power,politic,Religion,Forbes Manz}, title_fa = {نقدی بر نظرگاه معرفتی «منز» در کتاب قدرت، سیاست و مذهب در ایران عهد تیموری}, abstract_fa = {نوشتار حاضر رویکردِ تفسیری بئاتریس فوربز منز، پژوهش‌گر دوران مغول ـ تیموری، را در کتاب قدرت، سیاست و مذهب در ایران عهد تیموری مورد نقد و نظر قرار می‌دهد. منز در این کتاب تاریخ عهد شاهرخ، به‌ویژه مناسبات جامعه و حکومت در این عصر، را با دیدگاه متفاوتی بررسی می‌‌کند و عرصۀ جدیدی را به روی مخاطب می‌گشاید. در این جهت، پس از معرفی مختصر فصول کتاب و جایگاه آن در عرصۀ پژوهشی عهد تیموری، نقد مبانی معرفتی و چهارچوب نظری مؤلف، که براساس آن مناسبات جامعه و حکومت در عهد فرمان‌روایی شاهرخ را تفسیر کرده است، مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. نقد مذکور ضمن ارج‌نهادن به نظرگاه نویسندۀ کتاب در گشودن افق‌های جدید در تاریخ‌شناسی عهد تیموری و تهییج ذهن مخاطبان برای متفاوت‌دیدن ساختار کلان جامعه و حکومت در عهد جانشینی تیمور، بسط نظرگاه وی و گشودن افق‌های دیگری، غیر از آن‌چه منز تاریخ عهد شاهرخ را براساس آن تحلیل کرده است، در نظر دارد.}, keywords_fa = {ایران,تیموریان,قدرت,سیاست,مذهب,فوربزمنز}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5042.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5042_0892124e3ef3d17d0d0292cf002c06e3.pdf} } @article { author = {soleimanian, moslem and yari, siavsh and Amini, Zoleikha}, title = {A Critical Review on the Book “Abassid Period History” With Regards to Critical Discourse Analysis}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {171-196}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.5045}, abstract = {The history of Abbasid era is the focus of attention from different angles, but previous studies have rarely dealt with it. This work has been considered and investigated as a political work so far. By traditionally scrutinizing the context of this book and critical analysis, one can realize other existing aspects than Askandarbeig Monshi incidents. Though Abassid period history is the continuation of the Islamic Iranian histographic heritage, the basic approaches in this way of historiography should be sought in Iranian Islamic history heritage. Relying upon the critical discourse, the writers of the present study have made the most attempts to deal with more important issues such as history stimulant, insight identification, fatalism, and other social relations in Askandarbeig Monshi to be responded in Abassid period history. The results of the current investigation reveal that Askandarbeig Monshi has interpreted the events with relying on the same theology, heroic, and political approaches; besides, he has known the history instigator as the God given manifestation by Safavid kings.  Undoubtedly his work can be considered as a scares study in the realm of perspicacity and theology.  It has been far more exceedingly than other Iranian traditional historians so that his work is a somehow considerable work in the field of historical society by introducing the low-level pundits of Safavid dynasty.}, keywords = {Historiography,SAFAVID,Askandarbeig Monshi,Abassid Period History,Critical Discourse Analysis}, title_fa = {بررسی و نقد تاریخ‌ عالم‌آرای عباسی درپرتو نظریۀ تحلیل گفتمان انتقادی}, abstract_fa = {تاریخ عالم‌آرای عباسی از زوایای گوناگون موردتوجه قرار گرفته است، اما مطالعات پیشین کم‌تر آن را نقد کرده‌اند. این کتاب تاکنون بیش‌تر به‌منزلة اثری سیاسی بررسی شده است. اما با درک و قرائت متن کتاب با رویکردی مبتنی‌بر نظریة تحلیل انتقادی می‌توان به وجوه دیگری غیر از وقایع‌نگاری صِرف در اندیشة اسکندربیگ منشی دست یافت. تاریخ عالم‌آرای عباسیتداوم میراث تاریخ‌نگاری ایرانی اسلامی است و بر همین اساس، باید عمدة رویکردهای این شیوه از تاریخ‌نگاری را با اصول، مبانی، و چهارچوب‌های مطرح‌شده در شیوة تاریخ‌نگاری اسلامی جست، اما نگارنده با استفاده از نظریة تحلیل گفتمان انتقادی سعی کرده تا به مسائل مهم‌تری ازجمله محرک تاریخ، بینش معرفت‌شناسانه، تقدیر، جبرگرایی، و مناسبات اجتماعی در تاریخ‌نگاری اسکندربیگ منشی پاسخ دهد. یافته‌ها نشان می‌دهد که اسکندربیگ منشی با همان رویکرد الهیات‌محوری و قهرمان‌گرایی سیاسی حوادث را بیان کرده و محرک تاریخ را تجلی ارادة خدا روی زمین، ازطریق پادشاهان صفوی، دانسته است، اما به‌جرئت می‌توان گفت در حوزة بینش فراتر از رویکردهای معمول سایر تاریخ‌نگاران سنتی ایران رفته است. به‌طوری‌که اثر وی با بررسی زندگی و معرفی صاحب‌منصبان و سطوح پایین جامعة صفوی، از معدود آثار کلاسیک است که تاحدودی در حوزة جامعه‌شناسی تاریخی قرار دارد.}, keywords_fa = {تاریخ‌نگاری,صفویان,اسکندربیگ منشی,تاریخ عالم‌آرای عباسی,تحلیل گفتمان انتقادی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5045.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5045_4098b32e1076155f35e202a4c944fe78.pdf} } @article { author = {Sangari, Esmaeil and Karbasi, Alireza}, title = {A Critical Analysis on the Concept of "Philhellen" on Parthian Coins}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {197-218}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.5046}, abstract = {The approach of contemporary western historians on the term of “Philhellen” on the coins of the Parthian kings has two types of interpretations. Some consider the superiority of Greek culture to Persian culture in Parthian period, and it is considered as a kind of unconditional and cultural surrender to Greek culture. Some other viewpoints, most of which are based on the later Western historians’ viewpoints, are that this term was used as a "political trick" by Parthian kings in order to control the Greek settlers in their territory. In this view, the use of the term on Parthian coins has not meant the unconditional surrender of Iranian culture to Greek culture, and its whole meaning has not been summed up in political goals, necessarily. What was created during Helenism and especially under the influence of stoic thoughts and its Iranian roots of thought was a global approach to the concept of humanity, which was fundamentally different from that of the Greeks before. This issue was compatible with Iranians’ perception from the global society that was rooted in Zoroastrian thoughts in Achaemenid period. Thus, the Parthian kings, using this interpretation, in fact, admire a kind of Greek culture that has a global and non-transcendental attitude towards human society and so that paved the way for its absorption in Iranian culture. This paper aims to provide a moderate judgment with a cultural-sociological approach by showing the cultural difference between Greeks and Iranians in the Hellenistic period and before that, using literary and archaeological evidence, with a descriptive-analytical method.}, keywords = {Post-Achaemenid Cosmopolitianism,Parthians,Philhellen,Greece,Hellenism}, title_fa = {تحلیل انتقادی بر مفهوم «فیل‌‌هلن» بر سکه‌های اشکانی}, abstract_fa = {رویکرد مورخان معاصر غربی به اصطلاح «فیل‌‌هلن» بر سکه‌‌های اشکانی بیان‌گر دو نوع تعبیر است. برخی برتری فرهنگ یونانی به فرهنگ ایرانی را قائل شده‌‌اند و این را تسلیم بی‌‌قیدوشرط فرهنگی قلمداد کرده‌‌اند. برخی دیگر، که بیش‌تر نتیجۀ نگاه مورخان متأخر غربی است، استفاده از این اصطلاح را نوعی «ترفند سیاسی» ازجانب پادشاهان اشکانی قلمداد کرده‌‌اند تا از این طریق بتوانند مهاجران یونانیِ قلمرو پادشاهی خویش را در کنترل درآورند. در این دیدگاه، بهره‌‌گیری از این اصطلاح بر سکه‌‌های اشکانی نه به‌معنای تسلیم بی‌‌قیدوشرط فرهنگ ایرانی درمقابل فرهنگ یونانی بوده و نه همة معنای آن در اهداف الزاماً سیاسی خلاصه می‌‌شده‌ ‌است. آن‌‌چه در دوران یونانی‌‌مآبی و به‌خصوص تحت‌‌تأثیر اندیشه‌‌های رواقی و ریشه‌‌های ایرانی آن ایجاد شده بود نگرشی جهانی به مفهومِ انسانیت بود که با رویکرد یونانیان پیش از آن تفاوتی شگرف داشت. این موضوع با تلقی ایرانیان از جامعة جهانی سازگاری داشت که برآمده از اندیشه‌‌های مزدیسنای دوران هخامنشی بود. از‌این‌رو، پادشاهان اشکانی با استفاده از این تعبیر درحقیقت نوعی از فرهنگ یونانی را می‌‌ستایند که نگرشی جهانی و غیرنژادی به جامعة انسانی دارد و از این طریق مقدمات جذب آنان در فرهنگ ایرانی را فراهم می‌‌‌‌کنند. این پژوهش با بهره‌‌گیری از شواهد مکتوب و مادی بر آن ‌‌است با نشان‌‌دادن تفاوت فرهنگی یونانیان و ایرانیان دورانِ یونانی‌‌مآبی و پیش از آن قضاوتی بینابین با رویکردی فرهنگی ـ جامعه‌‌شناختی ارائه دهد.}, keywords_fa = {جهان‌‌گراییِ ‌‌پساهخامنشی,اشکانیان,فیل‌‌هلن,یونان,یونانی‌‌مآبی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5046.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5046_3fddb81d0168d0af2b3e08e0a5041259.pdf} } @article { author = {Abdi, Nahid}, title = {A Critique on the Book "The Meaning of Icons"}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {219-238}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.5049}, abstract = {Perceiving the principles of Christian arts as one of the monotheistic religions has a special significance in the studies of thought and art. In spite of the explicit prohibition of the Abrahamic religions on Image, it is important to know how icons and iconography have become essential elements of Christianity. It was expected that this book could respond part of this expectation. This article discussed some of the positive points and shortcomings of the two texts from the point of critical studies method. Thus, it was noted that the translation with manipulating the framework of the source has affected the goals of the book; meanwhile, because of the lack of proper approach, questions on “The Meaning of Icons” have been remained unresolved yet. The lack of a bibliography is a fundamental shortcoming of the Persian version, and the failure to follow the standards of research has subjected the validity and effectiveness of the book. Because of the deficiencies and mixing the content, the present translation does not seem to answer the needs of readers who have interested in this field and cannot be considered as a reliable text.}, keywords = {Meaning,Icon,Iconography,Christian,Oriental,Ouspensky,Lossky}, title_fa = {نقد و تحلیل کتاب معنای شمایل‏ها}, abstract_fa = {شناخت اصول و مبانی فکری هنرهای مسیحی، به‌مثابة یکی از ادیان توحیدی، از اهمیت ویژه‌ای در مطالعات اندیشه و هنر برخوردار است. این مهم که چگونه، علی‌رغم نفی صریح ادیان ابراهیمی درمورد تصویر، شمایل، و شمایل‌نگاری، به ارکان اساسی مسیحیت بدل شده این حوزه از مطالعات را واجد اهمیت مضاعف کرده است. انتظار می‌رفت کتاب معنای شمایل‌ها به بخشی از این انتظار پاسخ دهد. این مقاله در چهارچوب ضوابط پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، با اتکا به روش مطالعات انتقادی، به توصیف و تحلیل ترجمۀ حاضر در مقابله با متن لاتین پرداخته و برخی امتیازها و کاستی‌های دو متن را برشمرده است. بدین‌ترتیب، ملاحظه شد که ترجمه با دخل‌ و تصرف در چهارچوب کتاب مبدأ بر اهداف کتاب اثر گذاشته و به‌علت نداشتن روش مناسب به سؤالات خواننده در زمینه‌های فکری و درک چگونگی معنای محتوایی شمایل‌ها پاسخ نمی‌دهد. فقدان فهرست منابع کاستی بنیادین نسخۀ فارسی است و عدم پیروی از ضوابط کتاب‌های پژوهشی اعتبار و کارآیی کتاب را درمعرض پرسش قرار داده است. به‌سبب کاستی‌ها و اختلاط مطالب به‌نظر نمی‌رسد ترجمۀ حاضر جواب‌گوی نیاز خوانندگان علاقه‌مند در این حوزه باشد و به‌عنوان متنی قابل‌اتکا در نظر گرفته شود. }, keywords_fa = {معنا,شمایل,شمایل‏نگاری,مسیحی,شرقی,اوسپنسکی,لوسکی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5049.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5049_a7b2b9ce41a5afc740bf5fe792a73cd5.pdf} } @article { author = {Fayaz Anush, Abolhasan}, title = {The Relationship Between Critique of History and Metahistory:A Proposal}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {239-264}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.5050}, abstract = {It is said that the relationship between history and theory is like “the deaf dialog”. It means that there are incongruous interests between them, and maybe the interpretation itself, causes an inconsistent relation between historians and theorists. The present paper explains that every historian needs to have a theoretical base for writing and studying history. Then, it emphasizes that to criticize the historical works the critics must be aware of the theoretical base they criticize, and they themselves have to adopt a specific theoretical base. So, every theoretical base is pertinent to the metahistorical field, and it means that the historians who theorize have to attend to necessaries more than facts gathering. Therefore, the most necessary debate is an explanation of the relationship between the critique of history and metahistory. The paper analyzes different levels of historical knowledge to explain the relationship.}, keywords = {Metahistory,Historiography,Civilization Research,Metahistorical Thinking,Critique of History}, title_fa = {نسبت نقدِ تاریخ با فراتاریخ؛ یک پیش‌نهاد}, abstract_fa = {این مقاله درپیِ ترسیمِ منطقِ حاکم بر نقدِ تاریخ ازطریق تأمل در رابطة میان «تاریخ» و «نقدِ تاریخ» است و ابتدا به تبیین این مدعا می‌پردازد که برخورداری از مبنای نظری ضروری‌ترین اقدام برای هر تاریخ‌دان درجهت نگارش و پژوهش تاریخ است. سپس با عرضة یک پیش‌نهاد به این مهم توجه می‌دهد که نقد آثار تاریخی نیز مستلزم دو نکته است: اول، آگاهی ناقد از مبنای نظریِ متنی که درصدد نقد آن است و دوم، برخورداریِ ناقد از یک مبنای نظریِ مشخص. ازآن‌جایی‌که هرگونه مبنایِ نظری به ساحتِ فراتاریخ مربوط می‌شود، فوری‌ترین بحث در این زمینه ایضاح نسبت میان «نقدِ تاریخ» و «فراتاریخ» است. در این مقاله، پنج تلقی از واژة تاریخ مبنای ورود به بحث قرار گرفته است که اولین تلقی ‌(تاریخ به‌مثابه وقایع گذشته) مربوط به ساحتِ هستی‌شناختیِ تاریخ و چهار مورد بعدی (تاریخ به‌مثابه تاریخ‌نویسی. تاریخ به‌مثابه تاریخ‌پژوهی. تاریخ به‌مثابه تمدن‌پژوهی، و تاریخ به‌مثابه فراتاریخ‌اندیشی) مربوط به ساحتِ معرفت‌شناختیِ تاریخ (علم‌ تاریخ) است. بخش اعظم مقاله با تحلیلِ ظرفیت‌‌های سطوحِ مختلفِ معرفتِ تاریخی به تلاش برای ایضاحِ نسبتِ تاریخ و فراتاریخ در هر دام از ساحت‌های تاریخ خواهد پرداخت.رویکرد اتخاذشده در این مقاله مبتنی‌بر روش‌ فلسفة تحلیلیِ تاریخ است، بدین معنا که کوشش می‌شود با تحلیلِ (به‌معنای تجزیة) ساحت‌های معرفتیِ واژة تاریخ ظرفیت‌های هر ساحت برای کمک به تبیین مفهوم نقدِ تاریخ برجسته شود. }, keywords_fa = {تاریخ,فراتاریخ,‌تاریخ‌نویسی,تاریخ‌‌پژوهی,تمدن‌پژوهی,فرا‌تاریخ‌اندیشی,نقدِ تاریخ}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5050.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5050_e7ff3b3564d66a651da57dfe4e43ac10.pdf} } @article { author = {Kavousi-rahim, Ali}, title = {A Critique on the Book “Catalogue of Manuscripts on Alchemy and Related Sciences within Iranian Libraries”}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {265-282}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.5051}, abstract = {The purpose of the present paper is to criticize the “Catalogue of Manuscripts on Alchemy and Related Sciences within Iranian Libraries” by Zohre Māziār and Nasibe Ranjbardār, which has been published in 2013/1392, along with an introduction made by Yousof Beyg Bābāapour.  Nowadays, since the research on Islamic alchemy is in its infancy, the compilation of such a catalog could be acknowledged as a necessary reference for future studies on alchemy. The importance of a catalog comes from this way that it is the connective ring between ancient manuscripts and their editors. But, as concluded in this paper, that contribution would not be useful in the subject, in spite of its proper title. In the present critical analysis, we have remarked six major deficiencies of this catalog. Exclusive quotation from previously published DENA catalog without appropriate referencing to it, frequent writing mistakes and omitting a significant number of manuscripts could be reported as three major defects of this catalog. In my opinion, this catalog shall mislead the researchers in their way to detect the manuscripts instead of guiding them in a right path.}, keywords = {“Catalogue of Manuscripts on Alchemy and Related Sciences within Iranian Libraries”,DENA Catalogue,Alchemy,Handwritten manuscripts}, title_fa = {نقدی بر فهرست‌وارة نسخه‌های خطی کیمیا و علوم وابسته در کتاب‌خانه‌های ایران}, abstract_fa = {هدف از نگارش مقالۀ حاضر نقد اثری با عنوان فهرست‌وارة نسخه‌‌های خطی کیمیا و علوم وابسته در کتاب‌خانه‌‌های ایران است که زهره مازیار و نسیبه رنجبردار با مقدمه‌‌ای به‌قلم یوسف بیگ‌‌باباپور در سال 1392 به‌چاپ رسانده‌اند. باتوجه‌به ‌این‌که پژوهش در زمینة کیمیا در حوزة تمدنی اسلام و ایران در آغاز راه قرار دارد در نگاه نخست تدوین فهرست‌واره‌‌ای در این زمینه بسیار نویدبخش و مفید به‌نظر می‌‌رسد، فهرست‌واره‌‌ها حلقة واسط بین پژوهش‌گران متون کهن و نسخ خطی هستند و تدوین یک فهرست‌واره اولین گام در مسیر پژوهش‌‌های مبتنی‌بر نسخ خطی است. چنان‌که در بخش نخست مقاله ذکر خواهد شد، تنها امتیاز اثر یادشده همین است. آن‌گاه در بخش دوم این مقاله کاستی‌‌های این فهرست‌واره در شش محور طرح و به‌اختصار بیان شده است. بهره‌بردن انحصاری از فهرست‌وارة دنا بدون ارجاع مناسب به آن، اشتباهات و اغلاط نگارشی فراوان، و فروگذارکردن تعداد قابل‌توجهی از نسخ خطی سه نقص اساسی است که متوجه این اثر است. درمجموع، آن‌چه در این فهرست‌واره آمده نه‌تنها حق مطلب را ادا نکرده است، بلکه به‌زعم نگارندۀ این مقاله پژوهش‌گران این حوزه را دچار تشویش خواهد کرد.}, keywords_fa = {فهرست‌وارة نسخه‌‌های خطی کیمیا و علوم وابسته در کتاب‌خانه‌‌های ایران,فهرست‌وارۀ دنا,کیمیا,نسخ خطی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5051.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5051_5442e132dc19a955c9267ebc8fa40813.pdf} } @article { author = {Karimi, Behzad}, title = {A Critical Review on the Book ‘Majnun: The Madman in Medieval Islamic Society’}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {283-301}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.5052}, abstract = {Madness is one of the less-discussed issues in the social and medical history of Muslim societies in the Islamic Middle Ages. Madness until two or three decades ago was mostly considered as a mental illness by medical history researchers. But with the introduction of new social approaches to medical phenomena, we gradually see a stream of research that examines medical issues beyond the known boundaries of medical knowledge and in an interdisciplinary space that has produced some works. One of the few works that within this framework has extensively analyzed the history of madness in Islamic societies is Majnun: The Madman in Medieval Islamic Society by Michael W. Dols. In this book, he has extensively explored the subject of insanity in three different medical, social-historical, and legal/religious perspectives, relying on a variety of sources. However, this work has some defects for a variety of reasons, including the author’s partialism approach, overwhelming data on madness and being caught in the trap of a European-oriented Orientalist approach that in some cases has produced inappropriate generalizations.}, keywords = {Madness,Islamic Middle Ages,Medicine,Magic,jurisprudence,Sufism}, title_fa = {بررسی و نقد کتاب تاریخ جنون در جامعۀ اسلامی دورۀ میانه}, abstract_fa = {جنون یکی از مسائل مهمِ کم‌تر بررسی‌‌شده در حوزۀ تاریخ اجتماعی و پزشکی جوامع مسلمان در سده‌‌های میانۀ اسلامی است. جنون، تا دو سه دهۀ پیش‌ازاین، بیش‌تر به‌عنوان یک بیماری روانی موردتوجه پژوهش‌گران تاریخ پزشکی قرار داشت. اما با معرفی رویکردهای جدید اجتماعی به پدیده‌‌های پزشکی به‌‌تدریج شاهد شکل‌‌گیری جریانی پژوهشی هستیم که مسائل و موضوعات پزشکی را ورای مرزهای شناخته‌‌شدۀ دانش پزشکی و در فضایی بینارشته‌‌ای موردبررسی قرار می‌‌دهد و آثاری را در این زمینه تولید کرده است. یکی از معدود آثاری که در همین چهارچوب به‌شکلی گسترده تاریخ جنون را در جوامع اسلامی بررسی و تحلیل کرده کتاب تاریخ جنون در جامعۀ اسلامی دورۀ میانه نوشتۀ مایکل دبلیو. دالس است. او در این کتاب به‌شکلی تفصیلی و از سه منظرِ پزشکی، اجتماعی‌ ـ تاریخی، و حقوقی/ شرعی و با اتکا بر طیف متنوعی از منابع موضوع جنون را دست‌مایۀ پژوهشی درخشان قرار داده است. بااین‌حال، این اثر به‌دلایل مختلف ازجمله رویکرد جزئی‌‌نگر نویسنده، داده‌‌های فراوان دربارۀ جنون، و گرفتارشدن در دام نوعی ره‌یافت شرق‌‌شناسانۀ اروپامحور، که همه‌چیز را به اروپا احاله می‌‌دهد، دچار اشکالاتی محتوایی، به‌‌ویژه تعمیم‌‌های ناروا، شده است.}, keywords_fa = {جنون,سده‌‌های میانۀ اسلامی,پزشکی,جادو,فقه,تصوف}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5052.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5052_5b23c44c9e5cb74576d145f73863b8c6.pdf} } @article { author = {Golmohammadi, Ali}, title = {A Critique on the Book “近世の三大改革 “The Great Triple Reform in Early Modern Japan}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {303-324}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.29722.1740}, abstract = {What contradictions and crises made the Shogunate take countermeasures in the form of three major reforms (Kyōhō, Kinsei, and Tenpō) in early modern period Japan (Kinsei)? The author’s critical study of the topic focused on the appellation “three major reforms,” their renown and confinement to three periods by the Shogunate, and the explanation is within the two historical perspectives of “Good and Bad Governance Alternation” and “Tension and Relaxation.” Expressing his own definition of “reform,” and some examples in each period, the author tries to criticize fairly the bad governance and its instances. The book provides its Iranian readers with new and informative content. The book review is aimed at explaining the reforms and highlighting the significance of the reforms’ socio-political potential in Japanese modernization and also stressing the importance of the historical period, which was unintentionally neglected by the writer and suggesting Thomas Spragens’s theory of crisis as an alternative for a better analysis. A thorough study of the Shogunate’s akin and appointee reformers needs a political theory rather than a historical one. Focusing on governmental reform to prevent the dissolution of the system hindered the author’s attention to the nature of the reform and the important consequences.}, keywords = {Japan,Early Modern Period (kinsei),Three Major Reforms,Good and Bad Governance,Shogunate}, title_fa = {بررسی و نقد کتاب 近世の三大改革 (اصلاحات بزرگ سه‌گانه در دورۀ مدرن آغازین ژاپن)}, abstract_fa = {در دورة مدرن آغازینِ (پیشامدرن) ژاپن چه بحران‌ها و تضادهایی موجب واکنشِ نظام شوگوُنی[i] درقالب «اصلاحات بزرگ سه‌گانه» شد؟ نویسنده با رویکردی انتقادی به وجه‌تسمیه و شهرت اصلاحات مهم این دوره می‌پردازد و هم‌چنین حصر آن به سه بازۀ زمانی ازسوی نظام حاکم در چهارچوب دو نظریۀ هم‌راستای «دیدگاه تاریخی تناوب ححکم‌رانی خوب و بد» و «دیدگاه سختی و آسایش» اصلاحات این برهۀ تاریخی را تشریح می‌کند. مؤلف با تبیین مراد خود از اصلاحات و نمونه‌های آن در هر دورۀ اصلاحی تلاش می‌کند تا نقدی منصفانه از مصادیق و اقدامات حکم‌رانی بد ارائه دهد. محتوای این اثر حاوی اطلاعات مفید و کم‌ترمطرح‌شده‌ای از این دوران برای مخاطب ایرانی است. هدف از بررسی و نقد این اثر تشریح این اقدامات اصلاحی و نشان‌دادن اهمیت پتانسیل سیاسی‌ ـ اجتماعیِ نشئت‌گرفته از آن‌ها در نوسازی ژاپن و هم‌چنین تبیین اهمیت جایگاه تاریخی این دوره که ازسوی مؤلف مغفول واقع‌ شده و تحلیل این اصلاحات با پیش‌نهاد نظریۀ بحران است. بررسی دقیق عملکرد مجریان اصلاحات (سیاست‌مداران منتصب و منتسب به نظام حاکم) به‌رغم بستر تاریخی مستلزم کاربست نظریه‌ای سیاسی است. خاستگاه دولتی اصلاحات و مجریان آن و حفظ نظام از فروپاشی استنتاج نویسنده از بحث و غفلت از ماهیت و نتایج آن‌هاست.}, keywords_fa = {ژاپن,دورۀ مدرن آغازین (کین‌سِی),اصلاحات بزرگ سه‌گانه,حکم‌رانی خوب و بد,نظام شوگوُنی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5265.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5265_092f8a9f757e5b3500c351cbc54726a6.pdf} } @article { author = {mohammadi, Amin}, title = {A Critique on the Translation of the Book “A Fiscal History of Iran in the Safavid and Qajar Periods” By Willem Floor}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {325-346}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.17241.1269}, abstract = {In recent decades by finding the importance of economic history, studies and research about the economic aspects of Iran have been expanded. Researchers such as Willem Floor and Rudi Mattee investigated the documents and archives about Finance, tax, trade and bazaar in Iran by a focus on Safavid and Qajar era. By the way, some Iranian translators try to interpret their books as soon as possible. Because of the number of special words and idioms in these texts, it is obvious that the translation must be done by a special person who is skillful in linguistic sciences and economic and historical matters. In this article, we try to find out this question that: how can lacking expertise hurt the main text. We find out that being unfamiliar with some aspects of the text such as political history, historical geography, financial idioms and terminology, and documentation causes some big mistakes in translation, and all the readers, writers, and translators get mixed up.  }, keywords = {Translation of Economic History Texts,Translator,Translation Diminish,Qajar History}, title_fa = {نقد و بررسی ترجمۀ کتاب تاریخچۀ مالی‌ ـ مالیاتی ایران از صفویه تا پایان قاجاریه اثر ویلم فلور}, abstract_fa = {در دهه‌های اخیر، به‌دنبال اهمیت‌‌یافتن تاریخ اقتصادی، نگارش آثار پژوهشی در حوزۀ بررسی و شناخت اوضاع اقتصادی ایران در دوره‌های مختلف تاریخ افزایش یافته است. در این راستا، پژوهش‌گرانی چون ویلم فلور و رودی متی با تکیه بر اسناد و مدارک آرشیوی موضوعات مختلف اقتصاد ایران در عصر صفوی و قاجار ازجمله مالیه، مالیات، تجارت، و بازار را موردبررسی قرار داده‌اند. ازطرفی، مترجمان ایرانی تلاش ‌کرده‌اند تا این آثار را در کوتاه‌ترین زمان ترجمه و به مخاطبان عرضه کنند. ازآن‌جایی‌که موضوعات مختلف اقتصادی مملو از اسامی، لغات، و اصطلاحات تخصصی هستند، برای برگردان آن‌ها از زبان انگلیسی به فارسی به مترجمانی متبحر و متخصص در این عرصه نیاز است. بر این اساس، مقالۀ حاضر سعی دارد با بررسی ترجمۀ یکی از آثار ویلم فلور با عنوان تاریخچۀ مالی ـ مالیاتی ایران از صفویه تا پایان قاجاریه به این سؤال پاسخ دهد که عدم تخصص در ترجمۀ متونی ازاین‌دست چه آسیب‌هایی به متن اصلی وارد می‌آورد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که عدم تخصص و ناآشنایی مترجم با تاریخ سیاسی، جغرافیای تاریخی، اصطلاحات مالی، و سندشناسی به اشتباهات فاحش در ترجمه منجر می‌شود و، افزون‌بر کاستن از ارزش کتاب، مخاطب و نویسندۀ اصلی را هم متضرر می‌کند.}, keywords_fa = {ترجمۀ متون تاریخ اقتصادی,مترجم,آسیب‌های ترجمه,تاریخ قاجار}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5053.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5053_e5a74580b4c220e9380a80a2033039d3.pdf} } @article { author = {Mollaiy Tavany, Alireza}, title = {Reread a History: Another Narration from the Biography of Aga Mohammad Khan Qajar A Critique on the Book "Iran's History in the Qajar Period: The Aga Mohammad Khan Era"}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {347-370}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.5054}, abstract = {This article criticizes Gholam Hossein Zargarinejad’s book that named "History of Iran in the Qajar Period: The Age of Aga Mohammad Khan”. The life and work of Aga Mohammad Khan Qajar is one of the controversial topics in the Iranian history. There has been much research and historical novels written about him so far. Generally, bloody, cruel, and vengeful figures have been drawn in both the Pahlavi and Islamic Republic-era historiography discourse and independent research. That would have been a different fate for Iran if it had not abolished Zandieh’s government. Zargirinejad is one of the scholars who echoed this view in his earlier works but in his book “History of Iran in the Qajar Period: The Age of Aga Mohammad Khan”. He has attempted to alter this picture with a critical reading of sources and documents and to draw completely different figures. A person who is not only rumors about his cruelty, especially the blindness of the people of Kerman or the Caucasus, but also the opposite, was the only one among the claimants of power, including Lotfali Khan Zand, who completely thought about Iran and the revival of its historical realm. This article attempts to critically evaluate the views and views of Zargarinejad.}, keywords = {Agha Mohammad Khan Qajar,Heavenly Reign,Predictability,Iran’s Problem,New Age}, title_fa = {بازخوانی یک تاریخ؛ روایتی دیگر از کارنامۀ آقامحمدخان قاجار نقد و بررسی کتاب تاریخ ایران در دورۀ قاجاریه: عصر آقامحمدخان}, abstract_fa = {این مقاله به نقد کتاب تاریخ ایران در دورۀ قاجاریه: عصر آقامحمدخان اثر غلام‌‌حسین زرگری‌‌نژاد می‌‌پردازد. ازآن‌جاکه زندگی و عملکرد آقامحمدخان قاجار از مباحث مناقشه‌انگیز تاریخ ایران است، تاکنون پژوهش‌‌ها و رمان‌‌های تاریخی فراوانی دربارۀ او نوشته شده است. به‌طور کلی، هم در گفتمان تاریخ‌‌نگاری دورۀ پهلوی و جمهوری اسلامی و هم در پژوهش‌‌های مستقل از وی چهره‌‌ای خون‌ریز، بی‌‌رحم، و انتقام‌‌جو ترسیم شده است که اگر حکومت زندیه را برنمی‌‌انداخت، سرنوشتی متفاوت‌‌تر در انتظار ایران بود. زرگری‌‌نژاد در زمرۀ پژوهش‌گرانی است که در آثار پیشینش همین نگاه را به آقامحمدخان بازتاب داده، اما در کتاب تاریخ ایران در دورۀ قاجاریه: عصر آقامحمدخان کوشیده است این تصویر را با خوانش انتقادی منابع و اسناد زیرسؤال ببرد و چهره‌‌ای کاملاً متفاوت از وی ترسیم کند. شخصیتی که نه‌تنها شایعات مطرح‌شده دربارۀ بی‌‌رحمی او، به‌ویژه کورکردن مردم کرمان یا قفقاز، صحت ندارد، بلکه برعکس، او درمیان مدعیان قدرت، ازجمله لطفعلی‌‌خان زند، تنها کسی بود که به ایران و احیای قلمرو تاریخی آن می‌اندیشید و تمام تلاشش مصروف مسئلۀ ایران بود. این مقاله با رویکردی انتقادی می‌‌کوشد آرا و دیدگاه‌‌های زرگری‌‌نژاد را ارزیابی کند.}, keywords_fa = {آقامحمدخان قاجار,سلطنت آسمانی,اخباری‌‌گری,مسئلۀ ایران,دورۀ جدید}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5054.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5054_fe500e93da1d1e14cbb203d7ac97fff4.pdf} } @article { author = {Yahyaei, Ali}, title = {A Critical Review of the Book “History, Culture &Civilization of Iran in the Buyid Dynasty” Ali Yahyaei}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {371-393}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.5055}, abstract = {The book “History, Culture &Civilization of Iran in the Buyid Dynasty” by Sadegh Hojjati is a detailed and relatively fluent account of the history of Iran and the Islamic world at the climax of Islamic civilization, which many scholars do not work on that period because of scarcity and Arabic linguistic references. The author appropriately organized the book into two parts: a political history (including ten chapters) and culture and civilization (including five chapters) and produced an acceptable work. But, neglecting some of the earlier sources and new research, not addressing some of the important issues such as religious politics and other aspects of foreign associations and some of the problems of segmentation or references in many paragraphs, various criteria in writing, and some inadequate judgments and probably inaccurate damaged the book to some extent. This article discusses the pros and cons of this book.}, keywords = {Buyid (Al Bouyeh),History,Civilization and Culture of Iran,Islamic Civilization}, title_fa = {بررسی و نقد کتاب تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران در عصر آل‌ بویه}, abstract_fa = {کتاب تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران در عصر آل ‌بویه اثر صادق حجتی گزارشی مفصل و نسبتاً روان و پخته از تاریخ ایران و جهان اسلام در زمانۀ اوج تمدن اسلامی است که بسیاری از پژوهش‌گران به‌‌دلایل دیریابی و عرب‌زبان‌بودن منابع به آن دوره نمی‌پردازند. نویسنده کتاب را در دو بخش تاریخ سیاسی (شامل ده فصل) و فرهنگ و تمدن (شامل پنج فصل) به‌‌گونه‌‌ای شایسته سازمان داده و اثری قابل‌قبول پدید آورده است. اما غفلت از برخی منابع متقدم و پژوهش‌‌های جدید، نپرداختن به برخی از مسائل مهم مانند سیاست مذهبی، و بخشی از زوایای دیگر مناسبات خارجی و برخی مشکلات فصل‌بندی یا اشکال در ارجاعات در بسیاری از پاراگراف‌ها، اغلاط مختلف در نگارش، و برخی داوری‌های نارسا و احیاناً نادرست تاحدی به کتاب آسیب رسانده است. در این مقاله، به جنبه‌های مثبت و منفی این کتاب پرداخته می‌شود.}, keywords_fa = {آل‌ بویه,تاریخ,تمدن و فرهنگ ایران,تمدن اسلامی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5055.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5055_cca899c647f6ca9bd0567530e9a6cdd3.pdf} }