@article { author = {Ferasatkhah, Maghsood}, title = {Higher Education and Universities Canges Critique of the book "Globalization Theory and Universities”}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {13}, number = {29}, pages = {119-133}, year = {2014}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحولات جهانی آموزش عالی و دانشگاه‌ها نقد کتاب نظریة جهانی‌شدن و دانشگاه‌ها}, abstract_fa = {چکیده علم در موج اول، با تنوعی اندک و سرعت تغییرات بسیار کند، مبتنی بر نظام استاد ـ شاگردی بود؛ دانش در محیطی باثبات و ارتباطات علمی بسیار محدود بود. در موج دوم، تخصص علمی رشد کرد و «خودکارشدن» ابزارها و روش‌های علمی را بسیار متحول کرد. موج دوم زمانی برای تولید انبوه دانش بود، مضرب‌های تغییرات در علم حدوداً ده ساله بود، و ارتباطات علمی از طریق رسانه‌های انبوه در سطح بین‌المللی رشد می‌یافت. در موج سوم، ساختار درختی علم به ساختار شبکه متحول شد، مفهوم تخصص علمی دگرگون شد، جهش بزرگ رایانه‌ای و انقلاب نرم‌افزاری به وقوع ‌پیوست، خلاقیت و فنّاوری اطلاعات جانشین مهارت‌های دو موج پیشین ‌شد، اقتصاد دانش ظهور یافت، تغییرات علمی به طرز بی‌سابقه‌ای سریع‌تر و پویاتر و پیچیده‌تر شد، ارتباط و تعامل بین‌الاذهانی در علم افزایش یافت، رسانه‌های انبوه با مصرف‌کنندگان منفعل به نظام چندرسانه‌ای با ویژگی تعاملی و کاربران فعال توسعه یافتند، تولید و انتقال دانش فرایندی جهانی شد، دانشگاه‌ها بنگاه‌های دانش تلقی شدند، و شبکه‌ای از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات به توسعة مزیت انباشتی در علم ‌انجامید.}, keywords_fa = {}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1083.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1083_e24a71100e7b0df643c508452e93a4b9.pdf} }