@article { author = {Rostambeik Tafreshi, Atoosa}, title = {Linguistics in Humanities Syllabi}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {14}, number = {32}, pages = {51-72}, year = {2014}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {}, abstract = {Humanities can be described as the study of different ways in which people all around the world, in different periods of time, process and document the human experience. The nature of human beings as multidimensional creatures urges the necessity of multidisciplinary concerns in humanities in which linguistics is included. In this article, after discussing the nature of language, linguistics, and humanities a short history of development of this field as a scientific study is presented. Using a descriptive-analytic method, the role of linguistics as a scientific study of language is discussed in relation to other fields of humanities including sociology, anthropology, psychology, history, philosophy, politics and law. This study shows that there is a deep and undeniable relation between linguistics and other fields in humanities which itself sometimes results in developing different interdisciplinary branches in linguistics. Nevertheless, most of the fields studied in this article lack linguistics in their syllabi}, keywords = {Keywords: Linguistics,Humanities,Syllabus,Interdisciplinary studies}, title_fa = {بررسی جایگاه زبان‏‏شناسی در برنامه‏‏ های درسی رشته‏‏ های علوم انسانی}, abstract_fa = {چکیده علوم انسانی را می‌‌توان یکی از شیوه‌‌های گوناگون پردازش و ثبت تجاربِ انسانی دانست. ماهیت چند‌‌بعدی انسان موجب می‌‌شود که هیچ حوزه‌‌ای از علوم انسانی نتواند به‌تنهایی از وجود او رمزگشایی کند. در این پژوهش، بعد از اشاره به ماهیت زبان و زبان‌‌شناسی و علوم انسانی و ارائۀ تاریخچۀ مختصری از شکل‌‌گیری رشتۀ زبان‌‌شناسی با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و مقایسۀ آرای متفاوت متخصصان ایرانی و غیر ایرانی، رابطۀ زبان‌‌شناسی با جامعه‌‌شناسی، مردم‌‌شناسی، روان‌‌شناسی، تاریخ، فلسفه، سیاست، حقوق، و غیره و جایگاه آن در برنامۀ درسی این رشته‌‌ها در دانشگاه‌‌های ایران بررسی می‌‌شود. نتایج حکایت از بعد میان‌‌رشته‌‌ای زبان‌‌شناسی و پیوند عمیق و دیرینۀ آن با حیطه‌‌های مورد بررسی دارد؛ پیوندی دوسویه که در مواردی به شکل‌‌گیری شاخه‌‌های میان‌‌رشته‌‌ای گوناگون در زبان‌‌شناسی منجر شده است. با وجود این، جای این حیطه‌‌های میان‌‌رشته‌‌ای در برنامۀ درسی مصوبِ بیشتر رشته‌‌های مورد بررسی خالی است؛ هر‌چند در برخی از دانشگاه‌‌ها تلاش‌‌هایی برای ارائۀ چنین دروسی برای یک گروه آموزشی خاص صورت گرفته است.}, keywords_fa = {کلید‏واژه‏‏‏ها: زبان‏‏شناسی,علوم انسانی,برنامۀ درسی,مطالعات میان‏‏رشته‏‏ای}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1359.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1359_93ad543e69376c2cf88813eeb89e13ca.pdf} }