@article { author = {Ramezani, Ahmad and Asadpour, Sasan}, title = {An Analysis on Farsi Core Vocabulary}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {16}, number = {ویژه‌نامه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی}, pages = {175-197}, year = {2016}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {}, abstract = {This paper aims at depicting the importance of research on core vocabulary and reviewing critically “Farsi Core Vocabulary of Iranian Children” and “Identifying Farsi Core Vocabulary: a National Project” through psychological, linguistic, methodological and educational viewpoints. At first, the importance of core vocabulary and the history of developing the book are mentioned. Then, the description and analysis follow. The chapters are reviewed very briefly. Then, the methodology used for estimating the core vocabulary (the subtests administered in the main project) and the philosophy of their classification are analyzed in details.}, keywords = {Core Vocabulary,Persian language,Critical review,Students}, title_fa = {تحلیلی بر واژگان پایۀ فارسی}, abstract_fa = {هدف مقالۀ حاضر تأکید بر اهمیت پژوهش در حوزۀ واژگان پایه و بررسی انتقادی کتاب واژگان پایۀ فارسی از زبان کودکان ایرانی و طرح ملی شناسایی واژگان پایه‌ فارسی از منظر روان­ شناختی، زبان ­شناختی، روش­ شناسی و آموزشی است. در ابتدا به اهمیت موضوع واژگان پایه و تاریخچة تدوین کتاب اشاره می ­شود. سپس محتوای اثر توصیف و تحلیل می­شود. به این ترتیب، پس از مروری بر فصل­ های مختلف کتاب، نقدی اجمالی از بخش­ های مختلف ارائه خواهد شد. به عبارت دیگر، پس از نقد بخش «بی ­مقدمه»، روش ­شناسی طرح ملی شناسایی واژگان پایه نقد می ­شود و سعی می­ شود با اشاره به ابزارهای گرد­آوری داده در طرح ملی شناسایی واژگان پایه، تصویری انتقادی از روال استخراج واژگانِ طبقه ­بندی شده در کتاب ارائه می­ گردد. در ادامه دو بخش اصلی کتاب (جدول ­های موضوعی و پلکانی و پای ه­ای) دقیق­ تر نقد و تحلیل می ­شوند.}, keywords_fa = {واژگان پایه,زبان فارسی,بررسی انتقادی,دانش‌آموزان}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2277.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2277_58cd1de7d9c17bd53112968241474d8f.pdf} }