@article { author = {Samieenasab, Mostafa and Soleimani, Yaser}, title = {Criticizing the conventional approach to economic curriculum in the country and designing the master degree program of Moqawama economy}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {16}, number = {ویژه نامه اقتصاد مقاومتی}, pages = {51-81}, year = {2017}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {}, abstract = {Creating a applicable formal training course based on efficient curriculum methodology is a practical requirement to realize the Moqawama economy in scientific and academic communities. This article is discoursed by criticizing the conventional approach to economic curriculum in I.R.I, and then it is proceeded by defining the principles and the curriculum methods and designing a curriculum in master degree for Moqawama economy to cover two vacancies:A: to provide a systematic design process of goals and educational contents with the right and new approaches based on the demands and needs of the country,B: to show a case study of this process by designing official curriculum of master degree program with the title of »Moqawama Economy«.Method of collecting datum and information is combined in this research and documents of libraries and interviews are used. In this research, collecting internet resources such as advanced searching of resources have been done and also referring research methods such as interview and brain storm genius are used for authority of research. training Needs assessment survey, table of "goal- content"  and designing the course topics, are the results of this study. }, keywords = {Keywords: economic curriculum,Moqawama economy,curriculum,goal- content}, title_fa = {نقد رویکرد متعارف برنامه‏های درسی رشته علوم اقتصادی در کشور و طراحی دوره کارشناسی ارشد اقتصاد مقاومتی}, abstract_fa = {چکیدهایجاد دوره رسمی آموزشی- پژوهشی کاربردی مبتنی بر روش­شناسی طراحی یک برنامه درسی کارآمد، از ملزومات تحقق عملی اقتصاد مقاومتی در مجامع علمی و دانشگاهی است. این مقاله درصدد است تا با نقد رویکرد متعارف برنامه‌ درسی رشته علوم اقتصادی در کشور، به بیان اصول و روش‌های برنامه‌ریزی درسی و طراحی یک برنامه درسی در مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد مقاومتی بپردازد تا دو خلأ را پوشش دهد که عبارتند از: الف) ارائه فرآیند طراحی روشمند اهداف و محتوای آموزشی با رویکرد صحیح و نوین و مبتنی بر مقتضیات و نیازهای کشور؛ ب) نمونه پژوهی این فرآیند با طراحی برنامه آموزشی رسمی مقطع کارشناسی ارشد با عنوان: «اقتصاد مقاومتی». روش جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات در این پژوهش روش ترکیبی بوده و از مستندات کتابخانه‌ای و مصاحبه‌ استفاده شده است. در این مسیر از ابزار جمع‌آوری اطلاعات منابع رایانه‌ای از قبیل جستجوی پیشرفته اینترنتی منابع استفاده شده و از روش‌های ارجاع فرآیندی پژوهش همچون مصاحبه و طوفان مغزی نخبگان، جهت اعتبار بخشی پژوهش بهره­گیری شده است. بررسی نیازسنجی آموزشی، ارائه جدول «هدف-محتوا» و طراحی سرفصل­های دروس، از نتایج پژوهش مذکور است.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: رشته علوم اقتصادی,اقتصاد مقاومتی,برنامه درسی,هدف- محتوا}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2415.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2415_3f6f45677fa0dfa302195e102eaa456a.pdf} }