@article { author = {Zandieh, Atieh}, title = {A Review of Wittgenstein and the End of Philosophy: Neither Theory nor Therapy}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {18}, number = {7}, pages = {77-100}, year = {2018}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {}, abstract = {Identifying the end of a science is one of the criteria for knowing that science. In philosophy, philosophers seek to define science based on the end they determine for it. This article represents Wittgenstein’s view on the end of philosophy in Hutto’s words. Hutto begins his argument with the issue of ‘logic’. Afterwards, he challenges the former interpretations on this issue: First, a theoretical interpretation - smacked of metaphysics - is rejected and then, a therapeutic interpretation - upon which many Tractatus remarks are meaningless - is denied. In the end, Hutto’s new interpretation, which is based on description and activism in daily life, is presented. This article discusses that there are also criticisms on Hutto’ new interpretation and a close scrutiny on the components of this new interpretation is required.}, keywords = {Wittgenstein,end of philosophy,theoretical interpretation,therapeutic interpretation,description}, title_fa = {نقدی بر کتاب ویتگنشتاین و غایت فلسفه: نه نظریه و نه درمان}, abstract_fa = {هر علمی ازطریق مبانی آن شناخته می‌شود. یکی از مبانی علم که در شناخت آن بسیار اثرگذار است «غایت» علم است. در فلسفه نیز فلاسفه براساس تعریفی که از آن دارند غایتی برای فلسفه در نظر می‌گیرند. در این مقاله بر نظر ویتگنشتاین درمورد غایت فلسفه تمرکز شده است. محور اصلی برای وصول به این مقصد کتاب ویتگنشتاین و غایت فلسفه: نه نظریه و نه درمان، اثر دنیل هوتو، است که وی در آن «غایت فلسفه» ازنظر ویتگنشتاین را بیان می‌کند. هوتو بحث خود را از منطق آغاز می‌کند. سپس تفاسیر قدیمی‌تر درخصوص غایت فلسفه درنظر ویتگنشتاین را مطرح می‌کند و آن‌ها را به‌چالش می‌کشد. وی ابتدا تفسیر نظریه‌ای و مابعدالطبیعی وسپس تفسیر درمانی را، که بنابرآن بسیاری از ملاحظات رساله بی‌معناست، نفی می‌کند و درپایان، تفسیری نو از غایت فلسفه درنظر ویتگنشتاین ارائه می‌کند که مبتنی‌بر توصیف، و براساس عمل‌گرایی در زندگی روزمره است. البته به این تفسیر هوتو نیز انتقاداتی وارد است و لازم است تا برخی مؤلفه‌های آن بازبینی شود.}, keywords_fa = {ویتگنشتاین,غایت,تفسیر نظریه‌ای,تفسیر درمانی,توصیف,روشن‌سازی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3453.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3453_182f67b4a3bc31000bba401fcf4becd7.pdf} }