%0 Journal Article %T بررسی و نقد کتاب تاریخ ادبیات فرانسه: قرن نوزدهم %J پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی %I پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی %Z 2383-1650 %A رئیسی دهکردی, میترا %D 2016 %\ 04/20/2016 %V 16 %N 38 %P 59-80 %! بررسی و نقد کتاب تاریخ ادبیات فرانسه: قرن نوزدهم %K کلیدواژه‌ها: زبان فرانسه %K تاریخ ادبیات %K قرن نوزدهم %K صورت %K محتوا %R %X دروس آموزش تاریخ ادبیات فرانسه بخش بسیار مهمی از واحدهای کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه را تشکیل می‌دهند. تاریخ ادبیات فرانسه در قرن نوزدهم و تفسیر متون آن در دو درس چهارواحدی ارائه می‌‌شود. برای تدریس این دروس بیش‌تر از کتاب‌های تاریخ ادبیات مورخان ادبی فرانسوی استفاده می‌شود. این کتاب‌ها معمولاً آراسته به گزیده‌های متون ادبی‌اند که به‌منظور توضیح در کلاس و نیز مطالعات تکمیلی از آن‌ها استفاده می‌شود. کتاب تاریخ ادبیات بدون گزیدۀ متون ادبی ناقص است، چراکه این متون و پرسش‌هایی که در ارتباط با آن‌ها می‌توان مطرح کرد، در رشد تفکر تحلیلی و انتقادی مخاطبان مؤثر خواهد بود. کتاب مورد نقد ما، تاریخ ادبیات فرانسه: قرن نوزدهم، در ظاهر، ویژگی‌های مذکور را دارد. مؤلفان این کتاب فقط به ارائۀ تاریخ ادبیات اکتفا نکرده‌اند، بلکه پس از توضیح دربارۀ زندگی‌‌نامه و معرفی آثار نویسندۀ مورد نظر و بعضاً بحث‌های مربوط به حوزۀ نقد ادبی و سبک‌شناسی، صفحاتی را به متون ادبی اختصاص داده‌ و بسیاری از فصول کتاب را با خلاصه‌ای از مطالب و تمرین‌ها به پایان رسانده‌اند. اما این کتاب، چه از نظر شکل و چه از نظر محتوا، کاستی‌‌های فراوان دارد. از این‌ رو، می‌کوشیم با بررسی ابعاد گوناگون این مشکلات به این پرسش پاسخ می‌دهیم که این اثر تا چه حد پاسخ‌گوی نیازهای دانشجویان دورۀ کارشناسی زبان و ادبیات فرانسة دانشگاه‌های کشور است. %U https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2041_1d7d054299b33a8f78aa4de62d363c43.pdf