%0 Journal Article %T بررسی و تحلیل آزمون ورودی کارشناسی ارشد رشتۀ زبان آلمانی %J پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی %I پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی %Z 2383-1650 %A طلوعی هریس, ایراندخت %A سرکار حسن خان, حسین %D 2020 %\ 01/21/2020 %V 19 %N 11 %P 181-196 %! بررسی و تحلیل آزمون ورودی کارشناسی ارشد رشتۀ زبان آلمانی %K معیار‏های استاندارد %K ترجمه %K کنکور %K کارشناسی ارشد %K آلمانی %R 10.30465/crtls.2019.4884 %X کنکور کارشناسی ارشد از سرنوشت‌سازترین آزمون‌هایی است که هرساله در کشور به گزینش داوطلبان در مقطع تحصیلات تکمیلی می‌پردازد. درواقع، این آزمون باید معیار سنجشی برای گزینش داوطلبانی باشد که درصورت قبولی اقبال موفقیت بیش‌تری در رشتة مربوط خواهند داشت. از‌‌این‌رو، آزمون باید با معیارهای استاندارد عدالت را تضمین کند و نقش سلیقه و اقبال را به حداقل برساند. در مقالة حاضر پس از تعریف و تبیین ویژگی‌های عینی‌بودگی، پایایی، روایی، و غیره در آزمون، به بررسی این ویژگی‌ها در سؤال‌های ترجمة آلمانی به فارسی کنکور کارشناسی ارشد 1390-1394 پرداخته شده ‌است. بررسی این ویژگی‌ها نشان داد که سؤال‌های ترجمه به‌علت ماهیت سلیقه‌ای خود متناسب این آزمون نیستند و غالباً تاحد سنجش واژگان و درک مطلب تنزل می‌یابند. مهم‌تر آن‌که سؤال‌های ترجمه باید ابزار سنجش مهارت ترجمه باشند و نمی‌توانند در کنکور، که آزمون دانش زبانی است، کاربردی داشته باشند. %U https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4884_d54cc1bb8ec90a6fd38a8c7eba194e65.pdf