%0 Journal Article %T ارائۀ الگوی توسعة توان‌مندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامه‌ریزی درسی آموزش عالی %J پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی %I پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی %Z 2383-1650 %A قراگوزلو, سمیه %A ناطقی, فائزه %A جلال وندی, مهناز %D 2022 %\ 04/21/2022 %V 22 %N 2 %P 281-306 %! ارائۀ الگوی توسعة توان‌مندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامه‌ریزی درسی آموزش عالی %K کارآفرینی %K برنامۀ درسی %K دانشگاه کارآفرین %K علمی و کاربردی %K روش داده‌بنیاد %R 10.30465/crtls.2022.38303.2362 %X هدف از این تحقیق ارائۀ الگوی توسعۀ ‌‌توان‌مندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامه‌ریزی درسی آموزش عالی بود. تحقیق حاضر، از نظر هدف، توسعه‌‌ای و به‌صورت کیفی به‌روش داده‌بنیاد گلیزری بود. جامعۀ آماری در پیشینۀ مطالعاتی را کلیۀ متون نظری و پژوهشی داخلی و خارجی دردست‌رس، مراجع مرتبط، و اسناد بالادستی نظام آموزش‌و‌پرورش کشور جمهوری اسلامی ایران تشکیل داد. روش نمونه‌گیری از این جامعه ‌هدف‌مند بود و در بخش مصاحبه با خبرگان جامعۀ تحقیق شامل پانزده نفر متخصص حوزۀ برنامۀ درسی و کارآفرینی بود که به‌روش گلوله‌برفی و درحد اشباع‌نظری انتخاب شدند. یافته‌ها نشان داد که در بخش پیشینۀ تحقیق در قالب هشت عامل تعداد 46 مؤلفه استخراج و در بخش مصاحبه با خبرگان 71 مؤلفه و در قالب دوازده عامل استخراج شد که درنهایت، موارد تکراری و مشابه حذف و موارد نهایی، که شامل صد مؤلفه در قالب دوازده عامل بودند، استخراج شدند که در شرایط عِلی عواملی چون خلاقیت و نوآوری، رهبری، تجربۀ کارآفرینانه، و آموزش و ‌هم‌چنین، در شرایط مداخله‌گر، پنج عامل ‌کار گروهی، پشتکار، ریسک‌پذیری، استقلال‌طلبی، و مثبت‌اندیشی و در شرایط زمینه‌ای سه عامل اصلی آشناسازی با صنعت، ویژگی‌های دانشگاه، و پشتیبانی و زیرساخت مؤثر در الگوی برنامه‌های درسی براساس شاخص‌های کارآفرینی شناسایی و تعیین شدند. %U https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7760_f0a1a6c0f9573c6d8132da7dbb981041.pdf