%0 Journal Article %T نقد و ارزیابی کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشتة طراحی پارچه و لباس و تکنولوژی دوخت %J پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی %I پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی %Z 2383-1650 %A طاهرخانی, رضا %A شرفی, هاشم %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 22 %N 6 %P 221-243 %! نقد و ارزیابی کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشتة طراحی پارچه و لباس و تکنولوژی دوخت %K ارزیابی %K کتاب درسی %K طراحی لباس %K پارچه %K تکنولوژی دوخت %R 10.30465/crtls.2021.31686.1896 %X باتوجه‌به این‌که کتاب‌‌های درسی از اصلی‌‌ترین منابع یادگیری در هر برنامة آموزشی به‌شمار می‌روند، نقد و ارزیابی آن‌ها به‌منظور بهره‌مندی هرچه بیش‌تر نویسنده و مخاطبان، و تأثیرگذاری آن‌ها در عملکرد دانش‌‌آموزان، بسیار حیاتی و ارزش‌مند است. مقالة پیشِ‌رو کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشتة طراحی پارچه و لباس و تکنولوژی دوخت، تألیف اکرم ناشر (۱۳۹۵)، را از مجموعه کتاب‌های زبان انگلیسی تخصصی (ESP) ارزیابی می‌کند. به همین منظور، کتاب براساس مدل محمودی و احمدی‌صفا (۱۳۹۳) ارزیابی شد. هم‌چنین، براساس مدل یادشده، پژوهش‌گران برای آگاهی از دیدگاه متخصصان رشتة طراحی پارچه و لباس دربارة محتوای کتاب، با سه تن از متخصصان رشتة طراحی پارچه و لباس از دانشگاه‌‌های هنر، الزهرا، و علم‌وفرهنگ شهر تهران مصاحبة نیمه‌ساختاریافته‌ای انجام دادند. نتایج حاکی از آن بود که باوجود مشکلات و کاستی‌ها در متون، تمرین‌‌ها، و فعالیت‌‌ها، کتاب کفایت آموزشی لازم را دارد و می‌‌تواند به‌منزلة منبع زبان تخصصی استفاده شود. درعین‌حال، به بازبینی و اصلاح جدی به‌منظور رفع کاستی‌های موجود نیاز دارد که پژوهش‌گران و متخصصان پیش‌نهادهای مفیدی را برای رفع کاستی‌های آن ارائه می‌‌دهند. %U https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8067_03413c03c6b4cc105d3878538ea6bbf0.pdf