%0 Journal Article %T بررسی دو متن درسی در اقتصاد کلان %J پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی %I پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی %Z 2383-1650 %A میرجلیلی, سیدحسین %D 2013 %\ 08/23/2013 %V 13 %N 27 %P 109-134 %! بررسی دو متن درسی در اقتصاد کلان %K کلیدواژه‎ها: متن درسی %K اقتصاد کلان کارشناسی %K اقتصاد کلان میانه %K سنتز نئوکلاسیک %R %X چکیده در این مقاله، کتاب اقتصاد کلان دکتر رحمانی و اقتصاد کلان برانسون به عنوان متون درسی برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد مؤسسات آموزش عالی کشور از جهت رویکرد تحلیلی و روزآمدی مورد بررسی قرارگرفته‌است. رویکرد تحلیلی هر دو متن، بر اساس چارچوب سنتی در آموزش اقتصاد کلان و طبق رویکرد سنتز نئوکلاسیک ـ کینزی است. برای سنجش روزآمدبودن و رویکرد تحلیلی، اقتصاد کلان دکتر رحمانی با اقتصاد کلان بلانچارد به عنوان یک متن درسی استاندارد مبتنی بر سنتز نئوکلاسیک ـ کینزی مقایسه شده است. اقتصاد کلان برانسون نیز با اقتصاد کلان رومر به عنوان یک متن استاندارد برای اقتصاد کلان پیشرفته، از جهت روزآمدی مقایسه شده و مفاهیم پوشش داده‌نشده در مقاله ذکر گردیده است. %U https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_964_a936f07589df923f21a8a7aa5bc82606.pdf