ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی کتاب دین و سیاست در اندیشة سیاسی معاصر
چکیده در این مقاله پس از معرفی کتاب و ذکر نقاط قوت آن در سه محور به ارزیابی آن پرداخته شده است: 1. کاستیهای روششناختی: شامل تعریفنکردن مفردات موضوع، بیتوجهی به سنت معصومان، و رعایتنکردن تعادل در بحث؛ 2. کاستیهای محتوایی: شامل بیدقتی در بهکارگیری اصطلاحات تخصصی، بیدقتی در معادلسازی اصطلاحات تخصصی، به کاربردن اصطلاحات مبهم، استفادة کافینکردن از منابع موجود، بیدقتی در ارجاعات و اسنادات، نقص در ترجمه، اعتماد به منابع مخالف، مطالب خلاف واقع، ناسازگاری بین برخی مطالب، نتیجهگیریهای نادرست، و کمتوجهی به عوارض منفی بعضی مطالب؛ 3. کاستیهای نگارشی و ویرایشی: شامل بیتوجهی به رسمالخط کلمات، رعایتنکردن قواعد نگارشی و ویرایشی، نقصان عبارتی، رعایتنکردن نشانهگذاری، و خلط بین قواعد فارسی و عربی.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_926_30f0995a6b9a5cfc495d63a268e279cb.pdf
2013-05-22
1
17
کلیدواژهها: نسبت دین و سیاست
اندیشة سیاسی معاصر
تحولات تاریخ معاصر ایران
دوران قاجار
مشروطیت
دوران پهلوی
اندیشة سیاسی مسلمانان
جامعهشناسی سیاسی ایران
مصطفی
اسکندری
1
محقق حوزه علمیه قم
LEAD_AUTHOR
منابع
1
ابوالحسین، احمد بن فارس بن زکریا (1404 ق). معجم مقاییس اللغة، ج 3، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
2
آخوندزاده، فتحعلی (1364). مکتوبات، نامههای کمالالدوله به شاهزاده جمالالدوله، بیجا: مرد امروز.
3
اسماعیلی، حمیدرضا (1376). دین و سیاست در اندیشة سیاسی معاصر، تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری.
4
بعلبکی، منیر(1987 م). قاموس المورد، عربی ـ انگلیسی، بیروت: درالعلم للملایین.
5
تمیمی آمدی، عبدالواحد (1410 ق). غرر الحکم و درر الکلم، تحقیق سیدمهدی رجایی، قم: دارالکتاب الاسلامی.
6
ثابتی، پرویز (1390). در دامگه حادثه، بررسی علل و عوامل فروپاشی حکومت شاهنشاهی، گفتوگو با پرویز ثابتی (مدیریت امنیت داخلی ساواک)، گفتوگو از عرفان قانعی فرد، لسآنجلس: شرکت کتاب.
7
جعفریان، رسول (1386). جریانها و سازمانهای مذهبی ـ سیاسی ایران، تهران: خانة کتاب.
8
سروش، عبدالکریم (1374). «معنا و مبنای سکولاریسم»، مجلة کیان، مرداد و شهریور، ش 26.
9
ضاهر، عادل (1993 م). الاسس الفلسفیة للعلمانیة، بیروت: دار الساقی.
10
الطعان، احمد ادریس (2005 م). .http://www.eltwhed.com/vb/archive/index.php/t-2637.html
11
فتح اعظم، هوشمند (2008 م). در شناسایی آیین بهائی، مادرید: بنیاد فرهنگی نخل.
12
فراهیدی، خلیل بن احمد (1410 ق). کتاب العین، ج 1، قم: هجرت.
13
فیض، محسن (1387). جای پای تزار، تهران: گوی.
14
لیثی واسطی، علی (1376). عیون الحکم و المواعظ، تحقیق حسین حسنی بیرجندی، قم: دارالحدیث.
15
مصطفی، ابراهیم، احمد حسن الزیات، حامد عبدالقادر، و محمد علی النجار (بیتا). المعجم الوسیط، ترکیه: دارالدعوة.
16
مطهری، مرتضی (1377 - 1383). مجموعه آثار، ویراستة شورای نظارت بر آثار استاد شهید آیةالله مطهری، ج 25، تهران: صدرا.
17
معلوف، لوئیس (1973 م). المنجد فی اللغة، بیروت: دارالمشرق.
18
ملکیان، مصطفی (1379). اصلاحگرى در دین به چه معناست؟، http://malekiyan.blogfa.com/post-72.aspx.
19
موثقی، سیداحمد (1374). جنبشهای اسلامی معاصر، تهران: سمت.
20
یحیی، محمد (1405 ق). ورقة ثقافیة فی الرد علی العلمانیین، قاهره: الزهراء للاعلام العربی
21
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و نقد کتاب اصول برنامهریزی درسی
چکیده هدف از نقد کتابها بالابردن کیفیت آنها و آگاهی بیشتر و بهتر دانشجویان و خوانندگان آنهاست. برنامهریزی درسی یکی از درسهای تخصصی گروه علوم تربیتی است، ولی متأسفانه در این زمینه منابع زیادی نداریم؛ اکثر کتابهایی که در این زمینه چاپ شدهاند به علت حجم زیاد، ثقیلبودن، یا ناهمخوانی با سرفصلهای شورای عالی برنامهریزی برای معرفیکردن به دانشجویان، بهمنزلة منبعی که مناسب برای واحد درسی دانشگاهی باشد، درخور استفاده نیستند. در این مقاله کتاب اصول برنامهریزی درسی، تألیف محمدحسین یارمحمدیان، به طور اجمال معرفی و در ادامه از دو دیدگاه، ظاهری و محتوایی، نقد و بررسی شده است.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_927_c2dffd8ee449cbb57814202c5c8b8283.pdf
2013-05-22
19
32
کلیدواژهها: برنامهریزی درسی
مبانی برنامهریزی درسی
مراحل برنامهریزی درسی
برنامهریزی آموزشی
برنامة درسی پنهان
شراره
دالوندی
1
کارشناسارشد آموزش و پرورش تطبیقی
LEAD_AUTHOR
منابع
1
ارنشتاین، آلن سی. و فرانسیس پی. هانکینس (1373). مبانی فلسفی، روانشناختی و اجتماعی برنامة درسی، ترجمة سیاوش خلیلی شورینی، تهران: یادوارة کتاب.
2
تقیپور ظهیر، علی (1376). مقدمهای بر برنامهریزی آموزشی و درسی، تهران: آگاه.
3
سیلور، جی. گالن، ویلیام ام. الکساندر، و آرتور جی. لوئیس (1378). برنامهریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر، ترجمۀ غلامرضا خوینژاد، مشهد: آستان قدس رضوی.
4
طالبزاده نوبریان، محسن و کورش فتحی واجارگاه (1382). مباحث تخصصی برنامهریزی درسی، تهران: آییژ.
5
فیوضات، یحیی (1385). مبانی برنامهریزی آموزشی، تهران: ویرایش.
6
گوتک، جرالد (1380). مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، ترجمة محمدجعفر پاکسرشت، تهران: سمت.
7
مهرمحمدی، محمد (1381). برنامة درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها، مشهد: آستان قدس رضوی.
8
یارمحمدیان، محمدحسین (1377). اصول برنامهریزی درسی، تهران: یادوارة کتاب.
9
ORIGINAL_ARTICLE
بنیانهای معرفتشناسانه و ادبی در ناهمخواننماهای سنایی
ناهمخواننمایی یا پارادوکس نهتنها یک صنعت بدیعی یا تصویر شعری که اصطلاح و مفهومی منطقی، فلسفی، و جهانشناختی است و در آثار ادبی و بلاغی گذشته به سبب یکسانانگاری با برخی آرایههای ادبی، از جمله با استعاره، توجه چندانی به آن نشده است. شاعران فارسیزبان، به ویژه در ادبیات عرفانی و شعر جدید، غنیترین جلوههای انگارههای ناهمخوان را بهکار گرفتهاند و زبان شعر آنها در پرتو تعبیرهای متناقضنما از تازگی و تأثیر مدام برخوردار شده است. شاعر با پارادوکس امور نقیض و ناساز را آشتی میدهد و به آفرینش امر محال که زیباترین و شگفتترین جلوههای خیال است نایل میشود، انگارههای ناهمخوان با سنایی و شعرهای عارفانة او نمودی آشکار مییابد و از این روی کهنترین نمونههای تصویرهای متناقضنما را در آثار این شاعر میبینیم. نگارنده در این مقاله به بررسی پارادوکس در آثار سنایی پرداخته است.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_928_ec75de63c488a8a7e1160e44b8cf2ce6.pdf
2013-04-30
33
56
بلاغت
انگارة ناهمخوان
معرفتشناسی
نقد و بررسی
محمود
فضیلت
1
دانشیار ادبیات فارسی، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
منابع
1
قرآن کریم.
2
بقلی شیرازی، روزبهان (1385). شرح شطحیات، به تصحیح هانری کربن، تهران: طهوری.
3
چناری، امیر (1377). متناقضنمایی در شعر فارسی، تهران: فرزان.
4
سراج، ابونصر (1914). کتاب اللمع فی التصوف، تصحیح از رینولد الین نیکلسون (مجموعة یادنامة گیب، 22)، لندن.
5
سنایی، مجدود بن آدم (1377). حدیقةالحدیقه و شریعة الطریقه، تصحیح از مدرس رضوی، تهران: دانشگاه.
6
سنایی، مجدود بن آدم (1360). مثنویها به انضمام شرح سیر العباد الی المعاد، با تصحیح و مقدمة مدرس رضوی، تهران: بابک.
7
سنایی، مجدود بن آدم (1362). دیوان، به سعی و اهتمام مدرس رضوی، تهران: سنایی.
8
فولادی، علیرضا (1387). زبان عرفان، قم: فراگفت.
9
لاهیجی، شمسالدین محمد (1371). مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، به تصحیح محمدرضا برزگر خالقی و عفت کرباسی، تهران: زوار.
10
مولوی، جلالالدین محمد بن محمد (1375). مثنوی معنوی، تصحیح، مقدمه و کشف الابیات از قوامالدین خرمشاهی، تهران: ناهید.
11
میرصادقی، میمنت (1376). واژنامة هنر شاعری، تهران: کتاب مهناز.
12
هجویری غزنوی، ابوالحسن علی بن عثمان الجلابی (1375). کشفالمحجوب، با مقدمة قاسم انصاری، تهران: طهوری.
13
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و تحلیل کتاب پیکرگردانی در اساطیر
چکیده «نقد و تحلیل» آثاری که به نحوی با مباحث و سرفصلهای دروس دانشگاهی تناظر و تناسب دارند، از مؤثرترین کوششهای علمی دانشگاهی میتواند بهشمار آید و از مصادیق بارز اثربخشی نقد ادبی است که برای جامعۀ فعال علمی یک ضرورت محسوب میشود. این «نقد و بررسیها»، افزون بر آشکارکردن ظرفیتها، نقاط قوت و کاستیهای یک اثر و نشاط فضای علمی را بههمراه خواهد داشت. موضوع این نوشتار نقد و تحلیل کتاب پیکرگردانی در اساطیر، تألیف منصور رستگار فسایی، چاپ دوم، 1388، از انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. جستار حاضر نخست، این کتاب را معرفی سپس، پارهای از ظرفیتها و نقاط قوت آن را تحلیل میکند. در بخش دوم، به بررسی و نقد کاستیهای کتاب میپردازد و پیشنهادهایی را عرضه میدارد که با لحاظداشتن آنها ساختار و محتوای کتاب به کمال نزدیکتر میشود و رویکردها، استنباطها، و مباحث آن از اتقان بیشتری برخوردار میشود.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_929_3badc3493e51f8e14828f4b26db32278.pdf
2013-05-24
57
82
کلیدواژهها: نقد و تحلیل
اسطورههای ایرانی
پیکرگردانی
پیکرگردانی در اساطیر
حسینعلی
قبادی
ghobadi.hosein@yahoo.com
1
استاد دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
منابع
1
قرآن کریم.
2
اشتراوس، کلودلوی (1376). اسطوره و معنا، ترجمة شهرام خسروی، تهران: نشر مرکز.
3
الیاده، میرچا (1362). چشماندازهای اسطوره، ترجمة جلال ستاری، تهران: توس.
4
الیاده، میرچا (1374). اسطوره، رؤیا، راز، ترجمة رؤیا منجم، تهران: فکر روز.
5
آزاد، راضیه (1384). «اسطوره و ادبیات پسامدرن»، فصلنامة پژوهشهای ادبی، ش 7.
6
باستید، روژه (1370). دانش اساطیر، ترجمة جلال ستاری، تهران: توس.
7
بهار، مهرداد (1387). پژوهشی در اساطیر ایران، ویراستة کتایون مزداپور، تهران: آگه.
8
تاجدینی، علی (1383). فرهنگ نمادها و نشانهها در اندیشة مولانا، تهران: سروش.
9
رستگار فسایی، منصور (1388). پیکرگردانی در اساطیر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
10
ژرار، شالیان (1387). گنجینة حماسههای جهان، ترجمه و توضیح علیاصغر سعیدی، تهران: چشمه.
11
صدیقیان، مهیندخت (1385). فرهنگ اساطیری ـ حماسی ایران، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
12
صفا، ذبیحالله (1387). حماسهسرایی در ایران، تهران: امیرکبیر.
13
فرای، نورتراپ (1377). تحلیل نقد، ترجمة صالح حسینی، تهران: نیلوفر.
14
فریزر، جیمز جرج (1388). شاخة زرین، پژوهشی در جادو و دین، ویرایش و مقدمه از رابرت فریزر، ترجمة کاظم فیروزمند، تهران: آگاه.
15
قاسمزاده، سیدعلی و حسینعلی قبادی (1391). «دلایل گرایش رماننویسان به احیای اساطیر»، فصلنامة ادبپژوهی، ش 21.
16
کاسیرر، ارنست (1377). فلسفه و فرهنگ، ترجمة بزرگ نادرزاد، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
17
کمبل، جوزف (1377). قدرت اسطوره، ترجمة عباس مخبر، تهران: مرکز.
18
کمبل، جوزف (1387). قهرمان هزارچهره، ترجمة شادی خسروپناه، مشهد: گل آفتاب.
19
کوپ، لارنس (1384). اسطوره، ترجمة محمد دهقانی، تهران: علمی و فرهنگی.
20
ویلفرد، ال. و دیگران (1370). راهنمای رویکردهای نقدادبی، ترجمة زهرا مهینخواه، تهران: اطلاعات.
21
هینلز، جان راسل (1388). اساطیر ایران، ترجمة اسماعیل قهرمانیپور، تهران: سمیر.
22
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی کتب پول و بانکداری در ایران
چکیده پویایی هر علمی در گرو نقد منصفانة آثار منتشرشده در آن زمینه است. بیتردید نگارش و پدیدآوردن یک اثر جدید در هر زمینه به بررسی و ارزیابی آثار منتشرشدة قبل از آن و بررسی کاستیها و نقاط قوت آنها بستگی بسیار دارد. این ارزیابیها منجر به آن میشود تا تجدید چاپ و انتشار کتابهای جدید با کاستی کمتر و نوآوری بیشتری انجام پذیرد. یکی از نهادهای رسمی کشور که بررسی کتابها و متون آموزشی و کمکآموزشی حوزة علوم انسانی را با مشارکت داوران دانشگاهی و متخصص در این زمینه عهدهدار است، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است که از طریق شورای بررسی متون به آن میپردازد. در حوزة علوم اقتصاد، مدیریت، و حسابداری درس «پول، ارز و بانکداری» یکی از دروسی است که دانشجویان این رشته باید آن را فرا گیرند و در مجموعة دروس آموزشی کارشناسی و همچنین کارشناسی ارشد قرار دارد. این مطالعه بر آن است که با شاخصهای تعیینشدة شورای بررسی متون و ارزیابیهای داوران، و با روش تحلیل محتوا، پانزده اثر منتشرشده در زمینة پول، ارز و بانکداری را به دو صورت جداگانه و جمعی و در قالب ارزیابی شکلی و محتوایی مطالعه کند. نتایج حاکی از آن است که برای هر دو صورت ارزیابی شکلی و محتوایی به طور متوسط در اکثر کتابهای بررسیشده نمرة بین 3 - 99/3 از 5 در نظر گرفته شده است.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_930_43b3d183993dc64b1bef7360546adbb2.pdf
2013-01-02
83
105
کلیدواژهها: پول
ارز و بانکداری
ارزیابی شکلی
ارزیابی محتوایی
E50
Y30: JEL طبقهبندی
سیدنظامالدین
مکیان
1
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
عزتالله
لطفی
2
دانشجویکارشناسیارشدعلوماقتصادی
AUTHOR
محمدجواد
پاک فطرت
3
دانشجویکارشناسیارشدعلوماقتصادی
AUTHOR
منابع
1
اسودی، علی (1389). «بررسی انتقادی کتاب نتکلم»، پژوهشنامة انتقادی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س 10، ش 1.
2
باب الحوائجی، فهیمه (1376). «تحلیل محتوا»، فصلنامة کتاب، دورة هشتم، ش 4.
3
جعفری هرندی، رضا و دیگران (1387). «تحلیل محتوا روشی پرکاربرد در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی با تأکید بر تحلیل محتوای کتابهای درسی»، فصلنامة حوزه و دانشگاه، روششناسی علوم انسانی، س 14، ش 55.
4
دلاور، علی (1384). مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: رشد.
5
ربانیخواه، محمد (1384). «کتابشناسی توصیفی نگارش و ویرایش»، پژوهش و حوزه، س 6، ش 23 و 24.
6
ضیغمی، رضا و دیگران (1387). «تحلیل محتوا»، فصلنامة پرستاری ایران، دورة بیستویکم، ش 53.
7
Allen, Bryce and David Reser (1990). ‘Content Analysis in Library and Information Science Researches’, Library and Information Science Research, Vol. 12, No. 3.
8
ORIGINAL_ARTICLE
نقدی بر شرح دیوان خاقانی
چکیده خاقانی شروانی از شاعران پرآوازة قرن ششم هجری است که به تبع شاعران همعصر خود در رعایت سبک فنی مصنوع و الزام به آوردن غالب اطلاعات و اصطلاحات علمی، معارف دینی، تاریخ، اسطوره، باورهای عامیانه، و ... گوی سبقت از بسیاری از همگنان خود در دشوارگویی ربوده است؛ به همین سبب، بسیاری از خاقانیپژوهان کوشیدهاند، ضمن تصحیح و تنقیح دیوان خاقانی، پرده از پارهای رمز و رازهای پوشیده در شعرش بردارند و ضمن معنی تمام یا گزینش ابیاتی از دیوان، پژوهندگان شعر خاقانی را مددکار باشند. شرح دیوان خاقانی اثر محمدرضا برزگر خالقی از دیگر کوششهای در همین مسیر است که در ادامه و پیش رویداشتن گنجینة عظیمی از خاقانیپژوهی، اعم از شرحهای کلی، گزینهها، کتابها، و مقالات فراوان، به شرح پنجاه قصیده از دیوان پرداخته است. این شرح با همة تلاشهای ستودنی شارح، مصون از سهو و خطا و عاری از نقص و کاستی نیست. این مقاله کوشیده است در حد اختصار به پارهای از این موارد بپردازد.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_931_3e04e3a09678b222aae7f0e519d3b549.pdf
2013-04-22
107
133
کلیدواژهها: خاقانی
خاقانیپژوهی
دیوان خاقانی
برزگر خالقی
ناصر
نیکوبخت
1
دانشیارادبیاتفارسیدانشگاهتربیتمدرس
LEAD_AUTHOR
منابع
1
باقری خلیلی، علیاکبر (1382). فرهنگ اصطلاحات طبی در ادب فارسی، مازندران: دانشگاه مازندران.
2
ترکی، محمدرضا (1385). «دریافتهایی از خاقانی»، < <http:⁄⁄mr-turki.blogfa.com⁄cat-7.aspx، بازیابی در 15/ 11/ 1385.
3
خاقانی شروانی (1385). ختمالغرایب: تحفةالعراقین خاقانی شروانی، ختمالغرایب: تحفةالعراقین، به کوشش ایرج افشار، تهران: میراث مکتوب و فرهنگستان علوم اتریش.
4
خاقانی شروانی (1386). ختمالغرایب: تحفةالعراقین، مقدمه و تصحیح و تعلیق یوسف عالی عباسآباد، تهران: سخن.
5
خاقانی شروانی (1387 الف). ختمالغرایب: تحفةالعراقین، تصحیح علی صفری آققلعه، تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
6
خاقانی شروانی (1387 ب). دیوان، شرح همراه با مقدمه، تلفظ واژههای دشوار، درستخوانی، زیباشناسی و شرح ابیات، به کوشش محمدرضا برزگر خالقی، تهران: زوار.
7
سراجالدین علی خان (1363). چراغ هدایت، ضمیمة فرهنگ غیاثاللغات، تهران: امیرکبیر.
8
متنبی (بیتا). دیوان المتنبی، شرح ابوالبقاء العکبری، الجزء الاول، بیروت: دارالمعرفه.
9
مجلسی، محمدباقر (1403). بحارالانوار، بیروت: الوفا.
10
مصفی، ابوالفضل (1366). فرهنگ اصطلاحات نجومی، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
11
مهدویفر، سعید (1391). «شرحی دوباره از دیوان خاقانی»، کتاب ماه، ادبیات، ش 63، پیاپی 177.
12
نهجالبلاغه (1376). ترجمة مصطفی زمانی، تهران: نبوی.
13
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و نقد کتاب اقتصاد کلان
چکیده در این مقاله یکی از آثار معروف اقتصاد کلان کشور که در مجموعة متنوعی از مؤسسات آموزش عالی داخل برای تدریس در سطح کارشناسی رشتة اقتصاد و رشتههای مرتبط تدریس میشود، با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی، داوری شده است. در این روش سعی میشود ضمن معرفی اثر، جنبههای اصلی قوت آن بررسی، آنگاه مسائل اصلی و برخی مسائل جزئی آن ارائه شود. جمعبندی داوری نشان میدهد که اثر روی همرفته از حیث صوری مناسب، اما از حیث محتوایی فاقد مسائل مهمی، همچون رعایت ترتیب و تنظیم و انسجام جزئی و کلی، در طرح موضوعات است و تأکید غیر روشمندی بر بعضی دیدگاهها دارد. این در حالی است که اثر در مقایسه با مجموعة منتخبی از کتب اقتصاد کلان که به طور متعارف برای تدریس درس اصول علم اقتصاد (2) مورد استفاده قرار میگیرند، از جامعیت بیشتری برخوردار است.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_932_a365c6b6bd6e8c938658208d9971720b.pdf
2013-01-29
135
146
کلیدواژهها: اقتصاد کلان
ارزیابی صوری
ارزیابی محتوایی
داوری کتاب
محمد
واعظ برزانی
1
دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
منابع
1
اخوی، احمد (1374). اقتصاد کلان، پایهای و کاربردی، تهران: مؤسسة مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
2
برانسون، ویلیام (1376). تئوری و سیاستهای اقتصاد کلان، ترجمة عباس شاکری، تهران: نشر نی.
3
تفضلی، فریدون (1375). اقتصاد کلان: نظریهها و سیاستهای اقتصادی، تهران: نشر نی.
4
دورنبوش، رودیگر و استنلی فیشر (1375). اقتصاد کلان، ترجمة محمدحسین تیزهوش تابان، تهران: سروش.
5
روزبهان، محمود (1381). تئوری اقتصاد کلان (1)، تهران: تابان.
6
طبیبیان، محمد (1386). اقتصاد کلان، تهران: بازتاب.
7
منکیو، گریگوری (1383). اقتصاد کلان، ترجمة حمیدرضا برادران و شرکاء و علی پارسائیان، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
8
مقدم، وحید (1388). «پیشرفت علمی مطالعات اقتصاد کلان ایران»، رسالة دکتری اقتصاد، دانشگاه اصفهان.
9
واعظ برزانی، محمد و وحید مقدم (1388). طرح تحقیقاتی ارزیابی تلفیقی کتب اقتصاد کلان ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (انتشارنیافته).
10
واعظ برزانی، محمد و وحید مقدم (1387). «ارزیابی تلفیقی آثار و کتب درسی اقتصاد کلان»، نامة علوم انسانی، ش 19، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
11
واعظ برزانی، محمد (1387). «نقد و بررسی کتاب سیر تحول در تجزیه و تحلیلهای اقتصاد کلان»، فصلنامة فرهنگ، ش 2، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
12