پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
16
42
2016
12
21
در غیاب نقدادبی و زبانِ آن نگاهی به چرایی غیاب نقد ادبی و زبان نقد در گفتمان ادبی پیشامدرن
1
20
FA
عیسی
امنخانی
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گلستان
amankhani27@yahoo.com
منا
علیمددی
استادیار زبان و ادبیاتفارسیدانشگاه گنبد کاووس
<br />نقد ادبی و زبان بایستۀ آن حتی به فرض حضور آن در ادبیات گذشتۀ ایران، سابقۀ چندانی ندارد چرا که زبانِ رایج و هنجار گفتمان پیشامدرن زبان مدح/هجو بوده است؛ نویسندگان و شاعران این دوره به تناوب گاه زبان مدح را به کار گرفته­اند، گاه نیز از زبان هجو استفاده کرده­اند. اما با فرا رسیدن مشروطیت و استقرار گفتمان مدرن، به تدریج زبان مدح/هجو جای خود را به زبان نقد داده، زبان نقد زبانِ هنجار گفتمان ادبی مدرن می­شود.<br />چرایی چنین تغییری را باید در تغییر گفتمان و پیش­فرض­های آن جست­وجو کرد؛ زبان مدح/هجو تنها در گفتمانی به زبان هنجار تبدیل می­شود که پیش­فرض آن نظامی سلسله­مراتبی (هرمی) باشد اما نقد ادبی و زبان نقد محصول گفتمان مدرن است؛ گفتمانی که پیش­فرض آن برابری است. تنها در چنین گفتمانی است که امکان تحقّق نقد ادبی و زبان آن وجود دارد.
نقد ادبی,زبان نقد,زبان مدح/هجو,گفتمان مدرن/ پیشامدرن,نظام سلسلهمراتبی,برابری
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2310.html
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2310_5834d47a60a7d0ff6e49fedd80fe1548.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
16
42
2016
12
21
تحلیل و نقد کتاب الثابت و المتحول (سنت و تجدد)
21
39
FA
فرزاد
بالو
استادیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه مازندران
<strong>چکیده</strong> <br />ادونیس، در کتاب الثابت و المتحول (­سنت و تجدد)­، بازشناسی، تبیین و تحلیل دیالکتیک سنت و تجدد را در فرهنگ اسلامی و در حوزه­های دینی­، سیاسی، فکری، و ادبی ­(­شعر) از ظهور اسلام تا عصر حاضر دنبال می­کند­. به باور وی­، تصلب سنت در عرصه­های دینی­، فکری و ادبی­، ­عرصه را برای تجدد و نوآوری در هر یک از این حوزه­ها تنگ و دشوار ­می­سازد­. چنان­که تنها رویکرد تاویلی به سنت یا اعراض از آن راهی به آرمانشهر تجدد و نوآوری خواهد گشود­. بی تردید­، بررسی عمیق و گسترده­ی وی از میراث مکتوب فرهنگ و تمدن اسلامی­، ­افق­های تازه­ای در حوزه­ی علوم انسانی به­طور عام و شعر و ادب به طور خاص می­گشاید­. ­نوشتار حاضر­، ملاحظلات تحلیلی­- انتقادی به این کتاب و مفاهیم مطروحه در آن خواهد داشت.
کلیدواژهها: ادونیس,سنت,تجدد,دین,سیاست,شعر,تاویل
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2311.html
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2311_4ee0d126c9d0eb985806e7b8c417d608.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
16
42
2016
12
21
دریچهای نو اما نیمهباز بررسی و نقد کتاب در سپهر سپهری
41
59
FA
زهرا
پارساپور
دانشیار ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی
<strong>چکیده</strong> <br />شعر سهراب سپهری قابلیت فراوانی جهت نقد محتوایی با رویکردهای عرفانی و فلسفی دارد. از این رو سروش دباغ که از سویی دلبسته عرفان و فلسفه است و از سویی مفتون ذهن و زبان سپهری، تلاش می کند در این مجموعه فکر و اندیشه سپهری را پیرامون چند واژه و مفهوم کلیدی در دیوان او جستجو و بیان کند. کتاب «در سپهر سپهری » مجموعه ای شامل چند مقاله و سخنرانی و گفتگوست که در سال 1393در انتشار فرهنگ معاصر به چاپ رسیده است . از مهمترین موضوعاتی که نویسنده در این مجموعه به آن پرداخته است معانی باد و باران در شعر سهراب سپهری، تاملاتی در مفهوم غم، مرگ، امر متعالی، هیچستان و نیز معرفی عرفان مدرن و تمایز آن با عرفان کلاسیک و ارتباط اندیشه های سهراب با این عرفان است. در این مقاله تلاش شده است علاوه بر نقد شکلی و ساختاری این اثر، به نقد روش تحقیق و نیز بررسی میزان موفقیت نویسنده در تبیین این مطالب بپردازیم. به نظر می رسد نویسنده موفق شده است دریچه هایی تازهای در حوزه سپهری شناسی بگشاید. با این حال بسیاری از مباحث مطرح شده در حد طرح موضوع است و ابهامات فراوانی در آن به چشم می خورد.
کلیدواژهها: فلسفه,عرفان,سهراب سپهری,عرفان مدرن,امر متعالی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2312.html
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2312_c183c20e78476fa15bd79d25db9ddeb5.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
16
42
2016
12
21
نقد و تکملهای بر مباحث تاریخی مطرحشده پیرامون زندگی و شخصیّت خاقانی شروانی در ارمغان صبح
61
85
FA
محمّدرضا
ترکی
دانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تهران
<strong>چکیده</strong><br /><em>ارمغان صبح</em> از گزیدههای دانشگاهی مفید و موفّق روزگار ما در زمینۀ متون نظم است. مؤلّف ارجمند این اثر تلاش کرده است نمونههایی از آثار خاقانی شروانی، اعمّ از قصیده و دیگر قالبهای شعری، را بهشیوهای بسامان و با دقّت علمی همراه با شرح نکات و ظرایف آنها بهدانشجویان زبان و ادبیّات فارسی و دیگر علاقهمندان بهمتون فارسی عرضه کند.<br />تلاش مؤلّف، بهویژه در زمینۀ شرح و توضیح ابیاتْ موفّق و عاری از لغزش فراوان ارزیابی میشود، امّا در حوزۀ مباحث تاریخی و شخصیّتشناسی خاقانی شروانی، بهسبب پیروی از آنچه محقّقان دیگر نوشتهاند، خالی از لغزشها و ملاحظاتی نیست. در این مقاله کوشیدهایم بهموارد متعددی از این لغزشها اشاره کنیم که در صورت پذیرش آن از سوی مؤلّف محترم میتواند بهتصحیح پارهای از مشهورات ناصواب در زمینۀ مورد بحث در این اثر ارجمند یاری برساند.
کلیدواژهها: خاقانی شروانی,ارمغان صبح,نصرالله امامی,شرح خاقانی,گزیدههای ادبی دانشگاهی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2319.html
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2319_f3727c3b832e89d9c4d5c76ed63fd693.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
16
42
2016
12
21
تحلیل و نقد کتاب کارکرد گفتمانی سکوت در ادبیات معاصر فارسی
87
102
FA
محمد
راغب
استادیار ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی
<strong>چکیده</strong><br /><em>کارکرد گفتمانی سکوت در ادبیات معاصر فارسی</em> (انتشارات نقش جهان: 1392) اثر لیلا صادقی به بررسی «سکوت» از منظری زبان­شناختی می­پردازد و رویکردها و دیدگاههای تازه­ای را از افرادی چون دنیس کورزون، توماس برونو، توماس هاکین، ژاک دریدا، سوزان سانتاگ، میشل افرات و دیگران بررسی می­کند و آنها را در پیکره­ای متنوع از ادبیات داستانی معاصر می­آزماید. در این مقاله، برخی کاستیهای کتاب از منظر صوری و محتوایی بررسی شده است؛ بیش از همه، به چگونگی استفادۀ صادقی از منابع غربی توجه شده و کاربرد این دیدگاهها در متون منتخب داستانی فارسی نیز مورد نقد و داوری قرار گرفته است.<br />در بخش نظری کتاب، مشکلاتی نظیر ترجمه به جای تألیف، منبع­سازی و بی­توجهی به پیشینۀ مطالعۀ سکوت در ایران دیده می­شود و در بخش کاربردی، مشکلاتی همچون مسائل روش­شناختی و استفاده از شواهد و مثالهای نادرست و نارسا و انتخاب غیر منطقی و اتفاقی پیکرۀ تحلیلی به چشم می­خورد.
کلیدواژهها:سکوت,ادبیات داستانی,دنیس کورزون,میشل افرات,توماس برونو
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2320.html
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2320_3d570156c9f846109a00ecef09d36394.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
16
42
2016
12
21
تحلیل و نقد کتابِ اصول و طبقهبندی نقد ادبی
103
117
FA
رضا
روحانی
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان
<strong>چکیده </strong><br />نقد ادبی از درسها و مباحث علمی و ضروری و کاربردی در رشته­های ادبی است. دربارة این علم و اصول و مبانی و نظریات و مکاتب مختلف آن در دهه های اخیر کتاب‍های مناسبی به نگارش درآمده یا ترجمه و تألیف شده است. یکی از کتابهایی که در سال 1390 با عنوان «اصول و طبقه بندی نقد ادبی» تألیف شده به کوشش دکتر محمود فضیلت است که در انتشارات زوار به چاپ اول رسیده است. نوشته حاضر ضمن معرفی این کتاب، به نقد و بررسی شکلی و محتوایی کتاب میپردازد و نشان میدهد که در کتاب حاضر علی­رغم عنوان و نمونههای احیاناً مناسبی که دارد به درستی، اخلاق پژوهش در نگارش و تألیف و ویرایش رعایت نشده، و مؤلف در ارجاع به منابع و نقل اقوال، همه­جا امانت را رعایت نمی­کند و التزامی بدان ندارد، از این رو کتاب حاضر تا رسیدن به یک کتاب درسی مناسب که درسنامه یا الگویی در نقد ادبی گردد راه درازی در پیش دارد، و محتاج بازنگری و بازنگاری اساسی است.
کلیدواژهها: اصول و طبقهبندی نقد ادبی,کتابهای دانشگاهی,درسنامه نقد ادبی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2321.html
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2321_82c6ac5384c6a8e9cb2a5287c1425154.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
16
42
2016
12
21
تحلیل و نقد کتاب گشودن رمان
119
132
FA
محمدرضا
روزبه
دانشیار ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، خرم آباد
rayan.roozbeh@yahoo.com
<strong>چکیده</strong><br />طی دهههای پیشین، کتب و مقالات فراوانی در باب مباحث تئوریک داستان و داستاننویسی نوشته شدهاند که هریک بهنوبه خود در ارتقای چشم اندازهای نظری و عملی داستاننویسان یا خوانندگان آثار داستانی نقشی داشته اند. کتاب گشودن رمان اثر حسین پاینده از زمره این آثار است. این کتاب، پیشنهادگر روشی ساخت گرایانه و نسبتاً مرسوم در نقد و تحلیل رمان معاصر است؛ روشی بر مبنای خوانش تحلیلی صحنه آغازین و تبیین ارتباط ساختاری آن با کل رمان. نویسنده بر اساس همین روش، ده رمان برجسته فارسی (از بوف کورتا نمونه های رمان پسامدرن امروز) را بهضمیمه یک داستان کوتاه و یک فیلم، تحلیل و بررسی ساختگرایانه کرده است. در این مقاله، ضمن اشاره به مزایای این کتاب از جمله نگاه راهگشا، نثر و نوشتار پاکیزه و پارهای تاملات تازه، به پارهای نقایص – چه از حیث ابعاد شکلی و چه از نظر ابعاد محتوایی نیز پرداخته شده است. در مجموع، کتاب حاضر را میتوان از زمره آثار راهگشا و آموزنده در زمینه نقد و تحلیل داستان امروز بهشمار آورد.
کلیدواژهها: رمان,ساختگرایی,گشودن رمان,نقد و تحلیل,صحنه آغازین,داستاننویسی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2328.html
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2328_509fec6f02e9c5235f3eb1962d083179.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
16
42
2016
12
21
نقد کتاب بومیگرایی در ادبیات منثور (1300-1320)
133
153
FA
مریم
عاملی رضایی
استادیار ادبیاتفارسی پژوهشگاه علومانسانی
<strong>چکیده</strong><br />کتاب <em>بومیگرایی در ادبیات منثور</em>، به بررسی و بازشناسی نمونههایی از عناصر و عوامل بومیگرایی در برخی نشریات، نمایشنامهها، سفرنامهها و ادبیات داستانی سالهای 1300 تا 1320پرداخته و جریان ادبیات بومیگرا را در این سالها بررسی کرده است. عناصر و عوامل بومیگرایی در این اثر در قالب عناصر ملی، مذهبی دستهبندی و نمونههای آن در متون منثور بررسی شده است. نثر کتاب سلیس و روان است و اشکالات نگارشی کمتر دیده میشود. بررسیها، با ذکر جزئیات صورتگرفته و اولین کتابی است که در حیطۀ ادبیات بومیگرا در این دوره نگاشته شده است؛ اما کتاب در مواردی چون پرداختن بهمفاهیم نظری و بحث تاریخی شکلگیری هویت، کاستیهایی دارد. بسیاری از نویسندگان دورۀ پهلوی اول که آثارشان در کتاب نقد شده است، با هدف انتقاد و رفع برخی عناصر نامطلوب بومی و فرهنگی قلم زدهاند و بسیاری از مواردی که در آن دوره در فرهنگ بومی ما وجود داشته، قابل دفاع نبوده، نیازمند اصلاح بوده است. دیدگاه انتقادی نسبت به فرهنگ بومی، در این متون بهقدری پررنگ است که نادیدهگرفتن آن و تلاش در جهت اثبات بومیگرایی آثار، در اساس بحث، تناقضی ایجاد کرده و مسالۀ اصلی کتاب را زیر سوال برده است. در بخش منابع نیز کاستیهایی دیده شد که میتواند در چاپهای بعدی تکمیل گردد.
کلیدواژهها: هویت,بومیگرایی,ادبیات منثور,دوره پهلوی اول
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2329.html
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2329_d0a7095cec2f34e547f179e6e18e926a.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
16
42
2016
12
21
بررسی و نقد رسالههای شعری فلاسفهی مسلمان از فن شعر ارسطو: ترجمه در زمانهی عسرت
155
175
FA
داوود
عمارتیمقدم
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نیشابور
<strong>چکیده</strong><br /> مقاله­ی حاضر، به بررسیِ انتقادیِ کتاب <em>رساله­های شعری فیلسوفان مسلمان</em>، به کوشش دکتر سید مهدی زرقانی و دکتر حسن حسن زاده­ی نیری اختصاص دارد. در این مقاله نشان خواهیم داد که به دلایلی، از جمله بدفهمیِ قسمت­هایی از متن عربی، تکیه بر نسخ مغلوط، عدم آشنایی مترجمان با یافته­های دیگر محققانی که به بررسیِ رساله­های شعری فلاسفه­ی مسلمان پرداخته­اند و... ، متاسفانه ترجمه­ی فارسی این رساله­ها را نمی­توان چندان قابل اعتماد دانست. هم­چنین از آن­جا که در کتاب <em>رساله­های شعری فیلسوفان مسلمان</em>، برای توضیح پاره­ای مسائل بارها به کتاب <em>بوطیقای کلاسیک</em> ارجاع داده شده است، بررسیِ این کتاب نیز به موازات ترجمه­های رساله­های شعریِ فلاسفه­ی مسلمان ضرورت دارد. بنابراین، در بخش نخست مقاله به طور مختصر به کتاب <em>بوطیقای کلاسیک</em> و در بخش دوم به تفصیل به ترجمه­ی رساله­های شعری فلاسفه­ی مسلمان پرداخته شده و کاستی­های هر یک مورد بررسی قرار گرفته است.
کلیدواژهها: فنشعر,فلاسفهی مسلمان,بوطیقای کلاسیک,نقد ترجمه
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2336.html
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2336_94df9441f821d99e8fd0168a5115a823.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
16
42
2016
12
21
نقدی بر کتاب مرجع شناسی و روش تحقیق
177
192
FA
سیدعلی
قاسمزاده
دانشیار زبانو ادبیات فارسی دانشگاه امام خمینی
<strong>چکیده</strong><br />مسأله­محوری دانشجویان در بازخوانی متون کلاسیک و کشف جریانهای فکری و ادبی دغدغه­ای است که در گرو سطوح آموزشی درس مرجع شناسی و روش تحقیق و تغییر نگرش سنتی به پژوهش در علوم ادبی و بازشناسی مسائل بنیادین آن است. از این رو، بازنگری در نگارش کتاب­های پژوهش بنیان با هدف رفع آسیب­های موجود، ضرورتی انکارناپذیر است؛ زیرا تقریبا اغلب منابع یا کتابهای موجود در زمینة یاد شده، یا تقلیل­گرایانه به برجسته­سازی بخشی خاص و غفلت از ابعادی دیگر پرداخته­اند، یا با نگرشی راهبردی نگاشته نشدهاند. از این رو، این جستار انتقادی ضمن آسیبشناسی منابع موجود با تمرکز بر کتاب «مرجع شناسی و روش تحقیق» نوشتة منصور ثروت به ارائة پیشنهادهای راهبردی پرداخته است. مطابق نتایج این پژوهش، مشکلات کتاب منظور و کتابهای موجود در چند ساحت قابل تأمل است: نخست، ساحت روش­شناختی و نظری که شامل ترجیح مرجع شناسی و رویکرد تاریخ ادبیاتی، تأخر روش­شناسی و تفضل و تقدم مرجع شناسی، نبود نگرش ساختاری و همه­جانبه به تحقیقات ادبی، دوم، ساحت غایت شناسی و کارکردی آن، در کنار نبود نگاه روزآمد به منابع، روش تحقیق و مسائل ادبی و سوم، ساحت صورت، زبان و محتوا که با تسامحات و اغلاط بسیار زبانی و محتوایی همراه است.
کلیدواژهها: مرجعشناسی,روش تحقیق,آسیبشناسی,زبان و ادبیات فارسی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2337.html
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2337_b84d5df69c34599fc10234432b3ca9b1.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
16
42
2016
12
21
تحلیل و نقد کتاب اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران
193
206
FA
مصطفی
گرجی
استاد گروه زبان و ادبیات دانشگاه پیام نور
<br />یکیاز پژوهشهای جدی در حوزه ارتباط ادبیات معاصر با مکتبهای فلسفی با تاکید بر فلسفه قارهای(اگزیستانسیال، هرمنوتیک و ساختاری) در مقابل فلسفه انگلوساکسون (فلسفه تحلیل و فلسفه زبانی) کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» است که به قلم عیسی امنخانی و بههمت انتشارات علمی (اول؛ 1392) در 243 صفحه چاپ و منتشر شده است. این اثر سعی کرده است با توجه به مبانی فکری اندیشمندان وجودی، ادبیات معاصر به ویژه شعر فارسی را واکاوی و بررسی کند. البته کتاب یادشده که پیشتر در قالب مقاله علمی و پایان نامه تدوین شده است؛ در نوع خود، محاسن زیادی دارد و البته مشکلات جدی نیز در آن دیده میشود. بر این اساس نویسنده این جستار در دو ساحت نقد روشی و صوری از یک سو و نقد محتوایی و بینشی از سویی دیگر متن را بررسی کرده است. مهمترین نکاتی که در بررسی کتاب قابل تامل است اشتباهات مکرر تایپی و املایی، فقدان ویرایش دقیق و علمی، عدم یکدستی منابع داخل متن با پایان متن، عدم ذکر منابع در پایان کتاب، عدم اتخاذ روش ثابت و یکدست در ارجاع دهی از یک سو و فقدان روشن بودگی برخی مفاهیم با توجه به روشن نبودن مخاطبان احتمالی اثر، عدم تطابق استدلال با نتیجه سخن در برخی موارد است.
ادبیات معاصر,اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران,نقد کتاب
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2338.html
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2338_a05ef74fea212501e1239e82accc33dd.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
16
42
2016
12
21
نقدی بر کتاب جستارهایی درباب نظریة روایت و روایتشناسی
207
229
FA
هادی
یاوری
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه نیشابور
<strong>چکیده</strong> <br />کتاب <em>جستارهایی درباب نظریة روایت و روایت­شناسی</em><em> </em>(حرّی، 1392) که دربردارندة هفت مقالة ترجمه­ای و سه مقاله تألیفی است، با هدف ارائة منسجم و هدفمند مهم­ترین جنبه­های نظریة ]عمومی[ روایت و ارائة تحلیل­های روایی مناسبی از متون فارسی برای استفاده هرچه بهتر فارسی زبانان علاقمند به این حوزه ترجمه و تألیف شده است. در نوشتار حاضر به ارزیابی جنبه­های مختلفی از این متن پرداخته­ایم و با تکیه بر شواهد فراوان نشان دادیم که این کتاب از جنبه­های مختلف کیفیت معادل­گزینی و ترجمه؛ مسائل زبانی، ابعاد صوری، مستندسازی و همچنین کیفیت مقالات تألیفی ایراد و خطاهای زیادی دارد و چنان­چه به لحاظ صوری و محتوایی نظم ونسق و انسجام بیابد و با افزودن مقالات ترجمه­ای دیگر و مقالات تألیفی سنجیده­تر تجدید چاپ شود، ممکن است بتواند برخی نیازهای مخاطبان عام روایت­شناسی را برطرف کند و یا به عنوان منبعی کمک درسی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها: روایتشناسی,نقد ترجمه,جستارهایی در باب نظریة روایت و روایتشناسی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2339.html
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2339_c9d74da42fd8b541b6e72ab59e90b350.pdf