TY - JOUR ID - 1844 TI - طراحی درس «اخلاق فناوری اطلاعات» برای دانشجویان علوم تربیتی JO - پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی JA - CRTLS LA - fa SN - AU - موسویان, سمانه سادات AU - نیلی, محمدرضا AU - ملکی, حسن AD - دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس AD - هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 15 IS - 37 SP - 149 EP - 166 KW - کلیدواژه‌ها: اخلاق فناوری اطلاعات KW - طراحی آموزشی KW - نیازسنجی دانشجویان KW - الگوی کمپ DO - N2 - هدف این پژوهش طراحی درس «اخلاق فناوری اطلاعات» با استفاده از نیازسنجی دانشجویان و تعیین سرفصل‌های درس مربوطه است و در این راستا به طراحی این درس برای دانشجویان علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد پرداخته است. روش پژوهش به این ترتیب بوده است که نخست با مطالعة همه‌جانبة منابع، به‌ویژه اسناد بالادستی، مؤلفه‌های حال و آیندة اخلاق فناوری در ایران استخراج شده و با توجه به مؤلفه‌های به دست آمده، پرسش‌نامه در دو قالب برای دانشجویان و کارشناسان طراحی شد. پس از این‌که متخصصان مربوطه پرسش‌نامه را تکمیل کردند، هشت مؤلفه برای نیازسنجی دانشجویان تعیین شد. این هشت مؤلفه عبارت‌اند از: کلیات، تاریخچة اخلاق فناوری اطلاعات، آزادی دسترسی، مالکیت معنوی، حریم خصوصی، امنیت اطلاعات، اعتبار اطلاعات و نهاد خانواده. با تحلیل پرسش‌نامه‌های دانشجویان، اهداف و سرفصل‌های درس مشخص شدند. با تحلیل نتایج حاصل از نیازسنجی دانشجویان، میزان اهمیت مقوله‌های اخلاق فناوری اطلاعات در درس مربوطه تعیین شد و با بهره‌گیری از نظرسنجی متخصصان و نیازسنجی دانشجویان، اهداف دوره تعیین و طراحی درس اخلاق فناوری بر اساس الگوی کمپ انجام شد. UR - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1844.html L1 - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1844_6f3d5306bcb792a43942a954a1fe1424.pdf ER -