TY - JOUR ID - 2042 TI - خوانشی از یک «بازخوانی» بررسی و نقد کتاب نقد و نظریه‌های ادبی JO - پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی JA - CRTLS LA - fa SN - AU - زختاره, حسن AD - استادیار زبان‌و ادبیات‌فرانسه دانشگاه بوعلی‌سینا همدان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 16 IS - 38 SP - 81 EP - 107 KW - نقد ادبی KW - نظریة ادبی KW - پیرامتن KW - بازخوانی KW - گاه‌‌شماری KW - الگوی تحلیلی DO - N2 - بی‌تردید عنوان کتاب نقش مؤثری در جلب نظر مخاطبان دارد؛ مخاطبانی که در نخستین صفحه‌‌های کتاب در جست‌وجوی دلیل پیدایش آن‌اند. هدف‌‌ها و پرسش‌‌هایی که نویسنده در این صفحه‌‌ها مطرح می‌‌کند به‌نحوی ذهن خواننده را درگیر خود کرده و او را بیش‌تر به خواندن کتاب ترغیب می‌‌کند. گاهی این ترغیب با نوعی حس شگفتی و تحسین نیز در هم می‌‌آمیزد، زیرا نویسنده موفق شده است طبقه‌‌بندی‌‌ها و ساختارهای قوام‌‌یافتۀ ذهن خواننده را با نوعی آشنایی‌‌زدایی در هم‌ ‌بشکند. کتاب نقد و نظریه‌‌های ادبی معاصر از این‌‌گونه کتاب‌‌هاست؛ زیرا به‌نظر می‌‌رسد مؤلفش در نظر دارد، در کتابی با حجم بسیار کم، به‌نحوی جامع و کامل طیف گسترده و گوناگونی از موضوعات را معرفی کند، به چندین هدف دست یابد و هم‌زمان به پرسش‌‌هایی پاسخ دهد که با این اهداف مناسبت چندانی ندارند. نوشتۀ پیش‌‌رو بر آن است تا با مطالعۀ سطح‌‌های گوناگون این کتاب، افزون بر بررسی میزان دسترسی نویسنده به هدف‌‌هایش و پای‌بندی به قرارداد خوانش، نحوۀ پاسخ‌‌گویی او به پرسش‌‌ها و درجۀ اعتبار پاسخ‌‌ها را نیز بسنجد. UR - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2042.html L1 - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2042_314245c3764af3e6a200e01ec21ee686.pdf ER -