TY - JOUR ID - 2277 TI - تحلیلی بر واژگان پایۀ فارسی JO - پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی JA - CRTLS LA - fa SN - AU - رمضانی, احمد AU - اسدپور, ساسان AD - استادیار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی AD - کارشناسی ارشد روان‌شناسی کودکان استثنایی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 16 IS - ویژه‌نامه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی SP - 175 EP - 197 KW - واژگان پایه KW - زبان فارسی KW - بررسی انتقادی KW - دانش‌آموزان DO - N2 - هدف مقالۀ حاضر تأکید بر اهمیت پژوهش در حوزۀ واژگان پایه و بررسی انتقادی کتاب واژگان پایۀ فارسی از زبان کودکان ایرانی و طرح ملی شناسایی واژگان پایه‌ فارسی از منظر روان­ شناختی، زبان ­شناختی، روش­ شناسی و آموزشی است. در ابتدا به اهمیت موضوع واژگان پایه و تاریخچة تدوین کتاب اشاره می ­شود. سپس محتوای اثر توصیف و تحلیل می­شود. به این ترتیب، پس از مروری بر فصل­ های مختلف کتاب، نقدی اجمالی از بخش­ های مختلف ارائه خواهد شد. به عبارت دیگر، پس از نقد بخش «بی ­مقدمه»، روش ­شناسی طرح ملی شناسایی واژگان پایه نقد می ­شود و سعی می­ شود با اشاره به ابزارهای گرد­آوری داده در طرح ملی شناسایی واژگان پایه، تصویری انتقادی از روال استخراج واژگانِ طبقه ­بندی شده در کتاب ارائه می­ گردد. در ادامه دو بخش اصلی کتاب (جدول ­های موضوعی و پلکانی و پای ه­ای) دقیق­ تر نقد و تحلیل می ­شوند. UR - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2277.html L1 - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2277_58cd1de7d9c17bd53112968241474d8f.pdf ER -