TY - JOUR ID - 2763 TI - نقد مبانی کلان در برنامه‌ریزی درسی رشته <i>علوم قرآن و حدیث</i> JO - پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی JA - CRTLS LA - fa SN - AU - فخّاری, علی‌رضا AD - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، گروه علوم قرآن و حدیث Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 17 IS - 5 SP - 203 EP - 228 KW - برنامه‌ریزی درسی KW - سرفصل KW - رشتة علوم قرآن و حدیث KW - نقد DO - N2 - برنامه‌ریزی درسی هم بر امور کلان و کلی و هم بر جزئیات استوار است که نوع نگاه به هریک تأثیر مهمی در تدوین برنامة درسی و کیفیت آن خواهد داشت. از مهم‌ترین امور کلان در این خصوص نیازسنجی، تعیین و تحدید اهداف و مأموریت، و نیز مسئلة ارزش‌یابی است. ضعف و قوت یک برنامة درسی به ضعف و قوت این امور برمی‌گردد. بنابراین برای بهینه‌سازی هر فعالیت آموزشی لازم است هریک از ارکان آن ارزیابی و آسیب‌شناسی شود تا بتوان با شناخت کاستی‌ها درصدد رفع آن‌ها برآمد. از بررسی اجمالی برنامة درسی رشتة علوم قرآن و حدیث چنین برمی‌آید که امعان نظری جدی در ابتنای بر اصول برنامه‌ریزی درسی وجود نداشته است و این می‌تواند&nbsp; یکی از ضعف‌های رشته و عامل ایجادنشدن توان‌مندی‌های لازم در دانشجویان تلقی شود. برنامه‌ریزی بدون برنامه و منطبق‌نبودن با استانداردهای آموزشی نه‌تنها رفع مشکل نمی‌کند، بلکه خود مشکلی می‌شود درکنار دیگر مشکلات. UR - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2763.html L1 - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2763_3d202dc4a2f1528b867583b90721f14b.pdf ER -