TY - JOUR ID - 5238 TI - نقد مجموعۀ فارسی بیاموزیم JO - پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی JA - CRTLS LA - fa SN - AU - خویینی, عصمت AU - پارسانسب, محمد AU - کرمانی, ناصر AD - استادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - استاد زبان و ادبّیات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - دانشجوی دکترای زبان و ادبّیات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 20 IS - 4 SP - 155 EP - 179 KW - نقد محتوایی KW - نقد ساختاری KW - نقد زبانی KW - نقد روشی KW - نقد فرهنگی ــ اجتماعی KW - آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان DO - 10.30465/crtls.2020.26528.1592 N2 - باوجود تنوع منابع الکترونیک، کتاب‌ درسی هم‌چنان اصلی‌ترین ابزار آموزش زبان محسوب می‌شود و نقد و بررسی این کتاب‌ها می‌تواند کیفیت آموزش را ارتقا دهد. در این مقاله با روش اسنادی ــ انتقادی و براساس مجموعه‌ای از شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی کتاب‌های درسی دانشگاهی ویراست دوم از جلد نخست مجموعۀ فارسی بیاموزیم را نقد و بررسی کرده‌ایم. باتوجه‌به پنج محور نقد ساختاری، محتوایی، زبانی، روشی، و فرهنگی ــ اجتماعی، از مزایای این اثر می‌توان به شیوۀ کلی آموزش الفبا، ارائۀ تمرین‌های ابداعی، انتخاب عنوان‌های کاربردی، و طرح موضوع‌های مفید در محتوای درس‌ها اشاره کرد و از معایب آن می‌توان انسجام‌نداشتن ساختاری کتاب در ترتیب آموزش حروف و مطالب دستوری و فقدان فهرست منابع و نقص فهرست مطالب را نام برد. UR - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5238.html L1 - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5238_88905ff79d209bdc3dd229a4523ee6c2.pdf ER -