TY - JOUR ID - 5376 TI - فلسفۀ علم روان‌شناسی در بوتۀ نقد JO - پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی JA - CRTLS LA - fa SN - AU - جوادزاده شهشهانی, فاطمه AD - استادیار گروه مشاوره، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، اصفهان، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 20 IS - 5 SP - 49 EP - 72 KW - فلسفۀ علم روان‌شناسی KW - کتاب درسی KW - نقد KW - خسرو باقری KW - سازمان سمت DO - 10.30465/crtls.2020.29367.1713 N2 - پس از تصویب عنوان «فلسفۀ علم روان‌شناسی» به‌منزلۀ درسی دوواحدی در مقطع کارشناسی رشتۀ‌‌ روان‌شناسی چندین کتاب با این عنوان تدوین شد. نویسنده و ناشر یکی از جدیدترینِ این کتاب‌‌ها خسرو باقری و سازمان سمت است. این دو ویژگی ایجاب می‌‌کند که این کتاب معرفی و ارزیابی شود تا با اصلاح و تکمیل آن در ویرایش‌‌های بعدی، زمینۀ دست‌‌یابی به کتاب درسی منحصر‌به‌فردی درباب درس فلسفۀ روان‌شناسی فراهم آید. در این مقاله پس از معرفی فصول کتاب فلسفۀ علم روان‌شناسی، این کتاب از چند زاویه (شکل ظاهری، عنوان، تناسب کتاب با سرفصل مصوب این درس، نسبت محتوای این کتاب با سرفصل دروس مرتبط، تناسب بخش‌‌های مختلف کتاب، محتوای کتاب، و تناسب کتاب با کتاب‌‌های مشابه) ارزیابی می‌‌شود. نتیجۀ ارزیابی نشان می‌‌دهد، درحال‌حاضر کتاب فلسفۀ علم روان‌شناسی خسرو باقری، درجایگاه کتاب درسی «فلسفۀ علم روان‌شناسی»، مزیت‌‌هایی دارد، اما لازم است در ویرایش بعدی در نام کتاب، حجم آن، تعداد فصول، عنوان، و محتوای هر فصل بازنگری‌‌ شود تا کتاب تناسب بیش‌تری با سرفصل‌‌های تدوین‌شده پیدا کند. درانتها پیش‌نهادی برای ارتقای کیفیت سرفصل مصوب این درس و دلایل ارائۀ این پیش‌نهاد مطرح می‌‌شود. UR - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5376.html L1 - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5376_3a18849978a3142f3271cb751d850362.pdf ER -