TY - JOUR ID - 5886 TI - بررسی و نقد کتاب آیا آموزش می‌تواند جامعه را تغییر دهد؟ JO - پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی JA - CRTLS LA - fa SN - AU - عصاره, علیرضا AU - راهبر, علی AD - دانشیار مطالعات برنامۀ ‌درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری رشتۀ برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 20 IS - 10 SP - 309 EP - 325 KW - برنامۀ ‌درسی KW - هژمونی KW - تغییرات اجتماعی KW - پداگوژی انتقادی KW - عدالت اجتماعی DO - 10.30465/crtls.2020.5886 N2 - هدف پژوهش حاضر نقد کتاب آیا آموزش می‌تواند جامعه را تغییر دهد؟ نوشتۀ مایکل اپل در 2013 و ترجمۀ نازنین میرزابیگی در 1395 است. این کتاب ازجمله پژوهش‌هایی است که به بررسی سنت انتقادی در زمینۀ مطالعات برنامۀ ‌درسی و آموزشی می‌پردازد. روش پژوهش کتاب‌سنجی و نوع مطالعه کاربردی است. جامعۀ آماری چاپ اول و دوم کتاب آیا آموزش می‌تواند جامعه را تغییر دهد؟ است. نمونۀ موردمطالعه یک جلد از چاپ دوم (1395) این کتاب است. نتایج یافته‌های این نقد نشان می‌دهد که یکی از نقاط قوت کتاب تلاش برای پیوند جنبش‌های سیاسی در سراسر جهان برای ایجاد تغییرات است. هم‌چنین گرچه نویسنده، مترجم، و ویراستار همگی از قلم شیوا و جذابی برخوردارند، برخی انتقادات محتوایی، ترجمه‌ای، و شکلی به رویکرد علمی نویسنده و مترجم وارد است. مهم‌ترین نقد به نویسنده استفاده‌نکردن از ابزارهای علمی مانند تمرین، نمودار، جدول، و تصاویر در ارائه و توضیح مطالب است. UR - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5886.html L1 - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5886_89d3d0a205171d78ff025829210a7a46.pdf ER -