TY - JOUR ID - 608 TI - بررسی و نقد سرفصل‏‏ درس‌های رشتة کارشناسی زبان و ادبیات‏ عربی JO - پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی JA - CRTLS LA - fa SN - AU - مجیدی, حسن AU - سهرابی, منصوره AD - عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری AD - کارشناس ‌ارشد فقه و حقوق Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 12 IS - 25 SP - 105 EP - 125 KW - کلید‌واژه‏ها: زبان و ادبیات ‏عربی KW - سرفصل‏‏های درسی KW - شیوه‏ها KW - کاربردی‌سازی KW - بهینه‌سازی DO - N2 - چکیدهما در دنیایی زندگی می‌کنیم که سرعت زندگی و تحول در آن بسیار زیاد است؛ به‌ گونه‌ای ‌که هر روز اختراعات و اکتشافات جدیدی پدید می‌آید و به ‌تبع ‌آن شیوه‌ها و عملکردهای زیستی نیز تغییر می‌کند. همگام شدن انسان با چنین دنیایی که هر روزِ آن با روز قبل متفاوت است به معنی همراه شدن با علم و پیشرفتِ علمی است و چشم برهم نهادن و تجاهل بالطبع عقب‌ماندگی را درپی خواهد داشت. زبان که همانند موجودی زنده است نیز از همین مقوله به‌شمار می‌آید و باید محتوا، مضامین، و حتی شکل آن مطابق با عصر حاضر باشد؛ در غیر این صورت تکرار مکررات و مشتی اطلاعات و محفوظات قدیمی، کهنه، و بدون کارایی خواهد بود. زبان عربی هم از این قاعده مستثنی نیست و از آن‌جا که همچنان این رشته به شکل سنتی تدریس می‌شود، ضروری است تغییر و تحولاتی در برخی از سرفصل‌ها و شیوه‌های تدریس صورت گیرد تا زمینه‌ساز دل‌سردی دانشجویان و پیامد‌های جبران‌ناپذیر نشود.در پژوهش حاضر سعی بر این‌ است تا با مراجعه به سرفصل‌‌های سایر رشته‌ها‌ی زبان‌های خارجی برخی سرفصل‌ها و شیوه‌ها‌ی جدید پیشنهاد شود، باشد که با به‌روز کردن رشتة زبان و ادبیات ‌عربی به کاربردی شدن آن کمک کند. UR - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_608.html L1 - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_608_3d83b7e45c7e0b27fff932eb2759c9a8.pdf ER -