TY - JOUR ID - 6248 TI - نقد و تحلیل کتاب طراحی برنامۀ آموزشی زبان JO - پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی JA - CRTLS LA - fa SN - AU - دانای طوس, مریم AD - دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان، رشت، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 21 IS - 1 SP - 59 EP - 84 KW - طراحی KW - برنامۀ درسیِ زبان KW - زبان خارجی/ دوم DO - 10.30465/crtls.2021.32636.1954 N2 - کتاب طراحی برنامۀ آموزشی زبان فرایند طراحی برنامۀ درسی را با جزئیات توصیف می‌کند و فرصت‌هایی برای تمرین و کاربست فراهم می‌آورد. این کتاب که نوشتۀ پُل نِیشن و جان مکالیستر است در سال 2010 منتشر شده، توسط میردهقان، مجیدی، حاجی‌باقری، و فرهی به زبان فارسی برگردان شده و در سال 2016 منتشر شده است. در این مقاله، برگردانِ فارسیِ کتاب بررسی و نقد شده و بعضی از امتیازات و کاستی‌های آن برشمرده شده است. براساس یافته‌های این مطالعه، این کتاب نکات مثبتی نظیر معرفی بحث برنامۀ درسی و فرایند طراحیِ آن در بافت آموزش زبان دوم/ خارجی در جامعۀ زبان‌شناسیِ عمومی ایران دارد؛ اما بی‌توجهی به بعضی از اصول نگارش و ویرایش، عدم رعایت پاره‌ای از نکات دستوری، معادل‌گذاری نادرست بعضی از الفاظ تخصصی، و عدم کاربرد معادل بعضی از واژه‌ها به‌صورت یک‌دست در متن کتاب باعث می‌شود که خواننده‌های آن در مواردی نتوانند کنه مطلب را دریابند و بهرۀ لازم را از آن ببرند، اما ازآن‌جاکه مبحث برنامۀ درسی و به‌ویژه برنامۀ درسی زبان دوم/ خارجی درمیان زبان‌شناسان عمومی ایران تاحدودی مغفول مانده است، برگردان فارسیِ این کتاب برای پرکردن چنین خَلَئی ضروری بوده و ازاین‌رو تلاش مترجمان آن شایستۀ سپاس‌گزاری است.  UR - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6248.html L1 - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6248_bf0ea4a99e570c5d3b89164fe3bf7e40.pdf ER -