TY - JOUR ID - 7093 TI - روش‌شناسی و اخلاقِ استناد نقد کتاب درس‌گفتارهای نقد ادبی عبدالحسین زرین‌کوب JO - پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی JA - CRTLS LA - fa SN - AU - محمدی کله‌سر, علیرضا AD - دانشیار زبان و ادبیات فارسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 21 IS - 9 SP - 407 EP - 427 KW - روش‌شناسی KW - نقد ادبی KW - نظریۀ ادبی KW - استناد KW - اخلاق حرفه‌ای DO - 10.30465/crtls.2021.33726.2049 N2 - روش‌شناسی پژوهش ادبی، به‌ویژه در حوزة استناد، با اخلاق پژوهش پیوندی ژرف دارد. به‌عبارت‌دیگر، اشکالات روش‌شناختی می‌توانند خطاهای اخلاقی را نیز در‌پی داشته باشند. در مقالة حاضر، کتاب درس‌گفتارهای نقد ادبی عبدالحسین زرین‌کوب از همین منظر مورد‌نقد قرار گرفته است. مرز مبهم میان گفتار نویسنده و گفتار نقل‌شده از منابع این کتاب از مهم‌ترین اشکالاتی است که در این مقاله بر آن تکیه شده است. این ابهام ابعاد گوناگونی دارد که مهم‌ترین آن‌ها یک‌سان‌انگاریِ منابع و یک‌سان‌انگاری مفاهیم و اصطلاحات تخصصی است. به‌عبارت‌دیگر، به‌دلیل محو تمایز میان گفتار نویسنده و منابع، استناد به منابع مختلف به‌شکلی است که گویی هیچ تفاوتی میان این منابع با یک‌دیگر و هم‌چنین میان دیدگاه نویسنده با آن‌ها وجود ندارد. این امر موجب نوعی بدیهی‌انگاری در تعریف مفاهیم اصلی نیز شده است. درپایان نیز نشان داده‌ شده که این خطای روش‌شناختی پی‌آمدها و لغزش‌های اخلاقی آشکاری نیز داشته است. UR - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7093.html L1 - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7093_1fdf2b2a10174f3611e6fd5b50d96ed8.pdf ER -