TY - JOUR ID - 8175 TI - بازنمود تجربۀ کلان‌شهری مدرن در مستند امپرسیون‌های یک شهر: تهران امروز (1356) JO - پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی JA - CRTLS LA - fa SN - AU - اسماعیلی, داریوش AU - صیاد, علیرضا AD - مربی گروه آموزشی سینما، دانشکدۀ سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران AD - استادیار گروه آموزشی سینما، دانشکدۀ سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 22 IS - 7 SP - 343 EP - 366 KW - امپرسیون‌های یک شهر KW - تهران امروز KW - مدرن‌سازی KW - کلان‌شهر تهران KW - سینمای مستند KW - تجربۀ شهری DO - 10.30465/crtls.2021.38540.2383 N2 - امپرسیون‌های یک شهر؛ تهران امروز (1356)، اثر خسرو سینایی، یکی از فیلم‌های شاخص ایرانی است که می‌کوشد تا تجربۀ کلان‌شهری تهران مدرن را به مخاطب خود بازنمایاند. فرم و ساختار این اثر تفاوت‌های مشهودی با فیلم‌های مرسوم سمفونی شهری دارد. سینایی درپی ارائۀ ریتم و ضرب‌آهنگ زندگی کلان‌شهری، چنان‌که در سمفونی‌های شهری اتفاق می‌افتد، نیست و بیش‌تر درپی بازنمایی بارقه‌هایی از تجربۀ زیست کلان‌شهری در جامعۀ ایرانِ درحال‌گذار از سنت به مدرنیته است. پیشینۀ تحصیلی و مطالعاتی سینایی در زمینۀ معماری، در زیبایی‌شناسی این فیلم و جست‌وجوی وی در ماهیت شهر مدرن، به‌خوبی نمود می‌یابد. این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتاب‌خانه‌ای صورت گرفته است، با بهره‌گیری از رویکردی میان‌رشته‌ای، می‌کوشد تا به بررسی نحوۀ بازنمایی تجربۀ شهری در این فیلم بپردازد و از این مدخل، دیدگاه فیلم‌ساز درمورد فرایند مدرن‌سازی شهری در دورۀ پهلوی را تحلیل کند. درطول فیلم، فیلم‌ساز به‌گونه‌ای خودارجاعانه بارها به ماهیت رسانۀ سینما در ثبت و جاودانه‌کردن لحظات اشاره می‌کند. فیلم‌ساز به‌خصوص نقش قدرت حاکم در پیش‌برد طرح مدرن‌سازی و شکل‌دهی به انسجام اجتماعی مطلوب را برجسته می‌سازد. تحلیل فیلم، نگاه انتقادی فیلم‌ساز به مدرن‌سازی حکومتی دوران پهلوی را آشکار می‌کند.  UR - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8175.html L1 - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8175_e1ae2c8c8fc0ec83a3b3ab424cbf15b5.pdf ER -