پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Critical Review on the Book The Structure of Scientific Revolutionsمروری نقادانه بر کتاب ساختار انقلابهای علمی125762710.30465/crtls.2021.31826.1920FAفرهنگ ارشاداستاد، گروه جامعهشناسی، عضو هیئت علمی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20211019The aim of Thomas Kuhn in writing <em>The Structure of Scientific Revolutions </em>was to prepare an analysis in the field of the philosophical history of science and to explain the changes and continuity of scientific institutions. He studied physics at Harvard University but he was more interested in philosophy of science history. Kuhn’s mind was deeply impressed by Alexandre Koyre´, Max Planck, and James Conant, also his interest in hermeneutics was motivated by Ludwig Wittgenstein and Stanley Cavell. This book which was really innovative in its own time (1969s) brought about some important concepts that most frequented ones would be “paradigm” and “scientific community”. For Kuhn, the relations between these two concepts had an important role in the development of the sociology of science. Perhaps it could be said that the same as Kuhn was influenced by his predecessors, his posterities were impressed by Kuhn in their views in the field of sociology of science.<br /> انگیزه و هدف اصلی توماس ساموئل کوهْن از تدوین کتاب <em>ساختار انقلابهای علمی </em>ارائة تحلیلی در حوزۀ تاریخ فلسفۀ علم و تبیین دگرگونیها و استمرار نهاد علم است. کوهْن که تحصیلاتش را در فیزیک (مهندسی هیدرولیک) تا درجة دکتری بهپایان رسانده است، بیشتر به تاریخ فلسفۀ علم (یا بهگفتة بعضی، تاریخ و فلسفۀ علم) گرایش داشت. او تحتتأثیر آموزههای افرادی مانند ماکس پلانک، الکساندر کویره، و جیمز کاننت، رئیس دانشگاه هاروارد در زمان تحصیل نویسنده در آن دانشگاه، به این گرایش علاقهمند شد. علاوهبر این افراد، لودویگ ویتگنشتاین و استنلی کیول بر کوهْن و علاقهمندی او به رویکرد هرمنوتیک بسیار اثرگذار بودند. کوهْن در این کتاب، که در زمان خود (دهۀ 1960) کاری بهواقع نوآورانه بود، مفاهیم مهمی را بهکار میگیرد که شاید مهمترین آنها «پارادایم» و «اجتماع علمی» باشد. مناسباتی که کوهْن بین این دو مفهوم بیان کرده در توسعة جامعهشناسی علم تأثیر فراوان داشته است. هدف اصلی این مقاله بازخوانی نقادانۀ این اثر مهم از دید جامعهشناختی است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7627_e8bd9b72f0536eb957f047eaa7ee8d50.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321Investigating two Possibilities in the Family Situation in Iran A Critique on the book The Decline of Patriarchy The Collapse of the Family or the Emergence of the Civil Familyبررسی دو امکان در وضعیت خانواده در ایران نقدی بر کتاب زوال پدرسالاری، فروپاشی خانواده یا ظهور خانوادۀ مدنی2749762810.30465/crtls.2020.28933.1680FAمریم اسکافی نوغانیاستادیار جامعهشناسی، عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی، گناباد، ایران0000-0003-3792-4437Journal Article20211025The book <em>The Decline of Patriarchy, The Collapse of the Family, or the Advent of the Civil Family </em>explores two possibilities in the family situation in Iran, which, according to the author, can exist simultaneously. With a critical approach, he has tried to evaluate policies and plans in the family and to find alternatives to the pathology of diagnosis and strategies. This article reviews the critical review of this book. The study of the structure, form, content, and method of research in this book showed that although the subject of the book is a very interesting, new topic and very attractive, there is a lot of research that could be the subject of future research and research dissertations. But this book has fundamental defects in the structure so it seems that while the book's contents are not well-integrated, the main contents are in the first part of the book, and the following sections repeat the first chapter. The content also has conceptual and theoretical contradictions, and the author's allegations do not have reason to believe persuasive arguments and evidence. The methodology also has ambiguities which, despite the title and good subject of the book, are not proposed to the students in the present form.کتاب <em>زوال پدرسالاری، فروپاشی خانواده یا ظهور خانوادۀ مدنی</em> به بررسی دو امکان در وضعیت خانواده در ایران پرداخته است که بهزعم نویسنده میتوانند همزمان نیز وجود داشته باشند. وی با رویکردی انتقادی سعی کرده است سیاستها و طرحهای اجراشده در خانواده را ارزیابی کند و با آسیبشناسی تشخیصها و راهکارها، به راهبردهای جایگزین دست یابد. این مقاله به مرور انتقادی این کتاب پرداخته است. بررسی ساختار، شکل، محتوا، و روش تحقیق در این کتاب نشان داد باوجوداینکه طرح موضوع کتاب بحث جدید و عنوان انتخابی بسیار جذاب است و جای کار تحقیقاتی زیادی دارد که میتواند زمینهساز پژوهشها و رسالههای تحقیقاتی آینده باشد، ایرادهای اساسی در بخش ساختار دارد، بهطوریکه بهنظر میرسد مطالب کتاب انسجام مناسبی ندارد و مطالب اصلی در بخش اول کتاب آمده است و بخشهای بعدی تکرار مطالب فصل اول است. از نظر محتوا نیز کتاب تناقضات مفهومی و نظری دارد و ادعاهای نویسنده استدلالها و شواهد منطقی اقناعکننده را ندارد. از نظر روش نیز این کتاب دچار ابهاماتی است. بنابراین، باوجود عنوان و موضوع خوب، معرفی آن به دانشجویان بهشکل کنونی آن پیشنهاد نمیشود.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7628_1298f4a9ed63dd2e7a86d623eb0d0dec.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321Psychological Anthropology: A Critical Review of the Book Culture and Identityمردمشناسی روانشناختی: بررسی کتاب فرهنگ و هویت5177762910.30465/crtls.2021.36734.2265FAاصغر ایزدی جیراناستادیار مردمشناسی، عضو هستۀ پژوهشی مردمشناسی فرهنگی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20211012The relationship between individual and culture as the main subject in psychological anthropology had been engaged anthropologists from the early days of the discipline. <em>Culture and Identity: The History, Theory, and Practice of Psychological Anthropology</em> (second edition, 2007) by Charles Lindholm is one of the best and most comprehensive resources in this field. The book is organized into five sections, with thirteen chapters. Lindholm began the book by exploring of self and individual in the culture and thought of the West, then turn to anthropology to show its contribution through ethnographic research. Some classic subjects of psychology such as self, thinking, emotions, and mental disorders are discussed by reference to anthropological legacy. <em>Culture and Identity</em> has many strengths including a good and concise review of philosophical approaches, extensive use of data of anthropological fieldworks, grounding the discussions of psychological anthropology in the broader contexts of some events in the scientific community, comprehensiveness of bibliography, and combining theory with experimental examples.رابطة میان خود و فرهنگ بهعنوان موضوع اصلی مردمشناسی روانشناختی از عرصههای پژوهشی مهمی است که مردمشناسان را از دیرباز درگیر خود کرده است. کتاب <em>فرهنگ و هویت: تاریخ، نظریه، و کاربرد انسانشناسی روانشناختی </em>(ویرایش دوم 2007) اثر چارلز لیندولم با ترجمة محسن ثلاثی از بهترین و جامعترین منابعی است که به معرفی این شاخه و جریانها و آثار شاخص آن پرداخته است. کتاب در پنج بخش و سیزده فصل براساس رویکرد تلفیقی خودِ لیندولم سازمان یافته است که در آن رویکردهای روانشناختی، مردمشناختی، و جامعهشناختی را با بررسی ماهیت پیچیدة سه سطح روانهای فردی، ارزشهای فرهنگی، و سازمان جمعی با یکدیگر تلفیق میکند. لیندولم نهفقط هویت و فرهنگ، بلکه موضوعات کلاسیک و مهم روانشناسی مانند خود، اندیشیدن، عواطف، و اختلال روانی را از طریق میراث مردمشناختی بهبحث میکشد. کتاب نقاط قوت زیادی دارد؛ ازجمله مرور دیدگاههای فلسفی، استفادة گسترده از دادههای تحقیقات میدانی مردمشناسها، قراردادن بحثهای مردمشناسی روانشناختی در زمینة بزرگتر اتفاقهای اجتماع علمی مردمشناسی، جامعیت در معرفی منابع، و ترکیب بحثهای نظری با مثالهای تجربی. از نقاط ضعف کتاب نقص در یکدستدیدن فرهنگها و جوامع غربی و توضیحندادن اصول، مبانی، و روشهای روانکاوی است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7629_a3a9db78a247e2508191207a754f5e69.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Critical Review of the Book Iranian Identity: From Antiquity to the End of Pahlaviبررسی انتقادی کتاب هویت ایرانی؛ از دوران باستان تا پایان پهلوی79102763010.30465/crtls.2021.37007.2282FAرضا بیگدلواستادیار تاریخ، عضو هیئت علمی، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی، تهران، ایرانJournal Article20211031Identity, or the examination of who and what man is, has developed as a type of historical awareness and serves a variety of individual and societal functions. Due to the complexity of the identification process and the vastness of layers and aspects of identity, the growth of globalization, the establishment of modern and postmodern educational institutions and frameworks to describe its principles, elements, and functions, and the implications of recent political, social, and economic events, the subject of identity has become a critical and fundamental concern. In Iran also, identity has emerged as a critical social, political, and scientific issue. The purpose of this article is to perform a critical examination of the book<em> Iranian Identity: From Antiquity to the End of Pahlavi</em> emphasizing both its strengths and weaknesses. The study's findings signify that the book has become a widely cited source in the Iranian scientific ـ research community as a result of its theoretical principles and research methodology; however, the book's lack of operational definitions for key concepts, emphasis on Iranian identity discussion while ignoring other identity discussions, and inconsistencies in the theoretical and methodological framework, reliance on the periods of political history, and a neglect of the challenges resulting from the confrontation between Iranian and national identities, all contribute to the book's shortcomings.هویت یا پرسش از کیستی و چیستی انسان بهصورت شکلی از آگاهی تاریخی بروز کرده و دارای کارویژههای فردی و اجتماعی متعددی است. در دهههای اخیر، باتوجهبه پیچیدهشدن روند هویتیابی و نیز گستردگی لایهها و ابعاد هویت، گسترش جهانیشدن، پیدایش مکاتب و رهیافتهای مدرن و پسامدرن دربارة تبیین مبانی، مؤلفهها و کارکردهای آن، و نیز تأثیر رویدادهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در امر هویتیابی موضوع هویت برای بسیاری از جوامع به مسئلهای مهم و اساسی تبدیل شده است، بهطوریکه حتی آن را بحران تعبیر میکنند. در ایران هم باتوجهبه تنوع قومی و زبانی، میراث غنی تاریخی و فرهنگی، تأثیرات جهانی، و عوامل دیگر در دهههای گذشته هویت به مسئلهای اجتماعی ـ سیاسی و نیز موضوع علمی ـ پژوهشی مهمی تبدیل شده است. این مقاله بر آن است که کتاب <em>هویت ایرانی</em> را از جنبة انتقادی تحلیل و مهمترین ابعاد مثبت و نیز کاستیهای آن را بررسی کند. دستاوردهای تحقیق بیانگر آن است که تعریفنکردن عملیاتی مفاهیم اصلی، تکیه بر گفتمان هویتی ایرانمدار و نادیدهگرفتن گفتمانهای هویتبخش دیگر، تناقض در مبانی نظری و روششناختی مقالات، تکیه بر دورهبندیهای تاریخ سیاسی، و نادیدهگرفتن چالشهای برآمده از رویارویی هویت ایرانی و هویت ملی ازجمله کاستیهای کتاب است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7630_1b682d56cd428c153023a4ebcfc72bf1.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Critical Review on the Book A Realist Theory of Scienceبررسی کتاب A Realist Theory of Science (نظریهای واقعگرا دربارۀ علم)103127763110.30465/crtls.2022.38352.2368FAمریم پوست فروشکارشناسی ارشد فلسفۀ علم، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانمصطفی تقویاستادیار ،گروه فلسفۀ علم، عضو هیئت علمی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانJournal Article20211005Different narratives have been offered so far of the nature of science and scientific activity. Roy Bhaskar as one of the leading critical realists seeks to set the ground for a Copernican Revolution in the philosophy of science which seems to have been handled well by him. To this end, he proceeds to highlight the ontological debates and at the same time pays attention to the social nature of science. In <em>A Realist Theory of Science</em>, which contains original and powerful arguments in the philosophy of science, not only does he raise criticisms against some philosophical schools and explains his own theory of science, rather he does also broach significant categories in the philosophy of science. His remarks with their philosophical basis can inspire the scholar who studies Bhaskar’s philosophy. Among the most important ones of these categories, one can refer to the mutuality of ontological realism and epistemological relativism as well as his criticism of Tarsky’s theory of truth. This essay aims at reviewing Bhaskar’s key work in the philosophy of natural sciences and identification of its points of weakness and strength using a descriptive ـ analytic method. This is undertaken through a detailed review of the whole book in view of its formal, qualitative, and content dimensions. The essay is concluded by a number of practical suggestions.تاکنون روایتهای متفاوتی درخصوص ماهیت علم و فعالیت علمی ارائه شده است. روی بسکار که از پیشگامان واقعگرایی انتقادی است، با انتشار کتاب <em>نظریهای واقعگرا دربارۀ علم</em> درصدد ایجاد انقلابی کوپرنیکی در فلسفۀ علم است و بهنظر میرسد بهخوبی از پس آن برآمده است. او برای این منظور به برجستهسازی مباحث هستیشناسی و توجه همزمان به ماهیت اجتماعی دانش میپردازد. بسکار در این کتاب، که کتابی اصیل و حاوی استدلالهای قوی و نظریههای بدیع در فلسفۀ علم است، ضمن انتقاد از برخی مکاتب فلسفی و تبیین نظریۀ علم خود، به مقولات مهمی نیز در فلسفۀ علم اشاره میکند. این اشارات او که با پشتوانۀ فلسفی مطرح میشود، برای محقق حیطۀ فلسفۀ بسکار بسیار الهامبخش خواهد بود. از مهمترین این مقولات میتوان به ملازمدانستن واقعگرایی هستیشناختی و نسبیگرایی معرفتشناختی و همچنین نقد نظریۀ صدق تارسکی توسط بسکار اشاره کرد. هدف از این مقاله، که بهروش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، بررسی مهمترین اثر فلسفۀ علم طبیعی بسکار و یافتن نقاط ضعف و قوت این اثر است. این کار ضمن مروری مبسوط بر کل کتاب، در وجوه مختلف صوری، کیفی، و محتوایی انجام شده است. در پایان مقاله، چند پیشنهاد کاربردی نیز ارائه میشود.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7631_f159d7596f3e5c0eec7d81fd51864c59.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Critical Review on the Book Population Aging and the Generational Economy: A Global Perspectiveبررسی انتقادی کتاب سالخوردگی جمعیت و اقتصاد نسلی: چشماندازی جهانی129152763210.30465/crtls.2021.36067.2220FAحاتم حسینیدانشیار جمعیّتشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران، استاد وابستۀ گروه جامعهشناسی و انسانشناسی، دانشگاه نیپیسینگ، کانادا0000-0002-4512-9225Journal Article20211008Population aging will be the inevitable demographic destiny of contemporary societies. Paying less attention to this phenomenon can make its consequences far more complex and difficult. One of the main ways to gain understanding and management of this phenomenon is by writing and translating scientific texts in this field. This paper aims to review and evaluate the book entitled “<em>Population Aging and the Generational Economy: A Global Perspective”</em>. This work is one of the few books in the field of population aging that has been published in Persian. It is reviewed from formal, structural, and content perspectives. The review revealed that despite formal, structural, and content shortcomings, the book is of suitable and desirable quality. Considering the changes in the age structure of the population of Iran, the Persian translation of this book cannot only be a good source for demography students, but also it can be used by demographers, economists, and population policymakers. It is suggested that in later editions, in addition to revising the text in terms of typographical and grammatical errors, the rationale for the selection of only nine chapters of the original text for the translation is explained by the translators in a brief introductory part.سالخوردگی جمعیت سرنوشت جمعیتشناختی محتوم جوامع معاصر خواهد بود. کمتوجهی به این پدیده میتواند پیآمدهای آن را بهمراتب پیچیدهتر و دشوارتر سازد. تألیف و ترجمۀ متون علمی و پژوهش در این زمینه از مسیرهای اصلی شناخت این پدیده و مدیریت آن است. هدف این مقاله معرفی، ارزیابی، و نقد کتاب <em>سالخوردگی جمعیت و اقتصاد نسلی: چشماندازی جهانی </em>است. این اثر از معدود کتابهایی است که در زمینۀ سالخوردگی جمعیت به زبان فارسی منتشر شده است. بررسی و ارزیابی کتاب در سه بعد شکلی، ساختاری، و محتوایی انجام شد. نتایج نشان داد که باوجود ایرادهای شکلی، ساختاری، و محتوایی کتاب درمجموع از کیفیت مناسب و مطلوبی برخوردار است. باتوجهبه تغییرات صورتگرفته در ساختار سنی جمعیت ایران و چشمانداز آیندۀ آن، ترجمۀ فارسی این کتاب، گذشتهازاینکه میتواند منبع مناسبی برای دانشجویان جمعیتشناسی باشد، میتواند مورداستفادۀ جمعیتشناسان، اقتصاددانها، برنامهریزان، و مدیران حوزۀ سیاستگذاری جمعیت نیز قرار بگیرد. پیشنهاد میشود در چاپ بعد مترجمان، ضمن اصلاح ایرادهای تایپی، ویرایشی، و نگارشی، در قالب مقدمۀ مترجمان، دلایل خود را در گزینش تنها نه فصل از کتاب اصلی برای ترجمه بیان کنند.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7632_4e9bfcfc2bae90ee2676eca7a7a67630.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Critique on the Book Philosophy of Social Sciencesبررسی انتقادی کتاب فلسفۀ علوم اجتماعی: روشها، آرمانها، و سیاستهای پژوهش اجتماعی153170764810.30465/crtls.2022.36854.2276FAمحمد شجاعیاندانشیار، گروه علوم سیاسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایرانمحمدرضا طاهریدکترای علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایرانJournal Article20211021The book <em>Philosophy of Social Sciences</em> by Michael Root mainly supports a perfectionist approach to the social sciences. In the sense that he believes that social scientists should try to present a conception of the good that is common among research actors. Feminist approaches to the social sciences are examples of this approach. The book also explains the doctrine of neutrality in various areas of social research, which Root believes is the result of the dominance of a liberal approach, and is then rejected. Emphasis on perfectionism in social research and attention to various areas of social sciences is one of the highlights of the book. Failure to provide an explanation of the meaning of the philosophy of social sciences, disregard for developments in contemporary liberalism, in particular, the development of a perfectionist approach to the theory of liberalism and the emphasis on the appropriateness of the idea of neutrality for the state are among the main shortcomings of the book. The existence of a state with valuable moral neutrality challenges the results of perfectionist social research. The issue of objectivity and relativity also needed to be considered, especially for a book that defends the perfectionist approach to the social sciences.فلسفۀ علوم اجتماعی، بهعنوان دانشی درجۀ دوم، عبارت است از تأملات فلسفی دربارۀ ماهیت و دامنۀ علوم اجتماعی و ماهیت تبیین و عینیت. همچنین، بحث «روششناسی» علوم اجتماعی و ماهیت ارتباط این علوم با طبیعی از مسائل پایدار در فلسفۀ علوم اجتماعی است. پژوهش حاضر به بررسی و نقد مهمترین ایدههایی میپردازد که در کتاب <em>فلسفۀ علوم اجتماعی: روشها، آرمانها، و سیاستهای پژوهش اجتماعی</em>، نوشتۀ مایکل رووت، مطرح شده است. رووت در این کتاب رویکردی کمالگرایانه به علوم اجتماعی دارد و آموزۀ بیطرفی در عرصههای مختلف پژوهش اجتماعی را، که نتیجۀ سلطۀ رویکرد لیبرال بر علوم اجتماعی است، تبیین و سپس رد میکند. تأکید بر ضرورت کمالگرایانهبودن پژوهش اجتماعی و توجه به عرصههای مختلف علوم اجتماعی از نقاط قوت کتاب است. ازسویدیگر، عدم ارائۀ تبیینی از معنای فلسفۀ علوم اجتماعی، بیتوجهی به تحولات صورتگرفته در زمینۀ ایجاد رویکرد کمالگرایانه در لیبرالیسم معاصر، و تأکید بر مناسببودن ایدۀ بیطرفی برای دولت از نقایص اصلی کتاب است. همچنین، ضرروت دارد مسئلۀ عینیت و نسبیت، بهویژه برای کتابی که از رویکرد کمالگرا به علوم اجتماعی دفاع میکند، موردتوجه قرار گیرد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7648_20439f95e990dbd3ba3bef16f7d87d9a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Critical Review of the Book Iran in Five Narratives: About National Identity, Linguistic Diversity, Mother Tongue and the Issue of Turkish Language in Iranنقد و بررسی کتاب ایران در پنج روایت؛ دربارۀ هویت ملی، تنوع زبانی، زبان مادری، و مسئلۀ زبان ترکی در ایران171192763410.30465/crtls.2021.33055.1985FAناصر صدقیدانشیار تاریخ، عضو هیئت علمی گروه تاریخ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20211028The study of the concept of Iran and national identity in relation to the issue of the ethnic and linguistic diversity of Iranian society is the main subject of the book “<em>Iran in five narratives”</em>. In the opinion of the author, our understanding of a phenomenon called Iran is a theoretical and philosophical structure, not a fixed and permanent concept. Therefore, existing understandings of national identity and Iranianness can be criticized. By referring to the ethnic-linguistic and geographical diversity of Iranian society, the author seeks to provide a pluralistic reading of the concept of Iran and national identity. Criticizing the reductionist nationalist discourse, he considers Iranianness and national identity as a category beyond the single element of being Aryan and Persian. he believes that all Iranian ethnic groups and languages such as Turkish, Arabic, Kurdish, Baluchi, and Turkmen should be considered Iranian and based on that, the concept of Iran and national dignity should be redefined. Based on such a view, the author reviews and critiques the "narratives" of Shari’ati, Motahhari, Al-Ahmad, Zarrinkoob and Maskoob about the concept of Iran, national identity and the issue of linguistic diversity. In the present study, based on the method of qualitative content analysis, the narrations of the mentioned thinkers about Iran and national identity have been presented based on the author's reading and then the author's views on the concept of Iran and national identity have been studied. In the final discussion, the shortcomings of the book of <em>Iran in Five Narratives</em> are stated.بررسی مفهوم ایران و هویت ملی در ارتباط با مسئلۀ تنوع قومی و زبانی جامعۀ ایرانی موضوع اصلی مطرح در کتاب <em>ایران در پنج روایت است.</em> نویسندۀ کتاب با ارجاع به واقعیت تنوع قومی ـ زبانی و جغرافیایی جامعۀ ایرانی درصدد ارائۀ خوانشی کثرتگرا از مفهوم ایران و هویت ملی است. وی با نقد گفتمان تقلیلگرای ناسیونالیستی ایرانیت و هویت ملی را مقولهای فراتر از عنصر واحد آریایی و فارسبودن میداند و معتقد است باید تمام اقوام و زبانهای ایرانی چون ترکی، عربی، کردی، بلوچی، و ترکمن را در دایرۀ هویت ملی و زبانهای ملی ایرانی قرار داد. نویسنده، براساس چنین نگرشی، به طرح «روایت»های شریعتی، مطهری، آلاحمد، زرینکوب، و مسکوب دربارۀ مفهوم ایران، هویت ملی، مسئلۀ تنوع زبانی، و خصوصاً زبان ترکی میپردازد. در پژوهش حاضر، براساس روش تحلیل محتوای کیفی، روایتهای اندیشمندان یادشده دربارۀ ایران و هویت ملی، براساس بازخوانی مؤلف کتاب، مطرح و بعد دیدگاههای نویسندۀ کتاب درمورد مفهوم ایران و هویت ملی بررسی شده است. در مبحث پایانی هم کاستیهای تحلیلی و استنادی کتاب <em>ایران در پنج روایت</em> بیان شده است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7634_40e55bc48acaad94a5f14dfbc7b06f93.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Critical Review on the Book Fundamentals and Principles of Islamic Sociologyارزیابی انتقادی کتاب مبانی و اصول جامعهشناسی اسلامی193213763510.30465/crtls.2021.36300.2237FAمسلم طاهری کل کشوندیاستادیار گروه شیعهشناسی، عضو هیئت علمی، دانشکدۀ الهیات پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران0000-0002-5098-6424Journal Article20211011In this article, we will critically review the book <em>Fundamentals and Principles of Islamic Sociology </em>written by Dr. Farid Younes and translated by Gholamreza Jamshidiha and Ganjababi. In order to accelerate the process aimed at achieving the desired model of "Islamic sociology", it is necessary to present the achievements and fundamental actions of Muslim thinkers that have been produced in this field and to conduct a continuous critical evaluation of them. The sum of these conversations should be removed. Effective steps to achieve a clear mentality towards the field of "Islamic social sciences". The research method in this article will be the qualitative method of content analysis, in that after introducing the bibliographic information, the author, translator and expressed the methodology of the present critique, in order to achieve a clear description of the book. The analysis will be achieved through analysis and interpretation of the content of the book by emphasizing the content and structural aspects of the book. An analysis that focuses on the author's historical, sociological, and religious findings. In this article, we try to help the review of the present book by combining descriptive skills and critical analysis.این مقاله به ارزیابی انتقادی کتاب <em>مبانی و اصول جامعهشناسی اسلامی</em><strong>، </strong>نوشتۀ فرید یونس، خواهد پرداخت. درجهت شتابگرفتن جریان تحولخواه در حوزۀ علوم اجتماعی، ضرورت ایجاب میکند با طرح و ارزیابی آثار و تحقیقات علمی اندیشمندانی که در این زمینه اقداماتی انجام دادهاند، گامی اساسی برای دستیابی به مدلی مطلوب از «جامعهشناسی اسلامی» برداشت و امیدوار بود که از مجموع این تأملات گام مناسبی برای نیل به ذهنیتی روشن دربارۀ «علوم اجتماعی اسلامی» برداشت. روش نقد در این مقاله به این صورت است که ابتدا به معرفی کتاب، مؤلف، مترجم(ها)، و بیان روششناسی نقد حاضر برای رسیدن به توصیفی روشن از کتاب پرداخته میشود و درادامه با تأکید بر وجوه محتوایی و ساختاری کتاب به تحلیل و تفسیری از محتوای آن مبادرت میورزیم؛ تحلیلی که بر یافتههای تاریخی، جامعهشناختی، و دینی نویسنده متمرکز است. تلاش برای شناخت ماهیت اجتماع و جامعه از منظر آموزههای اسلامی و ارائۀ ترکیبی از استدلالها و تحلیلهای تاریخی و جامعهشناختی با ارجاع به متون دینی را میتوان از نقاط قوت کتاب تلقی کرد. ازسویی، فقدان مستندات معتبر تاریخی و مواجهۀ سطحی با آموزههای اجتماعی اسلامی را نیز میتوان بهعنوان نقاط ضعف کتاب حاضر بیان کرد.<br /><strong>کلیدواژهها:</strong><strong> </strong>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7635_de957d84c894f787099219503def1863.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Critical Review on the Book Cities and Consumptionبررسی انتقادی کتاب شهرها و مصرف215237763610.30465/crtls.2021.29108.1692FAمحمد عباس زادهاستاد جامعهشناسی، دانشگاه تبریز ،تبریز،ایرانسجاد مسگرزادهدانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.Journal Article20211103In the present article, the book <em>Cities and Consumption </em>written by Mark Jayne with a Persian translation by Morteza Ghalich was critically reviewed. Among the advantages of this book, we can refer to the views, theories, empirical backgrounds, case studies about the city, and consumption. The translation and writing of the book, despite providing important information about cities and consumption categories, need some critics, including the fact that despite the second edition of the book, the literary editing of translated texts was ignored and the inaccurate translation from the original texts is considerable. To the extent that some of the translated parts are incompatible with the original text of the book. Also, the content of the book does not provide a comprehensive explanation of the relationship between cities. In other words, the book has no theoretical or methodological presuppositions and the chapters are not formulated based on the main aim of the book. Jayne failed to explain the consumer and consumption status in the relationship between the structure of the political economy and the formation of the modern city and consumer society. He only considers consumption as an independent variable that is used by the consumer as a tool in shaping the modern city and everyday life; A claim that is not followed or substantiated in most parts of the book. Also, since the book is released in 2006, the statistical information and empirical backgrounds are not up to date.در مقالۀ حاضر، کتاب <em>شهرها و مصرف</em> (<em>Cities and Consumption</em>)، اثر مارک جین (Mark Jayne)، با ترجمۀ فارسی مرتضی قلیچ موردنقد و بررسی قرار گرفت. از مزایای این کتاب میتوان به ارائۀ دیدگاهها، نظریات، پیشینههای تجربی، اسناد، و موردپژوهیهای مختلف درمورد شهر و مصرف اشاره کرد. ترجمه و نگارش کتاب، باوجود ارائۀ اطلاعات مهم پیرامون شهرها و مقولۀ مصرف حاوی انتقاداتی است که از جملۀ آن میتوان، بهرغم چاپ دوم کتاب، به غفلت از ویرایش ادبی متون ترجمهشده و دقت کم در ترجمۀ محتوایی متون لاتین اشاره داشت، تاجاییکه برخی از قسمتهای ترجمهشده با متن اصلی کتاب همخوانی قابلقبولی ندارد. همچنین، در ارتباط با محتوای کتاب، تبیین جامعی از رابطۀ شهر، مصرف، و ادعاهای مطرحشده صورت نگرفته است. بهعبارتی، کتاب موردبررسی پیشفرضهای نظری و روششناختی ندارد و عناوین فصلها حول ادعای اصلی انسجام پیدا نکردهاند. جین جایگاه مصرف و مصرفکننده را نتوانسته است در رابطۀ بین ساختار اقتصاد سیاسی و شکلگیری شهر مدرن و جامعۀ مصرفی تبیین کند؛ ادعایی که در اغلب بخشهای کتاب دنبال یا اثبات نمیشود. همچنین، ازآنجاکه کتاب مربوط به سال 2006 است، اطلاعات آماری و پیشینههای تجربی مورداستفاده بهروز نیستند.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7636_c51e5b852dc18187212dbaed714e5756.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Critique on the Book Ethnicity and Ethnocentrism in Iran: Myth and Realityبررسی و نقد کتاب قومیت و قومگرایی در ایران؛ افسانه و واقعیت239261763710.30465/crtls.2022.25904.2305FAسیاوش قلی پوردانشیار جامعهشناسی، عضو هیئت علمی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20211023The book <em>Ethnicity and Ethnocentrism: Myth and Reality </em>is a narrative about the conflicts of ethnic groups in Iran after the First World War until the last decades of the 14<sup>th</sup> century. According to the author, ethnicity and ethnic groups are modern categories and have no history in Iran. The three factors of the centralist and authoritarian state, the utilitarianism of the elites and the international forces played a role in the emergence of these conflicts and the formation of ethnicity. The book examines ethnicity and ethnocentrism in the context of internal and external political and social relations; It also shows the constructiveness of ethnic nationalism based on abundant historical data. In line with the book's themes, the author introduces inclusive government, highlighting cultural commonalities, and de-escalation policies as appropriate strategies for dealing with Iran's multicultural situation. There are criticisms of this work that can be mentioned as follows: the book has used different approaches without combining them and lacks paradigm coherence; Like positivists, it seeks a criterion for determining the boundaries of ethnicity, but there is no such criterion; All the arguments of the book in the direction of the construction of ethnicity are also applicable to national identity, but the author is silent about this and falls into a kind of national essentialism; It downplays the role of economic policies and development plans in ethnic conflicts; Finally, it neglects the impact of modern social change and the inevitable presence of the "other" in the formation of ethnicity.کتاب <em>قومیت و قومگرایی؛ افسانه و واقعیت</em>، پژوهشی دربارۀ منازعات گروههای قومی در ایران پس از جنگ جهانی اول تا دهههای پایانی سدۀ چهاردهم خورشیدی است. از نظر نویسنده، قومیت و گروههای قومی مقولههای مدرنی هستند و سابقهای در تاریخ ایران ندارند. سه عامل دولت تمرکزگرا و اقتدارطلب، منفعتطلبیِ نخبگان، و نیروهای بینالملل در ظهور این منازعات و شکلگیری قومیت سهم داشتند. این کتاب، بهگونهای زمینهمند، قومیت و قومگرایی را در بطن مناسبات سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی بررسی میکند. همچنین، برساختیبودن ناسیونالیسم قومی را براساس دادههای تاریخیِ فراوانْ مستدل میسازد. نویسنده درجهت مباحث کتاب دولت فراگیر، برجستهکردن اشتراکات فرهنگی، و سیاست تنشزدایی را استراتژیهای مناسبی برای مواجهه با وضعیت چندفرهنگی ایران معرفی میکند. انتقاداتی به این اثر وارد است که میتوان به این موارد اشاره کرد: کتاب از رویکردهای گوناگونی بدون تلفیق آنها استفاده کرده است و انسجام پارادایمی ندارد؛ مانند اثباتگرایان، دنبال معیاری برای تعیین حدود و ثغور قومیت است، اما چنین معیاری وجود ندارد. غالب استدلالهای کتاب درجهت برساختیبودن قومیت به هویت ملی نیز اطلاقپذیر است، اما نویسنده دراینباره سکوت میکند و بهنوعی ذاتگراییِ ملی فرو میغلطد، نقش سیاستهای اقتصادی و برنامههای توسعه در منازعات قومی را کمرنگ جلوه میدهد، و سرانجام، از تأثیر تغییرات اجتماعی مدرن و حضور اجتنابناپذیر «دیگری» در شکلگیری قومیت غفلت میورزد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7637_a6e59db3381e18fedeff8f45f86014cf.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Critical Review of the Book Violence and Social Orders: A Conceptual Framework for Interpreting Recorded Human Historyارزیابی انتقادی کتاب خشونت و نظمهای اجتماعی؛ چهارچوب مفهومی برای تفسیر تاریخ ثبتشدۀ بشر263288763810.30465/crtls.2022.37012.2283FAعلی کریمی ملهاستاد، گروه علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0002-1406-5345Journal Article20211101This article aims at the critical study of the book <em>Violence and Social Orders</em> written by North and his colleagues. Political violence is a frequent phenomenon and has great consequences in the political life of societies. Hence, it has attracted many social and political scientists since ancient times. The rise of new forms of political violence from the beginning of the third millennium, caused its reconsideration by different thinkers. This book by North and his colleagues is considered as a pioneer and creative work regarding the issue of violence and its relationship with development from the perspective of political economy and historical-comparative approach to provide a conceptual framework for understanding and analyzing ways of control of political violence in limited access social orders and open access social orders. The main idea of the book examines the basic rationale of social orders and the explanation of the transition from natural governments to open access orders and reduction of violence through the coalition of elites or political and economic competition. In spite of various innovative and creative ideas presented in this book, its critical reading, represents some shortcomings such as reductionist understanding of the political violence, teleological and ideological understanding of the open-access order and acceptance of modernization paradigm and uni-linearism in the transformation of societies and the neglect of the asymmetrical and hierarchical relations between developed and developing countries.هدف این مقاله ارزیابی انتقادی کتاب <em>خشونت و نظمهای اجتماعی</em> است. خشونت سیاسی جمعی، بهمثابۀ پدیدهای پربسامد در زندگی جوامع، از دیرباز مطمحنظر اندیشهورزان علوم اجتماعی بوده است. آغاز هزارۀ سوم و ظهور اشکال نوین خشونت سیاسی سبب بازتوجه صاحبنظران دربارۀ نسبت آن با توسعه شده است. این اثر با پیشگامی فکری داگلاس نورث و همکارانش، از زاویۀ اقتصاد سیاسی و مطالعۀ تاریخی ـ مقایسهای، میکوشد تا چهارچوبی مفهومی را برای درک چگونگی مهار خشونت سیاسی در نظمهای اجتماعی دسترسی محدود و باز ارائه کند. ایدۀ محوری کتاب توضیح منطق بنیادین الگوهای نظمهای اجتماعی و تبیین چگونگی گذار از حکومتهای طبیعی به نظم دسترسی باز و خشونتزدایی از طریق ائتلاف فرادستان یا رقابت سیاسی و اقتصادی است. نقطۀ قوت کتاب برخورداری از ایدههای نوآورانه، راهبردی، بینرشتهای، و خوانشی انتقادی از نظریههای مسلط توسعه و بازآوری نهاد دولت به کانون بحث توسعه است، اما کاستیهای آن شامل فهم فروکاستگرایانه از متغیر خشونت، خوانش غایتانگارانه از نظم دسترسی باز، پذیرش ضمنی ایدۀ یکتاباوری در الگوی دگرگونی جوامع، و کماعتنایی به نقش روابط نامتقارن قدرت بین جوامع دسترسی باز و جوامع درحالتوسعه است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7638_70b03559d00b000b33a25739d5d0871b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Critical Review on the Book The East Asian Development Experience: The Miracle, The Crisis and the Futureنقد کتاب معجزه، بحران و آینده؛ تجربۀ توسعۀ آسیای شرقی289312763910.30465/crtls.2021.34479.2105FAزهرا کریمی موغاریدانشیار علوم اقتصادی، عضو هیئتعلمی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.Journal Article20211023<em>The East Asian Development Experience: The Miracle, The Crisis and The Future </em>is written by Ha Joon Chang and is translated into Persian by Leila Sadat Fatemi Nasab. The book explains the causes of successful development in East Asian countries. These countries which were poor and backward after the Second World War, during a few decades, became newly industrializing countries. There are different views about the causes of the development of East Asian countries. Some experts believe that the major cause is their acceptance of market mechanisms and export orientation. While others emphasize the governments' role in supporting infant industries and encouraging the private sector exports. Chang shows that free-market mechanism was not the cause of their success. Conversely, governments' conditional supporting measures alongside effective supervision on the private sector economic performance, and emphasis on exports had a major impact in the development of the East Asian countries. <em>“The East Asian Development Experience: The Miracle, The Crisis and The Future” </em>is a very useful book for Iranian researchers and policymakers in the current situation. Fatemi Nasab's translation of the book is very good but there are a few problems in translating special words that seem to be related to the lack of deep knowledge in economics.کتاب <em>معجزه، بحران و آینده؛ تجربۀ توسعۀ آسیای شرقی</em>، نوشتۀ «ها جون چانگ» و ترجمۀ لیلاسادات فاطمینسب، درپی یافتن علل اصلی توسعۀ موفقیتآمیز کشورهای آسیای شرقی است. کشورهای شرق آسیا، که پس از جنگ جهانی دوم کشورهایی فقیر و عقبمانده بودند، طی چند دهه به کشورهای تازهصنعتیشده تبدیل شدند. درمورد علل توسعۀ سریع کشورهای شرق آسیا نظرهای متفاوتی ابراز شده است. برخی پژوهشگران عامل اصلی موفقیت این کشورها را پیروی از سازوکار بازار و جهتگیری صادراتی دانستهاند، درحالیکه گروهی دیگر بر نقش دولت در حمایت از صنایع نوپا و ارائۀ مشوقهای مختلف برای بخش خصوصی بهمنظور سمتگیری تأکید کردهاند. ها جون چانگ در این کتاب با مرور تحولات اقتصادی کشورهای شرق آسیا، بهویژه کره، نشان میدهد که پیروی از سازوکار بازار آزاد عامل موفقیت این کشورها نبوده و دولت با حمایتهای مشروط، موقت، همراه با نظارت کارآمد بر نحوۀ عملکرد بخش خصوصی، و تأکید بر صادرات نقش تعیینکنندهای در توسعۀ کشورهای آسیای شرقی ایفا کرده است. کتاب <em>معجزه، بحران و آینده؛ تجربۀ توسعۀ آسیای شرقی </em>برای پژوهشگران و سیاستگذاران ایرانی در شرایط کنونی بسیار ارزشمند و راهگشاست.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7639_a06e62de659ee8208aea4be2f83aa49b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Critical Review on the Book Feminist Thought: A More Comprehensive Introductionخوانش انتقادی کتاب نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریههای فمینیستی313333764110.30465/crtls.2022.36762.2269FAخدیجه کشاورزاستادیار جامعهشناسی، عضو هیئتعلمی، گروه مطالعات زنان، مؤسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایرانJournal Article20211014<em>Feminist Thought: A More Comprehensive Introduction</em> by Rosemarie Tong and translated by Manizeh Najm-e araghi is a publication that offers us a clear and comprehensible understanding of the core feminist traditions. In this book, the author addresses seven feminist movements: liberal feminism, Marxist feminism, radical feminism, psychoanalytic feminism, socialist feminism, existentialist feminism, and postmodern feminism. This article seeks to show how informative and inspiring this book might be for the Iranian intellectual and scientific community. Tong’s publication is an important and popular figure in the English-speaking world and has the necessary coherence in terms of logical order. It is well structured and the Persian translation is smooth and fluid. Taking into account that the book was first published in 1989; the translated version leaves out some important feminist approaches. It lacks the proper structure of academic books, but in the absence of translations of other prominent feminist theory books, it is a useful resource for students and researchers in the fields of social sciences, philosophy, and women's studies. We hope that the editor of the Persian version takes into account the last English edition of the book (2017) and presents it to the readers in its next Persian editions.کتاب <em>نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریههای فمینیستی</em>، نوشتۀ رزمری تانگ و ترجمۀ منیژه نجم عراقی، درکی روشن و قابلفهم را از اصلیترین سنتهای فمینیستی به ما میدهد. نویسنده در این کتاب به هفت جریان اصلی فمینیستی پرداخته است: فمینیسم لیبرال، فمینیسم مارکسیستی، فمینیسم رادیکال، فمینیسم روانکاوانه، فمینیسم سوسیالیستی، فمینسم اگزیستانسیالیستی، و فمینیسم پسامدرن. مقالۀ حاضر بهدنبال پاسخ به این پرسش است که این کتاب تا چه حد برای فضای فکری و علمی ایران آموزنده و الهامبخش است. اثر مدنظر کتابی مهم و مورداقبال در دنیای انگلیسیزبان است و مطالب از نظر نظم منطقی انسجام لازم را دارد. کتاب خوشساخت است و ترجمهای سلیس و شیوا دارد. ازآنجاکه زمان زیادی از انتشار ویرایش اول کتاب (1989) میگذرد، برخی از رویکردهای مهم فمینیستی در نسخهای که ترجمۀ آن در اختیار ماست، کمتر بازتاب یافتهاند. کتاب فاقد ساختار مناسب کتابهای دانشگاهی است، اما در غیاب ترجمۀ سایر کتابهای نظریۀ فمینیستی برجسته، منبع مناسبی برای دانشجویان و محققان حوزۀ علوم اجتماعی، فلسفه، و مطالعات زنان است. امید است ناشر و مترجم در چاپهای آینده آخرین ویراست کتاب (۲۰۱۷) را موردتوجه قرار دهند و آن را به خوانندگان عرضه کنند.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7641_06abd0442ad276667b95484b760d3662.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321Critical Analysis of Bourdieu’s Theory of Distinction with a Metatheory Approachتحلیل انتقادی نظریۀ تمایز بوردیو با رویکردی فرانظری335359764210.30465/crtls.2020.28653.1665FAطاهره لطفی خاچکیدانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانعلی یوسفیدانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20211008The present study seeks to introduce and critique Pierre Bourdieu's theory of distinction with a metatheory approach. The distinctive metatheory analysis is based on the four factors of the theoretical and social contexts of the theorist, basic assumptions, content concepts, logical relations of propositions and explanatory processes of theory, and finally a critique of theory based on the views of one of Bourdieu's key critics. The results of the transnational analysis show that Bourdieu's social world is full of unpleasant distribution of position and resources, and this has highlighted the theoretical concern of differentiation. The conflicting influences of Marxist, existentialism, structuralism, and activism have also created an interest in fusion theory in Bourdieu. In combining agency and structure, he considers the agency of individuals in a way that affects both the mind and the structure. He sees society as an interconnected set of fields (structures), capitals, and habitus. In his view, differences in habituation, capital, and position in the field lead to differences and distinctions in lifestyles. However, insufficient attention to the moral aspects of action, ignoring the role of emotions in the process of reasoning and prioritizing interests as the basis for social competition have been considered as the most important criticisms of Bourdieu's theory of distinction.نوشتار حاضر درپی معرفی و نقد نظریۀ تمایز پیر بوردیو با رویکردی فرانظری است. تحلیل فرانظری تمایز با تأکید بر چهار محور زمینههای فکری و اجتماعی نظریهپرداز، مفروضات اساسی و مفاهیم محتوایی، روابط منطقی گزارهها و فرایندهای تبیینی نظریه، و نقد نظریه صورت گرفته است. نتایج تحلیل فرانظری نشان داد جهان اجتماعی بوردیو مملو از توزیع ناخوشآیند موقعیت و منابع است و این امر دغدغۀ نظری تمایز را درنزد او برجسته ساخته است. تأثیرات متضاد تفکرات وجودگرایی، ساختارگرایی، و کنشگرایی مارکسیستی نیز علاقه به نظریهای تلفیقی را در بوردیو بهوجود آورده است. وی در این تلفیق بر آن است تا عاملیت افراد را بهگونهای در نظر گیرد که هم بر ذهن و هم بر ساختار اثر بگذارد. او جامعه را مجموعۀ بههمپیوستهای از میدانها، سرمایهها، و عادتوارهها میداند. طبق نظر او تفاوت در عادتواره، سرمایه، و موقعیت در میدان به تفاوت و تمایز سبکهای زندگی میانجامد. بااینحال، توجه ناکافی به جنبههای اخلاقی کنش، نادیدهگرفتن نقش احساسات در روند استدلال، و اولویتدادن به منافع، بهعنوان مبنایی برای رقابت اجتماعی، از مهمترین نقدهای وارد بر نظریۀ تمایز بوردیوست.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7642_34111236d8d5fb6e7b3d6ed28281dd53.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Critique on the Book Everyday Life of the Urban Precariatنقدی بر کتاب زندگی روزمرۀ تهیدستان شهری تطهیر تهیدستی361378764310.30465/crtls.2021.35181.2152FAبهارک محمودیاستادیار روزنامهنگاری، دانشکدۀ علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطباییعباس وریچ کاظمیدانشیار، مؤسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علومJournal Article20211101This article has been written with the aim of critical study on the book <em>Everyday Life of Urban Precariat (2013-2011)</em> written by Alireza Sadeghi. This book is considered as a collection of works written in the theoretical-methodological tradition of Bayat and according to the author, it is readable in the continuation of Bayat's book "Street Policies" which was written in 1997. The results of this critical study show that although the information and evidence presented in the book, which has been analyzed in an ethnographic manner, indicate the depth and breadth of this research, the fact is that the book is one of its original examples of "street politics". He has not stepped beyond. Also, showing the negligence and insignificance of the role of the poor in reproducing the inferiority situation and urban irregularities is a point that can be seen in the design and summary of the present book.این مقاله با هدف مطالعهای انتقادی بر کتاب <em>زندگی روزمرۀ تهیدستان شهری (۱۳۹۰-۱۳۹۲)</em>، بهقلم علیرضا صادقی، نوشته شده است؛ کتابی که حاصل پژوهش مقطع دکتری نویسنده است و اولین چاپ آن به پاییز ۱۳۹۷ بازمیگردد. این کتاب از مجموعه آثاری بهشمار میرود که در سنتِ نظری ـ روشی آصف بیات نوشته شده است و بهگفتۀ نویسنده، در ادامۀ کتاب <em>سیاستهای خیابانی</em> بیات، نوشته به سال ۱۹۹۷، خوانشپذیر میشود. در این مقاله، تلاش کردهایم تا با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی به نقد ساختاری و محتوایی کتاب حاضر بپردازیم. حاصل اینکه کتاب بهلحاظ ساختاری به اصول پژوهشی وفادار و حاوی نتایجی بسیار مهم در شناخت تهیدستان شهری در دهۀ 1390 است، اما نتایج حاصل از این مطالعۀ انتقادی نشان میدهد که هرچند اطلاعات و شواهد ارائهشده در کتاب، که با روشی مردمنگارانه تحلیل شدهاند، حکایت از عمق و ابعاد گستردۀ انجام این تحقیق دارند، واقعیت این است که کتاب از نمونۀ اصلی خود، یعنی <em>سیاستهای خیابانی</em>، پا فراتر نگذاشته است. همچنین، بیتوجهی و کمرنگ نشاندادن نقش تهیدستان در بازتولید موقعیت فرودستی و بینظمیهای شهری نکتهای است که در طراحی و جمعبندی کتاب حاضر بهچشم میخورد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7643_ff500286d67528e393f27e0e2029b168.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Critical Review on the Book History of Social Thought in Islam; from the Beginning to the Contemporary Periodبررسی انتقادی کتاب تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام؛ از آغاز تا دورۀ معاصر379403764410.30465/crtls.2022.32387.1950FAجواد نظری مقدماستادیار، فرهنگ و ارتباطات، عضو هیئتعلمی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20210917Since the academic works compiled with an Islamic approach in the field of social sciences are presented and introduced as a textbook in universities and scientific centers, their critiques are also vital to strengthen these works and remove ambiguities in texts and discover its capabilities and features. It will also lead to the production of social thought within the framework of Islamic thought. This article tries to critique and review the book <em>History of Social Thought in Islam; From the Beginning to the Contemporary Period</em>. Dr. Taghi Azadarmaki addresses the features and shortcomings of the book and also offers suggestions for its correction. The author, while evaluating the formal and accurate content of the work, has reached this conclusion. This work cannot meet the needs of the scientific community in the field of social thought in the framework of Islamic thought. There are also numerous editorial and content problems, the need to revise and rewrite and correct it. Referring to the formal and content shortcomings of the work does not mean ignoring the advantages and positive aspects of the work.نقد آثار دانشگاهی بهویژه آثاری که با رویکردی اسلامی در حوزۀ علوم اجتماعی تدوین شدهاند، از این جهت که بهعنوان منبع درسی در دانشگاهها و مراکز علمی ارائه و معرفی میشوند، به تقویت این آثار و زدودن ابهامات متون، کشف قابلیتها و ویژگیهای آنها، و نیز تولید اندیشۀ اجتماعی در چهارچوب تفکر اسلامی خواهد انجامید. در این مقاله، تلاش میشود تا ضمن نقدوبررسی کتاب <em>تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام؛ از</em><em> </em><em>آغاز تا دورۀ معاصرِ</em> دکتر تقی آزادارمکی به ویژگیها و نواقص موجود در آن پرداخته و همچنین پیشنهادهایی بهمنظور اصلاح آن ارائه شود. نگارنده ضمن ارزیابی صوری و محتوایی دقیق اثر به این نتیجه رسیده است این اثر نمیتواند پاسخگوی نیاز جامعۀ علمی در حوزۀ اندیشۀ اجتماعی در چهارچوب تفکر اسلامی باشد و بهدلیل فقدان روش و چهارچوب و منطقی مشخص در پژوهش، مسئلهمحورنبودن آن، و نیز اشکالات متعدد ویرایشی و محتوایی ضرورت بازنگری، بازنویسی، و اصلاح آن احساس میشود. اشاره به کاستیهای شکلی و محتوایی اثر بهمنزلۀ نادیدهگرفتن امتیازات و وجوه مثبت اثر نیست.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7644_faa7c24618fd8ccae1654f95beea8c7a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Reflection on Carl Mannheim’s Theory of Cultural Democracy in The Democratization of Cultureتأملی بر نظریۀ دموکراسی فرهنگی کارل مانهایم در کتاب دموکراتیکشدن فرهنگ405423764510.30465/crtls.2022.32639.1955FAعبدالرضا نواحدانشیار علوم اجتماعی، عضو هیئتعلمی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20211001Karl Mannheim is a Hungarian-German sociologist and one of the leading figures in the sociology of knowledge during thirty decades of the twentieth century thirty centuries and at the same time with the rise of the National Socialist Party. He sees democracy not only as a political phenomenon but also as a prelude to the spread of democratic culture, as well as a consequence of a kind of social turmoil resulting from the displacement of classes and civic values replacing the traditional values of the bourgeois aristocracy. In this work, Mannheim tries to describe the process of transformation in sociological but abstract language. In general, it can be said that Mannheim, by focusing on the discussion of culture, has tried to show what factors hinder the realization of democracy in societies in transition and finally has offered solutions in this regard. کارل مانهایم جامعهشناس مجاری ـ آلمانی و از چهرههای اصلی جامعهشناسی معرفت است که کوشیده در فصل کوتاهی و برپایۀ روشهای قیاسی و شهودی با ادبیاتی تاحدی انتزاعی پاسخی برای نابهسامانیهای سیاسی حاصل از گسترش دموکراسی در آلمان دهۀ 1930 و مقارن با قدرتگیری حزب ناسیونالسوسیالیسم بیابد. او دموکراسی را تنها پدیدهای سیاسی در نظر نمیگیرد، بلکه مقدمۀ آن را گسترش فرهنگ دموکراتیک دانسته و همچنین پیآمدِ آن را نوعی بههمریختگی اجتماعی ناشی از جابهجایی طبقات و ارزشهای مدنی جایگزین ارزشهای سنتی اشرافیت بورژوازی دانسته است. مانهایم در این اثر کوشیده است تا فرایند دگرگونی را به زبانی جامعهشناختی، اما انتزاعی شرح و تفصیل دهد. بهطور کلی میتوان گفت مانهایم با تمرکز بر بحث فرهنگ کوشیده است تا نشان دهد که چه عواملی مانع تحقق دموکراسی در جوامع درحالگذارند و درنهایت راهکارهایی را در این زمینه ارائه کرده است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7645_db16f8c76aff4ba942f553880b46f36f.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022120220321A Critique on the Book Ressentimentبررسی و نقد کتاب کینتوزی425449764610.30465/crtls.2021.35271.2156FAعلی یعقوبی چوبریاستادیار جامعهشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانحمیده محمدزادهدانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000-0001-7750-5750Journal Article20211006The purpose of this article is to review and critique one of the most important books of Max Scheller called <em>Ressentiment</em>. This research has been done by the descriptive-analytical method. In this book, Scheller introduces ressentiment as well as Nietzsche's view of the issue, which he, under the influence of this famous German philosopher, introduced and expanded the ressentiment concept. According to Max Scheller, the modern world and modernity, wherever it expands, creates a kind of emotional structure where he calls this emotional construction ressentiment. According to him, this feeling appears when the social actor wants to change a social situation, but is not able to do so. The results of the critique and review of this book show that this book, despite some strengths such as notes section, index of subjects, and index of persons at the end of the book provides more information to the reader about the content of the book, it has many defects in the field of form and content, unfortunately. Some of these include lack of footnotes of German and English terms, proper nouns, the lack of a glossary at the end of the book, the existence of typographical errors, use of inaccurate equivalents, and inconsistent use of equivalents.هدف مقاله بررسی و نقد یکی از مهمترین کتابهای ماکس شلر با عنوان <em>کینتوزی</em> است. این پژوهش بهروش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. شلر در کتاب مزبور به معرفی کینتوزی و همچنین نگاه نیچه به این مسئله پرداخته، درحالیکه او خود تحتتأثیر این فیلسوف نامدار آلمانی مفهوم کینتوزی را مطرح کرده و آن را بسط و گسترش داده است. شلر بر این باور است که دنیای مدرن و مدرنیته موجب ساخت عاطفی و احساسی خاصی میشود که او این ساخت احساسی و عاطفی را کینتوزی (Ressentiment) مینامد. بهزعم وی، این احساس هنگامی ظاهر میشود که کنشگر اجتماعی به تغییردادن وضع اجتماعی تمایل دارد، اما قادر بهانجام آن نیست. نتایج بهدستآمده از بررسی این کتاب نشان میدهد که باوجود داشتن برخی نکات مثبت از قبیل داشتن بخش یادداشتها، نمایۀ موضوعی، و نمایۀ اسامی در انتهای کتاب، که اطلاعات بیشتری به خواننده دربارۀ محتوای کتاب و همچنین فهم بهتر مطالب ارائه میدهد، متأسفانه نواقص شکلی و محتوایی فراوانی دارد. برخی از این اشکالات عبارتاند از: نیاوردن پاورقی اصطلاحات آلمانی و انگلیسی، اسامی خاص، نداشتن فهرست واژگان در پایان کتاب، وجود اشکالات ویرایشی و نگارشی، ضعف در معادلگزینیهای دقیق، و نایکدستی در انتخاب معادلها در فرایند ترجمه.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7646_71138199fe362253b066e79e6d22ccab.pdf